Skrämmande att höra.
Det kanske vore en idé att slå ihop alla dessa myndigheter, till en enda, som får ta ett helhetsansvar?
Slå ihop socialtjänsten, försäkringskassan, arbetsförmedlingen och a-kassan.
Corven skrev:
Skrämmande att höra.
Det kanske vore en idé att slå ihop alla dessa myndigheter, till en enda, som får ta ett helhetsansvar?
Corven skrev:
Skrämmande att höra.
Håller med till 100%.Corven skrev:Fördelen jag ser med att ha en enda myndighet är att då kan dom inte skylla på varandra. Ingen skulle hamna mellan stolarna. Man skulle få ett helt annat helhetsgrepp över det, och det skulle definitivt underlätta t ex rehabilitering, om allt var samlat under samma myndighet. Då skulle man kunna sätta in åtgärder tidigare.
Corven skrev:Fördelen jag ser med att ha en enda myndighet är att då kan dom inte skylla på varandra. Ingen skulle hamna mellan stolarna. Man skulle få ett helt annat helhetsgrepp över det, och det skulle definitivt underlätta t ex rehabilitering, om allt var samlat under samma myndighet. Då skulle man kunna sätta in åtgärder tidigare.
Och den faran skulle bestå i.....?RedMentalCase skrev:otroligt blåögt, du ser inga faror med en sammanslagning av akassan med socialtjänsten?
Om du vabbar så kontaktar du väl försäkringskassan redan idag?RedMentalCase skrev:
Inte f-n vill jag ha med soctanter att göra om jag skulle behöva Vabba eller om jag skulle plocka ut min pension.
[url][/url]DirtyDog skrev:Och den faran skulle bestå i.....?RedMentalCase skrev:otroligt blåögt, du ser inga faror med en sammanslagning av akassan med socialtjänsten?
Att socialtjänsten skulle veta allt om ens familj, det ser du ingen fara i?, tänk efter lite.Om du vabbar så kontaktar du väl försäkringskassan redan idag?RedMentalCase skrev:
Inte f-n vill jag ha med soctanter att göra om jag skulle behöva Vabba eller om jag skulle plocka ut min pension.
"Om" du skall plocka ut pension? Hur tänkte du nu? Går man med käppen till nån myndighet då?
Enklast vore helt klart om Försäkringskassan skötte SAMTLIGA försäkringar. Detta minskar helt klart möjligheten till fiffel och minskar även chansen för att man drar in ett bidrag utan att ersätta det med ett annat.
Dessa sköter utbetalningar idag.
Och vilken kategori av vabbare är du?
• En modell är att man, när man behöver vara ledig, vabbar från jobbet fast barnet är fullt friskt och befinner sig på dagis. På detta sätt får man statligt betald ledighet, med 80 procent av den sjukpenninggrundande inkomsten.
• En annan variant är att man, när man själv är krasslig, vabbar istället för att sjukanmäla sig. Då slipper man den karensdag som annars drabbar en sjukskriven.
• En tredje typ, för den som behöver kvalitetstid med sitt barn, är att vabba från jobbet fastän familjen är fullt frisk, och ta barnet till lekparken i stället för dagis.
• En fjärde är att ta hem ungen från skolan för att sköta hushållet medan man själv vabbar för att jobba med familjefirman. De mest förslagna jobbar svart. Det är lika svenskt som fri jakt och hemkok.
De senaste åren har man börjat försvåra fusket genom att kräva intyg från dagis att barn är borta (vilket förvisso inte bevisar att just barnet är sjukt). Det är nog sällan föräldrar är frånvarande från jobbet pga att de själva är sjuka. Vem vill förlora en dags lön?