Nu kan äntligen lata snyltare som Fistarn och Infra få något att göra om dagarna så de slipper sitta här och vara bittra 24/7/365..
4 posters
ÄNTLIGEN!!!
RedCloud- Antal inlägg : 23039
- Inlägg 2
Sv: ÄNTLIGEN!!!
Och de i högra laget som sitter här 24-7.....var ska de jobba ?
SiP- Antal inlägg : 4427
- Inlägg 3
RedCloud skrev:Och de i högra laget som sitter här 24-7.....var ska de jobba ?
De kan ju bli sk. lärare, verkar inte vara allt för stora krav på såndana idag, OCH då kan de fortsätta att sitta här 24/7...
- Inlägg 4
De kan ju bli sk. lärare
Skulle väl inte tro det, de kan ju inget.....
- Inlägg 5
RedCloud skrev:De kan ju bli sk. lärare
Skulle väl inte tro det, de kan ju inget.....
Verkar inte vara prio ett vid skolornas anställningskrav numer...
- Inlägg 6
Verkar inte vara prio ett vid skolornas anställningskrav numer..
Då har du inte varit i skolvärlden på väldigt länge.....
- Inlägg 7
RedCloud skrev:Verkar inte vara prio ett vid skolornas anställningskrav numer..
Då har du inte varit i skolvärlden på väldigt länge.....
Jodå..
- Inlägg 8
Efter det att vi fick friskolor är konkurrensen mördande, de skolor med bra lärare får fler elever, de med "dåliga" lärare försvinner, eller får sämre elevintag.
Elevepengen är det absolut viktigaste....
- Inlägg 9
RedCloud skrev:Efter det att vi fick friskolor är konkurrensen mördande, de skolor med bra lärare får fler elever, de med "dåliga" lärare försvinner, eller får sämre elevintag.
De skolor som "erbjuder" de bästa sakerna till eleverna överlever menar du?
Och att outbildade lärare sänker statusen på läraryrket är helt klart, att acceptera att en outbildad person lär ut till barn och ungdomar är sjukt, ingen skulle godta att piloten som skall flyga dom till turkiet inte är färdigutbildad, men när det gäller den viktigaste personen i elevernas utbildning, då accepteras det...
- Inlägg 10
De skolor som "erbjuder" de bästa sakerna till eleverna överlever menar du?
nu tycker jag inte man ska räkna in lärare som "saker".
Men visst budas det hejt vilt bland friskolorna: få en dator, få körkort, få....
Och att outbildade lärare sänker statusen på läraryrket är helt klart
En mycket seglivad myt....
inom den genren jag undervisar i finns det knappt utbildade lärare att få tag på då Sverige inte har den sortens lärarutbildning. (vilket i sig är en stor skam för Sverige)
Min erfarenhet är att de du kallar för "outbildade lärare" är faktiskt de bästa lärarna, de har dels yrkeslivserfarenhet i det som de undervisar i, dels övrig livserfarenhet som de nybakade inte har.
att acceptera att en outbildad person lär ut till barn och ungdomar är sjukt,
Det enda som en "outbildade lärare" inte har är den pedagogiska biten, och då pedagogik inte är en faställd vetenskap så ger jag inte mycket för att det skulle utgöra någon skillnad.
ingen skulle godta att piloten som skall flyga dom till turkiet inte är färdigutbildad, men när det gäller den viktigaste personen i elevernas utbildning, då accepteras det...
Fjantig jämförelse. En som inte kan matte tex ska naturligtvis inte utbilda andra i matte. Men om man kan matte, tex genom sin yrkeslivserfarenhet kan mycket väl undervisa i detta.
En enkel fråga, vilka ska vi sätta in på de kurser där det helt enkelt inte finns behöriga lärare ?
Ska vi inte ha de kurserna eller.....
- Inlägg 11
RedCloud skrev:De skolor som "erbjuder" de bästa sakerna till eleverna överlever menar du?
nu tycker jag inte man ska räkna in lärare som "saker".
Men visst budas det hejt vilt bland friskolorna: få en dator, få körkort, få....
Och att outbildade lärare sänker statusen på läraryrket är helt klart
En mycket seglivad myt....
inom den genren jag undervisar i finns det knappt utbildade lärare att få tag på då Sverige inte har den sortens lärarutbildning. (vilket i sig är en stor skam för Sverige)
Min erfarenhet är att de du kallar för "outbildade lärare" är faktiskt de bästa lärarna, de har dels yrkeslivserfarenhet i det som de undervisar i, dels övrig livserfarenhet som de nybakade inte har.
att acceptera att en outbildad person lär ut till barn och ungdomar är sjukt,
Det enda som en "outbildade lärare" inte har är den pedagogiska biten, och då pedagogik inte är en faställd vetenskap så ger jag inte mycket för att det skulle utgöra någon skillnad.
ingen skulle godta att piloten som skall flyga dom till turkiet inte är färdigutbildad, men när det gäller den viktigaste personen i elevernas utbildning, då accepteras det...
Fjantig jämförelse. En som inte kan matte tex ska naturligtvis inte utbilda andra i matte. Men om man kan matte, tex genom sin yrkeslivserfarenhet kan mycket väl undervisa i detta.
En enkel fråga, vilka ska vi sätta in på de kurser där det helt enkelt inte finns behöriga lärare ?
Ska vi inte ha de kurserna eller.....
Svaret på din "enkla" fråga: Se till att läraryrket får status igen genom att kräva utbildning och ge dem betalt därefter..
- Inlägg 12
Se till att läraryrket får status igen genom att kräva utbildning och ge dem betalt därefter..
nu kom du billigt undan.....
men igen då: den tjänsten jag har finns det i princip inga behöriga lärare till,, ska jag få den tjänsten då jag har kunskapen men inte papper på den pedagogiska biten, eller ska vi inte ge eleverna den kursen ?
redalert- Antal inlägg : 13973
- Inlägg 13
RedCloud skrev:Se till att läraryrket får status igen genom att kräva utbildning och ge dem betalt därefter..
men igen då: den tjänsten jag har finns det i princip inga behöriga lärare till,, ska jag få den tjänsten då jag har kunskapen men inte papper på den pedagogiska biten, eller ska vi inte ge eleverna den kursen ?
Det du kan lära ut behövs inte du är en katastrof!
- Inlägg 14
Det du kan lära ut behövs inte du är en katastrof!
[fniss]
Liten förfördelad gosse fortsätter ynka och ynka och ynka och....
Liten förfördelad gosse fortsätter ynka och ynka och ynka och....
pssst: glöm inte jobba på ditt mindervärdeskomplex
- Inlägg 15
RedCloud skrev:Se till att läraryrket får status igen genom att kräva utbildning och ge dem betalt därefter..
Frågan är ju varför du anser dig kunna slippa att vara fullt utbildad för att undervisa enbart p.g.a. ämnet du undervisar i, i övriga samhället krävs det utbildning för att få göra vissa saker, har du B kort får du köra bil, har du C får du köra lastbil etc etc, men inom läraryrket kan man "fuska" sig till jobb genom att påstå att man har kunskapen men tyvärr saknar papper på vissa bitar..
Ett exempel, jag har alla körkort, kan jag då åka till Karlskoga och lasta bil och släp, med 40 ton sprängämne??
Jag har ju alla kunskaper men jag saknar endast ett ADR intyg, men det är ju inte så viktigt, för jag har ju kunskapen att köra bil och släp..
- Inlägg 16
Frågan är ju varför du anser dig kunna slippa att vara fullt utbildad för att undervisa enbart p.g.a. ämnet du undervisar i, i övriga samhället krävs det utbildning för att få göra vissa saker, har du B kort får du köra bil, har du C får du köra lastbil etc etc, men inom läraryrket kan man "fuska" sig till jobb genom att påstå att man har kunskapen men tyvärr saknar papper på vissa bitar..
Ett exempel, jag har alla körkort, kan jag då åka till Karlskoga och lasta bil och släp, med 40 ton sprängämne??
Jag har ju alla kunskaper men jag saknar endast ett ADR intyg, men det är ju inte så viktigt, för jag har ju kunskapen att köra bil och släp..
Du kan fortsätta med hur löjliga jämförelser som helst, det minskar inte det faktum att det inte finns utbildade lärare i de ämnen jag undervisar i. Du har fortfarande inte svarat: ska vi lägga ner kurserna eller ska jag med min specialkompetens få undervisa trots jag inte har den pedagogiska biten. Och då ska man ha i minnet att pedagogik bara är teorier och ingen fastställd vetenskap.
- Inlägg 17
och för att riktigt lägga lök på laxen:
Varje år får eleverna lämna omdöme om skolan, undervisningen och lärarna.
Och tänk, jag och de obehöriga hamnar ALLTID i topplaceringar....
- Inlägg 18
RedCloud skrev:Frågan är ju varför du anser dig kunna slippa att vara fullt utbildad för att undervisa enbart p.g.a. ämnet du undervisar i, i övriga samhället krävs det utbildning för att få göra vissa saker, har du B kort får du köra bil, har du C får du köra lastbil etc etc, men inom läraryrket kan man "fuska" sig till jobb genom att påstå att man har kunskapen men tyvärr saknar papper på vissa bitar..
Du kan fortsätta med hur löjliga jämförelser som helst, det minskar inte det faktum att det inte finns utbildade lärare i de ämnen jag undervisar i. Du har fortfarande inte svarat: ska vi lägga ner kurserna eller ska jag med min specialkompetens få undervisa trots jag inte har den pedagogiska biten. Och då ska man ha i minnet att pedagogik bara är teorier och ingen fastställd vetenskap.
Så du menar att du på grund av att du anser dig speciell inom ditt kunskapsområde känner att du kan skippa att tillförskansa dig kunskapen som gör att du skulle bli behörig??
Tänk om det skulle funka så i den verkliga världen, vad simpelt allt skulle bli...
- Inlägg 19
Så du menar att du på grund av att du anser dig speciell inom ditt kunskapsområde känner att du kan skippa att tillförskansa dig kunskapen som gör att du skulle bli behörig??
Det är rektorn som anser att dessa är specialkunskaper, inte jag.
Fortfarande verkar du inte vilja svara på frågan......undrar varför.
"ska vi lägga ner kurserna eller ska jag med min specialkompetens få undervisa trots jag inte har den pedagogiska biten"
Är det för svårt ?
- Inlägg 20
RedCloud skrev:och för att riktigt lägga lök på laxen:
Vet inte om man skall beklaga eleverna eller skolan du jobbar på....
- Inlägg 21
Vet inte om man skall beklaga eleverna eller skolan du jobbar på
Varför skulle du det ?
Du känner inte mig, du har ingen susning om vilka kunskaper jag besitter, eller hur jag är som utbildare.....
- Inlägg 22
RedCloud skrev:Så du menar att du på grund av att du anser dig speciell inom ditt kunskapsområde känner att du kan skippa att tillförskansa dig kunskapen som gör att du skulle bli behörig??
Det är rektorn som anser att dessa är specialkunskaper, inte jag.
Fortfarande verkar du inte vilja svara på frågan......undrar varför.
"ska vi lägga ner kurserna eller ska jag med min specialkompetens få undervisa trots jag inte har den pedagogiska biten"
Är det för svårt ?
Kan inte de som skall utbilda eleverna skaffa sig full kompentens så varför inte, ingen skall väl åka snålskjuts på de lärare som skaffat behörighet genom att plugga till den...
- Inlägg 23
RedCloud skrev:Vet inte om man skall beklaga eleverna eller skolan du jobbar på
Varför skulle du det ?
Du känner inte mig, du har ingen susning om vilka kunskaper jag besitter, eller hur jag är som utbildare.....
Varför inte, du sitter ju och dömmer ut andra hur de är här så varför skulle du särbehendlas från dina egna regler??
- Inlägg 24
Varför inte, du sitter ju och dömmer ut andra hur de är här så varför skulle du särbehendlas från dina egna regler??
visa var jag dömer ut någons proffession.....att det finns stolpskott här inne som inte kan debattera är en sak...hur de utför sitt arbete är en annan.
Så, vad bygger du ditt beklagande på ?
Att just du inte gillar mig behöver ju inte innebära att jag gör ett dåligt jobb.....
- Inlägg 25
RedCloud skrev:Varför inte, du sitter ju och dömmer ut andra hur de är här så varför skulle du särbehendlas från dina egna regler??
visa var jag dömer ut någons proffession.....att det finns stolpskott här inne som inte kan debattera är en sak...hur de utför sitt arbete är en annan.
Så, vad bygger du ditt beklagande på ?
Att just du inte gillar mig behöver ju inte innebära att jag gör ett dåligt jobb.....
Du har väl suttit och gapat mot någon som säger sig vara ekonom t.ex., och visa var jag påstår att just du gör ett dåligt jobb, jag bara konstaterar att du är inte behörig lärare, och jag anser att inom alla yrken där det krävs en utbildning så är det nog fan bara läraryrket där du kan komma undan med att INTE vara fullt utbildad och ändå få verka inom yrket..
Och du ser dig själv viktigare än du är, jag varken "gillar" eller "ogillar" dig, jag bara anser att du har fel i ditt resonemang att man kan skita i att ha full behörighet för att man "har speciallkunskaper"..