Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+7
DirtyDog
ericTheDog
Redvictory
RedclownIII
Dao
Secrist
Regndrottning
11 posters

    Får detta dig att tänka efter?

    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Får detta dig att tänka efter? - Sida 3 Empty Sv: Får detta dig att tänka efter?

    Inlägg  Secrist 2012-07-17, 13:11

    Sniperace skrev:
    Secrist skrev:
    Sniperace skrev:
    Secrist skrev:
    Regndrottning skrev:
    Secrist skrev:
    Regndrottning skrev:
    Visst, förbränning låter bra. Det är så vi får värme i våra hem.... Jag är för fjärrvärme. T.o.m. sopor kommer till nytta och det är väl bra?

    Nackdelen är att vi alla slänger en massa gifter. gifter som är 'inbakade' i det mesta av våra producerade saker. Vilket innebär att gifterna också förbränns mwen de försvinner inte utan går rakt ut i luften.

    Nästan alla produkter är en miljöfara under konstruktions- och dekonstruktionsfasen. Det är bara när prylen står hemma som den är ofarlig. Och även det sista är inte helt sant.... produkter tillverkade med toxiner slääer ifrån sig dessa toxiner vid användning.

    Finns det INGEN som kan producera varor utan att bruka gifter? jag försöker att vara eftertänksam och miljövänlig men så läser man om en 'ny' miljöfälla.....Att inte anstränga sig för vår planet och miljö känns fel. Däremot känns anstängningar meningslösa när man läser 'nya' rön.

    Kanske affärerna kunde börja sälja mer i lösvikt? Som ketchup, schampo och dyligt? Vaför skall vi alltid köpa en ny förpackning när det är förpackningens innehåll som vi vill ha?

    Jag tror du blandar ihop begreppen lite. För det första så går inget "rakt ut luften" utan alla kraftverk eller andra anläggningar som förbränner något har hårda miljökrav på sig och är därför utrustade med avancerad reningsteknik. Sedan vet jag inte riktigt vad du menar med "tillverkade med toxiner"? Dioxiner är ett extremt giftigt ämne (är egentligen en grupp av olika ämnen) som bildas vid förbränning. Toxiner är gift som bildas av vanligtvis bakterier tex butolin.

    Okej, okej... jag försökte bara göra en poäng... Och poängen är att toxiner, (gifter), används i tillverkningen av många produkter. För att få fram guld används kvicksilver.....och då har vi inte ens börjat med kreativ konstruktion. Vi läser och hur nappflaskor och dyligt släpper ifrån sig gifter. Varför måste produkter tillverkas med gifter öht, är min undran?

    Och ja, jag vet att giftig rök renas.... något. Men, vart tar all gift vägen som de har renat bort? Förvaras det i särskilda giftdepåer eller 'slängs' det på annat sätt?

    Haha inte upp dig på detaljer nu utan försök bemöt vad jag säger istället för hur det sägs....

    Fast nu handlar det inte om att haka upp sig på detaljer utan när det är fundamentalt fel så måste jag faktiskt reagera. Och att säga att man inte ska använda "gifter" så måste man också definiera vad gift är. Vissa ämnen kan vara farliga i höga halter men helt ofarliga i låga halter. Vissa ämnen bryts knappt ner medan andra bryts ner väldigt snabbt. Är det gifter?

    skulle vi klara oss UTAN guld?
    nu tänker jag inte på guldsmycken utan guld som används där det behövs?
    skulle gukldet slängs orenat även om det är en biprodukt vid ex utvinning av järn?
    görs detta helt utan gifter, och kan man då skippa att använda även detta?

    skippa fotografier, där används ämnen som ÄR giftiga, slut med även det, eller ska vi börja värdera vad de orsakar gentemot vad det ger?

    lågenergilampor innehåller kvicksilver, ska de bort?
    väldigt mycket elektronik innehåller bly, koppar, tenn osv dessa är också giftiga för olika organismer....

    tein, koffein är gifter, warfarin är ett hemsk gift, men räddar människor från blodproppar osv osv, problemet är SPRIDANDET av gifter där de inte ska finnas.

    men den stora frågan är, vem ska sätta gränserna, och var ska dessa ligga.....


    vid förbränning av sopor bildas alltid dioxiner, dessa kan reenas bort, men efter att ha behandlat flygaskan som bildas måste dessa dioxiner slutförvaras, jag tvivlar på att de har halveringstid.....

    Exakt. Halveringstid har ju som bekant bara radioaktiva ämnen. Tydligen så forskas det mycket på hur man ska ta hand om den ofta starkt förorenade flygaskan på ett bättre sätt. Deponi är inget drömscenario i längden.

    flygaskan kan tydligen renas, men dioxinerna och tungmetallerna måste ändå deponeras, flygaskan kan troligen använas för att få bort övergödning från åar då den binder ex fosfor osv till klumpar som kan fås bort....

    Det pågår även försök att på olika sätt bryta ner dioxinerna. Det är givetvis väldigt eftersträvansvärt.

      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 16:33