Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+8
Vercingetorix
cleopatra
Sniperace
formsvackan
theward
Regndrottning
Kakmonstret
RedCloud
12 posters

    Det här med behöriga lärare....igen

    kanaljen
    kanaljen


    Antal inlägg : 609
    Join date : 09-02-18
    Ort : Norrland, som sörlänningarna säger.

    Det här med behöriga lärare....igen - Sida 2 Empty RC

    Inlägg  kanaljen 2009-04-12, 14:00

    RedCloud skrev:"På min arbetsplats är jag vidare inte, som obehörig, välkommen att gå med i facket."

    LR tar bara emot medlemmar som har behörighet

    Lärarförbundet tar både och, även skolledning.

    Själv är jag med i SAC, som tar emot alla.....

    Det är väl ganska så rimligt att kravet är lärarutb. för att vara med i LR.
    Hur många rörmockare tror du det finns i CF?
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Det här med behöriga lärare....igen - Sida 2 Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  RedCloud 2009-04-12, 14:07

    "Det är väl ganska så rimligt att kravet är lärarutb. för att vara med i LR."

    kravet borde ist vara arbete på en skola, behörig eller obehörig....

    Revirpinkande...inget annat.
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    Det här med behöriga lärare....igen - Sida 2 Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  cleopatra 2009-04-12, 14:12

    RedCloud skrev:"Du ställer en fråga och blir sen förvånad när du får svar, hehe. Snurrpelle!"

    Nja så var det väl inte riktigt ?
    obs jag försöker inte mucka...

    Du skrev ordagrant: "så skulle jag bli skitsur om någon utan utbildning skulle ha samma lön och dessutom sno alla jobb för mig"

    Jag försökte ödmjukt rätta dig på några punkter där:

    1. man anställer obehöriga på kompetens, inte obehöriga "utan utbildning".
    2. obehöriga har 2-3000:- lägre månadslön än behöriga
    3. i kommunala skolor måste man anställa behöriga före obehöriga, även om den obehöriga skulle ha bättre meriter.


    Jag tycker mina svar kompenserade dina brister i ditt påstående....

    Men sammantaget står vi bakom samma åsikt i denna fråga...


    Att du försökte mucka trodde jag inte för en sekund Rc Suspect Wink
    Vi pratade förbi varandra bara. Vad JAG försökte förmedla till DIG var att jag redan visste om att punkterna du tog upp är vad som gäller. I min mening "så skulle jag bli skitsur om någon utan utbildning skulle ha samma lön och dessutom sno alla jobb för mig" så poängterade jag bara vilka saker jag skulle bli sur för OM outbildade lärare jämställdes med utbildade.

    Du skrev ju ordagrant:
    "Så på vilket sätt skulle jag vara en sämre lärare än någon som har papper på att de är "behöriga" ?" Och mitt svar var: Inte på något sätt du kan tom vara bättre.

    Jaja, huvudsaken är att vi ju HAR samma åsikt även om vi pratade om varandra och missförstod lite.

    Däremot tycker jag det är URFÅNIGT att ni inte får vara med i facket!!

    (Vilket ni tydligen fick så jag just!)




    Senast ändrad av cleopatra den 2009-04-12, 14:15, ändrad totalt 1 gång
    Kakmonstret
    Kakmonstret


    Antal inlägg : 4120
    Join date : 09-02-18
    Age : 48

    Det här med behöriga lärare....igen - Sida 2 Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  Kakmonstret 2009-04-12, 14:13

    Då skulle vaktmästaren, mattanten och sjuksyster också kunna gå med i LR, eftersom de arbetar på en skola?

    Det är bra att LR ställer krav så de inte får in massa obehöriga lärare som saknar grundläggande kunskaper.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Det här med behöriga lärare....igen - Sida 2 Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  RedCloud 2009-04-12, 14:16

    "Då skulle vaktmästaren, mattanten och sjuksyster också kunna gå med i LR, eftersom de arbetar på en skola?"

    Javisst, varför inte ?

    "så de inte får in massa obehöriga lärare som saknar grundläggande kunskaper"

    Nu är det ju inte facket som anställer, utan skolledningen.
    Och vad jag vet om skolledningar så väljer man bara de bästa.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Det här med behöriga lärare....igen - Sida 2 Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  RedCloud 2009-04-12, 14:20

    Det är lungt Cleo, vi talade precis som du skrev förbi varandra, lätt hänt.

    Ja det "lustiga" på min skola är att "de obehöriga" (låter som indiskt kastväsende) är de bättre pedagogerna, är de bättre lärarna, allt enligt elevernas egna utvärderingar.
    De nykläckta saknar en hel del livserfarenhet, och det märks tydligt i handhavandet av tonåringarna.
    kanaljen
    kanaljen


    Antal inlägg : 609
    Join date : 09-02-18
    Ort : Norrland, som sörlänningarna säger.

    Det här med behöriga lärare....igen - Sida 2 Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  kanaljen 2009-04-12, 14:29

    RedCloud skrev:"Det är väl ganska så rimligt att kravet är lärarutb. för att vara med i LR."

    kravet borde ist vara arbete på en skola, behörig eller obehörig....

    Revirpinkande...inget annat.

    Det finns en anledning till att LR har en egen organissation för att tillvarata sina medlemmars önskemål. Det har ingenting med revirpinkeri att göra. Som cf:are så vill jag cf ska jobba för mig, inte rörmockaren pär.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Det här med behöriga lärare....igen - Sida 2 Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  RedCloud 2009-04-12, 14:31

    "Det finns en anledning till att LR har en egen organissation för att tillvarata sina medlemmars önskemål."

    Det kallas "revirpinkande".

    Men det rör egentligen inte mig, då mitt fack SAC tar tillvara på mina intressen oavsett.
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    Det här med behöriga lärare....igen - Sida 2 Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  cleopatra 2009-04-12, 15:05

    RedCloud skrev:Det är lungt Cleo, vi talade precis som du skrev förbi varandra, lätt hänt.

    Ja det "lustiga" på min skola är att "de obehöriga" (låter som indiskt kastväsende) är de bättre pedagogerna, är de bättre lärarna, allt enligt elevernas egna utvärderingar.
    De nykläckta saknar en hel del livserfarenhet, och det märks tydligt i handhavandet av tonåringarna.

    Förra våren var det uppror i min äldste sons skola. En av SO-lärarna hade sagts upp till förmån för en nyutbildad, men behörig, lärare. Den här killen var nog en av de bästa lärare jag träffat, både i min skola och i ungarnas. Alla, kollegor, elever och föräldrar, älskade honom och gjorde allt för att få behålla honom, men det gick ju givetvis inte. Förra veckan fick jag höra att han ska börja på lärarhögskolan till hösten Very Happy Har jag tur så kanske mina barnbarn kan ha glädje av honom då iaf. Så visst kan det bli väldigt fel ibland, men jag anser ändå att det måste löna sig att plugga.
    kanaljen
    kanaljen


    Antal inlägg : 609
    Join date : 09-02-18
    Ort : Norrland, som sörlänningarna säger.

    Det här med behöriga lärare....igen - Sida 2 Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  kanaljen 2009-04-12, 17:23

    cleopatra skrev: men jag anser ändå att det måste löna sig att plugga.

    Precis!
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Det här med behöriga lärare....igen - Sida 2 Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-12, 17:30

    kanaljen skrev:
    cleopatra skrev: men jag anser ändå att det måste löna sig att plugga.

    Precis!

    Jag kan hålla med om detta... men det är inte säkert att bokkunskaper ger kompetens. Och kompetensen är ändå det viktigaste.

    queen
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Det här med behöriga lärare....igen - Sida 2 Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  RedMentalCase 2010-09-13, 13:41

    RedCloud skrev:Jag vet att en sådan här tråd var uppe på Aftonbladet, men kan vara värd att ta några varv till.

    Så här det alltså:

    Kommunala skolor MÅSTE anställa en "behörig" lärare framför en "obehörig" dito även om den "obehörige" har bättre kvalifikationer.

    En friskola däremot har inte samma krav, men får inte anställa den "obehörige" på längre tid än ett läsår i taget. Vilket naturligtvis ger en otrygg anställningsform.

    Jag går under benämningen "obehörig" då jag inte läst den pedagogiska biten på högskola, men inom mitt gebit har jag en lång och gedigen utbildning och erfarenhet som ingen nykläckt "behörig" lärare någonsin kommer i närheten av.

    Och som trebarnsfar, har jag nog min beskörda del av pedagogik att tillgå, alla tre har passerat tonåren med bravur.

    Så på vilket sätt skulle jag vara en sämre lärare än någon som har papper på att de är "behöriga" ?

    Självklart röde roffe...

    Och läkaren som övat bypass operationer på sina barn är sannolikt den allra bästa läkaren, u learn from experience.......
    Bilmekanikern som sket i skolan och skruvade i gamla 240 hela livet är ett äss på dagens nya mercor...



    Röda jubelidiot, försöker rättfärdiga sin egen dumhet.
    avatar
    croz


    Antal inlägg : 278
    Join date : 09-03-24

    Det här med behöriga lärare....igen - Sida 2 Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  croz 2010-09-13, 14:32

    RedCloud skrev:Jag vet att en sådan här tråd var uppe på Aftonbladet, men kan vara värd att ta några varv till.

    Så här det alltså:

    Kommunala skolor MÅSTE anställa en "behörig" lärare framför en "obehörig" dito även om den "obehörige" har bättre kvalifikationer.

    En friskola däremot har inte samma krav, men får inte anställa den "obehörige" på längre tid än ett läsår i taget. Vilket naturligtvis ger en otrygg anställningsform.

    Jag går under benämningen "obehörig" då jag inte läst den pedagogiska biten på högskola, men inom mitt gebit har jag en lång och gedigen utbildning och erfarenhet som ingen nykläckt "behörig" lärare någonsin kommer i närheten av.

    Och som trebarnsfar, har jag nog min beskörda del av pedagogik att tillgå, alla tre har passerat tonåren med bravur.

    Så på vilket sätt skulle jag vara en sämre lärare än någon som har papper på att de är "behöriga" ?

    Jag tror inte att debatten handlar om vilken lärare som är bäst, för som du själv säger så är det väldigt individuellt och ett papper innebär inte kompetens.
    Det som det handlar om är att kvalitétsäkra utbildingen för våra barn. Alla kan inte besöka och träffa deras barns lärare för att se till att lärararen är bra och på det här sättet så kan föräldrarna känna sig trygga med att deras barns lärare har den utbildning som behövs. Skolorna kan även inte använda obehöriga lärare för att skära ner kostnaderna.
    Kakmonstret
    Kakmonstret


    Antal inlägg : 4120
    Join date : 09-02-18
    Age : 48

    Det här med behöriga lärare....igen - Sida 2 Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  Kakmonstret 2010-09-13, 14:36

    En bra lärare skulle inte sitta och surfa privat hela dagarna på arbetstid.
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Det här med behöriga lärare....igen - Sida 2 Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  RedMentalCase 2010-09-13, 14:58

    Kakmonstret skrev:En bra lärare skulle inte sitta och surfa privat hela dagarna på arbetstid.

    SAC kommer till hans räddning, de arbetsskyggas fackförening med sina fascistmetoder.
    De kan ju alltid hävda att han egentligen inte är lärare.

    Sponsored content


    Det här med behöriga lärare....igen - Sida 2 Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-21, 17:22