formsvackan skrev: Vercingetorix skrev:Hur kan det komma sig att det är så lätt för vänstermänniskor att fördöma diktatur och mord på oliktänkande när högerdiktaturer utför dem, medan samma mord och folkrättsliga övergrepp slätas över och anses "i sammanhanget nödvändiga" när vänsterdiktaturer utför dem? En ärligt menad fråga som jag är på svaret jättenyfiken...
Jag inser problemet men har inget svar på din fråga. Kan man inte ställa samma fråga från andra hållet, alltså varför förminskar högersympatisörer övergrepp från högerdiktaturer ?
Finns det en gemensam nämnare ?
Absolut, det är en värdig motfråga, men ingenstans är försvaret till förmån för diktatur och övergrepp så stort som hos vänstersympatisörer. (En helt och hållet egen och subjektiv bedömning.)
För egen del skriver jag under, vilken sekund som helst, på ett upprop till förmån för frihet, demokrati, åsiktsfrihet, etableringsfrihet, religionsfrihet (även om just det kanske är det första som ryker), resefrihet, handelsfrihet, etc etc.... Är gemene Guevaraanhängare öppen att skriva under samma dokument? Jag tvivlar... I synnerhet som nämnde herre, tillsammans med herrn som tog makten tack vare honom, tycks ha en och annan synpunkt i ärendet.
Det är otroligt lätt att hålla med om idealismen och budskapet i det som hände på Kuba. Problemet är att man samtidigt blundar för inskränkningarna i den frihet du och jag tar för så självklar, tillika nämnd i ovan.
That pisses me off....