Och du ser dig själv viktigare än du är,
[fniss] Nää
jag bara anser att du har fel i ditt resonemang att man kan skita i att ha full behörighet för att man "har speciallkunskaper"..
det är bara att gilla läget....
Och du ser dig själv viktigare än du är,
jag bara anser att du har fel i ditt resonemang att man kan skita i att ha full behörighet för att man "har speciallkunskaper"..
RedCloud skrev:Och du ser dig själv viktigare än du är,
[fniss] Nää
jag bara anser att du har fel i ditt resonemang att man kan skita i att ha full behörighet för att man "har speciallkunskaper"..
det är bara att gilla läget....
det är ditt och dina outbildade kollegors fel..
RedCloud skrev:det är ditt och dina outbildade kollegors fel..
Jag är inte outbildad, bara obehörig.
Felet ska du nog leta hos f.d. major björklunds bravader och pekpinnediciplin.
Tvärtom är det nog så att det är de obehöriga som bär upp skolan, åtminstone på IT-sidan.
SiP skrev:RedCloud skrev:det är ditt och dina outbildade kollegors fel..
Jag är inte outbildad, bara obehörig.
Felet ska du nog leta hos f.d. major björklunds bravader och pekpinnediciplin.
Tvärtom är det nog så att det är de obehöriga som bär upp skolan, åtminstone på IT-sidan.
Skolan har varit i fritt fall innan -06, så det kan nog inte han ensam hållas ansvarig för, dock är ju ditt påstående att ni outbildade (jo det heter outbildad om man inte har läst den kursen) bär upp skolan är otroligt roligt, skulle tro att alla lärare som tar sitt ansvar och läser klart inte håller med dig där..
RedCloud skrev:SiP skrev:RedCloud skrev:det är ditt och dina outbildade kollegors fel..
Jag är inte outbildad, bara obehörig.
Felet ska du nog leta hos f.d. major björklunds bravader och pekpinnediciplin.
Tvärtom är det nog så att det är de obehöriga som bär upp skolan, åtminstone på IT-sidan.
Skolan har varit i fritt fall innan -06, så det kan nog inte han ensam hållas ansvarig för, dock är ju ditt påstående att ni outbildade (jo det heter outbildad om man inte har läst den kursen) bär upp skolan är otroligt roligt, skulle tro att alla lärare som tar sitt ansvar och läser klart inte håller med dig där..
du får tycka vad du vill, min rektor tycker annorlunda....
SiP skrev:RedCloud skrev:SiP skrev:RedCloud skrev:det är ditt och dina outbildade kollegors fel..
Jag är inte outbildad, bara obehörig.
Felet ska du nog leta hos f.d. major björklunds bravader och pekpinnediciplin.
Tvärtom är det nog så att det är de obehöriga som bär upp skolan, åtminstone på IT-sidan.
Skolan har varit i fritt fall innan -06, så det kan nog inte han ensam hållas ansvarig för, dock är ju ditt påstående att ni outbildade (jo det heter outbildad om man inte har läst den kursen) bär upp skolan är otroligt roligt, skulle tro att alla lärare som tar sitt ansvar och läser klart inte håller med dig där..
du får tycka vad du vill, min rektor tycker annorlunda....
Att han är rektor är ingen garanti för sunt förnuft...Tydligen.
Jag är utbildad telereparatör, skulle jag kunna hävda att jag därför kan bli lärare i tyska på en skola?
RedCloud skrev:Jag är utbildad telereparatör, skulle jag kunna hävda att jag därför kan bli lärare i tyska på en skola?
Men du skulle med all sannolikhet kunna undervisa i teleteknik ?
Pedagogik är som bekant ingen vetenskap utan bara olika teorier om hur lärandet går till.
(dock var det en bra långsökt liknelse.....du kom med)
Vi har en engelsklärare (obehörig) som är född och uppvuxen i england, kan hon undervisa i engelska tror ni ?
SiP skrev:RedCloud skrev:Jag är utbildad telereparatör, skulle jag kunna hävda att jag därför kan bli lärare i tyska på en skola?
Men du skulle med all sannolikhet kunna undervisa i teleteknik ?
Pedagogik är som bekant ingen vetenskap utan bara olika teorier om hur lärandet går till.
(dock var det en bra långsökt liknelse.....du kom med)
Vi har en engelsklärare (obehörig) som är född och uppvuxen i england, kan hon undervisa i engelska tror ni ?
Beror väl på, är hon lika klapprutten att stava som din polare RV, då skall hon nog ge fan i det..
sen är hon tydligen lika lat/sniken som dig och inte vill vara behörig, så bort med henne..
RedCloud skrev:Jag är utbildad telereparatör, skulle jag kunna hävda att jag därför kan bli lärare i tyska på en skola?
Men du skulle med all sannolikhet kunna undervisa i teleteknik ?
Pedagogik är som bekant ingen vetenskap utan bara olika teorier om hur lärandet går till.
(dock var det en bra långsökt liknelse.....du kom med)
Vi har en engelsklärare (obehörig) som är född och uppvuxen i england, kan hon undervisa i engelska tror ni ?
det är väl någon anledning att man ska ha lärarbehörighet och att man då bör vara kapabel att just LÄRA
RedCloud skrev:det är väl någon anledning att man ska ha lärarbehörighet och att man då bör vara kapabel att just LÄRA
Att ha tagit lärarexamen är ingen som helst garanti att du kan lära ut något.
En lärarexamen bevisar bara att du läst på högskola i 4-5 år.
Men klarar man denna examen bör man väl ändå ha kunskaperna att lära ut, eller är detta något som inte finns med i lärarutbildningen?
får man lärarexamen även om alla betygen är IG?
men jag ifrågasätter om lärarexamen verkligen har noll värde,
och att gemene man ska kunna söka dessa tjänster utan vidare?
RedCloud skrev:Men klarar man denna examen bör man väl ändå ha kunskaperna att lära ut, eller är detta något som inte finns med i lärarutbildningen?
och i lärarutbildningen ingår inget sådant som att se til at det finns en sådan förmåga?Har inget med FÖRMÅGAN att lära ut sniper......
ingår inte praktik i lärarutbildningen där detta möjligen visar sig?
får man lärarexamen även om alla betygen är IG?
Nej då är man underkänd
men jag ifrågasätter om lärarexamen verkligen har noll värde,
När det kommer till förmågan att lära ut så anser jag det.
men du läser ju också tex svenska om du ska bli svenskalärare, så helt bortkastat är det ju inte.
och att gemene man ska kunna söka dessa tjänster utan vidare?
Besitter du ämneskunskaper OCH förmågan att lära ut så anser jag det.
Lärarlegitimationen är inget annat än skråväsen och revirpinkande.
hur ska en skola bedöma om en som inte har lärarlegitimation verkligen är passande och verkligen kan sina saker
det är ju skillnad på att veta hur man gör i teorin, och hur man klarar det praktiskt.
kanske BÖR just detTa med förmågan att lära ut finnas med i betygen till just lärarlegitimationen för att säkerställa en bra utbildare
RedCloud skrev:hur ska en skola bedöma om en som inte har lärarlegitimation verkligen är passande och verkligen kan sina saker
Själv visar jag arbetsprover och intyg från arbetslivet (inom genren)
det är ju skillnad på att veta hur man gör i teorin, och hur man klarar det praktiskt.
absolut, därför är det i många fall så att en som tillbringat tid i arbetslivet är många gånger bättre än en nybakad lärarstudent.
kanske BÖR just detTa med förmågan att lära ut finnas med i betygen till just lärarlegitimationen för att säkerställa en bra utbildare
Pedagoghik är ingen vetenskap utan bara teorier.
Betyget i pedagokig säger bara att du tagit del av vissa teorier.
Teorier som dessutom har lite mode över sig.
så praktiktiden saknar i sig betydelse i hur en lärare ska bedömas?
bra ord från praktiken visar kanske på en duktig lärare, och dålig kritik från praktiken på en olämplig?
RedCloud skrev:så praktiktiden saknar i sig betydelse i hur en lärare ska bedömas?
utveckla, jag förstår inte vad du menar
bra ord från praktiken visar kanske på en duktig lärare, och dålig kritik från praktiken på en olämplig?
låter vettigt, men det beror ju lite på var man hamnar också
men vad vet jag sådant saknar kanske betydelse i lärarutbildningen?
men är inte de lärarna då dåliga eftersom de inte bedömer rättvist?
RedCloud skrev:men vad vet jag sådant saknar kanske betydelse i lärarutbildningen?
En del skolor har väldigt svårt att rekrytera, då kanske just det betyget inte räknas så hårt ?
men är inte de lärarna då dåliga eftersom de inte bedömer rättvist?
inte bara dåliga, det är tjänstefel.
Betygsskrivning är faktiskt tjänstemanna utövande.
Tyvärr har friskolorna en förmåga att skriva glädjebetyg för att höja skolans resultat.
Ibland med hårt tryck från rektorn att skriva G istf IG.
Eller E istf F i nya gymnasieskolan.