Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+2
ericTheDog
formsvackan
6 posters

Den allmänna pensionen allt lägre

ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Den allmänna pensionen allt lägre  - Sida 2 Empty Sv: Den allmänna pensionen allt lägre

Inlägg  ericTheDog 2013-02-12, 00:02

Jösses, var detta verkligen det bästa du hade att komma med?

formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:Du fattade inte ett jota då, nu har du kanske insett att jag har rätt.

Som sagt, du har inte ett enda argument mot mitt förslag, så det kan vara dags att tagga ner en aning innan du gör bort dig ännu mer.
    inte ett enda argument ? Vi kan väl kopiera ett par från den andra tråden så du blir glad.

RedMentalCase skrev:Obegripligt att foliet som har sån banknoja och räntenoja inte nappade på det förslaget, men sanningen är att han är råkorkad, han fattar helt enkelt inte.
    Det må så vara men jag är i alla fall inte tillräckligt dum för att frivilligt skjuta mig själv i foten Very Happy

Råttans förslag innebar först, även om han själv inte begrep de det att den allmänna pensionen skulle avskaffas. Nu har han efter ett antal förvirrade krumelurer kommit fram till att pensionen ska vara kvar men vi ska få låna våra egna pensionsavsättningar till att köpa en bostad och på det sättet betala ränta till oss själva. Det kallar han för avkastning trots att han själv betalar denna ränta. Finurligt.

Det är ganska självklart att när jag belånar mitt eget pensionskonto så betalar jag ränta (avkastning) till detta pensionskonto istället för att betala till banken. Nåt mer du inte begriper?

Om vi utgår från att medianlönen ligger någonstans runt 27.000 kronor i månaden och pensionsavsättningen är 10,21% (den skattefinansierade delen bortser vi från då den egentligen betalas av andra) innebär det att ca: 2.700 kronor per månad hamnar på pensionskontot. Hur många år behöver råttan då jobba och betala in pensionsavsättningar innan han har tillräckligt med pengar att låna sig själv till att köpa en bostad?

En störtlöjlig invändning. Självfallet kan man fortfarande låna av banken om man så önskar. Eller delvis låna från sitt eget pensionskonto. Nåt mer foliet inte begriper?

Förmodligen kommer han aldrig att uppnå detta läge. Pengar till bostaden måste alltså lånas på annat håll, gissningsvis en bank. Ska detta lån amorteras med hjälp av pensionsavsättningarna måste alltså amorteringarna vara avdragsgilla, eller hur? Ränta till banken lär han förmodligen också tvingas betala under alla de år han sliter och släpar för att pytsa in sina pensionspengar i bostaden.

Banklånet amorteras som idag. D.v.s rätt lite. Finns ingen anledning. Banklånet amorteras självfallet inte med pensionsavsättningar. Har foliet fått solsting kan man undra?

Den dag råttan går i pension är han förhoppningsvis skuldfri vad bostaden beträffar men han har inga "sparade" pengar till pension. Ska råttan då tvingas sälja sin bostad för att få pengar till brännvin och snus, eller ska han beviljas någon form av skattefinansierad försörjning.

Den dagen råttan går i pension kan han lösa bolånet med de amorteringsavsättningar som kontinuerligt gjorts till bästa möjliga sparkonto, dessa avsättningar skulle annars ha amorterats till banken. Dessutom kan råttan kvittera ut en rejäl pension då avkastningen varit mycket bra.

Du kan naturligtvis argumentera för att råttan amorterar ner lånet från banken betydligt snabbare då han trots allt även har en lön för det arbete han utfört, men det innebär lik förbaskat att han börjar samla pengar till sin pension betydligt senare än idag.

Nix, banklånet ersätts kontinuerligt av lån från pensionskontot. Det är ganska självklart. Amorteringar ersätts av avsättningar till bästa möjliga sparkonto.

Att han kallar den ränta han ska betala till sig själv för en avkastning överlägsen den han kan få i dagens fondsystem är bland det roligaste han kommit med hittills.

Snittavkastningen i PPM är så pass usel som ca 2,5% per år. De flesta torde ha en högre boränta än så över tid. Nåt mer du inte begriper?

Lägger man till detta sammelsurium råttans envisa åsikt att skulder inte ska betalas överhuvudtaget blir föreställningen något han kan turnera land och rike runt med Very Happy

Så länge man sitter på den belånade tillgången och enkelt kan betala räntan, så finns ingen anledning att betala ut skulden - om man inte absolut vill det.

ericTheDog skrev:Sett ur privatekonomisk synvinkel är det såklart ränta som betalas till det belånade pensionskontot. Sett ur pensionskontots synvinkel är det avkastning på utlånade medel. Hur svårt kan det vara att begripa något så enkelt?
    OK. Jag får idag 1,85% ränta på ett av mina konton på banken. Jag ska alltså upplysa banken om att jag vill låna 500.000 av mina egna pengar, inga andra än mina egna, och betala en ränta på 4% till mig själv för att min avkastning på så sätt ska bli större.

Själva syftet med att låna dina egna pensionspengar är ju att ditt pensionskonto blir mottagare av räntan. Och själva idén bakom detta är att man betalar ränta till sitt eget pensionskonto istället för att betala till banken. Har man inget lånebehov överhuvudtaget blir det självfallet svårt att implementera detta, men de som kan köpa hus kontant har troligen inga större problem med sin pension hur som helst.

Om vi bortser från de juridiska hindren och bankens oförståelse kan vi försöka se vad det innebär i förlängningen.

Jag får på detta sätt ingen ränta från banken, så där försvann direkt 9.250 per år. Detta kompenseras av att jag istället får en årlig ränta på 20.000. En bra affär om det nu inte vore för det faktum att jag betalar denna ränta själv. Dessutom ska jag skatta för denna ränta så där försvann ytterligare 6.000.

Brukar du få ränta från banken när du lånar pengar av dem? Då är detta nog lite för svårt för dig. Den korrekta beskrivningen är att den ränta du skulle betalat till banken för ditt bolån betalar du istället till ditt pensionskonto.

Istället för en avkastning på 6.475 kronor (9.250 * 0,7) har jag drabbats av en kostnad på 26.000, 20.000 till mitt eget konto och 6.000 till skattmasen för en ränteintäkt som jag betalat till mig själv. Förhoppningsvis är den av mig betalade räntan avdragsgill varför skattmasen inte får en spänn. Det innebär att min förlust är endast 6.475 kronor per år. Halleluja Very Happy

Du drog just ner byxorna på dig själv. Du har ju inte fattat ett smack.

Sätter jag in de lånade 500.000 kronorna på ett annat konto till den av banken erbjudna räntan på 1,85% kan jag hämta hem denna förlust och har drabbats av enbart bankens adminstrativa debiteringar vilket jag står ut med eftersom jag ju fått en högre avkastning på mitt kapital Very Happy

Om du fortfarande envisas med dina tokerier tycker jag att du ska gå till banken och be dem förklara för dig hur det hänger ihop.

berralarzon
    berralarzon

Antal inlägg : 6964

Den allmänna pensionen allt lägre  - Sida 2 Empty Sv: Den allmänna pensionen allt lägre

Inlägg  berralarzon 2013-02-12, 00:15

ericTheDog skrev:
    formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:Noterar att du inte har en enda konkret invändning.
    Mina invändningar mot dina tokigheter återfinns i nedanstående tråd.

https://acbladet.swedishforum.se/t53330p195-skola-miljo-energi-bidrag-familjepolitik-ekonomi-osv-sicket-bullshit

Du blev där totalt avklädd så det förvånar mig att du törs återkomma med samma galenskap en gång till.

Tro mig, även om du inte fattar det själv så är dina idéer avseende pension/bolån heltokiga och du gör bäst i att inte torgföra dem mer. Läs igenom den andra tråden och försök förstå.

Du fattade inte ett jota då, nu har du kanske insett att jag har rätt.

Som sagt, du har inte ett enda argument mot mitt förslag, så det kan vara dags att tagga ner en aning innan du gör bort dig ännu mer.

Det skulle du inte ens fatta råttan om det ens stod i STORSKRIFT byfåne!
    //Niklas
    berralarzon
    berralarzon

Antal inlägg : 6964

Inlägg  berralarzon 2013-02-12, 00:35

RedMentalCase skrev:
    formsvackan skrev:106 SVT Text Måndag 11 feb 2013 INRIKES PUBLICERAD 11 FEBRUARI

Den allmänna pensionen allt lägre

Den allmänna pensionen blir allt mindre jämfört med den lön vi har precis innan vi går i pension, visar nya siffror från Collectum. Förra året var den allmänna pensionen 10.800 kronor i genomsnitt. Det är långt från snittinkomsten på 25.000 kronor för 60-64-åringarna. Pensionen var alltså bara 43 procent av de blivande pensionärernas inkomster. Det här är en utveckling som pågått under en längre tid. 2009 var den allmänna pensionen 46 procent av snittinkomsten, uppger Collectum.

Är denna utveckling den önskade ? Om inte så vilka "rår då för" detta, sjuka, arbetslösa, lata eller kanske somaliska analfabeter ?

Vad tycker forumhögern ?

PS. Att ankorna förmodligen hävdar att folk får finna sig i att spara själva, utifrån den rikedom som det berömda jobbskattebidraget medfört, begriper jag dock själv.

Din rubrik till tråden är ju helt missvisande, du tycks mena i förhållande till lönen?

Pajas, är du som vanligt, somalier? ditt fjån!

Det är ju ett sådant SVIN som du är du stjäl ju... som t,ex frun det lilla jag "som grädde på moset" fattar du inte hur körd du är härinne att högern inte vågar kritisera dig rmc=tjyv är ju inte så underligt..dom är lika korkade som dig.
    //Niklas
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2013-02-12, 00:47

ericTheDog skrev:
    Det är ganska självklart att när jag belånar mitt eget pensionskonto så betalar jag ränta (avkastning) till detta pensionskonto istället för att betala till banken. Nåt mer du inte begriper?
    Inga problem, bara du tänker på skatteeffekterna.
    En störtlöjlig invändning. Självfallet kan man fortfarande låna av banken om man så önskar. Eller delvis låna från sitt eget pensionskonto. Nåt mer foliet inte begriper?
    Inte alls löjlig invändning. Du kanske har hunnit upp i åren och har en hyfsad slant på ditt pensionskonto, men så är det garanterat inte för de allra flesta som ska "sätta bo".
    Banklånet amorteras som idag. D.v.s rätt lite. Finns ingen anledning.
    Vilket torde innebära att du får betala ränta till banken på större delen av lånesumman hela tiden fram till pensioneringen. Vad har du då vunnit ?
    Nix, banklånet ersätts kontinuerligt av lån från pensionskontot.
    Låter misstänkt likt amorteringar ....
    Amorteringar ersätts av avsättningar till bästa möjliga sparkonto.
    .... men tydligen ändå inte. Du skrev ju att banklånet skulle ersättas.
    Banklånet amorteras självfallet inte med pensionsavsättningar.
    Vad ifrån pensionskontot ersätter kontinuerligt banklånet ?
    Den dagen råttan går i pension kan han lösa bolånet med de amorteringsavsättningar som kontinuerligt gjorts till bästa möjliga sparkonto, dessa avsättningar skulle annars ha amorterats till banken.
    Banklånet har ju redan ersatts av lån från pensionskontot. Vad finns då kvar att lösa, lånet till dig själv ?
    Dessutom kan råttan kvittera ut en rejäl pension då avkastningen varit mycket bra.
    Och den "avkastningen" har tagit vägen var då ?
    Så länge man sitter på den belånade tillgången och enkelt kan betala räntan, så finns ingen anledning att betala ut skulden - om man inte absolut vill det.
    Om skulden nu är till dig själv vill du förmodligen ha betalt. Du behöver ju dessa pengar till pension.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2013-02-12, 00:59

ericTheDog skrev:

Jag tror inte det. Du lånar först pengar från banken och betalar dem en viss ränta. Dessa pengar lånar du sedan ut till dig själv, till en högre ränta och tror i och med detta att du gör en vinst Very Happy
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2013-02-12, 01:03

RedMentalCase skrev:
    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:
    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Din rubrik till tråden är ju helt missvisande, du tycks mena i förhållande till lönen?
    Rubriken kom i och för sig från SVT och där finns det ju bara sektkommunister om vi ska tro dig Very Happy

Du har dock rätt i att det är pension i förhållande till slutlön som avses.

Inte ens dina egna inlägg kan du stå upp för, vad är det för mening att försöka ta dig på allvar, pajas. Du är i samma klass som roffan och fisten.
    Vad är det jag inte "står upp för" ?

Din rubrik,jag skrev det för en halv tinne sen , jisses, har du så kort minne?
    Och jag svarade dig 4 minuter senare följande.

Du har dock rätt i att det är pension i förhållande till slutlön som avses.

Vad mer önskar du ?

ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-02-12, 01:04

formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:

Jag tror inte det. Du lånar först pengar från banken och betalar dem en viss ränta. Dessa pengar lånar du sedan ut till dig själv, till en högre ränta och tror i och med detta att du gör en vinst Very Happy

Nix, det är inte så det går till. Istället för att låna från banken lånar jag från mitt pensionskonto, till marknadsränta.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2013-02-12, 01:06

ericTheDog skrev:
    formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:

Nix, det är inte så det går till. Istället för att låna från banken lånar jag från mitt pensionskonto, till marknadsränta.
    Hur gör den som ska köpa sin första bostad men inte har 3 millar på pensionskontot ?
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-02-12, 01:18

formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:
    Inte alls löjlig invändning. Du kanske har hunnit upp i åren och har en hyfsad slant på ditt pensionskonto, men så är det garanterat inte för de allra flesta som ska "sätta bo".
    Självfallet, men inget hindrar att man gör som idag med banklån tills man fått ihop en slant på pensionskontot. Om detta var din bästa invändning så var det inte mycket du hade att komma med.

Banklånet amorteras som idag. D.v.s rätt lite. Finns ingen anledning.
    Vilket torde innebära att du får betala ränta till banken på större delen av lånesumman hela tiden fram till pensioneringen. Vad har du då vunnit ?
    När man fått ihop pengar på pensionskontot kan man ersätta banklånet med ett lån från pensionskontot och då betala ränta till sitt pensionskonto istället för till banken.

Amorteringar ersätts av avsättningar till bästa möjliga sparkonto.
    .... men tydligen ändå inte. Du skrev ju att banklånet skulle ersättas.
    Japp banklånet ersätts. Och istället för att amortera på lånet från pensionskontot så gör man avsättningar till ett sparkonto.

Den dagen råttan går i pension kan han lösa bolånet med de amorteringsavsättningar som kontinuerligt gjorts till bästa möjliga sparkonto, dessa avsättningar skulle annars ha amorterats till banken.
    Banklånet har ju redan ersatts av lån från pensionskontot. Vad finns då kvar att lösa, lånet till dig själv ?
    Exakt. När man går i pension kan man ju inte gärna ha sin pension belånad. Då kan det vara bra att pytsa in de sparade avsättningarna och fylla upp med ett banklån om så behövs. Man får begrunda att efter 40 års arbete har nog inflationen ätit upp en stor del av det ursprungliga nominella lånebeloppet.

Dessutom kan råttan kvittera ut en rejäl pension då avkastningen varit mycket bra.
    Och den "avkastningen" har tagit vägen var då ?
    In på pensionskontot varje månad - i form av ränta.

Jag är inte så imponerad över vad du hade att komma med.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-02-12, 01:18

formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:
    formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:

Hur gör den som ska köpa sin första bostad men inte har 3 millar på pensionskontot ?

Tar ett vanlig bolån hos banken på den överskjutande delen.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2013-02-12, 01:32

ericTheDog skrev:
    Japp banklånet ersätts.
    Amorteras alltså. Med vilka pengar då ? Du skrev ju - "Banklånet amorteras självfallet inte med pensionsavsättningar. Har foliet fått solsting kan man undra?"

Och istället för att amortera på lånet från pensionskontot så gör man avsättningar till ett sparkonto.
    Dina pensionspengar flyttas alltså sakta till ett sparkonto. Nu får du ju inte så hög ränta på ett sådant men det hade du tydligen tänkt kompensera med att själv betala in en högre "låneränta". Ja, ja, skulle du inte kunna tänka dig att fundera på någon enklare form av privat pensionssparande ?

Exakt. När man går i pension kan man ju inte gärna ha sin pension belånad.
    Det känns bra att du i alla fall förstått så mycket. Problemet består då bara i att gäldenären då är du själv.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2013-02-12, 01:35

ericTheDog skrev:
    formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:
    formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:

"Den överskjutande delen" är då troligen allra största delen av summan, kanske 2,75 millar av de 3 nödvändiga. Tror du att ditt upplägg skulle kunna fungera i denna situation ?
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-02-12, 01:46

formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:
    Japp banklånet ersätts.
    Amorteras alltså. Med vilka pengar då ? Du skrev ju - "Banklånet amorteras självfallet inte med pensionsavsättningar. Har foliet fått solsting kan man undra?"

Banklånet löses när det kan ersättas med ett lån från pensionskontot. Det är inte amortering, det är låneväxling.

Och istället för att amortera på lånet från pensionskontot så gör man avsättningar till ett sparkonto.
    Dina pensionspengar flyttas alltså sakta till ett sparkonto. Nu får du ju inte så hög ränta på ett sådant men det hade du tydligen tänkt kompensera med att själv betala in en högre "låneränta". Ja, ja, skulle du inte kunna tänka dig att fundera på någon enklare form av privat pensionssparande ?

Det är inte pensionspengar som sätts in på sparkontot. Det är pengar som annars hade använts till att amortera det vanliga banklånet. Här kan man självfallet välja sparform. Jag betalar in vanlig marknadsränta på lånet till pensionskontot. Det fina med detta är att den övertid klart överstiger PPM-avkastningen.

Det känns bra att du i alla fall förstått så mycket. Problemet består då bara i att gäldenären då är du själv.

Det är väl inget större problem. När det är dags att gå i pension löser man bara lånet till pensionskontot med avsättningarna på sparkontot. Enkelt. Om något återstår kan man reglera det med banklån. Bra va?

Lovade inte du att dra ner byxorna på mig. Eller var det tvärtom?
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-02-12, 01:50

formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:
    formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:
    formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:

"Den överskjutande delen" är då troligen allra största delen av summan, kanske 2,75 millar av de 3 nödvändiga. Tror du att ditt upplägg skulle kunna fungera i denna situation ?

Jag vill nog påstå att de flesta par som jobbat uppemot 15 år eller mer har ett större pensionskapital än de har bolån.

I ditt specifika exempel med någon som knappt jobbat alls så är det nog lika bra köra banklån ett tag tills pensionskapitalet jobbats upp.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2013-02-12, 02:15

ericTheDog skrev:
    formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:
    Japp banklånet ersätts.

Banklånet löses när det kan ersättas med ett lån från pensionskontot. Det är inte amortering, det är låneväxling.

Det är inte pensionspengar som sätts in på sparkontot. Det är pengar som annars hade använts till att amortera det vanliga banklånet. Här kan man självfallet välja sparform. Jag betalar in vanlig marknadsränta på lånet till pensionskontot. Det fina med detta är att den övertid klart överstiger PPM-avkastningen.

Det är väl inget större problem. När det är dags att gå i pension löser man bara lånet till pensionskontot med avsättningarna på sparkontot. Enkelt. Om något återstår kan man reglera det med banklån. Bra va?

det gör du så bra själv med din förvirrade "konstruktion". Det enda du egentligen vill är att komma åt dina pensionsbesparingar i förtid och tror dig ha hittat ett sätt att förvalta dem bättre själv.

Jag motsätter mig å det starkaste detta då det innebär att landets skattebetalare med största sannolikhet tvingas försörja sådana som du när ni blir gamla. Dina galna idéer visar att du definitivt inte ska anförtros pensionskapital utan hellre få en god man utsedd. Förmyndare är nog att ta i för mycket.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2013-02-12, 02:16

ericTheDog skrev:I ditt specifika exempel med någon som knappt jobbat alls så är det nog lika bra köra banklån ett tag tills pensionskapitalet jobbats upp.
    Vilket innebär att hela din förvirrade konstruktion faller platt till marken.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2013-02-12, 02:27

Frågeställningen i tråden var om forumhögern anser att nuvarande utveckling av våra allmänna pensioner är acceptabel. Fortsätter denna utveckling tvingas individen ta ett större ansvar för sparande inför ålderdomen.

Min uppfattning är den att staten ska ha detta ansvar eftersom det är det allmänna som får ta kostnaden för försörjning av de individer som lyckats mindre bra med sparandet.
    Alltså bör pensionsinbetalningarna i det allmänna systemet ökas, möjligtvis på bekostnad av avtals/tjänstepensionen.

Jag misstänker att högern ser det annorlunda, därav frågan. Kokar man ner det ytterligare blir det kanske en fråga om vad som är viktigast, individens "frihet" eller samhällets långsiktiga stabilitet.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-02-12, 02:32

formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:
    formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:
    Japp banklånet ersätts.

det gör du så bra själv med din förvirrade "konstruktion". Det enda du egentligen vill är att komma åt dina pensionsbesparingar i förtid och tror dig ha hittat ett sätt att förvalta dem bättre själv.

Jag motsätter mig å det starkaste detta då det innebär att landets skattebetalare med största sannolikhet tvingas försörja sådana som du när ni blir gamla. Dina galna idéer visar att du definitivt inte ska anförtros pensionskapital utan hellre få en god man utsedd. Förmyndare är nog att ta i för mycket.

Självfallet kan detta via t.ex pantsättning implementeras så att låntagaren inte får möjlighet att plocka ut sina pengar i förtid.

Om man tänker sig ett 2-miljonerslån och jämför PPM's kassa 2,5% med en marknadsränta på 4% så handlar det om hela 5 miljoner som en familj skulle kunna "tjäna" på min idé. Det måste givetvis stoppas.

Lite gulligt är det allt att läsa ditt hysteriska utbrott efter att jag återigen krossat dina patetiska argument.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-02-12, 02:34

formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:I ditt specifika exempel med någon som knappt jobbat alls så är det nog lika bra köra banklån ett tag tills pensionskapitalet jobbats upp.

För att du hittat ett exempel med höginkomsttagare som snart kan hoppa på detta vinsttåg. Skulle inte tro det.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-02-12, 02:37

formsvackan skrev:Frågeställningen i tråden var om forumhögern anser att nuvarande utveckling av våra allmänna pensioner är acceptabel. Fortsätter denna utveckling tvingas individen ta ett större ansvar för sparande inför ålderdomen.

Min uppfattning är den att staten ska ha detta ansvar eftersom det är det allmänna som får ta kostnaden för försörjning av de individer som lyckats mindre bra med sparandet.
    Alltså bör pensionsinbetalningarna i det allmänna systemet ökas, möjligtvis på bekostnad av avtals/tjänstepensionen.

Jag misstänker att högern ser det annorlunda, därav frågan. Kokar man ner det ytterligare blir det kanske en fråga om vad som är viktigast, individens "frihet" eller samhällets långsiktiga stabilitet.

Du kommer inte ifrån att fler måste jobba för att systemet ska fungera.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2013-02-12, 02:43

ericTheDog skrev:
    formsvackan skrev:Frågeställningen i tråden var om forumhögern anser att nuvarande utveckling av våra allmänna pensioner är acceptabel. Fortsätter denna utveckling tvingas individen ta ett större ansvar för sparande inför ålderdomen.

Du kommer inte ifrån att fler måste jobba för att systemet ska fungera.
    Så är det och förmodligen även längre. Alternativet är större avsättningar. Detta avgörs helt av den nivå vi vill att ska garanteras av pappa staten Very Happy
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2013-02-12, 02:45

ericTheDog skrev:Om man tänker sig ett 2-miljonerslån och jämför PPM's kassa 2,5% med en marknadsränta på 4% så handlar det om hela 5 miljoner som en familj skulle kunna "tjäna" på min idé. Det måste givetvis stoppas.
    Du får gärna visa hur du kommit fram till detta.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2013-02-12, 02:50

ericTheDog skrev:
    formsvackan skrev:

För att du hittat ett exempel med höginkomsttagare som snart kan hoppa på detta vinsttåg. Skulle inte tro det.
    Det är inte höginkomsttagare som gör att konstruktionen faller, det är vanligt folk som har låga eller normala löner men som befinner sig i början av karriären. Det är faktiskt då de flesta vill sätta bo och lägga ägg.

Höginkomsttagare har dessutom betydligt bättre möjligheter att göra kapitalet lönsamt.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-02-12, 09:34

formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:
    formsvackan skrev:

Det är inte höginkomsttagare som gör att konstruktionen faller, det är vanligt folk som har låga eller normala löner men som befinner sig i början av karriären. Det är faktiskt då de flesta vill sätta bo och lägga ägg.

Höginkomsttagare har dessutom betydligt bättre möjligheter att göra kapitalet lönsamt.

Låginkomsttagare köper inte hus för 3 miljoner.
    Oavsett vilket så döjer det inte länge innan de samlat på sig ett ansenligt pensionskapital.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2013-02-12, 11:41

Men du klarar fortfarande inte av att skilja på relativt och reelt....

Mer individuellt ansvar, bra.
    Samhällets kostnader ang. försörjning av pensionärer kan nog räknas lätt i förhållande till försörjning av alla latmaskar och ensamkommande.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 17:12