Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+8
Secrist
RedMentalCase
ericTheDog
Dao
F.I.S.T
R.O.F.L
Regndrottning
Redvictory
12 posters

    Borg vill sänka A-kasse avgiften!

    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Borg vill sänka A-kasse avgiften! - Sida 2 Empty Sv: Borg vill sänka A-kasse avgiften!

    Inlägg  Sniperace 2012-11-18, 12:34

    Dao skrev:
    Sniperace skrev:Tja, i samma anda borde väl då sjukförsäkringen och de andra sociala försäkringarna också vara frivilliga?

    så att den som då för några kronors skull väljer bort dessa inte får något om de hamnar i knipa sedan, dvs socialbidrag sjukpenning, pensionsförsäkring osv osv varför skulle just arbetslöshetsförsäkringen vara annorlunda?

    Nej, det borde de inte vara! Det är en del av den generella tryggheten i landet.

    Eftersom vi i ett demokratiskt land inte kan lämna folk utanför, är detta en praktiskt omöjlighet!

    men lämna folk utanför akassan sert du som bra, och dessa som då lagt dessa pengar på konsumtion istället belönas med ett annat bidrag.....

    så eftersom vi lever i ett demokratiskt land borde välk alla gemensamt stödja akassan genom en obligatorisk sådan precis som sjukförsäkring, socialförsäkring osv osv precis som även den obligatoriska begravningsavgiften Smile
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Borg vill sänka A-kasse avgiften! - Sida 2 Empty Sv: Borg vill sänka A-kasse avgiften!

    Inlägg  ericTheDog 2012-11-18, 12:35

    Dao skrev:
    SiP skrev:
    Dao skrev:
    SiP skrev:
    Redvictory skrev:
    SiP skrev:
    Redvictory skrev:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15792933.ab

    Varför i herrans namn höjde han den????

    Därför han/de ville uppnå ett sänkt medlemskap i facket, nu har han sett att det inte sjunker mer och då kan han sänka och som någon påpekade, då har de inte råd att höja ersättningen...

    Du menar att Borg fattat det vi vänsterväljare redan visste? med de nya regler som Alliansregeringen inrättat är det svårt för ungdomar och säsongsarbetare att uppnå kraven för att få ersättning och då väljer de bort A-kassan! inte svårt att fatta för en normalfuntad person! det är som att beställa en korv med bröd betala den och inte veta om du får den!kontentan blir att de hamnar hos de som söker försörjningsstöd (socialbidrag) och de har ökat lavinartat trots att många alliansanhängare gått med blunda blunda attityden!

    Varje regering har sitt sätt att trolla bort arbetslössiffror, borgarna vill att alla söker soc då detta inte syns i arbetslöshets statestiken, vänsterregeringar valde att sätta arbetslösa i arbetsmarknadsåtgärder.

    Huvudorsaken till att alliansen vill ha bort folk från facken är att tillsammans så är vi starka medan står vi ensamma en och en så dikterar arbetsgivarna villkoren..

    Ett starkt fack tillsammans med ett starkt näringsliv gör Sverige starkt. Ett svagt fack med ett starkt näringsliv gör oss svaga. Facket är inte motstånd för en stark företagssamhet, utan en förutsättning!

    Se där, vi kan ju ha samma åsikter Smile men med den höjning som alliansen införde så blev det ohållbart för låginkomsttagare att vara med i facket, jag betalar t.ex. 845 spänn i avgift varje månad, kanske inte lätt att betala det när man får ut säg 12000 efter skatt.
    Och i förlägningen så försvagde de facket..

    Avgifterna bestäms i demokratisk anda i facken. Desto fler medlemmar som kan påverka, desto mindre risk att avgiften blir överdriven, åt endera hållet.

    Själv gick jag ur mitt fack för flera år sedan, då jag ansåg att de inte arbetade speciellt mycket för att påverka mitt arbete positivt. Inte i relation till avgiften i varje fall. Men det var ett tufft beslut, och grunden var i första hand inte ekonomiska!

    Vad tycker du om arrogansidén att alla som jobbar skall tvingas betala a-kasseavgift? Den kom fram som en frivillig avgift, och det tycker jag den fortfarande s´kall vara...

    A-kasseavgiften är inte frivillig. Till typ 90% tas den ut via arbetsgivaravgiten. Dumvänsterns syn på frivillighet når onekligen oanande höjder.

    Att göra resterande del av a-kassan tvingande + att jämna ut skillnaderna i avgift facken emellan kan enbart vara positivt för alla utom fackpamparna. Facken kommer då tvingas se över vad de eg. erbjuder sina medlemmar.
    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    Borg vill sänka A-kasse avgiften! - Sida 2 Empty Sv: Borg vill sänka A-kasse avgiften!

    Inlägg  SiP 2012-11-18, 13:13

    Dao skrev:
    SiP skrev:
    Dao skrev:
    SiP skrev:
    Redvictory skrev:
    SiP skrev:
    Redvictory skrev:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15792933.ab

    Varför i herrans namn höjde han den????

    Därför han/de ville uppnå ett sänkt medlemskap i facket, nu har han sett att det inte sjunker mer och då kan han sänka och som någon påpekade, då har de inte råd att höja ersättningen...

    Du menar att Borg fattat det vi vänsterväljare redan visste? med de nya regler som Alliansregeringen inrättat är det svårt för ungdomar och säsongsarbetare att uppnå kraven för att få ersättning och då väljer de bort A-kassan! inte svårt att fatta för en normalfuntad person! det är som att beställa en korv med bröd betala den och inte veta om du får den!kontentan blir att de hamnar hos de som söker försörjningsstöd (socialbidrag) och de har ökat lavinartat trots att många alliansanhängare gått med blunda blunda attityden!

    Varje regering har sitt sätt att trolla bort arbetslössiffror, borgarna vill att alla söker soc då detta inte syns i arbetslöshets statestiken, vänsterregeringar valde att sätta arbetslösa i arbetsmarknadsåtgärder.

    Huvudorsaken till att alliansen vill ha bort folk från facken är att tillsammans så är vi starka medan står vi ensamma en och en så dikterar arbetsgivarna villkoren..

    Ett starkt fack tillsammans med ett starkt näringsliv gör Sverige starkt. Ett svagt fack med ett starkt näringsliv gör oss svaga. Facket är inte motstånd för en stark företagssamhet, utan en förutsättning!

    Se där, vi kan ju ha samma åsikter Smile men med den höjning som alliansen införde så blev det ohållbart för låginkomsttagare att vara med i facket, jag betalar t.ex. 845 spänn i avgift varje månad, kanske inte lätt att betala det när man får ut säg 12000 efter skatt.
    Och i förlägningen så försvagde de facket..

    Avgifterna bestäms i demokratisk anda i facken. Desto fler medlemmar som kan påverka, desto mindre risk att avgiften blir överdriven, åt endera hållet.

    Själv gick jag ur mitt fack för flera år sedan, då jag ansåg att de inte arbetade speciellt mycket för att påverka mitt arbete positivt. Inte i relation till avgiften i varje fall. Men det var ett tufft beslut, och grunden var i första hand inte ekonomiska!

    Vad tycker du om arrogansidén att alla som jobbar skall tvingas betala a-kasseavgift? Den kom fram som en frivillig avgift, och det tycker jag den fortfarande s´kall vara...

    Nope, avgiften bestäms numer på hur stor arbetslöshet det är/riskerar att bli inom det område just ditt fack verkar.

    Då är du alltså en medglidare, du tar del av fackets arbete men du vill inte betala för det, tja det är lätt att sitta och gapa om solidaritet tydligen..

    Ska vi ha en obliratorisk avgift så skall alla som någon gång betalat den också omfattas av a-kassans skyddsnät, inte som nu att du måste ha en anställning i ett år för att omfattas av den..
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Borg vill sänka A-kasse avgiften! - Sida 2 Empty Sv: Borg vill sänka A-kasse avgiften!

    Inlägg  Sniperace 2012-11-18, 18:46

    vad daoren inte fattat är att det är stor skillnad på fackavgift och akasseavgift de har eg ingrt med varandra att göra man kan nämligen välja att vara med i akssa men stå utanför facket detta sista bör självfallet vara frivilligt. men akassan obligatorisk.

    Sponsored content


    Borg vill sänka A-kasse avgiften! - Sida 2 Empty Sv: Borg vill sänka A-kasse avgiften!

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-21, 00:25