Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+2
ericTheDog
formsvackan
6 posters

Den allmänna pensionen allt lägre

DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Den allmänna pensionen allt lägre  - Sida 3 Empty Sv: Den allmänna pensionen allt lägre

Inlägg  DirtyDog 2013-02-12, 12:08

ericTheDog skrev:Låginkomsttagare köper inte hus för 3 miljoner.
    Med 4% i ränta ligger kostnaden för ett lån på 3 miljoner kring 7 000:-/mån.

Ett par som är låginkomsttagare bor kanske i en lägenhet som kostar 10 000:-/mån i hyra.
    Säkert funderar många av dem på att byta boende när tvåan börjar kännas trång. Frågan är snarare ifall de lyckats få ett lån.
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Den allmänna pensionen allt lägre  - Sida 3 Empty Sv: Den allmänna pensionen allt lägre

Inlägg  formsvackan 2013-02-12, 13:09

RedMentalCase skrev:Men du klarar fortfarande inte av att skilja på relativt och reelt....

Jag kan i alla fall stava till reellt Very Happy

RedMentalCase skrev:
    Mer individuellt ansvar, bra.

Samhällets kostnader ang. försörjning av pensionärer kan nog räknas lätt i förhållande till försörjning av alla latmaskar och ensamkommande.
    Ser man på, där kom det Very Happy

Om inte så vilka "rår då för" detta, sjuka, arbetslösa, lata eller kanske somaliska analfabeter ?
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2013-02-12, 14:30

formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:Om man tänker sig ett 2-miljonerslån och jämför PPM's kassa 2,5% med en marknadsränta på 4% så handlar det om hela 5 miljoner som en familj skulle kunna "tjäna" på min idé. Det måste givetvis stoppas.
    Du får gärna visa hur du kommit fram till detta.
    HALLÅ !

Du kan ha kommit på något helt fantastiskt så jag ser verkligen fram emot att få ta del av dina beräkningar.

*

Min usla matematikförmåga leder mig till att det skulle ta 167 år att göra denna "vinst".

Lån 2.000.000
    Förhöjd "ränteintäkt" 1,5% (4,0 - 2,5) - "jämför PPM's kassa 2,5% med en marknadsränta på 4%"
    2.000.000 * 1,5 / 100 = 30.000
    5.000.000 / 30.000 = 166.66667

30.000 extra "ränteintäkt" per år, innebär att det tar 167 år innan du "tjänat" 5.000.000.

Pytsar du in pengarna på ett låst konto samt räknar med ränta på ränta kommer du att klara av det på ungefär halva tiden.

http://www.raknaut.se/ranta.aspx

Om du pytsar in 2.500 i månaden och får 1,5% ränta kommer du att efter 84 år ha ca: 5.000.000 på kontot om man räknar med kumulativ ränta.

Hänsyn ej taget till skatteeffekter, amorteringar, inflation eller ens att det är du själv som betalar in "vinsten".

Ska du skatta på "ränteintäkten" får du hålla på ytterligare drygt ett decennium.

I bästa fall räcker det med att du arbetar och betalar in "ränteintäkten" under två på varandra följande arbetsliv.

Vi tycks tänka mycket olika. Var tänker jag fel ?
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2013-02-12, 17:05

formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Men du klarar fortfarande inte av att skilja på relativt och reelt....

RedMentalCase skrev:

Samhällets kostnader ang. försörjning av pensionärer kan nog räknas lätt i förhållande till försörjning av alla latmaskar och ensamkommande.

Om inte så vilka "rår då för" detta, sjuka, arbetslösa, lata eller kanske somaliska analfabeter ?

Att du lyckas hitta den korrekta stavningen förändrar inget.

Din tolkning på mitt andra svar får en att undra hur knäpp du är, men det har ju undrats förr och konstaterats att du är helknäpp.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2013-02-12, 18:08

RedMentalCase skrev:
    formsvackan skrev:

RedMentalCase skrev:

Att du lyckas hitta den korrekta stavningen förändrar inget.

Din tolkning på mitt andra svar får en att undra hur knäpp du är, men det har ju undrats förr och konstaterats att du är helknäpp.
    Enbart en fråga om små nyansskillnader. Avseende din formulering alltså, inte min mentala status Very Happy
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2013-02-12, 18:16

Kórrekt på en punkt dårfolie, din mentala staus är inte handlar inte om nyans.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2013-02-12, 18:32

RedMentalCase skrev:Kórrekt på en punkt dårfolie, din mentala staus är inte handlar inte om nyans.
    Skriver man "är inte handlar inte" kanske statusen ändå kan ifrågasättas. Känns det inte litet kluvet ?
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2013-02-12, 18:35

Jisses, om ens liv som pensionär blir som ditt, då är väl ättestupan att föredra?Smile
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2013-02-12, 18:41

RedMentalCase skrev:Jisses, om ens liv som pensionär blir som ditt, då är väl ättestupan att föredra?Smile
    Inte då. När jag tröttnat på att leka med dig, tar jag jeepen och härjar litet i terrängen. Snö är underbart, ju mer desto roligare Very Happy
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2013-02-13, 01:29

formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Jisses, om ens liv som pensionär blir som ditt, då är väl ättestupan att föredra?Smile
    Inte då. När jag tröttnat på att leka med dig, tar jag jeepen och härjar litet i terrängen. Snö är underbart, ju mer desto roligare Very Happy

Det enda du leker med är ditt eget senila förstånd.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 16:50