Thetaxpayer 2013-01-15, 22:19
F.I.S.T skrev: Thetaxpayer skrev:
Nu stod det ju i och för sig inget om GB men ok det kan säkert stämma. Däremot fanns det ju ganska så enkla förklaringar. Utbildningsnivån på dem som väljer Sverige och språket bland annat. Varför tror du att de med sämst utbildning verkar välja Sverige? Följdfråga: Tycker du att det är konstigt att de inte kan få något jobb när de ingen utbildning har och tror du att det är gratis att få dem i arbete 8så att säga). Hur många år tror du att det tar för en medelålders analfabet att betala igen det han kostat när han äntligen lyvkats få ett jobb? Alltså, känar staten på honom eller förlorar han rent nationalekonomiskt?
För det första utgår du åtminstone i ditt slarviga sätt att uttrycka dig, från att alla Somalier är analfabeter, vilket ju naturligtvis inte stämmer, sedan som svar på dina övriga frågor så kan jag länka till denna artikel.... Nu har jag inte alla svar själv, tror ingen har det, men
MIN utgångspunkt är att det finns många komponenter/Orsaker till varför det statistiskt sett går sämre för vissa nationaliteter och grupper som nyanlända till ett nytt land, än infödda grupper. Men samtidigt vill jag oxå understryka, att på det sätt som den statistiken används av många som är "kritiska till invandringspolitiken" syftar till att framställa hela befolkningsgrupper på ett visst vis, samt lägga över hela ansvaret för tex integration på den nyanlända.... vilket definitivt inte kan placeras under "kritik till invandringspolitik" men mer till något som ingen är ... nämligen främlingsfientlig eller rasist. SD tex har enl vissa opinionsmätningar ökat till 12 %, men ingen erkänner sig IRL att de röstar på dem....
Men orsakerna är flera till att vissa grupper har större andel i problematik till att integreras i det svenska samhället...
Några är..
- att vissa kommer från svåra förhållanden som krig och tortyr
- det är svårt att ta sig in på arbetsmarknaden utifrån att de "har fel efternamn"
- det är svårt att ta sig in på arbetsmarknaden utifrån att de inte har ett kontaktnät som blir inkörsportar till arbetsmarknaden
- De möter ett motstånd och fördomar från stora delar delar av den svenska befolkningen
- Det svenska systemet är på både gott och ont, ett mycket krångligt system att tex starta företag i, som artikeln även belyser
- Oavsett ursprung, så minskar möjligheterna genom ökade klyftor och utanförskap, även för svenskar i utanförskap...
... mm mm
http://www.swedenconfidential.info/2012/08/27/somalier-dras-till-storbritannien/
Du skriver ju ingenting om utbildningsnivån på de som kommer hit. Enligt din länk så väljer de mera högutbildade inte Sverige i första hand. Inte heller språket nämner du.
Du svarade faktiskt inte på mina följdfrågor (även om ditt inlägg inte var fullt så extremistiskt som vanligt)
Du verkar mest raljera över att det är andras fel över att de inte får jobb.