Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+8
Vercingetorix
cleopatra
Sniperace
formsvackan
theward
Regndrottning
Kakmonstret
RedCloud
12 posters

    Det här med behöriga lärare....igen

    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Det här med behöriga lärare....igen Empty Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  RedCloud 2009-04-12, 10:04

    Jag vet att en sådan här tråd var uppe på Aftonbladet, men kan vara värd att ta några varv till.

    Så här det alltså:

    Kommunala skolor MÅSTE anställa en "behörig" lärare framför en "obehörig" dito även om den "obehörige" har bättre kvalifikationer.

    En friskola däremot har inte samma krav, men får inte anställa den "obehörige" på längre tid än ett läsår i taget. Vilket naturligtvis ger en otrygg anställningsform.

    Jag går under benämningen "obehörig" då jag inte läst den pedagogiska biten på högskola, men inom mitt gebit har jag en lång och gedigen utbildning och erfarenhet som ingen nykläckt "behörig" lärare någonsin kommer i närheten av.

    Och som trebarnsfar, har jag nog min beskörda del av pedagogik att tillgå, alla tre har passerat tonåren med bravur.

    Så på vilket sätt skulle jag vara en sämre lärare än någon som har papper på att de är "behöriga" ?
    Kakmonstret
    Kakmonstret


    Antal inlägg : 4120
    Join date : 09-02-18
    Age : 48

    Det här med behöriga lärare....igen Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  Kakmonstret 2009-04-12, 10:20

    Du saknar säkert specialkunskap, du saknar en retorisk grundutbildning.

    Med största sannolikhet är du inte det minsta objektiv i din undervisning, som är färgad av dina politiska sympatier, vilket gör dig till en dålig lärare.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Det här med behöriga lärare....igen Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  RedCloud 2009-04-12, 10:27

    "Du saknar säkert specialkunskap, du saknar en retorisk grundutbildning"

    1. jag är anställd just på grund av mina specialkunskaper

    2. Vad är "retorisk grundutbildning" ?
    (den finns inte med lärarutbildningen)

    "Med största sannolikhet är du inte det minsta objektiv i din undervisning"

    jag undervisar varken i samhällskunskap eller religion, utan i mediaanknutna ämnen,ser det lite svar att var subjektiv/objektiv i sådana ämnen.

    "som är färgad av dina politiska sympatier, vilket gör dig till en dålig lärare."

    Hej alla barn, det här är en CPU, en processor, ned med kapitalismen.....tror du att det går till på det viset ?

    "vilket gör dig till en dålig lärare"

    Inte för att jag vill skryta (jo det vill jag ju), men alla elever har fått lämna omdöme om avslutade kurser med möjlighet att lämna personliga kommentarer. En lärare fick full pott i samtliga kurser, gissa vilken...
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Det här med behöriga lärare....igen Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-12, 10:32

    Nu vet jag inte vad Rec Cloud undervisar i men jag har svårt att tro hans politiska åskådning färgar av sig på undervisningsmaterialet.

    Det torde vara yttert få ämnen där han kan hylla kommunism till ungdomarna. Det finns läroplan och litteratur som skall tillämpas i undervisningen. Inte heller får en lärare göra propaganda för en viss åskådning.

    Så nej, att anklaga Red eller någon annan för att vara en dålig lärare för att de saknar den pedagogik som numera krävs, är att göra det lätt för sig.Då har man förlitat sig på någon annans bedömning av vem som är en bra lärare utan att ha tagit del av lärarens kunskaper.

    Att inte ha betyg och dokument i pedagogik är inte detsamma som att inte besitta kunskaperna
    .

    queen
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Det här med behöriga lärare....igen Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  RedCloud 2009-04-12, 10:34

    "Att inte ha betyg och dokument i pedagogik är inte detsamma som att inte besitta kunskaperna."

    Spooky, exakt de orden använde min rektor under medarbetarsamtalen med mig förra månaden. Exakt.
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 52
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Det här med behöriga lärare....igen Empty har ett exempel ur mitt eget liv

    Inlägg  theward 2009-04-12, 10:45

    Hade en jättebra slöjdlärare, bäst helt enkelt.
    Rolig, kunnig, hjälpsam...ville lära ut

    Har var inte behörig...
    Men han hade varit på högstadiet länge, var tom klssföreståndare

    När det sedan blev högre krav på behöriget..
    Fick vi en inbunden , smågrinig gubbe..
    Som var sämre på alla punkter.

    Så detta med utbildning, behörigheter hit o dit tycker jag är rena blajet ibland.

    Man borde se till kunskaper, social kompetens osv
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Det här med behöriga lärare....igen Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  formsvackan 2009-04-12, 11:31

    RedCloud skrev:Så på vilket sätt skulle jag vara en sämre lärare än någon som har papper på att de är "behöriga" ?
    Obehöriga lärare är att jämföra med icke fackanslutna arbetare, potentiella svartfötter alltså Very Happy
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Det här med behöriga lärare....igen Empty funderar

    Inlägg  Sniperace 2009-04-12, 11:32

    RedCloud skrev:Jag vet att en sådan här tråd var uppe på Aftonbladet, men kan vara värd att ta några varv till.

    Så här det alltså:

    Kommunala skolor MÅSTE anställa en "behörig" lärare framför en "obehörig" dito även om den "obehörige" har bättre kvalifikationer.

    En friskola däremot har inte samma krav, men får inte anställa den "obehörige" på längre tid än ett läsår i taget. Vilket naturligtvis ger en otrygg anställningsform.

    Jag går under benämningen "obehörig" då jag inte läst den pedagogiska biten på högskola, men inom mitt gebit har jag en lång och gedigen utbildning och erfarenhet som ingen nykläckt "behörig" lärare någonsin kommer i närheten av.

    Och som trebarnsfar, har jag nog min beskörda del av pedagogik att tillgå, alla tre har passerat tonåren med bravur.

    Så på vilket sätt skulle jag vara en sämre lärare än någon som har papper på att de är "behöriga" ?

    En numera avliden äldre vän till mig körde under närmare tjugo år "mjölkabilen" utan en enda olycka eller tillbud, sedan framkom att han hade INTE körkort varför han miste jobbet och åtalades för att ha framfört lastbil utan sådant, dvs olovlig körning.

    Han körde lastbil lika bra som någon annan, och dessutom bättre än många som hade körkort, varför skulle han då inte få fortsätta sitt jobb just för att ha saknade papper på att han var behörig?

    Är de inte så att OM man vill ha jobb som kräver behörighet ser till att få denna och accepterar att det finns krav på sådan?
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Det här med behöriga lärare....igen Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  RedCloud 2009-04-12, 11:35

    "Är de inte så att OM man vill ha jobb som kräver behörighet ser till att få denna och accepterar att det finns krav på sådan?"

    Jo absolut, högskolan har´tom ett program där man läser in den pedagogiska biten på kort tid om man i övrigt kan styrka sin yrkeskunskap. Jag är dock inte säker på att det skulle göra mig till en "bättre" lärare, formalia för de som uppskattar revirpinkande, inget annat.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Det här med behöriga lärare....igen Empty ?

    Inlägg  Sniperace 2009-04-12, 11:40

    RedCloud skrev:"Är de inte så att OM man vill ha jobb som kräver behörighet ser till att få denna och accepterar att det finns krav på sådan?"

    Jo absolut, högskolan har´tom ett program där man läser in den pedagogiska biten på kort tid om man i övrigt kan styrka sin yrkeskunskap.

    Men vad är då ditt problem?
    Är det inte bara att acceptera att de finns formella krav för olika jobb och anat i vårt samhälle, och att fullgöra dessa krav för att få syssla med det som kräver behörighet.

    Ta det inte som att jag klaga på dig eller så, det enda jag undra om är varför vissa skulle få undantag osv....
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Det här med behöriga lärare....igen Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  RedCloud 2009-04-12, 11:46

    "Men vad är då ditt problem?"

    Jag har inga problem.
    Tråden är skapad för att det finns vissa nick som anser att jag skulle vara en sämre lärare för att jag går under benämningen "obehörig". Och detta är ngt som jag stark ifrågasätter.

    "Är det inte bara att acceptera att de finns formella krav för olika jobb och anat i vårt samhälle, och att fullgöra dessa krav för att få syssla med det som kräver behörighet"

    ibland, ibland inte

    "Ta det inte som att jag klaga på dig eller så, det enda jag undra om är varför vissa skulle få undantag osv...."

    Det är skollagen som styr detta, vissa regler för den kommunala skolan, andra för friskolor.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Det här med behöriga lärare....igen Empty ok

    Inlägg  Sniperace 2009-04-12, 11:52

    RedCloud skrev:"Men vad är då ditt problem?"

    Jag har inga problem.
    Tråden är skapad för att det finns vissa nick som anser att jag skulle vara en sämre lärare för att jag går under benämningen "obehörig". Och detta är ngt som jag stark ifrågasätter.

    "Är det inte bara att acceptera att de finns formella krav för olika jobb och anat i vårt samhälle, och att fullgöra dessa krav för att få syssla med det som kräver behörighet"

    ibland, ibland inte

    "Ta det inte som att jag klaga på dig eller så, det enda jag undra om är varför vissa skulle få undantag osv...."

    Det är skollagen som styr detta, vissa regler för den kommunala skolan, andra för friskolor.

    Ok, samma regler borde ju gälla ALLA.
    Det finns samma sak inom vården, outbildade kan få arbeta på samma sätt som en undersköterska utan kompetensen i ett år, sedan måste de läsa in denna för att få fortsätta. Nu är jag förstås inte helt säker på att det är olika mellan kommunal och privatvård, de uppfattning jag fått är dock att inom kommunal och landsting går inte detta, och ja VET att inom privat omsorg är det allmänt förekommande.

    Ska jag vara ärlig så lutar jag nog mot att finns krav på behörighet ska detta respekteras och inte göras undantag, att du sedan är lika bra lärare som en behörig tvivlar jag inte en sekund på.
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    Det här med behöriga lärare....igen Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  cleopatra 2009-04-12, 12:12

    En obehörig lärare kan vara lika bra (eller bättre) på att undervisa som en behörig, visst är det så. Dock måste jag hålla med Sniper här. Om jag pluggar i fyra år och drar på mig stora studieskulder så skulle jag bli skitsur om någon utan utbildning skulle ha samma lön och dessutom sno alla jobb för mig. Vad är då meningen med att plugga?

    Däremot är jag säker på att RC kan arbeta professionellt och skilja på yrkesliv och privatliv.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Det här med behöriga lärare....igen Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  RedCloud 2009-04-12, 12:20

    "så skulle jag bli skitsur om någon utan utbildning skulle ha samma lön och dessutom sno alla jobb för mig" (Cleo)

    1. man anställer obehöriga på kompetens, inte obehöriga "utan utbildning".
    2. obehöriga har 2-3000:- lägre månadslön än behöriga
    3. i kommunala skolor måste man anställa behöriga före obehöriga, även om den obehöriga skulle ha bättre meriter.
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    Det här med behöriga lärare....igen Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  cleopatra 2009-04-12, 12:32

    RedCloud skrev:"så skulle jag bli skitsur om någon utan utbildning skulle ha samma lön och dessutom sno alla jobb för mig" (Cleo)

    1. man anställer obehöriga på kompetens, inte obehöriga "utan utbildning".
    2. obehöriga har 2-3000:- lägre månadslön än behöriga
    3. i kommunala skolor måste man anställa behöriga före obehöriga, även om den obehöriga skulle ha bättre meriter.

    Jo jag vet detta RC. Jag svarade bara på din fråga och motiverade mig. Du frågade varför en obehörig lärare skulle vara sämre än en behörig. Jag svarade att det behöver denne inte vara, det kan tom vara tvärtom. Sen motiverade jag varför jag tyckte behöriga ändå ska ha förtur till lediga tjänster (som de också har)

    Du ställer en fråga och blir sen förvånad när du får svar, hehe. Snurrpelle! Wink
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Det här med behöriga lärare....igen Empty För mig...

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-12, 12:35

    ...har problemet ett par ytterligare dimensioner..

    Jag är obehörig musiklärare och jobbar som klasslärare på högstadiet. Jag har en musikerexamen från ett av världens mest prestigefyllda musikuniversitet med idel "A" i betyg, men saknar den formella pedagogiska och metodiska biten.
    Dock har jag relativt lång arbetslivserfarenhet, och är delvis anställd med bakgrund av detta. Det finns något som heter kurs i pedagogisk påbyggnad för musiker på musikhögskolan, (på kvartsfart, så att den kunde kombineras med min tjänst) vilken jag också påbörjade. Nu till kruxet... Efter en termin framkom att behörigheten jag skulle tillskansat mig gällt för instrumentalpedagog, dvs privat-/ensembellärare, och inte som klasslärare, där mina pedagogiska behov finns. Dessutom skulle min fasta tjänst inte räknas som praktik, utan jag hade fått ta tjänstledigt ett par månader för att arbeta gratis på någon annan skola.
    För fullständig pedagogik som högstadielärare fick jag alternativet att säga upp mig från min tjänst för att läsa till musiklärare på heltid i fyra år..
    På min arbetsplats är jag vidare inte, som obehörig, välkommen att gå med i facket. (Varför avskyr jag facket, undrar någon?)

    Ändå fungerar det alldeles utmärkt, och får idel beröm av såväl elever som kollegor, och sitter numera dessutom i skolledningen och är både arbetslagsledare och klassföreståndare.

    Systemet och ramverket ovanför skolnivå, däremot är allt annat än smidigt och dynamiskt..
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Det här med behöriga lärare....igen Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  RedCloud 2009-04-12, 12:37

    "Du ställer en fråga och blir sen förvånad när du får svar, hehe. Snurrpelle!"

    Nja så var det väl inte riktigt ?
    obs jag försöker inte mucka...

    Du skrev ordagrant: "så skulle jag bli skitsur om någon utan utbildning skulle ha samma lön och dessutom sno alla jobb för mig"

    Jag försökte ödmjukt rätta dig på några punkter där:

    1. man anställer obehöriga på kompetens, inte obehöriga "utan utbildning".
    2. obehöriga har 2-3000:- lägre månadslön än behöriga
    3. i kommunala skolor måste man anställa behöriga före obehöriga, även om den obehöriga skulle ha bättre meriter.

    Jag tycker mina svar kompenserade dina brister i ditt påstående....

    Men sammantaget står vi bakom samma åsikt i denna fråga...
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Det här med behöriga lärare....igen Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  RedCloud 2009-04-12, 12:41

    "På min arbetsplats är jag vidare inte, som obehörig, välkommen att gå med i facket."

    LR tar bara emot medlemmar som har behörighet

    Lärarförbundet tar både och, även skolledning.

    Själv är jag med i SAC, som tar emot alla.....
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Det här med behöriga lärare....igen Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-12, 12:59

    Är de inte så att OM man vill ha jobb som kräver behörighet ser till att få denna och accepterar att det finns krav på sådan?

    Lite off-topic nu....

    Men jag tänker på de krav som finns på arbetsmarknaden... En del är löjliga, rent ut sagt. Jag har läst att det krävs högskoleutbildning för att bli telefonist!!!

    Börjar vi inte dra utbildningskraven lite för långt? Att en person inte får anställning, trots kunskaper och erfarenheter just för man saknar högskoleutbildning?

    Det är inte kunskaper och erfarenhet som bedömningar görs på, det är enbart pappersdokumentation att någon har läst ämnet.!!!


    queen

    queen
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Det här med behöriga lärare....igen Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  RedCloud 2009-04-12, 13:12

    "Börjar vi inte dra utbildningskraven lite för långt? "

    Jo tyvärr.
    Läste inte för så länge sedan en jobbannons, det lediga jobbet var att stå i disken i ett landstingskök.
    Kraven sträckte sig över 1/4 sida i dagstidningen.

    Men det är arbetsköparns marknad just nu.....
    visuellt
    visuellt


    Antal inlägg : 207
    Join date : 09-02-23
    Ort : Somewhere out there...

    Det här med behöriga lärare....igen Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  visuellt 2009-04-12, 13:30

    Brukar säga till tonåringarna, när de säger "Jag är helt urusel på matte och jag kommer ändå aldrig att lära mig. För det är inget ämne för mig" Säger mera att de är inte de som dåliga på matte, utan de har haft en lärare som inte kunnat undervisa så att de har förstått.

    Bra och lämpliga lärare. Räknas med 40% av de som läser till lärare är inte lämpade eller kommer inte alls att jobba som lärare när de är klara. Ganska så hög siffra...

    Har pedagogik är ett brett och ganska flummigt begrepp. Däremot hur man undervisar är inte pedagogik utan didatik. Båda tillhör basen egentligen för att få undervisa. Mycket är bland om skolans historia och de olika undervisningsformerna som har funnits och de som finns idag. Didatik är mera teoretiskt för att visa olika former på hur man kan undervisa och då teoretisk komma på vad är det som passar mig. Många halkar in i de befintliga banorna iaf... Pedagogik, går mera ut på att vara pedagogisk eller reflekterande hos läraren. Handlar inte så mycket om att undervisa, utan mera hur man prestenterar ämnet... Dock har jag läst denna behörighet, alltså pedagogik och didiatik men inte riktigt förstått relevansen och då tanken mot undervisa...

    Det är ganska så vida begrepp, men åter till RC, så om du gillar läraryrket. Så be om att få hoppa på lärarlyftet. Då står skolan för dina utgifter så kommer du jobba samtidigt som du får läsa in ett år på distans AUO, alltså pedagogiken och didatiken. Då får du som sagt behörighet.

    Dock tycker jag att ju yngre barnen är viktigare är behörigheten, men när det kommer upptill tonåringar är mera en bra förebild och bra grundkunskap viktigare än behörighet.Samtidigt som media har en hemsk bild över lärare och läraryrket. Väldigt långt ifrån realiteten. Sverige har som sagt en världens bästa lärarutbildningar och lärare, fast detta finns inte med i medias karta över lärare...
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Det här med behöriga lärare....igen Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  RedCloud 2009-04-12, 13:39

    Tack för tipset om "Lärarlyftet" Visuellt, ska kolla med en högskola nära mig så fort helgen är över.

    "så om du gillar läraryrket."

    det i särklass roligaste arbetet jag någonsin haft, och jag har haft många....
    visuellt
    visuellt


    Antal inlägg : 207
    Join date : 09-02-23
    Ort : Somewhere out there...

    Det här med behöriga lärare....igen Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  visuellt 2009-04-12, 13:44

    RedCloud skrev:Tack för tipset om "Lärarlyftet" Visuellt, ska kolla med en högskola nära mig så fort helgen är över.

    "så om du gillar läraryrket."

    det i särklass roligaste arbetet jag någonsin haft, och jag har haft många....
    '

    Har väldigt bra distanskurser. http://www.miun.se/Mittuniversitetet/Utbildning/ Skulle nog oxå passa dig geografiskt.

    Så leta behövde inte du göra. Det gjorde jag åt dig!
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Det här med behöriga lärare....igen Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  RedCloud 2009-04-12, 13:50

    Tackar ödmjukt, igen ! bounce
    visuellt
    visuellt


    Antal inlägg : 207
    Join date : 09-02-23
    Ort : Somewhere out there...

    Det här med behöriga lärare....igen Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  visuellt 2009-04-12, 14:00

    RedCloud skrev:Tackar ödmjukt, igen ! bounce

    Hade jag inte kunnat börja på den högskola jag är idag. Hade det lätt blivit mitthögskolan

    Razz

    Sponsored content


    Det här med behöriga lärare....igen Empty Sv: Det här med behöriga lärare....igen

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-21, 17:19