Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+6
Sniperace
DirtyDog
Thetaxpayer
RedCloud
F.I.S.T
Sossar ee lata
10 posters

    Oups i did it again........

    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Oups i did it again........ - Sida 2 Empty Sv: Oups i did it again........

    Inlägg  ericTheDog 2012-12-17, 01:16

    lazy skrev:
    DirtyDog skrev:
    F.I.S.T skrev:SD skyller i princip all problematik på invandring/invandrare som det gjordes i Nazityskland Rolling Eyes
    Nazityskland hade aldrig några problem med invandrare. Deras judar hade bott där i flera hundra år och var som regel högt uppsatta i samhället och dominerade läkarkåren, kulturlivet, utbildningsväsendet, bank- och affärs-världen. Alltså den position som judar har i dagens svenska samhälle.
    Om SD vore som nazisterna så borde de väl störa sig på judarna nu av samma orsak som nazzarna störde sig på judarna då?

    Nej, idag är det en annan politisk falang som ondgör sig över judars inflytande (och nu syftar jag inte främst på idioterna hos Nationaldemokraterna) och som tagit till sig nazismens retorik. Att den retoriken delas med nästan alla muslimer är knappast heller någon överraskning.

    Sällan jag "WORD:ar" men här var det på sin plats. Smile


    Jag word'ar lite oftare.

    WORD
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Oups i did it again........ - Sida 2 Empty Sv: Oups i did it again........

    Inlägg  F.I.S.T 2012-12-17, 02:29

    lazy skrev:
    DirtyDog skrev:
    F.I.S.T skrev:SD skyller i princip all problematik på invandring/invandrare som det gjordes i Nazityskland Rolling Eyes
    Nazityskland hade aldrig några problem med invandrare. Deras judar hade bott där i flera hundra år och var som regel högt uppsatta i samhället och dominerade läkarkåren, kulturlivet, utbildningsväsendet, bank- och affärs-världen. Alltså den position som judar har i dagens svenska samhälle.
    Om SD vore som nazisterna så borde de väl störa sig på judarna nu av samma orsak som nazzarna störde sig på judarna då?

    Nej, idag är det en annan politisk falang som ondgör sig över judars inflytande (och nu syftar jag inte främst på idioterna hos Nationaldemokraterna) och som tagit till sig nazismens retorik. Att den retoriken delas med nästan alla muslimer är knappast heller någon överraskning.

    Sällan jag "WORD:ar" men här var det på sin plats. Smile

    surprise Lazy wordade något som förde muslimer i dålig dager och framställer dagens Judar som bättre affraid

    För övrigt.... JA DD det finns skillnader och likheter naturligtvis, men den värdefulla läxan att alla människor är lika värd, Judar, muslimer, kristna, Amerikaner, Svenskar, Somalier har varken SD eller större delen av forumhögern lärt från kriget.... och det är det som skrämmer mig när jag läser brunhögerns människosyn, och vinklade eller upp-och-ned-vända världsbild
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Oups i did it again........ - Sida 2 Empty Sv: Oups i did it again........

    Inlägg  lazy 2012-12-17, 02:58

    F.I.S.T skrev:
    lazy skrev:
    DirtyDog skrev:
    F.I.S.T skrev:SD skyller i princip all problematik på invandring/invandrare som det gjordes i Nazityskland Rolling Eyes
    Nazityskland hade aldrig några problem med invandrare. Deras judar hade bott där i flera hundra år och var som regel högt uppsatta i samhället och dominerade läkarkåren, kulturlivet, utbildningsväsendet, bank- och affärs-världen. Alltså den position som judar har i dagens svenska samhälle.
    Om SD vore som nazisterna så borde de väl störa sig på judarna nu av samma orsak som nazzarna störde sig på judarna då?

    Nej, idag är det en annan politisk falang som ondgör sig över judars inflytande (och nu syftar jag inte främst på idioterna hos Nationaldemokraterna) och som tagit till sig nazismens retorik. Att den retoriken delas med nästan alla muslimer är knappast heller någon överraskning.

    Sällan jag "WORD:ar" men här var det på sin plats. Smile

    surprise Lazy wordade något som förde muslimer i dålig dager och framställer dagens Judar som bättre affraid


    Vad hade muslimer med nazisterna att göra mer än att stormuftin i Jerusalem tyckte att det var OK att samarbeta med dem?

    Det fanns muslimer under andra världskriget som räddade judar genom att förse dem med förfalskade pass och omskurna var de ju redan så det var inget problem.

    Var framställer jag judar som "bättre människor?"
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Oups i did it again........ - Sida 2 Empty Sv: Oups i did it again........

    Inlägg  DirtyDog 2012-12-17, 03:46

    lazy skrev:Var framställer jag judar som "bättre människor?"
    Varje gång du skriver ett inlägg?
    Inte genom VAD du skriver utan HUR du gör det. Wink
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Oups i did it again........ - Sida 2 Empty Sv: Oups i did it again........

    Inlägg  redalert 2012-12-17, 10:28

    F.I.S.T skrev:
    lazy skrev:
    DirtyDog skrev:
    F.I.S.T skrev:SD skyller i princip all problematik på invandring/invandrare som det gjordes i Nazityskland Rolling Eyes
    Nazityskland hade aldrig några problem med invandrare. Deras judar hade bott där i flera hundra år och var som regel högt uppsatta i samhället och dominerade läkarkåren, kulturlivet, utbildningsväsendet, bank- och affärs-världen. Alltså den position som judar har i dagens svenska samhälle.
    Om SD vore som nazisterna så borde de väl störa sig på judarna nu av samma orsak som nazzarna störde sig på judarna då?

    Nej, idag är det en annan politisk falang som ondgör sig över judars inflytande (och nu syftar jag inte främst på idioterna hos Nationaldemokraterna) och som tagit till sig nazismens retorik. Att den retoriken delas med nästan alla muslimer är knappast heller någon överraskning.

    Sällan jag "WORD:ar" men här var det på sin plats. Smile

    surprise Lazy wordade något som förde muslimer i dålig dager och framställer dagens Judar som bättre affraid

    För övrigt.... JA DD det finns skillnader och likheter naturligtvis, men den värdefulla läxan att alla människor är lika värd, Judar, muslimer, kristna, Amerikaner, Svenskar, Somalier har varken SD eller större delen av forumhögern lärt från kriget.... och det är det som skrämmer mig när jag läser brunhögerns människosyn, och vinklade eller upp-och-ned-vända världsbild

    Ja jävlar vad offside du är i varje fråga hur är det möjligt?

    Är det därför du kallas för extrem, tro? Rolling Eyes
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Oups i did it again........ - Sida 2 Empty Sv: Oups i did it again........

    Inlägg  DirtyDog 2012-12-17, 11:19

    F.I.S.T skrev:surprise Lazy wordade något som förde muslimer i dålig dager och framställer dagens Judar som bättre affraid
    Ja, visst är det förjävligt när någon berättar fakta?
    F.I.S.T skrev:För övrigt.... JA DD det finns skillnader och likheter naturligtvis, men den värdefulla läxan att alla människor är lika värd, Judar, muslimer, kristna, Amerikaner, Svenskar, Somalier har varken SD eller större delen av forumhögern lärt från kriget.... och det är det som skrämmer mig när jag läser brunhögerns människosyn, och vinklade eller upp-och-ned-vända världsbild
    Det beror endast på dina mörkröda glasögon som försvårar ditt läsande.
    Som människor är alla lika och med samma värde oavsett färg på skinnet. Det anser nog alla på detta forum.
    Frågan är dock vem det är som värderar folk utifrån dessa kriterier? Nej, det vi värderar folk efter är saker som de själva kan påverka. Om 80% av våra invandrare vore nazister och krävde skattehjälp med att starta Hitler-jugend och nazistiska samlingsplatser så vore det helt ok för dig?
    Du skulle inte kräva att de accepterade demokrati och vår människosyn för att få stanna?
    Sen om de gick ut på kvällarna och misshandlade judar, bögar och zigenare så skulle din reaktion bara bli "men svenskarna då?" och jämfört men en procentuellt sett mycket mindre sådan verksamhet utförd av svenskar?

    Hur jag kan veta att detta skulle bli din reaktion?
    Tja, vad TROR du det beror på?

    Enligt dig är alla lika mycket värda alldeles oavsett sina handlingar och de åsikter som de sprider och speciellt när de hävdar att de själva är bättre än alla "otrogna" (och därför inte lika mycket värda) svenskar som därför förtjänar att våldtas, rånas eller misshandlas.

    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Oups i did it again........ - Sida 2 Empty Sv: Oups i did it again........

    Inlägg  Sniperace 2012-12-17, 12:12

    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:
    Och på samma sätt borde kanske folk se till kommunismens uppgång och fall, så kanske är det swå att detta visar sig i V,s siffror Smile

    fastnade du i historien utomlands igen ?.... du har det inte lätt i debatten du Cool
    å det du hänvisade till var inte utomlands?

    så du körmed skildamallar lile vän?

    SD skyller i princip all problematik på invandring/invandrare som det gjordes i Nazityskland, vad är den politiska kopplingen mellan diktaturen Sovjet och dagens vänsterparti menar du ?... alltså politik, inte personliga uttalanden av enskilda fd politiker
    Rolling Eyes

    Vad jag vet skylldes inte mycket på invandring i tyskland..... där användes halt andra skäl, för inte var väl e judarna invandrare, de ´hade varit där i hundratals år och en riktig del av det tyska samhället.

    så nej, du vill kör med speciella regler för dig själv och andra för dina meningsmotståndare, du CENSURERAR din jeffla hycklare,,, Laughing
    Nej, jag tror att folkjet lärt dsig, därför får den svenska vänstern (kommuniusterna) inte något större stöd, på samma sätt som de då lärt sig om sd, med ett envist trummande om deras nazism osv...
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Oups i did it again........ - Sida 2 Empty Sv: Oups i did it again........

    Inlägg  Sniperace 2012-12-17, 12:14

    DirtyDog skrev:
    F.I.S.T skrev:SD skyller i princip all problematik på invandring/invandrare som det gjordes i Nazityskland Rolling Eyes
    Nazityskland hade aldrig några problem med invandrare. Deras judar hade bott där i flera hundra år och var som regel högt uppsatta i samhället och dominerade läkarkåren, kulturlivet, utbildningsväsendet, bank- och affärs-världen. Alltså den position som judar har i dagens svenska samhälle.
    Om SD vore som nazisterna så borde de väl störa sig på judarna nu av samma orsak som nazzarna störde sig på judarna då?

    Nej, idag är det en annan politisk falang som ondgör sig över judars inflytande (och nu syftar jag inte främst på idioterna hos Nationaldemokraterna) och som tagit till sig nazismens retorik. Att den retoriken delas med nästan alla muslimer är knappast heller någon överraskning.

    WORD
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Oups i did it again........ - Sida 2 Empty Sv: Oups i did it again........

    Inlägg  Dao 2012-12-17, 12:21

    DirtyDog skrev:
    F.I.S.T skrev:SD skyller i princip all problematik på invandring/invandrare som det gjordes i Nazityskland Rolling Eyes
    Nazityskland hade aldrig några problem med invandrare. Deras judar hade bott där i flera hundra år och var som regel högt uppsatta i samhället och dominerade läkarkåren, kulturlivet, utbildningsväsendet, bank- och affärs-världen. Alltså den position som judar har i dagens svenska samhälle.
    Om SD vore som nazisterna så borde de väl störa sig på judarna nu av samma orsak som nazzarna störde sig på judarna då?

    Nej, idag är det en annan politisk falang som ondgör sig över judars inflytande (och nu syftar jag inte främst på idioterna hos Nationaldemokraterna) och som tagit till sig nazismens retorik. Att den retoriken delas med nästan alla muslimer är knappast heller någon överraskning.

    Om man känner till lite om relationen mellan islam och judendom är det ganska överraskande att antisionismen "växer" bland muslimer. Känner man till relationen mellan Israel och i stort sett övriga världen, men mestadels den muslimska världen, är man inte överraskad det minsta.

    Nazismens retorik finns idag riktad mot muslimerna, och det är garanterat ingen överraskning!
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Oups i did it again........ - Sida 2 Empty Sv: Oups i did it again........

    Inlägg  F.I.S.T 2012-12-17, 12:26

    redalert skrev:
    Ja jävlar vad offside du är i varje fråga hur är det möjligt?
    Är det därför du kallas för extrem, tro? Rolling Eyes

    Alert debatterar igen... glömde förvisso ämnet i vanlig ordning, han hade inte ens fel ämne, han struntar i all diskussion Laughing
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Oups i did it again........ - Sida 2 Empty Sv: Oups i did it again........

    Inlägg  F.I.S.T 2012-12-17, 12:42

    surprise Lazy wordade något som förde muslimer i dålig dager och framställer dagens Judar som bättre affraid För övrigt.... JA DD det finns skillnader och likheter naturligtvis, men den värdefulla läxan att alla människor är lika värd, Judar, muslimer, kristna, Amerikaner, Svenskar, Somalier har varken SD eller större delen av forumhögern lärt från kriget.... och det är det som skrämmer mig när jag läser brunhögerns människosyn, och vinklade eller upp-och-ned-vända världsbild[/quote]


    Det beror endast på dina mörkröda glasögon som försvårar ditt läsande.
    Som människor är alla lika och med samma värde oavsett färg på skinnet. Det anser nog alla på detta forum.

    AVD: "Jag är inte rasist, men de här jävla Somalierna och Muslimerna förstör vårt samhälle, våldtar och skövlar" .... ... jo vi har hört det förrut Rolling Eyes

    Frågan är dock vem det är som värderar folk utifrån dessa kriterier? Nej, det vi värderar folk efter är saker som de själva kan påverka.

    vissa människor/folkslag värderar ni så, inte andra


    Om 80% av våra invandrare vore nazister och krävde skattehjälp med att starta Hitler-jugend och nazistiska samlingsplatser så vore det helt ok för dig?
    Du skulle inte kräva att de accepterade demokrati och vår människosyn för att få stanna?
    Sen om de gick ut på kvällarna och misshandlade judar, bögar och zigenare så skulle din reaktion bara bli "men svenskarna då?" och jämfört men en procentuellt sett mycket mindre sådan verksamhet utförd av svenskar?

    Hur jag kan veta att detta skulle bli din reaktion?
    Tja, vad TROR du det beror på?

    Enligt dig är alla lika mycket värda alldeles oavsett sina handlingar och de åsikter som de sprider och speciellt när de hävdar att de själva är bättre än alla "otrogna" (och därför inte lika mycket värda) svenskar som därför förtjänar att våldtas, rånas eller misshandlas.

    [/quote]

    Jag har sett många sjuka resonemang på detta forum från brunhöger, detta är ett av de sjukare !!!
    För det första förmår varken du eller SDare att skilja på VÄRDET SOM människa och dess handlingar. Som just en känd fd person som satt just i fångläger säger till de våldsamma elever, han går runt och föreläser för: "Jag hatar inte dig som person, jag hatar det du gör" Han föreläser även för alla elever, men har hjälp många våldsverkare och nazister att lämna sina sjuka värderingar.... SÅ JA VÄRDET, MÄNNISKOVÄRDET är det samma oavsett person, och politisk åsikt Handlingar som är våldsamma, förtryckande, odemokratiska skall givetvis fördömas och motarbetas med rättsväsende, och viktigast med förebyggande arbete....

    Du retar upp dig på de som anser sig "bättre än alla otrogna" och anser dig vara bättre själv.... "kasta sten i glashus" ...
    Och du retar i vanlig ordning upp dig på när våldtäkter kommer från invandrare ...

    "Svenska kvinnor kräver att våldtas av ariska män "

    Ni e så jävla sjuk att det är skrämmande, men ert MÄNNISKOVÄRDE är det samma som alla andras inkl muslimer, och samtycker inte med er människosyn

    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Oups i did it again........ - Sida 2 Empty Sv: Oups i did it again........

    Inlägg  Dao 2012-12-17, 13:56

    DirtyDog skrev:
    F.I.S.T skrev:surprise Lazy wordade något som förde muslimer i dålig dager och framställer dagens Judar som bättre affraid
    Ja, visst är det förjävligt när någon berättar fakta?
    F.I.S.T skrev:För övrigt.... JA DD det finns skillnader och likheter naturligtvis, men den värdefulla läxan att alla människor är lika värd, Judar, muslimer, kristna, Amerikaner, Svenskar, Somalier har varken SD eller större delen av forumhögern lärt från kriget.... och det är det som skrämmer mig när jag läser brunhögerns människosyn, och vinklade eller upp-och-ned-vända världsbild
    Det beror endast på dina mörkröda glasögon som försvårar ditt läsande.
    Som människor är alla lika och med samma värde oavsett färg på skinnet. Det anser nog alla på detta forum.
    Frågan är dock vem det är som värderar folk utifrån dessa kriterier? Nej, det vi värderar folk efter är saker som de själva kan påverka. Om 80% av våra invandrare vore nazister och krävde skattehjälp med att starta Hitler-jugend och nazistiska samlingsplatser så vore det helt ok för dig?
    Du skulle inte kräva att de accepterade demokrati och vår människosyn för att få stanna?
    Sen om de gick ut på kvällarna och misshandlade judar, bögar och zigenare så skulle din reaktion bara bli "men svenskarna då?" och jämfört men en procentuellt sett mycket mindre sådan verksamhet utförd av svenskar?

    Hur jag kan veta att detta skulle bli din reaktion?
    Tja, vad TROR du det beror på?

    Enligt dig är alla lika mycket värda alldeles oavsett sina handlingar och de åsikter som de sprider och speciellt när de hävdar att de själva är bättre än alla "otrogna" (och därför inte lika mycket värda) svenskar som därför förtjänar att våldtas, rånas eller misshandlas.


    Nej, alla på forumet anser inte att alla är lika och har samma värde. Vissa av forumhögern har varit tydliga med att vissa har lägre värde än andra. Och få av de andra av forumhögern har inte reagerat på detta, vilket är synd.

    Din fråga om nazister är ställd till FIST, förstår jag, men jag måste ändå reagera lite här. Vi har något i Sverige som kallas demokrati, och det innebär att alla får ha vilka åsikter de vill. Utöver detta har vi en rättssäkerhet, där folk som begår brott skall bli dömda för detta.

    Och givetvis kan vi inte kräva att de skall dela "vår människosyn" för att få "stanna" i Sverige, eftersom vi inte har en enhetlig människosyn i Sverige. Och alla vill ha demokrati, även invandrarna - men definitionen på vad det är varierar också, även bland "svenskar". Att utgå från sådana lösa formuleringar innebär ett ganska stort steg FRÅN ett demokratiskt samhälle.

    Procentsatsen om vem som utför vad är också en extremt vag utgångspunkt, inte sällan för vi idag vet att just utomeuropeiska invandrare från tredje världen är de som sällan eller aldrig anmäler ett brott som begåtts mot dem. Detta för att de ofta känner sig misstrodda, av polis och det rättsväsendet i allmänhet. Speciellt muslimer och svarta har visat tydliga sådana tendenser.

    Om vi inte i Sverige har anammat att alla har ett lika värde, så skulle vi inte kunna kalla oss demokratiska. Detta gäller även juridiskt.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Oups i did it again........ - Sida 2 Empty Sv: Oups i did it again........

    Inlägg  redalert 2012-12-17, 13:56

    F.I.S.T skrev:surprise Lazy wordade något som förde muslimer i dålig dager och framställer dagens Judar som bättre affraid För övrigt.... JA DD det finns skillnader och likheter naturligtvis, men den värdefulla läxan att alla människor är lika värd, Judar, muslimer, kristna, Amerikaner, Svenskar, Somalier har varken SD eller större delen av forumhögern lärt från kriget.... och det är det som skrämmer mig när jag läser brunhögerns människosyn, och vinklade eller upp-och-ned-vända världsbild


    Det beror endast på dina mörkröda glasögon som försvårar ditt läsande.
    Som människor är alla lika och med samma värde oavsett färg på skinnet. Det anser nog alla på detta forum.

    AVD: "Jag är inte rasist, men de här jävla Somalierna och Muslimerna förstör vårt samhälle, våldtar och skövlar" .... ... jo vi har hört det förrut Rolling Eyes

    Frågan är dock vem det är som värderar folk utifrån dessa kriterier? Nej, det vi värderar folk efter är saker som de själva kan påverka.

    vissa människor/folkslag värderar ni så, inte andra


    Om 80% av våra invandrare vore nazister och krävde skattehjälp med att starta Hitler-jugend och nazistiska samlingsplatser så vore det helt ok för dig?
    Du skulle inte kräva att de accepterade demokrati och vår människosyn för att få stanna?
    Sen om de gick ut på kvällarna och misshandlade judar, bögar och zigenare så skulle din reaktion bara bli "men svenskarna då?" och jämfört men en procentuellt sett mycket mindre sådan verksamhet utförd av svenskar?

    Hur jag kan veta att detta skulle bli din reaktion?
    Tja, vad TROR du det beror på?

    Enligt dig är alla lika mycket värda alldeles oavsett sina handlingar och de åsikter som de sprider och speciellt när de hävdar att de själva är bättre än alla "otrogna" (och därför inte lika mycket värda) svenskar som därför förtjänar att våldtas, rånas eller misshandlas.

    [/quote]

    Jag har sett många sjuka resonemang på detta forum från brunhöger, detta är ett av de sjukare !!!
    För det första förmår varken du eller SDare att skilja på VÄRDET SOM människa och dess handlingar. Som just en känd fd person som satt just i fångläger säger till de våldsamma elever, han går runt och föreläser för: "Jag hatar inte dig som person, jag hatar det du gör" Han föreläser även för alla elever, men har hjälp många våldsverkare och nazister att lämna sina sjuka värderingar.... SÅ JA VÄRDET, MÄNNISKOVÄRDET är det samma oavsett person, och politisk åsikt Handlingar som är våldsamma, förtryckande, odemokratiska skall givetvis fördömas och motarbetas med rättsväsende, och viktigast med förebyggande arbete....

    Du retar upp dig på de som anser sig "bättre än alla otrogna" och anser dig vara bättre själv.... "kasta sten i glashus" ...
    Och du retar i vanlig ordning upp dig på när våldtäkter kommer från invandrare ...

    "Svenska kvinnor kräver att våldtas av ariska män "

    Ni e så jävla sjuk att det är skrämmande, men ert MÄNNISKOVÄRDE är det samma som alla andras inkl muslimer, och samtycker inte med er människosyn

    [/quote]

    Extremisten fist har talat! Shocked

    Sponsored content


    Oups i did it again........ - Sida 2 Empty Sv: Oups i did it again........

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 12:27