Jasså, så vilket svenskt ord motsvarar "betta"? Läste du inte mitt inlägg?Regndrottning skrev:När det gäller låneord blir jag inte sur när det inte finns ett svenskt ord som mosvarar behovet.Som, dina exempel strejk och kakor....
Om man tar exemplet "strejk" så finns ju ett enda ord som ersätter det på svenska. Arbetsvägran.
Sen nämner du själv kakor som ju motsvarar engelskans cookies? Är du fullständigt förvirrad? Dock så finns väl inget svenskt ord för "betta" utan då måste flera ord användas för att få samma betydelse som det har i svenskt språkbruk.
Nåja, i början sade man nog klisterremsa även om man sen använde det engelska tape för att sen försvenska det till tejp på samma sätt som man försvenskade mail till mejl.Regndrottning skrev:Tejp är ett låneord som blivit svenska. Det fanns då ingen svensk motsvarighet. Alltså godkänns ordet.
Medhålles, speciellt som det väl betyder smutsig på italienska.Regndrottning skrev:Men jag retar mig på affärer som envetnas ha sale istället för rea. I det fallet finns det inget behov av att uttrycka sig på engelska.
Nu är det väl ganska ovanligt att butiker som inte också vänder sig till engelsktalande turister använder sig av begreppet och då oftast med ordet "On" framför.
Det är en försvenskning av det engelska "dis" som är en förkortning av disrespect.Regndrottning skrev:Jag avhåller mig från att dissa någon. Jag kan förolämpa, vara taskig emot, ignorera men jag dissar aldrig. För det är inte ens ett engelsk ord, det är slang, och det behövs inte i svenskan., anser jag.
På svenska används det väl främst som ett alternativ till "avvisning av invit" från nån kärlekskrank individ. Invandrare använder hellre ordet "solla".
Intresseklubben noterar för fullt!Regndrottning skrev:Jag handlar inte i affärer som erbjuder sina varor på engelska, eller något annat språk. Inte så länge det finns en adekvat inhemsk vokabulär som täcker behoven.
Skäms gör vi bara när folk skriver "mosvarar", "envetnas" eller "modermålet".Regndrottning skrev:Varför skall vi inte använda vår vackra språk? Vad är det för fel på svenskan? Det undrar jag när det blir allt vanligare att folk förfular utländska ord och använder dem hellre än modermålet. Skäms folk för sitt språk?
Skämt åsido, jag anser inte att språket förfulas av att man använder ord som "softa", "chilla" eller "betta" och oavsett vad du anser om saken så tror jag det blir svårt att stoppa ungdomens språkbruk med gnäll.
När du växte upp var du en flicka men sen blev ni tjejer och numera kallas de för guss (guzz).