Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+2
formsvackan
Secrist
6 posters

Grekerna förstår inte det här med demokrati, eller?

Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Grekerna förstår inte det här med demokrati, eller? Empty Grekerna förstår inte det här med demokrati, eller?

Inlägg  Secrist 2012-06-21, 15:15

Klockrent! Exakt samma tendens ses hos forumvänstern när alliansen vinner som vänstern reaktion i det Grekiska valet. Razz

Jag läste en rapport från Grekland häromdagen i en av våra större dagstidningar. Skribenten var häpen och förbannad.
    Häpen därför att konservativa Ny Demokrati blev störst i nyvalet.
    Förbannad ­därför att … ja, strängt taget av samma skäl.

Kan man tänka sig att många greker röstade som de gjorde, därför att de vet att de svävar i fara på riktigt och inte tror att faran blir mindre av att sätta en samling till hälften oreformerade kommunister vid makten? Kan man tänka sig att den ståndpunkten är begriplig? Om man talar med andra än sina kompisar, alltså?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/johanhakelius/article15012681.ab
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Grekerna förstår inte det här med demokrati, eller? Empty Sv: Grekerna förstår inte det här med demokrati, eller?

Inlägg  formsvackan 2012-06-21, 21:33

Grekerna förstår inte det här med demokrati, eller?

En något provokativ rubriksättning av Hakelius, tycker du inte det?

http://www.google.se/#hl=sv&gs_nf=1&cp=14&gs_id=15&xhr=t&q=demokratins+vagga&pf=p&rlz=1R2PRFB_svSE488&sclient=psy-ab&oq=demokratins+va&aq=0&aqi=g1g-K2g-mK1&aql=&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=1691844ff615de42&biw=1680&bih=827

Secrist skrev:Klockrent! Exakt samma tendens ses hos forumvänstern när alliansen vinner som vänstern reaktion i det Grekiska valet. Razz
    Beträffande det socialdemokratiska "vanstyret" har väl forumhögern uppvisat en betydligt bättre demokratisk syn, eller hur?

Högerns historiska strävan efter rösträtt och demokrati är väl också allom bekant. Sofia Arkelsten hade kanske inte helt rätt, men ändå ... Very Happy

http://wwwc.aftonbladet.se/special/1900/10/gunnar3.html

Tiden var mogen för en demokratisk författningsreform i Sverige.

”Det skall enligt vänsterns uppfattning införas lika rösträtt för kvinnor som för män”, sa högerledaren i riksdagen. ”Och då vill jag, herr talman, för min del säga, att jag icke kan godkänna detta tal om det berättigade i ett sådant krav.”

Han var särskilt emot kvinnlig rösträtt:

”Enligt min uppfattning är detta icke en sådan huvuduppgift för kvinnan, att det kan vara nyttigt att hon föres in i det politiska livet.” Kvinnans uppgifter är ”så skiljaktiga från mannens, att det för den stora mängden av kvinnor är viktigare att inrikta sig på dessa andra uppgifter och främst dem, som sammanhänga med kvinnornas verksamhet i hemmen”.

Högertidningarna skrev om massornas brist på politisk bildning och intellektuella förutsättningar. Svenska Dagbladet talade om ”primitiv arbetardemokrati”, Sydsvenska Dagbladet ansåg det orimligt att majoriteten skulle få bli den dominerande maktfaktorn, Nya Dagligt Allehanda skrev om ”massvälde”, ”ansvarslöshet”, ”oförnuft” och ”inkompetens”. Andra högertidningar talade om skydd mot ”denna primitiva demokrati”, ”ohejdat klass- och massvälde” osv.

Högerriksdagsmannen Ericsson i Aaby skapade ett bevingat ord, när han skrev om den nya riksdagen ”att vi snart får höra suset från den antågande barbarskogen”.

"suset den antågande barbarskogen" - det är oss han var rädd för, sådana som du och jag alltså. Det är lika roligt varje gång en högertomte slår sig för bröstet över högerns överlägsna syn på demokrati Very Happy
    Secrist
    Secrist

Grekerna förstår inte det här med demokrati, eller? Empty Ja ja...

Inlägg  Secrist 2012-06-22, 00:09

Nu tänkte jag mer på vänsterns fjantiga reaktioner på alliansens valsegrar. Att folk tycker de är bättre finns inte på kartan utan enligt vänstern beror det på att alliansen är lömska och ljuger och bedrar folket. Razz

Den minnesgode kommer ihåg att det på fanns vänstermänniskor som fullt allvar krävde nyval 2006. Patetiskt.
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Grekerna förstår inte det här med demokrati, eller? Empty Sv: Grekerna förstår inte det här med demokrati, eller?

Inlägg  F.I.S.T 2012-06-22, 10:15

Secrist skrev:Nu tänkte jag mer på vänsterns fjantiga reaktioner på alliansens valsegrar. Att folk tycker de är bättre finns inte på kartan utan enligt vänstern beror det på att alliansen är lömska och ljuger och bedrar folket. Razz

Den minnesgode kommer ihåg att det på fanns vänstermänniskor som fullt allvar krävde nyval 2006. Patetiskt.

Är det patetiskt att utöva de demokratiska rättigheter som tilldelats folket och partierna ?
    det var en märklig syn på demokrati från dig.

Sen är det inte "fjantigt" att avslöja maktens snedsprång och lögner, det har haglat av dem från alliansen. Jag kritiserade makten då under Persson, varför skulle jag sluta nu under Alliansen, när det blivit än värre utslagningspolitik ?

Det är nog herr Secrist själv som inte fattar vad demokrati är !!!

RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2012-06-22, 12:03

Vänstern i Sverige har alltid haft svårt för demokrati, det började redan på Palmes tid, när han och nån annan minister lallade om " statskupp.." efter valförlusten 1976.

Men nu skriver vi 2012, men det finns fortfarande tragiska gamla sunkiga muppvänster här med exakt samma inställning, vilket avfall!
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2012-06-22, 12:08

Vänstern i Sverige har alltid haft svårt för demokrati,

....skrev det skånsk/rumänska avfallet som önskar dra in rösträtten för vänstersympatisörer....
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2012-06-22, 18:50

F.I.S.T skrev:
    Secrist skrev:Nu tänkte jag mer på vänsterns fjantiga reaktioner på alliansens valsegrar. Att folk tycker de är bättre finns inte på kartan utan enligt vänstern beror det på att alliansen är lömska och ljuger och bedrar folket. Razz

Är det patetiskt att utöva de demokratiska rättigheter som tilldelats folket och partierna ?
    det var en märklig syn på demokrati från dig.

Sen är det inte "fjantigt" att avslöja maktens snedsprång och lögner, det har haglat av dem från alliansen. Jag kritiserade makten då under Persson, varför skulle jag sluta nu under Alliansen, när det blivit än värre utslagningspolitik ?

Det är nog herr Secrist själv som inte fattar vad demokrati är !!!

Vänstern (vissa) krävde nyval för att de inte gillade resultatet. Då respekterar man inte demokratin.
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2012-06-22, 19:10

Secrist skrev:

Vänstern (vissa) krävde nyval för att de inte gillade resultatet. Då respekterar man inte demokratin.

Ännu märkligare blir det när samma personer hävdar att en terrororganisation ska ses som legitim och helst inte kritiseras alls (oavsett vad de gör mot sin egen befolkning) eftersom de vann i ett demokratiskt val.
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2012-06-27, 14:35

lazy skrev:
    Secrist skrev:

Ännu märkligare blir det när samma personer hävdar att en terrororganisation ska ses som legitim och helst inte kritiseras alls (oavsett vad de gör mot sin egen befolkning) eftersom de vann i ett demokratiskt val.
    Slängde du in detta (oavsett vad de gör mot sin egen befolkning) i syfte att få läsaren att tänka Hamas istf Likud ?

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 20:59