DirtyDog 2012-09-15, 13:09
Dao skrev:Grejen är den att jag inte protesterar mot att debatter kan bli heta och att vissa går över gränserna då och då. Det som är jobbigt är när det går i system!!! När det framgår att det är en medveten metod att döda debatter på!!
Alla kan vara lite fula bitvis i en anonym debatt, även jag. Men det finns de som inte ens strävar efter att debbatera.
Vissa saker är på det sättet i praktiken förbjudna att debattera, och det är minst sagt frustrerande på ett debattforum!!!
Hur en vuxen människa kan hävda att framförandet av andra åsikter är likvärdigt med att förbjuda eller censurera är direkt skrattretande.
Försök inte att förvränga betydelsen av ordet censur. Censur är att FÖRHINDRA någon från att skriva PRECIS vad de vill.
Vem är det som här ideligen upprörs över att folk tolkar och/eller skriver vad de vill?
Är det inte direkt komiskt att den som skriker efter censur är den som klagar på att utsättas för densamma?
På ett ocensurerat forum så FINNS INGEN censur. Det är OMÖJLIGT att censurera någon om du inte kan ändra eller ta bort dennes inlägg i debatten. Att i egna inlägg göra egna tolkningar av vad andra skrivit kan aldrig kallas för censur. Det kallas för debatt. En debatt är en diskussion och KAN leda frammåt men det finns ingen GARANTI för att så sker. Speciellt inte om den ena sidan ständigt gnäller om, "Ni förvränger vad jag skrivit", "Ni förstår inte vad jag skriver" osv när det är uppenbart för alla att han egentligen inte längre själv vill stå för vad han skrivit.
Det ENDA sättet (ja, det ENDA!!!) som man
KAN censurera någon är att förhindra att de uttalar sig eller förhindra andra från att läsa vad de skrivit. Sådant kan i praktiken nästan bara ske genom att man totalt spammar sönder ett forum så att man inte hittar inläggen. På vänstersidan här så praktiseras detta genom att man startar femtioelva nya trådar när man misslyckas i någon tråd. Allt för att få bort focus.
Allt annat tjafs om censur är bara idioti!
Ifall man anser att en person inte vill debattera utan bara förstör debatter så kan man spärra dem så slipper man störas. Om man spärrar någon så skall man i anständighetens namn ej heller diskutera dem.