Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+7
lazy
DirtyDog
Secrist
Regndrottning
Infra
F.I.S.T
Sossar ee lata
11 posters

    Någon som vill "betta" lite???

    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Någon som vill "betta" lite??? - Sida 2 Empty Sv: Någon som vill "betta" lite???

    Inlägg  DirtyDog 2012-12-06, 18:08

    Regndrottning skrev:När det gäller låneord blir jag inte sur när det inte finns ett svenskt ord som mosvarar behovet.Som, dina exempel strejk och kakor....
    Jasså, så vilket svenskt ord motsvarar "betta"? Läste du inte mitt inlägg?
    Om man tar exemplet "strejk" så finns ju ett enda ord som ersätter det på svenska. Arbetsvägran.
    Sen nämner du själv kakor som ju motsvarar engelskans cookies? Är du fullständigt förvirrad? Dock så finns väl inget svenskt ord för "betta" utan då måste flera ord användas för att få samma betydelse som det har i svenskt språkbruk.
    Regndrottning skrev:Tejp är ett låneord som blivit svenska. Det fanns då ingen svensk motsvarighet. Alltså godkänns ordet.
    Nåja, i början sade man nog klisterremsa även om man sen använde det engelska tape för att sen försvenska det till tejp på samma sätt som man försvenskade mail till mejl.
    Regndrottning skrev:Men jag retar mig på affärer som envetnas ha sale istället för rea. I det fallet finns det inget behov av att uttrycka sig på engelska.
    Medhålles, speciellt som det väl betyder smutsig på italienska. Laughing
    Nu är det väl ganska ovanligt att butiker som inte också vänder sig till engelsktalande turister använder sig av begreppet och då oftast med ordet "On" framför. Någon som vill "betta" lite??? - Sida 2 Images?q=tbn:ANd9GcQY-dxzgF7gfXV-EchihuQbbXNWMZPqIBDnorD_16P5TBva_EvQNw
    Regndrottning skrev:Jag avhåller mig från att dissa någon. Jag kan förolämpa, vara taskig emot, ignorera men jag dissar aldrig. För det är inte ens ett engelsk ord, det är slang, och det behövs inte i svenskan., anser jag.
    Det är en försvenskning av det engelska "dis" som är en förkortning av disrespect.
    På svenska används det väl främst som ett alternativ till "avvisning av invit" från nån kärlekskrank individ. Invandrare använder hellre ordet "solla".
    Regndrottning skrev:Jag handlar inte i affärer som erbjuder sina varor på engelska, eller något annat språk. Inte så länge det finns en adekvat inhemsk vokabulär som täcker behoven.
    Intresseklubben noterar för fullt!
    Regndrottning skrev:Varför skall vi inte använda vår vackra språk? Vad är det för fel på svenskan? Det undrar jag när det blir allt vanligare att folk förfular utländska ord och använder dem hellre än modermålet. Skäms folk för sitt språk?
    Skäms gör vi bara när folk skriver "mosvarar", "envetnas" eller "modermålet". Twisted Evil

    Skämt åsido, jag anser inte att språket förfulas av att man använder ord som "softa", "chilla" eller "betta" och oavsett vad du anser om saken så tror jag det blir svårt att stoppa ungdomens språkbruk med gnäll. Wink

    När du växte upp var du en flicka men sen blev ni tjejer och numera kallas de för guss (guzz). Laughing
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Någon som vill "betta" lite??? - Sida 2 Empty Sv: Någon som vill "betta" lite???

    Inlägg  Thetaxpayer 2012-12-06, 18:08

    Regndrottning skrev:
    DirtyDog skrev:
    Regndrottning skrev:Personligen har jag aldrig 'bettat'. Och jag slår vad om att jag aldrig kommer att göra det heller.... Wink
    Även om jag som du störs av att man byter ut ett svenskt ord mot ett motsvarande engelskt ord (som t.ex battla) så accepterar jag att språket berikas med ord som ersätter kombinationer av andra ord och därmed i praktiken berikar språket.
    Att "betta på" melodifestivalen är ju inte samma sak som att "slå vad om" melodifestivalen eller att "satsa pengar på" melodifestivalen (vilket är något som endast SVT sysslar med). Det är detsamma som att "slå vad med pengar om resultatet för" melodifestivalen och som sådant är det ett mycket enklare och tydligare sätt att beskriva det på.

    Det är framförallt i talspråk som engelska ord används mer och mer och majoritet säger faktiskt att de "mejlar" över något till dig istället för att säga att de skall skicka det som "e-post".
    Att sen folk säger att de skall "softa" med "kiddsen" på fredagskvällen eller säger "shit!" när de tappar något kan man givetvis ha en åsikt om då dessa ersättningar varken förenklar eller förkortar på något sätt. Berikar? Tja, det beror nog mer på vem man frågar.
    Ungdomar som använder dessa uttryck anses inne och häftiga av sin omgivning men om en äldre person gör det så blir det snabbt en töntstämpel på dem (även från de yngre, som inte alltid gillar när föräldrarna använder deras språkbruk). På senare tid så har t.ex ordet "chilla" blivit löjligt vanligt bland ungdomar även om väldigt få över 40 skulle använda ordet. Om 20 år så kommer gränsen däremot gå vid 60 år så språkbruket förändras konstant.

    Hur många störs av att facket "tejpar" upp lappar om att de skall gå ut i "strejk"?

    Ute i arbetslivet eller nöjeslivet så talas det ständigt om att bli "dissad", "briefad" (nej, det har inte med ost att göra) eller "mergad".

    Men ofta är svenska alternativ till engelska ord direkt löjeväckande. Hur ofta rensar du bort kakor från din webbläsare?
    Vad anser du om ett företag som annonserar ut sina nya "runningskor"?
    Nu är det kanske blandningen av svenska och engelska som man stör sig på men blir man lika upprörd om de istället säljer "joggingskor"? Rolling Eyes

    När det gäller låneord blir jag inte sur när det inte finns ett svenskt ord som mosvarar behovet. Som, dina exempel strejk och kakor.... Tejp är ett låneord som blivit svenska. Det fanns då ingen svensk motsvarighet. Alltså godkänns ordet.

    Men jag retar mig på affärer som envetnas ha sale istället för rea. I det fallet finns det inget behov av att uttrycka sig på engelska.

    Jag avhåller mig från att dissa någon. Jag kan förolämpa, vara taskig emot, ignorera men jag dissar aldrig. För det är inte ens ett engelsk ord, det är slang, och det behövs inte i svenskan., anser jag.

    Jag handlar inte i affärer som erbjuder sina varor på engelska, eller något annat språk. Inte så länge det finns en adekvat inhemsk vokabulär som täcker behoven.

    Varför skall vi inte använda vår vackra språk? Vad är det för fel på svenskan? Det undrar jag när det blir allt vanligare att folk förfular utländska ord och använder dem hellre än modermålet. Skäms folk för sitt språk?





    Är du rasist? Vad är det för fel på utländska? Cool Very Happy
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Någon som vill "betta" lite??? - Sida 2 Empty Sv: Någon som vill "betta" lite???

    Inlägg  Regndrottning 2012-12-06, 18:41

    Thetaxpayer skrev:
    Regndrottning skrev:
    DirtyDog skrev:
    Regndrottning skrev:Personligen har jag aldrig 'bettat'. Och jag slår vad om att jag aldrig kommer att göra det heller.... Wink
    Även om jag som du störs av att man byter ut ett svenskt ord mot ett motsvarande engelskt ord (som t.ex battla) så accepterar jag att språket berikas med ord som ersätter kombinationer av andra ord och därmed i praktiken berikar språket.
    Att "betta på" melodifestivalen är ju inte samma sak som att "slå vad om" melodifestivalen eller att "satsa pengar på" melodifestivalen (vilket är något som endast SVT sysslar med). Det är detsamma som att "slå vad med pengar om resultatet för" melodifestivalen och som sådant är det ett mycket enklare och tydligare sätt att beskriva det på.

    Det är framförallt i talspråk som engelska ord används mer och mer och majoritet säger faktiskt att de "mejlar" över något till dig istället för att säga att de skall skicka det som "e-post".
    Att sen folk säger att de skall "softa" med "kiddsen" på fredagskvällen eller säger "shit!" när de tappar något kan man givetvis ha en åsikt om då dessa ersättningar varken förenklar eller förkortar på något sätt. Berikar? Tja, det beror nog mer på vem man frågar.
    Ungdomar som använder dessa uttryck anses inne och häftiga av sin omgivning men om en äldre person gör det så blir det snabbt en töntstämpel på dem (även från de yngre, som inte alltid gillar när föräldrarna använder deras språkbruk). På senare tid så har t.ex ordet "chilla" blivit löjligt vanligt bland ungdomar även om väldigt få över 40 skulle använda ordet. Om 20 år så kommer gränsen däremot gå vid 60 år så språkbruket förändras konstant.

    Hur många störs av att facket "tejpar" upp lappar om att de skall gå ut i "strejk"?

    Ute i arbetslivet eller nöjeslivet så talas det ständigt om att bli "dissad", "briefad" (nej, det har inte med ost att göra) eller "mergad".

    Men ofta är svenska alternativ till engelska ord direkt löjeväckande. Hur ofta rensar du bort kakor från din webbläsare?
    Vad anser du om ett företag som annonserar ut sina nya "runningskor"?
    Nu är det kanske blandningen av svenska och engelska som man stör sig på men blir man lika upprörd om de istället säljer "joggingskor"? Rolling Eyes

    När det gäller låneord blir jag inte sur när det inte finns ett svenskt ord som mosvarar behovet. Som, dina exempel strejk och kakor.... Tejp är ett låneord som blivit svenska. Det fanns då ingen svensk motsvarighet. Alltså godkänns ordet.

    Men jag retar mig på affärer som envetnas ha sale istället för rea. I det fallet finns det inget behov av att uttrycka sig på engelska.

    Jag avhåller mig från att dissa någon. Jag kan förolämpa, vara taskig emot, ignorera men jag dissar aldrig. För det är inte ens ett engelsk ord, det är slang, och det behövs inte i svenskan., anser jag.

    Jag handlar inte i affärer som erbjuder sina varor på engelska, eller något annat språk. Inte så länge det finns en adekvat inhemsk vokabulär som täcker behoven.

    Varför skall vi inte använda vår vackra språk? Vad är det för fel på svenskan? Det undrar jag när det blir allt vanligare att folk förfular utländska ord och använder dem hellre än modermålet. Skäms folk för sitt språk?





    Är du rasist? Vad är det för fel på utländska? Cool Very Happy

    Rasist, moi? Inte alls...

    Whwn in Rome do as the Romans. När du är i Sverige, tala svenska.

    Warikarimaska?
    Wink
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Någon som vill "betta" lite??? - Sida 2 Empty Sv: Någon som vill "betta" lite???

    Inlägg  Sniperace 2012-12-06, 18:42

    DirtyDog skrev:
    Regndrottning skrev:När det gäller låneord blir jag inte sur när det inte finns ett svenskt ord som mosvarar behovet.Som, dina exempel strejk och kakor....
    Jasså, så vilket svenskt ord motsvarar "betta"? Läste du inte mitt inlägg?
    Om man tar exemplet "strejk" så finns ju ett enda ord som ersätter det på svenska. Arbetsvägran.
    Sen nämner du själv kakor som ju motsvarar engelskans cookies? Är du fullständigt förvirrad? Dock så finns väl inget svenskt ord för "betta" utan då måste flera ord användas för att få samma betydelse som det har i svenskt språkbruk.
    Regndrottning skrev:Tejp är ett låneord som blivit svenska. Det fanns då ingen svensk motsvarighet. Alltså godkänns ordet.
    Nåja, i början sade man nog klisterremsa även om man sen använde det engelska tape för att sen försvenska det till tejp på samma sätt som man försvenskade mail till mejl.
    Regndrottning skrev:Men jag retar mig på affärer som envetnas ha sale istället för rea. I det fallet finns det inget behov av att uttrycka sig på engelska.
    Medhålles, speciellt som det väl betyder smutsig på italienska. Laughing
    Nu är det väl ganska ovanligt att butiker som inte också vänder sig till engelsktalande turister använder sig av begreppet och då oftast med ordet "On" framför. Någon som vill "betta" lite??? - Sida 2 Images?q=tbn:ANd9GcQY-dxzgF7gfXV-EchihuQbbXNWMZPqIBDnorD_16P5TBva_EvQNw
    Regndrottning skrev:Jag avhåller mig från att dissa någon. Jag kan förolämpa, vara taskig emot, ignorera men jag dissar aldrig. För det är inte ens ett engelsk ord, det är slang, och det behövs inte i svenskan., anser jag.
    Det är en försvenskning av det engelska "dis" som är en förkortning av disrespect.
    På svenska används det väl främst som ett alternativ till "avvisning av invit" från nån kärlekskrank individ. Invandrare använder hellre ordet "solla".
    Regndrottning skrev:Jag handlar inte i affärer som erbjuder sina varor på engelska, eller något annat språk. Inte så länge det finns en adekvat inhemsk vokabulär som täcker behoven.
    Intresseklubben noterar för fullt!
    Regndrottning skrev:Varför skall vi inte använda vår vackra språk? Vad är det för fel på svenskan? Det undrar jag när det blir allt vanligare att folk förfular utländska ord och använder dem hellre än modermålet. Skäms folk för sitt språk?
    Skäms gör vi bara när folk skriver "mosvarar", "envetnas" eller "modermålet". Twisted Evil

    Skämt åsido, jag anser inte att språket förfulas av att man använder ord som "softa", "chilla" eller "betta" och oavsett vad du anser om saken så tror jag det blir svårt att stoppa ungdomens språkbruk med gnäll. Wink

    När du växte upp var du en flicka men sen blev ni tjejer och numera kallas de för guss (guzz). Laughing

    är inte betta och satsa samma i detta?
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Någon som vill "betta" lite??? - Sida 2 Empty Sv: Någon som vill "betta" lite???

    Inlägg  Thetaxpayer 2012-12-06, 18:55

    Regndrottning skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    Regndrottning skrev:
    DirtyDog skrev:
    Regndrottning skrev:Personligen har jag aldrig 'bettat'. Och jag slår vad om att jag aldrig kommer att göra det heller.... Wink
    Även om jag som du störs av att man byter ut ett svenskt ord mot ett motsvarande engelskt ord (som t.ex battla) så accepterar jag att språket berikas med ord som ersätter kombinationer av andra ord och därmed i praktiken berikar språket.
    Att "betta på" melodifestivalen är ju inte samma sak som att "slå vad om" melodifestivalen eller att "satsa pengar på" melodifestivalen (vilket är något som endast SVT sysslar med). Det är detsamma som att "slå vad med pengar om resultatet för" melodifestivalen och som sådant är det ett mycket enklare och tydligare sätt att beskriva det på.

    Det är framförallt i talspråk som engelska ord används mer och mer och majoritet säger faktiskt att de "mejlar" över något till dig istället för att säga att de skall skicka det som "e-post".
    Att sen folk säger att de skall "softa" med "kiddsen" på fredagskvällen eller säger "shit!" när de tappar något kan man givetvis ha en åsikt om då dessa ersättningar varken förenklar eller förkortar på något sätt. Berikar? Tja, det beror nog mer på vem man frågar.
    Ungdomar som använder dessa uttryck anses inne och häftiga av sin omgivning men om en äldre person gör det så blir det snabbt en töntstämpel på dem (även från de yngre, som inte alltid gillar när föräldrarna använder deras språkbruk). På senare tid så har t.ex ordet "chilla" blivit löjligt vanligt bland ungdomar även om väldigt få över 40 skulle använda ordet. Om 20 år så kommer gränsen däremot gå vid 60 år så språkbruket förändras konstant.

    Hur många störs av att facket "tejpar" upp lappar om att de skall gå ut i "strejk"?

    Ute i arbetslivet eller nöjeslivet så talas det ständigt om att bli "dissad", "briefad" (nej, det har inte med ost att göra) eller "mergad".

    Men ofta är svenska alternativ till engelska ord direkt löjeväckande. Hur ofta rensar du bort kakor från din webbläsare?
    Vad anser du om ett företag som annonserar ut sina nya "runningskor"?
    Nu är det kanske blandningen av svenska och engelska som man stör sig på men blir man lika upprörd om de istället säljer "joggingskor"? Rolling Eyes

    När det gäller låneord blir jag inte sur när det inte finns ett svenskt ord som mosvarar behovet. Som, dina exempel strejk och kakor.... Tejp är ett låneord som blivit svenska. Det fanns då ingen svensk motsvarighet. Alltså godkänns ordet.

    Men jag retar mig på affärer som envetnas ha sale istället för rea. I det fallet finns det inget behov av att uttrycka sig på engelska.

    Jag avhåller mig från att dissa någon. Jag kan förolämpa, vara taskig emot, ignorera men jag dissar aldrig. För det är inte ens ett engelsk ord, det är slang, och det behövs inte i svenskan., anser jag.

    Jag handlar inte i affärer som erbjuder sina varor på engelska, eller något annat språk. Inte så länge det finns en adekvat inhemsk vokabulär som täcker behoven.

    Varför skall vi inte använda vår vackra språk? Vad är det för fel på svenskan? Det undrar jag när det blir allt vanligare att folk förfular utländska ord och använder dem hellre än modermålet. Skäms folk för sitt språk?





    Är du rasist? Vad är det för fel på utländska? Cool Very Happy

    Rasist, moi? Inte alls...

    Whwn in Rome do as the Romans. När du är i Sverige, tala svenska.

    Warikarimaska?
    Wink





    Moshi moshi. Domo arigato,
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Någon som vill "betta" lite??? - Sida 2 Empty Sv: Någon som vill "betta" lite???

    Inlägg  DirtyDog 2012-12-06, 19:58

    Sniperace skrev:är inte betta och satsa samma i detta?
    Nej, att politikerna satsar på idrotten är verkligen inte samma sak som om de bettar på idrotten. Laughing

    Man kan satsa inför ett höjdhopp men knappast betta för det.
    Inte ens om man lägger till ordet pengar så blir det samma sak. Att satsa pengar på något (kanske aktier?) är något helt annat än att "betta" på samma sak.

    Att lägga en bet på bordet är heller inte detsamma som att lägga en sats på bordet. Tror inte att det sistnämnda skulle uppskattas lika mycket. Twisted Evil
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Någon som vill "betta" lite??? - Sida 2 Empty Sv: Någon som vill "betta" lite???

    Inlägg  Infra 2012-12-06, 22:01

    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    DirtyDog skrev:
    Infra skrev:
    Sossar ee lata skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Sossar ee lata skrev:Om namnen på dessa kräk är svensk klingande eller invandrar klingande......

    http://avpixlat.info/2012/12/04/fotbollslag-halveras-nar-atta-spelare-hamnar-i-fangelse/

    sök hjälp !

    Undrar du aldrig varför de med invandrarbakgrund är så våldsamma??
    Det beror på rasister av din egen sort som ständigt ger dem anledning
    att befinna sig i försvarsberedskap mot nästa loska.
    " en serie personrån mot i första hand unga kvinnor."

    Jaha, så de unga kvinnorna hade gett dem en anledning? Laughing

    Avpixlat som sanningsvittne. Skrivet av järnrörshögern för att
    vända uppmärksamheten mot dom de hatar. Bravo Stickan!

    Inte et dugg värre än ex att använda expo ellervänsterextrimstsidor som sanningsvittnen.

    men ännu har det inte kunnat beläggas lögner på avpixlat eller hur?

    Jodå. Många tidigare lögner och halvsanningar, också.
    Inte värre än Expo? Joo! Mycket värre. Varför har dom
    ingenting att säga om sin egen järnrörshöger?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Någon som vill "betta" lite??? - Sida 2 Empty Sv: Någon som vill "betta" lite???

    Inlägg  Sniperace 2012-12-06, 22:05

    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    DirtyDog skrev:
    Infra skrev:
    Sossar ee lata skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Sossar ee lata skrev:Om namnen på dessa kräk är svensk klingande eller invandrar klingande......

    http://avpixlat.info/2012/12/04/fotbollslag-halveras-nar-atta-spelare-hamnar-i-fangelse/

    sök hjälp !

    Undrar du aldrig varför de med invandrarbakgrund är så våldsamma??
    Det beror på rasister av din egen sort som ständigt ger dem anledning
    att befinna sig i försvarsberedskap mot nästa loska.
    " en serie personrån mot i första hand unga kvinnor."

    Jaha, så de unga kvinnorna hade gett dem en anledning? Laughing

    Avpixlat som sanningsvittne. Skrivet av järnrörshögern för att
    vända uppmärksamheten mot dom de hatar. Bravo Stickan!

    Inte et dugg värre än ex att använda expo ellervänsterextrimstsidor som sanningsvittnen.

    men ännu har det inte kunnat beläggas lögner på avpixlat eller hur?

    Jodå. Många tidigare lögner och halvsanningar, också.
    Inte värre än Expo? Joo! Mycket värre. Varför har dom
    ingenting att säga om sin egen järnrörshöger?

    kan du tala om vilka lögner de skrivit, och vilka halvsanningar?

    inte ens aftonblade eller expo påstår något sådant......
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Någon som vill "betta" lite??? - Sida 2 Empty Sv: Någon som vill "betta" lite???

    Inlägg  Regndrottning 2012-12-06, 22:24

    DirtyDog skrev:
    Jasså, så vilket svenskt ord motsvarar "betta"? Läste du inte mitt inlägg?
    Om man tar exemplet "strejk" så finns ju ett enda ord som ersätter det på svenska. Arbetsvägran.
    Sen nämner du själv kakor som ju motsvarar engelskans cookies? Är du fullständigt förvirrad? Dock så finns väl inget svenskt ord för "betta" utan då måste flera ord användas för att få samma betydelse som det har i svenskt språkbruk.

    Jag tror du missförstod det jag skrev. Jag menade att ordet strejk är ett låneord som vi tog till oss för att vi inte hade någon svensk motsvarighet. Jag instämde med dig i detta.



    Nåja, i början sade man nog klisterremsa även om man sen använde det engelska tape för att sen försvenska det till tejp på samma sätt som man försvenskade mail till mejl.

    Där får jag då ge mig. Jag har aldrig hört ordet klisterremsa.... Så, det var nytt för mig.


    Medhålles, speciellt som det väl betyder smutsig på italienska. Laughing
    Nu är det väl ganska ovanligt att butiker som inte också vänder sig till engelsktalande turister använder sig av begreppet och då oftast med ordet "On" framför.

    Där har du fel. Kolla skyltfönstren på HM och Åhléns, bl.a. De har SALE! Med versaler.... Ingenting med 'on'... De har aldrig rea nuförtiden.


    Det är en försvenskning av det engelska "dis" som är en förkortning av disrespect.
    På svenska används det väl främst som ett alternativ till "avvisning av invit" från nån kärlekskrank individ. Invandrare använder hellre ordet "solla".

    Jag kan engelska. Jag vet varifrån dissa kommer. Och vad det betyder. Däremot anser jag inte att just det slanguttrycket behövs i svenskan. Vi kan uttrycka ett ogillande ändå.


    Intresseklubben noterar för fullt!

    Vad bra!


    Skäms gör vi bara när folk skriver "mosvarar", "envetnas" eller "modermålet". Twisted Evil

    Razz Jag hade bråttom... Embarassed Det var iaf inte engelska fel...

    Skämt åsido, jag anser inte att språket förfulas av att man använder ord som "softa", "chilla" eller "betta" och oavsett vad du anser om saken så tror jag det blir svårt att stoppa ungdomens språkbruk med gnäll. Wink

    När du växte upp var du en flicka men sen blev ni tjejer och numera kallas de för guss (guzz).
    Laughing

    Nej, jag menar inte att gnälla. Jag tycker det är synd att vårt språk utarmas. Språket är i kontinuerlig förändring och så har det alltid varit. Och nya ord för nya begrepp hör till. Chilla går jag med på. Softa...nja.... battla och betta, absolut nej.

    När jag var ung beskrevs jag som girl. I tonåren var jag en tjej.Vilket är också ett låneord från romani.
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Någon som vill "betta" lite??? - Sida 2 Empty Sv: Någon som vill "betta" lite???

    Inlägg  Infra 2012-12-07, 00:18

    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    DirtyDog skrev:
    Infra skrev:
    Sossar ee lata skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Sossar ee lata skrev:Om namnen på dessa kräk är svensk klingande eller invandrar klingande......

    http://avpixlat.info/2012/12/04/fotbollslag-halveras-nar-atta-spelare-hamnar-i-fangelse/

    sök hjälp !

    Undrar du aldrig varför de med invandrarbakgrund är så våldsamma??
    Det beror på rasister av din egen sort som ständigt ger dem anledning
    att befinna sig i försvarsberedskap mot nästa loska.
    " en serie personrån mot i första hand unga kvinnor."

    Jaha, så de unga kvinnorna hade gett dem en anledning? Laughing

    Avpixlat som sanningsvittne. Skrivet av järnrörshögern för att
    vända uppmärksamheten mot dom de hatar. Bravo Stickan!

    Inte et dugg värre än ex att använda expo ellervänsterextrimstsidor som sanningsvittnen.

    men ännu har det inte kunnat beläggas lögner på avpixlat eller hur?

    Jodå. Många tidigare lögner och halvsanningar, också.
    Inte värre än Expo? Joo! Mycket värre. Varför har dom
    ingenting att säga om sin egen järnrörshöger?

    kan du tala om vilka lögner de skrivit, och vilka halvsanningar?

    inte ens aftonblade eller expo påstår något sådant......

    Ja - det kan jag: halvsanning eller ingen sanning alls är att
    avpixla bilder på invandrade brottsingar men inte på svenska
    brottslingar.

    Halvsanningar är att leva djävel över brott begångna av
    invandrarungar men inte med ett ord beröra svenska brottslingar
    typ järnrörshögern.

    Avpixlat är kort beskrivet ett forum för rasistiska hycklare!
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Någon som vill "betta" lite??? - Sida 2 Empty Sv: Någon som vill "betta" lite???

    Inlägg  DirtyDog 2012-12-07, 09:31

    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    DirtyDog skrev:
    Infra skrev:
    Sossar ee lata skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Sossar ee lata skrev:Om namnen på dessa kräk är svensk klingande eller invandrar klingande......

    http://avpixlat.info/2012/12/04/fotbollslag-halveras-nar-atta-spelare-hamnar-i-fangelse/

    sök hjälp !

    Undrar du aldrig varför de med invandrarbakgrund är så våldsamma??
    Det beror på rasister av din egen sort som ständigt ger dem anledning
    att befinna sig i försvarsberedskap mot nästa loska.
    " en serie personrån mot i första hand unga kvinnor."

    Jaha, så de unga kvinnorna hade gett dem en anledning? Laughing

    Avpixlat som sanningsvittne. Skrivet av järnrörshögern för att
    vända uppmärksamheten mot dom de hatar. Bravo Stickan!

    Inte et dugg värre än ex att använda expo ellervänsterextrimstsidor som sanningsvittnen.

    men ännu har det inte kunnat beläggas lögner på avpixlat eller hur?

    Jodå. Många tidigare lögner och halvsanningar, också.
    Inte värre än Expo? Joo! Mycket värre. Varför har dom
    ingenting att säga om sin egen järnrörshöger?

    kan du tala om vilka lögner de skrivit, och vilka halvsanningar?

    inte ens aftonblade eller expo påstår något sådant......

    Ja - det kan jag: halvsanning eller ingen sanning alls är att avpixla bilder på invandrade brottsingar men inte på svenska
    brottslingar.
    När hade de en pixlad bild på NÅGON brottsling?
    Hur kan en sanning bli en halv sanning eller ingen sanning alls beroende på att man undvikit att berätta ANDRA sanningar? Är du helt skruvad? Blandar du inte ihop sanning med objektivitet? Objektiva kan man verkligen inte anklaga avpixlat för att vara. Precis som kommunistsidor så angriper de endast sina fiender och ser mellan fingrarna för egna brister. Påminner rätt mycket om hur partiska vissa är när det t.ex gäller Palestinakonflikten. Blir dina inlägg om Israeliska illdåd lögner om du inte samtidigt nämnder palestiniers illdåd? Intressant!?
    Infra skrev:Halvsanningar är att leva djävel över brott begångna av invandrarungar men inte med ett ord beröra svenska brottslingar typ järnrörshögern.
    Nog har väl avpixlat även skrivit om järnrörsinsidenten? Oavsett blir ju inte deras sanningar lögner ifall de inte gjort det? Är du helt jävla pantad?
    Infra skrev:Avpixlat är kort beskrivet ett forum för rasistiska hycklare!
    Det är förvisso sant, men eftersom du inte samtidigt nämner hycklare på vänstersidan så måste dit påstående automatiskt bli en lögn, eller åtminstone en "halvsanning"?

    Hur var det nu med mitt citat? Kom det från en trovärdig källa eller ej? Är Göteborgsposten också "rasistiska hycklare"?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Någon som vill "betta" lite??? - Sida 2 Empty Sv: Någon som vill "betta" lite???

    Inlägg  Sniperace 2012-12-07, 12:15

    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    DirtyDog skrev:
    Infra skrev:
    Sossar ee lata skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Sossar ee lata skrev:Om namnen på dessa kräk är svensk klingande eller invandrar klingande......

    http://avpixlat.info/2012/12/04/fotbollslag-halveras-nar-atta-spelare-hamnar-i-fangelse/

    sök hjälp !

    Undrar du aldrig varför de med invandrarbakgrund är så våldsamma??
    Det beror på rasister av din egen sort som ständigt ger dem anledning
    att befinna sig i försvarsberedskap mot nästa loska.
    " en serie personrån mot i första hand unga kvinnor."

    Jaha, så de unga kvinnorna hade gett dem en anledning? Laughing

    Avpixlat som sanningsvittne. Skrivet av järnrörshögern för att
    vända uppmärksamheten mot dom de hatar. Bravo Stickan!

    Inte et dugg värre än ex att använda expo ellervänsterextrimstsidor som sanningsvittnen.

    men ännu har det inte kunnat beläggas lögner på avpixlat eller hur?

    Jodå. Många tidigare lögner och halvsanningar, också.
    Inte värre än Expo? Joo! Mycket värre. Varför har dom
    ingenting att säga om sin egen järnrörshöger?

    kan du tala om vilka lögner de skrivit, och vilka halvsanningar?

    inte ens aftonblade eller expo påstår något sådant......

    Ja - det kan jag: halvsanning eller ingen sanning alls är att
    avpixla bilder på invandrade brottsingar men inte på svenska
    brottslingar.

    Halvsanningar är att leva djävel över brott begångna av
    invandrarungar men inte med ett ord beröra svenska brottslingar
    typ järnrörshögern.

    Avpixlat är kort beskrivet ett forum för rasistiska hycklare!

    Jasså, kan du bevisa dina påståenden, mig veterligt visar de de rätta ansiktena både på svenska och utländska brottslingar utan undantag, det tråkiga är att de utländska är i majoritet, men det är inte avpixlats fel.

    och visst skrev de om järnrören, och de skriver om brott gjorda av svenskar, men tyvärr är det också så att de grova våldsbrotten begås för det mesta av just invandrare...

    du ska inte skjuta budbäraren för vad andra orsakar.

    eller SKA man ljuga och förtiga enbart för att brottslingen är invandrare?
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Någon som vill "betta" lite??? - Sida 2 Empty Sv: Någon som vill "betta" lite???

    Inlägg  Infra 2012-12-07, 13:11


    Jasså, kan du bevisa dina påståenden
    Det är redan gjort!

    mig veterligt visar de de rätta ansiktena både på svenska och utländska brottslingar utan undantag, det tråkiga är att de utländska är i majoritet, men det är inte avpixlats fel.
    Man blir fan gråtfärdig när man hör vad de har lurat indoktrinerade skitskallar av din sort. Är du så osjälvständig att du tror att invandrade brottslingar är i majoritet, så måste du beklagas. och inte räknar du den organiserade brottsligheten som till sin stomme består av svenskar ty du läser bara när Avpixlat skriver om Black Kobra (som har utplånats) och OG, aldrig om våra inhemska manchettbrottsligar som kostar statskassan miljarder. Vilket okunnigt Freek du är.

    du ska inte skjuta budbäraren för vad andra orsakar
    Vaffan varedär nurå?

    eller SKA man ljuga och förtiga enbart för att brottslingen är invandrare
    Ljuga och förtiga i löämpliga delar är precis vad avpixlat gör. Håll du dina kära kostymnazister bakom ryggen så kabn du fortsätta hata främlingar i godan ro, SD-väljaren Snipern.

    Lyssna på dig själv: "brottslingen är invandrare"


    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Någon som vill "betta" lite??? - Sida 2 Empty Sv: Någon som vill "betta" lite???

    Inlägg  Sniperace 2012-12-07, 13:45

    Infra skrev:
    Jasså, kan du bevisa dina påståenden
    Det är redan gjort!

    mig veterligt visar de de rätta ansiktena både på svenska och utländska brottslingar utan undantag, det tråkiga är att de utländska är i majoritet, men det är inte avpixlats fel.
    Man blir fan gråtfärdig när man hör vad de har lurat indoktrinerade skitskallar av din sort. Är du så osjälvständig att du tror att invandrade brottslingar är i majoritet, så måste du beklagas. och inte räknar du den organiserade brottsligheten som till sin stomme består av svenskar ty du läser bara när Avpixlat skriver om Black Kobra (som har utplånats) och OG, aldrig om våra inhemska manchettbrottsligar som kostar statskassan miljarder. Vilket okunnigt Freek du är.

    du ska inte skjuta budbäraren för vad andra orsakar
    Vaffan varedär nurå?

    eller SKA man ljuga och förtiga enbart för att brottslingen är invandrare
    Ljuga och förtiga i löämpliga delar är precis vad avpixlat gör. Håll du dina kära kostymnazister bakom ryggen så kabn du fortsätta hata främlingar i godan ro, SD-väljaren Snipern.

    Lyssna på dig själv: "brottslingen är invandrare"



    Varför är då majoriteten i våra fängelser just av utländsk härkomst?
    Varför är det en majoritet av personer med utländsk härkomst som står för de flesta VÅLDSBROTTEN?
    detta har ju ex brå och andra bekräftat, och förvisso tillhör dessa en grupp som saknar arbete, utstötta eller vad du vill, men det förändrar INTE att de är en majoritet i detta med grova våldsbrott osv.

    och de svenska som begår samma brott är lika stora svin de....

    och nej, hittills har jag röstat på KD, och det är nog viktigt att lägga den där igen om de inte ska åka ut....
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Någon som vill "betta" lite??? - Sida 2 Empty Sv: Någon som vill "betta" lite???

    Inlägg  lazy 2012-12-07, 13:56

    Jag tittar in på Avpixlat emellanåt sedan en tid tillbaka, anledningen till det stavas Hera Lamppu Maduro.

    http://avpixlat.info/2012/07/06/bloggare-utfrysen-efter-politiskt-inkorrekta-asikter-skriver-for-avpixlat/
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Någon som vill "betta" lite??? - Sida 2 Empty Sv: Någon som vill "betta" lite???

    Inlägg  DirtyDog 2012-12-07, 16:04

    lazy skrev:Jag tittar in på Avpixlat emellanåt sedan en tid tillbaka, anledningen till det stavas Hera Lamppu Maduro.

    http://avpixlat.info/2012/07/06/bloggare-utfrysen-efter-politiskt-inkorrekta-asikter-skriver-for-avpixlat/
    En mycket tänkvärd sida som vänstern borde läsa. Hon är knappast lätt att avfärda som rasist och påstår sig heller inte vara Sverigedemokrat men mån att få uttrycka sina åsikter UTAN att bli censurerad.
    Det bästa är att de "riktiga" rasisterna (som normalt skulle klassa henne som en underlägsen neger) kommer till insikt om att hudfärg inte har ett skit med åsikter att göra och att det är helt sjukt med rasism. Alla kommer att vinna på detta upplägg.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Någon som vill "betta" lite??? - Sida 2 Empty Sv: Någon som vill "betta" lite???

    Inlägg  Sniperace 2012-12-07, 16:08

    DirtyDog skrev:
    lazy skrev:Jag tittar in på Avpixlat emellanåt sedan en tid tillbaka, anledningen till det stavas Hera Lamppu Maduro.

    http://avpixlat.info/2012/07/06/bloggare-utfrysen-efter-politiskt-inkorrekta-asikter-skriver-for-avpixlat/
    En mycket tänkvärd sida som vänstern borde läsa. Hon är knappast lätt att avfärda som rasist och påstår sig heller inte vara Sverigedemokrat men mån att få uttrycka sina åsikter UTAN att bli censurerad.
    Det bästa är att de "riktiga" rasisterna (som normalt skulle klassa henne som en underlägsen neger) kommer till insikt om att hudfärg inte har ett skit med åsikter att göra och att det är helt sjukt med rasism. Alla kommer att vinna på detta upplägg.

    Gör hon inte, hon har nu enligt egen uppgift gått med i just SD....

    http://avpixlat.info/2012/07/15/jag-har-precis-skickat-in-medlemsansokan-till-sverigedemokraterna/
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Någon som vill "betta" lite??? - Sida 2 Empty Sv: Någon som vill "betta" lite???

    Inlägg  DirtyDog 2012-12-07, 17:44

    Sniperace skrev:
    DirtyDog skrev:
    lazy skrev:Jag tittar in på Avpixlat emellanåt sedan en tid tillbaka, anledningen till det stavas Hera Lamppu Maduro.

    http://avpixlat.info/2012/07/06/bloggare-utfrysen-efter-politiskt-inkorrekta-asikter-skriver-for-avpixlat/
    En mycket tänkvärd sida som vänstern borde läsa. Hon är knappast lätt att avfärda som rasist och påstår sig heller inte vara Sverigedemokrat men mån att få uttrycka sina åsikter UTAN att bli censurerad.
    Det bästa är att de "riktiga" rasisterna (som normalt skulle klassa henne som en underlägsen neger) kommer till insikt om att hudfärg inte har ett skit med åsikter att göra och att det är helt sjukt med rasism. Alla kommer att vinna på detta upplägg.

    Gör hon inte, hon har nu enligt egen uppgift gått med i just SD....

    http://avpixlat.info/2012/07/15/jag-har-precis-skickat-in-medlemsansokan-till-sverigedemokraterna/
    Du har rätt. Det jag refererade till var skrivet den 6:e juli och en dryg vecka senare så sökte hon medlemskap i SD.

    Hursomhelst så är hon inte den första invandraren som blir medlem och hur länge till skall partiet kallas för rasistiskt?
    Hon deklarerar ju även öppet att hon är FÖR multikultur men anser att invandring skall stoppas till dess att vi har lyckats assilimera de flyktingar som vi har här idag. Senast igår så hörde jag på P1 när de intervjuade invandrare i Botkyrka och de var tvungna att ha en tolk eftersom en av kvinnorna inte kunde ett ord på svenska (trots att hon bott här i 27 år).
    Hur fan är det möjligt?
    Jo, de gifts bort vid 13 års ålder och får resten av sitt liv agera barnaföderska och hushållerska och behöver för denna uppgift inte kunna nån svenska eftersom de inte skall visa sig eller samtala med några otrogna svenskar.
    Hur i helvete kunde det bli såhär?

    Läste även kommentarerna under din länk. Vad anser du själv om "biffstek"'s kommentar?

    En annan kommentar är också rätt träffande: I den här takten kommer "främlingsfientliga" SD att snart ha hälften av sina sympatisörer från invandrare som tröttnat på sveriges vansinnes invandringspolitik.
    Magknipen hos vänstertomtarna samt hos omogna miljötomtar måste snart få sitt klimax.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Någon som vill "betta" lite??? - Sida 2 Empty Sv: Någon som vill "betta" lite???

    Inlägg  Sniperace 2012-12-07, 17:54

    DirtyDog skrev:
    Sniperace skrev:
    DirtyDog skrev:
    lazy skrev:Jag tittar in på Avpixlat emellanåt sedan en tid tillbaka, anledningen till det stavas Hera Lamppu Maduro.

    http://avpixlat.info/2012/07/06/bloggare-utfrysen-efter-politiskt-inkorrekta-asikter-skriver-for-avpixlat/
    En mycket tänkvärd sida som vänstern borde läsa. Hon är knappast lätt att avfärda som rasist och påstår sig heller inte vara Sverigedemokrat men mån att få uttrycka sina åsikter UTAN att bli censurerad.
    Det bästa är att de "riktiga" rasisterna (som normalt skulle klassa henne som en underlägsen neger) kommer till insikt om att hudfärg inte har ett skit med åsikter att göra och att det är helt sjukt med rasism. Alla kommer att vinna på detta upplägg.

    Gör hon inte, hon har nu enligt egen uppgift gått med i just SD....

    http://avpixlat.info/2012/07/15/jag-har-precis-skickat-in-medlemsansokan-till-sverigedemokraterna/
    Du har rätt. Det jag refererade till var skrivet den 6:e juli och en dryg vecka senare så sökte hon medlemskap i SD.

    Hursomhelst så är hon inte den första invandraren som blir medlem och hur länge till skall partiet kallas för rasistiskt?
    Hon deklarerar ju även öppet att hon är FÖR multikultur men anser att invandring skall stoppas till dess att vi har lyckats assilimera de flyktingar som vi har här idag. Senast igår så hörde jag på P1 när de intervjuade invandrare i Botkyrka och de var tvungna att ha en tolk eftersom en av kvinnorna inte kunde ett ord på svenska (trots att hon bott här i 27 år).
    Hur fan är det möjligt?
    Jo, de gifts bort vid 13 års ålder och får resten av sitt liv agera barnaföderska och hushållerska och behöver för denna uppgift inte kunna nån svenska eftersom de inte skall visa sig eller samtala med några otrogna svenskar.
    Hur i helvete kunde det bli såhär?

    Läste även kommentarerna under din länk. Vad anser du själv om "biffstek"'s kommentar?

    En annan kommentar är också rätt träffande: I den här takten kommer "främlingsfientliga" SD att snart ha hälften av sina sympatisörer från invandrare som tröttnat på sveriges vansinnes invandringspolitik.
    Magknipen hos vänstertomtarna samt hos omogna miljötomtar måste snart få sitt klimax.

    Precis, nu hittade jag ite Biffsteks kommentar, men väl enb kommentar om den, och detta har jag tyidigare skrivit, att bär vi oss åt likadant i ett land vio är gäster i blir vi INTE populära, detta kan man se i svensksamhällena längs solkusterna i spanien, frankrike och Italien, där det samlas svenskar i enklave blir de inte populära, däremotär det sällan problem med en svensk familj i ett område där det inte finns andra "utlänningar" de blir ofta väldigt välkomnade och tas in i samhället fort
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Någon som vill "betta" lite??? - Sida 2 Empty Sv: Någon som vill "betta" lite???

    Inlägg  lazy 2012-12-07, 22:31

    Jag tycker att Heras resa till att bli Sverigedemokrat är intressant, det har tydligen börjat med att hon tröttnat på de kriminella gängen och då är vi inne på det som eric skrev i en annan tråd, hur vanligt folk ledsnar på att inte ens kunna säga ifrån när det gäller, citat: Den viktigaste anledningen är att gemene man ruttnat på kriminaliteten som drabbar mannen på gatan. Det kan vara tonåringen som får en fet smäll i skolan, pappan som blir bestulen på sina vinterdäck, mamman som inte vågar säga ifrån när ungdomsgäng snattar.

    Tyvärr är överrepresentationen närmast total till invandrarnas nackdel. De som begår dessa brott borde verkligen skämmas å sina landsmäns vägnar.


    Problemet för Hera, till skillnad från eric och alla oss andra var att hon skrev öppet om det i en tidning och upptäckte att det får man inte göra, så kan det gå till när man blir Sverigedemokrat.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Någon som vill "betta" lite??? - Sida 2 Empty Sv: Någon som vill "betta" lite???

    Inlägg  DirtyDog 2012-12-08, 14:43

    Sniperace skrev:Precis, nu hittade jag ite Biffsteks kommentar
    "Jag har inget emot människor från andra länder så länge dom inte pissar på sitt värdland dom "flytt" till. Föreställ dig att jag som svensk flyr till Egypten som tar emot mig med öppna armar(detta är ett tankeexpriment så jag förväntar inte att Egypten skulle ta emot mig med öppna armar) och det första jag gör är att börja pissa på landet. Jag börjar med att snacka skit om Egyptier, kallar deras tjejer för j-vla h-ror, samlar ihop några av mina andra svenska flytkingvänner och går och våldtar några utav dessa j-vla egyptiska h-ror. Jag skiter i att lära mig språket och skiter i att gå i deras skolor och skaffa mig en utbildning för att kunna jobba där. Istället går jag ut och rånar Egyptier, bara Egyptier, inga utav mina egna flyktingvänner såklart. Sen kastar jag sten på deras brandkår och när polisen kommer kastar jag sten på dom också. Jag spelar tuff inför mina svenska flyktingvänner, vill visa att jag är häftig och får status.

    Känns det som att jag är värd Egyptens varma mottagande?"
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Någon som vill "betta" lite??? - Sida 2 Empty Sv: Någon som vill "betta" lite???

    Inlägg  Sniperace 2012-12-08, 23:09

    DirtyDog skrev:
    Sniperace skrev:Precis, nu hittade jag ite Biffsteks kommentar
    "Jag har inget emot människor från andra länder så länge dom inte pissar på sitt värdland dom "flytt" till. Föreställ dig att jag som svensk flyr till Egypten som tar emot mig med öppna armar(detta är ett tankeexpriment så jag förväntar inte att Egypten skulle ta emot mig med öppna armar) och det första jag gör är att börja pissa på landet. Jag börjar med att snacka skit om Egyptier, kallar deras tjejer för j-vla h-ror, samlar ihop några av mina andra svenska flytkingvänner och går och våldtar några utav dessa j-vla egyptiska h-ror. Jag skiter i att lära mig språket och skiter i att gå i deras skolor och skaffa mig en utbildning för att kunna jobba där. Istället går jag ut och rånar Egyptier, bara Egyptier, inga utav mina egna flyktingvänner såklart. Sen kastar jag sten på deras brandkår och när polisen kommer kastar jag sten på dom också. Jag spelar tuff inför mina svenska flyktingvänner, vill visa att jag är häftig och får status.

    Känns det som att jag är värd Egyptens varma mottagande?"
    klockrent.....
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Någon som vill "betta" lite??? - Sida 2 Empty Sv: Någon som vill "betta" lite???

    Inlägg  DirtyDog 2012-12-09, 02:28

    Regndrottning skrev:
    DirtyDog skrev:Jasså, så vilket svenskt ord motsvarar "betta"? Läste du inte mitt inlägg?
    Om man tar exemplet "strejk" så finns ju ett enda ord som ersätter det på svenska. Arbetsvägran.
    Sen nämner du själv kakor som ju motsvarar engelskans cookies? Är du fullständigt förvirrad? Dock så finns väl inget svenskt ord för "betta" utan då måste flera ord användas för att få samma betydelse som det har i svenskt språkbruk.

    Jag tror du missförstod det jag skrev. Jag menade att ordet strejk är ett låneord som vi tog till oss för att vi inte hade någon svensk motsvarighet. Jag instämde med dig i detta.
    Nej, jag missförstod inte. Du hävdade då, precis som nu, att det inte fanns ett svenskt ord för strejk. Detta är dock fel. Det handlar om att att arbetsvägra men ordet strejk var mer praktiskt precis som ordet "betta" är när det skrivs eller sägs. I övriga är det inget som skiljer förutom att för ordet "betta" så finns det INGET enskilt ord på svenska som betyder samma sak.
    Regndrottning skrev:
    DirtyDog skrev:Medhålles, speciellt som det väl betyder smutsig på italienska. Laughing
    Nu är det väl ganska ovanligt att butiker som inte också vänder sig till engelsktalande turister använder sig av begreppet och då oftast med ordet "On" framför.

    Där har du fel. Kolla skyltfönstren på HM och Åhléns, bl.a. De har SALE! Med versaler.... Ingenting med 'on'... De har aldrig rea nuförtiden.
    Det kanske beror på att Sale betyder försäljning och INTE "rea"?
    Det verkar som HM m.m. har problem med engelska språket?
    For sale är "Till salu" och on sale är "nedsatt pris".
    Regndrottning skrev:
    DirtyDog skrev:Det är en försvenskning av det engelska "dis" som är en förkortning av disrespect.
    På svenska används det väl främst som ett alternativ till "avvisning av invit" från nån kärlekskrank individ. Invandrare använder hellre ordet "solla".

    Jag kan engelska. Jag vet varifrån dissa kommer. Och vad det betyder. Däremot anser jag inte att just det slanguttrycket behövs i svenskan. Vi kan uttrycka ett ogillande ändå.
    Självklart, men ordet "dissa" har ju varit vedertaget i svenska språket sen 90-talet och finns även i ordböcker. När du påstod att det inte ens är ett engelskt ord så gäller väl samma sak för tejp, strejk, mejl osv? Vad är skillnaden?
    Regndrottning skrev:Nej, jag menar inte att gnälla. Jag tycker det är synd att vårt språk utarmas. Språket är i kontinuerlig förändring och så har det alltid varit. Och nya ord för nya begrepp hör till. Chilla går jag med på. Softa...nja.... battla och betta, absolut nej.
    Samma ovilja hade tidigare generationer mot ord som jycke, lattjo, hajja, pröjsa, kirra och vischan som alla har sitt ursprung i Romani. Wink

    Varför accepterar du "Chilla" som på svenska ofta används med en annan betydelse än vad den används till på engelska?
    På engelska är "Chill" eller "Chill out" en uppmaning att lugna ned sig medans man på svenska oftare använder det för att beskriva att man tar det lugnt. Men visst används det även som en uppmaning på svenska.

    Det är ingen som tvingar någon att uppskatta nya begrepp. Learn to live with it!
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Någon som vill "betta" lite??? - Sida 2 Empty Sv: Någon som vill "betta" lite???

    Inlägg  Regndrottning 2012-12-09, 02:42

    Det är ingen som tvingar någon att uppskatta nya begrepp. Learn to live with it!

    Det är vi alla tvungna att göra vare sig vi vill eller ej... Wink

    Sponsored content


    Någon som vill "betta" lite??? - Sida 2 Empty Sv: Någon som vill "betta" lite???

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 12:26