Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+7
F.I.S.T
Secrist
DMustaine
Dao
redalert
RedCloud
Thetaxpayer
11 posters

Vänsterns empati

Thetaxpayer

Antal inlägg : 7997

Vänsterns empati Empty Vänsterns empati

Inlägg  Thetaxpayer 2012-06-25, 18:48

Så långt sträcker sig Vs berömda empati när någon säger något utanför gängse V norm.

Puke

http://www.newsmill.se/artikel/2012/06/25/holmertz-hotas-och-tystas-efter-sin-artikel
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Vänsterns empati Empty Sv: Vänsterns empati

Inlägg  RedCloud 2012-06-25, 18:51

Jag är medlem i (V) och har ingen aning om vem Gun Holmertz är, så nu generaliserar du igen....

jag antar att du menar:

"Vänsterpartiet angriper henne i artikeln Spär på redan existerande fördomar och påstår att hon far med ”grova generaliseringar”, när hon sakligt och med emfas framhåller sina farhågor om hur det ska bli när ytterligare 1000 somalier – i tillägg till alla dem som redan finns där – väntas komma till Hjällbo, och om hur den somaliska barn- och kulturföreningen Afrikas Horns ursprungliga verksamhet, som Caritas delar lokaler med, i ökad grad har övergått till att bli något helt annat."

Ja jävlar, olika åsikter i ett parti....
    Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2012-06-25, 19:53

RedCloud skrev:Jag är medlem i (V) och har ingen aning om vem Gun Holmertz är, så nu generaliserar du igen....

jag antar att du menar:

"Vänsterpartiet angriper henne i artikeln Spär på redan existerande fördomar och påstår att hon far med ”grova generaliseringar”, när hon sakligt och med emfas framhåller sina farhågor om hur det ska bli när ytterligare 1000 somalier – i tillägg till alla dem som redan finns där – väntas komma till Hjällbo, och om hur den somaliska barn- och kulturföreningen Afrikas Horns ursprungliga verksamhet, som Caritas delar lokaler med, i ökad grad har övergått till att bli något helt annat."

Ja jävlar, olika åsikter i ett parti....

Skulle vart kul att se vad du skrivit om det var en sdare som sagt det hon sagt.
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2012-06-25, 19:56

Vilken jävla gök, vilket jävla bottenskrap denne rc är fy fan....man mår illa! affraid
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2012-06-25, 20:07

redalert skrev:Vilken jävla gök, vilket jävla bottenskrap denne rc är fy fan....man mår illa! affraid

Fy fan vad dåligt här är och anledningen är alla muppar som dansar efter rc's pipa

bounce bounce bounce
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2012-06-25, 21:56

Förstår inte riktigt vad som är problemet med hennes artikel. Hon kritiserar inte islam, även om hon har lite faktafel (Islamism är inte "en uppfattning om islam som en allomfattande religiös och politisk ideologi, bokstavligen baserad på Koranen", utan enbart politisk islam), ett vanligt missförstånd många här i Sverige gör.

Däremot kritiserar hon flyktingmottagningen och integrationspolitiken. Den har länge varit undermålig och eftersatt, och har som all annan offentlig sektor idag drabbats av neddragningar, så den blivit än värre. Att dålig integration spelar mer extrema rörelser, religiösa som politiska, i handen är, som hon skriver, ett idag välkänt problem. Detta blir än mer synligt med de somaliska flyktingarna.

Tycker alltså INTE att hon kritiserar vare sig invandrarna eller islam!

Här är hennes ursprungliga artikel:

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.978928-islamismen-far-allt-storre-faste-i-hjallbo

Och nej - en sd:are hade ALDRIG skrivit på detta sättet!!!
    Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2012-06-25, 22:10

Dao skrev:Förstår inte riktigt vad som är problemet med hennes artikel. Hon kritiserar inte islam, även om hon har lite faktafel (Islamism är inte "en uppfattning om islam som en allomfattande religiös och politisk ideologi, bokstavligen baserad på Koranen", utan enbart politisk islam), ett vanligt missförstånd många här i Sverige gör.

Däremot kritiserar hon flyktingmottagningen och integrationspolitiken. Den har länge varit undermålig och eftersatt, och har som all annan offentlig sektor idag drabbats av neddragningar, så den blivit än värre. Att dålig integration spelar mer extrema rörelser, religiösa som politiska, i handen är, som hon skriver, ett idag välkänt problem. Detta blir än mer synligt med de somaliska flyktingarna.

Tycker alltså INTE att hon kritiserar vare sig invandrarna eller islam!

Här är hennes ursprungliga artikel:

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.978928-islamismen-far-allt-storre-faste-i-hjallbo

Och nej - en sd:are hade ALDRIG skrivit på detta sättet!!!

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.983979-spar-pa-redan-existerande-fordomar

Och här är hennes kritiker.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.984368-hjallbos-problem-ar-inte-aktiva-muslimer
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2012-06-25, 22:25

Den första debattartikeln gav ganska berättigad kritik av artikeln, då hon var ganska generaliserande vad gäller slöjor och det där konstiga om hundhår.

Debattartikeln därefter var intressant, då det gav den muslimska förening som arikeln pekar ut, SIN version av det artikeln tog upp. Mycket intressant var detta:

"Afrikas horn har trakasserats av Holmertz under många år och föreningens medlemmar har länge varit medvetna om Caritas fientlighet, så det är inte förvånande att hon nu kommer med ett populistiskt utspel."

Det kan förklara lite av de fördomsfulla kommentarerna i artikeln.

Liksom:

"Som källa använder Holmertz ingen mindre än Ayaan Hirsi Ali, som nyligen uppmärksammades för att relativisera Anders Behring Breiviks terroristdåd i Norge genom att säga att hans handling var förståelig."

De tar också upp det jag skrev tidigare:

"Att det sedan finns problem som föreningen Afrikas Horn borde ta ställning till är både viktigt och nödvändigt. Den somaliska gruppen är på många sätt utsatt i Sverige, både organisatoriskt och socioekonomiskt."

Ursprungsartiekelns kritik gentemot den svenska flyktingpolitiken var berättigad och bra. Men synen på islam och islamism var lite fördomsfull. Kritikerna var också bra, då de lyfte fram samma problem!

Så här konstruktiva skulle ALDRIG SD klara av att vara!!! Smile
    Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2012-06-25, 22:54

Dao skrev:

Den första debattartikeln gav ganska berättigad kritik av artikeln, då hon var ganska generaliserande vad gäller slöjor och det där konstiga om hundhår.

Debattartikeln därefter var intressant, då det gav den muslimska förening som arikeln pekar ut, SIN version av det artikeln tog upp. Mycket intressant var detta:

"Afrikas horn har trakasserats av Holmertz under många år och föreningens medlemmar har länge varit medvetna om Caritas fientlighet, så det är inte förvånande att hon nu kommer med ett populistiskt utspel."

Det kan förklara lite av de fördomsfulla kommentarerna i artikeln.

Liksom:

"Som källa använder Holmertz ingen mindre än Ayaan Hirsi Ali, som nyligen uppmärksammades för att relativisera Anders Behring Breiviks terroristdåd i Norge genom att säga att hans handling var förståelig."

De tar också upp det jag skrev tidigare:

"Att det sedan finns problem som föreningen Afrikas Horn borde ta ställning till är både viktigt och nödvändigt. Den somaliska gruppen är på många sätt utsatt i Sverige, både organisatoriskt och socioekonomiskt."

Ursprungsartiekelns kritik gentemot den svenska flyktingpolitiken var berättigad och bra. Men synen på islam och islamism var lite fördomsfull. Kritikerna var också bra, då de lyfte fram samma problem!

Så här konstruktiva skulle ALDRIG SD klara av att vara!!! Smile

Hurdå menar du? Skulle de inte klara av att nämna Ayaan Hirsi Ali som källa? Att kalla saklig kritik och oro för trakasserier är ju ett tydligt tecken på att något är fel. Men jag noterade att du tog deras artikel för sann direkt.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2012-06-25, 23:38

Thetaxpayer skrev:Hurdå menar du? Skulle de inte klara av att nämna Ayaan Hirsi Ali som källa? Att kalla saklig kritik och oro för trakasserier är ju ett tydligt tecken på att något är fel. Men jag noterade att du tog deras artikel för sann direkt.

Jasså? Tog jag den som "sann"? Det var mer än vad jag visste. Tyckte de var lite mer nyanserade, vilket ökar trovärdigheten ganska bra. Men jag gillade ju ursprungsartikeln också, ganska mycket. Ser jag den som "sann" då också, eller anser du det bara när jag citerar muslimer???

Visst kan man använda Ayaan Hirsi Ali som källa om man vill, men den kanske inte riktigt håller i en källkritisk granskning, vilket just var poängen med deras svar om just detta.

På tal om att se saker och ting som "sanning"; hur kan du utse att kritiken är "saklig"? Vet du något mer än jag om denna fråga? Någon annan artikel eller källa? Inget tyder, tycker jag, att den ena parten har mer rätt än den andra.

Men grundproblemet som ursprungsartikeln handlade om är inte äventyrad av någon, eller ens ifrågasatt.
    Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2012-06-25, 23:44

Dao skrev:
    Thetaxpayer skrev:Hurdå menar du? Skulle de inte klara av att nämna Ayaan Hirsi Ali som källa? Att kalla saklig kritik och oro för trakasserier är ju ett tydligt tecken på att något är fel. Men jag noterade att du tog deras artikel för sann direkt.

Jasså? Tog jag den som "sann"? Det var mer än vad jag visste. Tyckte de var lite mer nyanserade, vilket ökar trovärdigheten ganska bra. Men jag gillade ju ursprungsartikeln också, ganska mycket. Ser jag den som "sann" då också, eller anser du det bara när jag citerar muslimer???

Visst kan man använda Ayaan Hirsi Ali som källa om man vill, men den kanske inte riktigt håller i en källkritisk granskning, vilket just var poängen med deras svar om just detta.

På tal om att se saker och ting som "sanning"; hur kan du utse att kritiken är "saklig"? Vet du något mer än jag om denna fråga? Någon annan artikel eller källa? Inget tyder, tycker jag, att den ena parten har mer rätt än den andra.

Men grundproblemet som ursprungsartikeln handlade om är inte äventyrad av någon, eller ens ifrågasatt.

Jag är infödd Göteborgare. Jag vet hur det ser ut i Hjällbo.
    DMustaine
    DMustaine

Antal inlägg : 3914

Inlägg  DMustaine 2012-06-25, 23:54

”Du går till ditt jobb nu, men inte många dagar till…” sade mannen som även åkallade Allah. Detta har hon givetvis polisanmält. Var är Gun Holmertzs partikamrater när hon hotas?

En person med så mkt erfaranhet överges av sina egna...ja det säger något om vänstern!
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Vänsterns empati Empty Vi demokrater måste mobilisera mot islamismen

Inlägg  Secrist 2012-06-25, 23:58

Här är mer....

Efter den 11 september började en del muslimer reagera mot fundamentalisternas inflytande och försökte varna både journalister, politiker och myndigheter men ingen lyssnade på dem för att de var rädda att stämplas som islamofober. Denna rädsla utnyttjades av de extrema krafterna och de började förtrycka andra muslimer som inte ville leva enligt deras stränga tolkning av islam. Det är hög tid att mobilisera mot islamismen
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2012-06-26, 00:12

Thetaxpayer skrev:Jag är infödd Göteborgare. Jag vet hur det ser ut i Hjällbo.

Jösses... Det finns infödda göteborgare som aldrig varit i Hjällbo, men "vet" ändå hur det är...
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2012-06-26, 00:18

Secrist skrev:Här är mer....

Efter den 11 september började en del muslimer reagera mot fundamentalisternas inflytande och försökte varna både journalister, politiker och myndigheter men ingen lyssnade på dem för att de var rädda att stämplas som islamofober. Denna rädsla utnyttjades av de extrema krafterna och de började förtrycka andra muslimer som inte ville leva enligt deras stränga tolkning av islam. Det är hög tid att mobilisera mot islamismen

Snurrigt stycke... Är det fundamentalisterna eller islamisterna de syftar till? Det är inte alltid samma saker, riktigt...

Givetvis skall vi bekämpa all form av extremism, men det är ju alltid bra att göra det i kombination med KUNSKAP, annars blir det bara en traditionell högerdemonisering av en specifik grupp, varpå man gör mer skada än nytta.

Och vaddå "rädd att stämplas som islamofober"? Varför skall någon vara rädd för att skitstövlar kallar dem för det ena eller andra. Högernb har försökt få alla som inte hatar islam att bli betraktade som "politiskt korrekta", och alla som kritiserar Israel till "antisemiter", alla till vänster om dem är "kommunister", etc, etc...

Jag har kritiserat fundamentalister aktivt under mycket lång tid, men har ALDRIG blivit kallad för islamofob!! Däremot blir jag kallad både det ena och andra om jag kritiserar det ovan nämnda!
    Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2012-06-26, 00:34

Dao skrev:

Jösses... Det finns infödda göteborgare som aldrig varit i Hjällbo, men "vet" ändå hur det är...

Hur tänkte du nu?
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2012-06-26, 00:44

Dao skrev:

Snurrigt stycke... Är det fundamentalisterna eller islamisterna de syftar till? Det är inte alltid samma saker, riktigt...

Givetvis skall vi bekämpa all form av extremism, men det är ju alltid bra att göra det i kombination med KUNSKAP, annars blir det bara en traditionell högerdemonisering av en specifik grupp, varpå man gör mer skada än nytta.

Och vaddå "rädd att stämplas som islamofober"? Varför skall någon vara rädd för att skitstövlar kallar dem för det ena eller andra. Högernb har försökt få alla som inte hatar islam att bli betraktade som "politiskt korrekta", och alla som kritiserar Israel till "antisemiter", alla till vänster om dem är "kommunister", etc, etc...

Jag har kritiserat fundamentalister aktivt under mycket lång tid, men har ALDRIG blivit kallad för islamofob!! Däremot blir jag kallad både det ena och andra om jag kritiserar det ovan nämnda!

Jag bara citerade...
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2012-06-26, 00:53

Thetaxpayer skrev:
    Dao skrev:

Hur tänkte du nu?

Är inte det ganska tydligt? Du kan hävda vad du vill om dig, men hur skall någon ens kunna kontrollera om det stämmer? Det ena förutsätter inte heller det andra i din ansatts!
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2012-06-26, 00:57

Dao skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    Dao skrev:

Hur tänkte du nu?

Är inte det ganska tydligt? Du kan hävda vad du vill om dig, men hur skall någon ens kunna kontrollera om det stämmer? Det ena förutsätter inte heller det andra i din ansatts!

Var bara nyfiken på vilka reaktioner som skulle komma. Cool
    Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2012-06-26, 01:13

Dao skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    Dao skrev:

Hur tänkte du nu?

Du får tro vad du vill. Men här har du en länk om Hjällbo i alla fall.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Hj%C3%A4llbo.
    85 % invandrarbakrund redan 2003. Det har inte minskat sedan dess.

F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2012-06-26, 08:24

Mer vaddå ?
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2012-06-26, 08:55

Ja mycket ska man höra innan öronen trillar av.

Enligt det material som presenterats för mig i frågan, har vänsterpartiet inte gjort sig skyldig till något annat än att motsäga sig hennes åsikter i just den frågan....
    Är det osolidariskt ??... eller är det bara en demokratisk rättighet ?

Till att börja med måste man ju kritisera att man använder ett "diskussionsforum" som källa för sina invandrarfientliga tankar/felaktiga propaganda gentemot vänsterpartiet.
    Newsmill är en svensk webbplats för "nyhetskommentarer och debatt"[1] som öppnades för allmänheten 3 september 20

Hotet mot kvinnan är inte utfört från vänsterpartiet, till att börja med. Och vad jag kan utläsa av artiklarna så har väl inte vänsterpartiet uteslutit henne på något sätt.... om de har det, så tycker jag det är fel handlat, men jag har inte läst något sådant här.

Sedan är det mycket viktigt att definiera ordet "islamism" begreppet tycks inkludera allt från att man är en politisk självmordsbombare.... allt enligt forumhögerns definition på ordet..... till att denna Holmertz uppfattning, att det upprörande och "islamistiska" skulle vara att de tvättar av sina bönemattor om det kommit in en av "personalens" hundar i lokalen.

Det senare exemplet är ett exempel som visar på hur främlingsfientlighet uppstår, nämligen genom ogrundad rädsla för det okända ....'
    På vilket sätt skulle det vara ett hot eller något negativt om någon rengör sina mattor ??????

Det är dags att belysa språket och begreppen nu....
    Det finns många exempel på hur forumhöger på AC, anser det vara terrorism om en person spränger sig till döds och tar andra med sig i handlingen, medan de anser att det inte är terrorism om USA begår krigsbrott och skjuter civila....

Vari ligger skillnaden ?

Terrorism är ett sådant ord som behöver belysas, och synas hur det används. Likaså Islamism !
    När man anser det vara islamism att tvätta sina mattor eller bära burka.... och samtidigt används ordet flitigt för att beskriva brottshandlingar ... men enkom om det är en politisk aktiv muslimsk våldsverkare...'

Detta medvetna och slarviga sätt att förändra ords betydelse bidrar både till att förgifta språket i sin iver till propaganda, men även till att i högsta grad spä på rasism och främlingsfientlighet !

Så här ser jag det en organisation som skapar självmordsbombare är en brottslig organisation och skall behandlas som en sådan, och ingenting annat som spär på fördomar om religioner och folkslag i övrigt.
    Likaväl som när en stats agerande inkluderar mördande av civila, och fängslande av människor som inte får en rättegång, då skall det ses som en brottslig handling av staten, och individerna som är inblandade i tex mördandet av civila ... och det skall vara brottsligt även om det råkar vara västvärdens största ekonomi...

Red ut begreppen en gång för alla i sanningens namn !
    Och straffa individer för brottslig verksamhet, inte hela religioner.
    Och straffa stater för brottslig verksamhet... inte dess folk !
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2012-06-26, 09:21

Thetaxpayer skrev:Du får tro vad du vill. Men här har du en länk om Hjällbo i alla fall.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Hj%C3%A4llbo.
    85 % invandrarbakrund redan 2003. Det har inte minskat sedan dess.

Ja, apartheid light, ungefär. Just ett av problemen i det svenska samhället!

Just vad artiklarna tog upp!

Och?
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2012-06-26, 09:43

F.I.S.T skrev:

Mer vaddå ?

Mer åsikter om islamismen.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2012-06-26, 10:18

Secrist skrev:
    F.I.S.T skrev:

Mer vaddå ?

Mer åsikter om islamismen.

...och fundamentalism ...och islamofobi ...och "en del" muslimer...

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 21:10