Vercingetorix skrev:Dao skrev:Vercingetorix skrev:I krig försöker man i möjligaste mån skilja på militära och civila mål. I terrorism görs inte den åtskillnaden, utan civila mål kan t o m vara de primära. I krig görs en krigsförklaring mellan två stater. Inom terrorism finns en annan nivå av överraskningsmoment.
I krig ger man alltså motparten en rimlig chans att försvara sig militärt, medan det utrymmet aldrig ges i en terrorhandling. Det finns vedertagna spelregler i krig, inte i terrorism.
Jag dör hellre efter att ha givits en chans att försvara mig, än genom en uslings fega handling.
Det är väl ändå rätt elementärt?
Det innebär att det inte funnits några krig alls i världen de senaste 150 åren, utan det har då bara handlat om terrorism i olika skalor.
Ditt inlägg här var nog ett av de korkaste och naiva i detta ämne jag läst! Inte undra på att du är höger!
Som vanligt tillför Dao inget till debatten, utan låtsas som om han kan något om saken... Inte undra på att han är vänster... Läs på krigslagarna i stället och se om du begriper något av dem. Sedan kan du ju återkomma med något konstruktivt...
Dao är mästare på pompösa plattityder.