Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


4 posters

    Arbetslinjen...

    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Arbetslinjen... Empty Arbetslinjen...

    Inlägg  Corven 2012-02-14, 12:21



    Skrämmande att höra.

    Det kanske vore en idé att slå ihop alla dessa myndigheter, till en enda, som får ta ett helhetsansvar?

    Slå ihop socialtjänsten, försäkringskassan, arbetsförmedlingen och a-kassan.
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Arbetslinjen... Empty Sv: Arbetslinjen...

    Inlägg  RedMentalCase 2012-02-14, 13:54

    Corven skrev:

    Skrämmande att höra.

    Det kanske vore en idé att slå ihop alla dessa myndigheter, till en enda, som får ta ett helhetsansvar?

    Slå ihop socialtjänsten, försäkringskassan, arbetsförmedlingen och a-kassan.

    Är du verkligen säker på att en enda myndighet skulle vara bättre?, förvisso sparas det en massa pengar när en massa stolvärmare försvinner, så jag är inte helt främmande för tanken.

    Jag säger istället, lägg ner arbetsförmedlingen, låt inte facken ha hand om akssorna allena, släpp in andra aktörer där, rationalisera och förenkla fkassan.

    Länge leve arbetslinjen, utan den skulle vi inte ens kunna föda alla dessa bidragskassor....tänk på det du corven.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Arbetslinjen... Empty Sv: Arbetslinjen...

    Inlägg  Sniperace 2012-02-14, 15:57

    Corven skrev:

    Skrämmande att höra.

    Det kanske vore en idé att slå ihop alla dessa myndigheter, till en enda, som får ta ett helhetsansvar?

    Slå ihop socialtjänsten, försäkringskassan, arbetsförmedlingen och a-kassan.

    håller med till 100%, jag har i många år hävdat att facken inte ska ha hand om akassorna, och att dessa precis som socialförsäkringen ska vara obligatorisk.
    att sedan en myndighet har hand om allt kan ju underlätta så att ingen faller mellan stolarna
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Arbetslinjen... Empty Sv: Arbetslinjen...

    Inlägg  Corven 2012-02-14, 17:02

    Fördelen jag ser med att ha en enda myndighet är att då kan dom inte skylla på varandra. Ingen skulle hamna mellan stolarna. Man skulle få ett helt annat helhetsgrepp över det, och det skulle definitivt underlätta t ex rehabilitering, om allt var samlat under samma myndighet. Då skulle man kunna sätta in åtgärder tidigare.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Arbetslinjen... Empty Sv: Arbetslinjen...

    Inlägg  Sniperace 2012-02-14, 17:13

    det är ju exakt vad jag framhöll, tänk vi är överens och det tror jag de flesta är, utom att en del vill nog inte ta ifrån facket ansvaret för akassorna och göra dem obligatoriska, men som jag ser det är det inte annorlunda än att tvingas vara med i övriga socialförsäkringar och att tvingas ha sin bil försäkrad...
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Arbetslinjen... Empty Sv: Arbetslinjen...

    Inlägg  DirtyDog 2012-02-14, 23:38

    Corven skrev:Fördelen jag ser med att ha en enda myndighet är att då kan dom inte skylla på varandra. Ingen skulle hamna mellan stolarna. Man skulle få ett helt annat helhetsgrepp över det, och det skulle definitivt underlätta t ex rehabilitering, om allt var samlat under samma myndighet. Då skulle man kunna sätta in åtgärder tidigare.
    Håller med till 100%.
    Anser även jag att a-kassa borde administreras på samma sätt som sjukkassan och pensionsförsäkringen.
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Arbetslinjen... Empty Sv: Arbetslinjen...

    Inlägg  RedMentalCase 2012-02-15, 00:56

    Corven skrev:Fördelen jag ser med att ha en enda myndighet är att då kan dom inte skylla på varandra. Ingen skulle hamna mellan stolarna. Man skulle få ett helt annat helhetsgrepp över det, och det skulle definitivt underlätta t ex rehabilitering, om allt var samlat under samma myndighet. Då skulle man kunna sätta in åtgärder tidigare.

    otroligt blåögt, du ser inga faror med en sammanslagning av akassan med socialtjänsten?

    Inte f-n vill jag ha med soctanter att göra om jag skulle behöva Vabba eller om jag skulle plocka ut min pension.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Arbetslinjen... Empty Sv: Arbetslinjen...

    Inlägg  DirtyDog 2012-02-15, 02:36

    RedMentalCase skrev:otroligt blåögt, du ser inga faror med en sammanslagning av akassan med socialtjänsten?
    Och den faran skulle bestå i.....?
    RedMentalCase skrev:
    Inte f-n vill jag ha med soctanter att göra om jag skulle behöva Vabba eller om jag skulle plocka ut min pension.
    Om du vabbar så kontaktar du väl försäkringskassan redan idag?
    "Om" du skall plocka ut pension? Hur tänkte du nu? Går man med käppen till nån myndighet då? Smile

    Enklast vore helt klart om Försäkringskassan skötte SAMTLIGA försäkringar. Detta minskar helt klart möjligheten till fiffel och minskar även chansen för att man drar in ett bidrag utan att ersätta det med ett annat.
    Dessa sköter utbetalningar idag.

    Och vilken kategori av vabbare är du?

    • En modell är att man, när man behöver vara ledig, vabbar från jobbet fast barnet är fullt friskt och befinner sig på dagis. På detta sätt får man statligt betald ledighet, med 80 procent av den sjukpenninggrundande inkomsten.
    • En annan variant är att man, när man själv är krasslig, vabbar istället för att sjukanmäla sig. Då slipper man den karensdag som annars drabbar en sjukskriven.
    • En tredje typ, för den som behöver kvalitetstid med sitt barn, är att vabba från jobbet fastän familjen är fullt frisk, och ta barnet till lekparken i stället för dagis.
    • En fjärde är att ta hem ungen från skolan för att sköta hushållet medan man själv vabbar för att jobba med familjefirman. De mest förslagna jobbar svart. Det är lika svenskt som fri jakt och hemkok.

    De senaste åren har man börjat försvåra fusket genom att kräva intyg från dagis att barn är borta (vilket förvisso inte bevisar att just barnet är sjukt). Det är nog sällan föräldrar är frånvarande från jobbet pga att de själva är sjuka. Vem vill förlora en dags lön?

    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Arbetslinjen... Empty Sv: Arbetslinjen...

    Inlägg  RedMentalCase 2012-02-15, 02:46

    DirtyDog skrev:
    RedMentalCase skrev:otroligt blåögt, du ser inga faror med en sammanslagning av akassan med socialtjänsten?
    Och den faran skulle bestå i.....?

    Att socialtjänsten skulle veta allt om ens familj, det ser du ingen fara i?, tänk efter lite.
    RedMentalCase skrev:
    Inte f-n vill jag ha med soctanter att göra om jag skulle behöva Vabba eller om jag skulle plocka ut min pension.
    Om du vabbar så kontaktar du väl försäkringskassan redan idag?
    "Om" du skall plocka ut pension? Hur tänkte du nu? Går man med käppen till nån myndighet då? Smile

    Enklast vore helt klart om Försäkringskassan skötte SAMTLIGA försäkringar. Detta minskar helt klart möjligheten till fiffel och minskar även chansen för att man drar in ett bidrag utan att ersätta det med ett annat.
    Dessa sköter utbetalningar idag.

    Och vilken kategori av vabbare är du?

    • En modell är att man, när man behöver vara ledig, vabbar från jobbet fast barnet är fullt friskt och befinner sig på dagis. På detta sätt får man statligt betald ledighet, med 80 procent av den sjukpenninggrundande inkomsten.
    • En annan variant är att man, när man själv är krasslig, vabbar istället för att sjukanmäla sig. Då slipper man den karensdag som annars drabbar en sjukskriven.
    • En tredje typ, för den som behöver kvalitetstid med sitt barn, är att vabba från jobbet fastän familjen är fullt frisk, och ta barnet till lekparken i stället för dagis.
    • En fjärde är att ta hem ungen från skolan för att sköta hushållet medan man själv vabbar för att jobba med familjefirman. De mest förslagna jobbar svart. Det är lika svenskt som fri jakt och hemkok.

    De senaste åren har man börjat försvåra fusket genom att kräva intyg från dagis att barn är borta (vilket förvisso inte bevisar att just barnet är sjukt). Det är nog sällan föräldrar är frånvarande från jobbet pga att de själva är sjuka. Vem vill förlora en dags lön?

    [url][/url]

    Jag förnekar inte att det skulle förenkla en del, men jag menar att myndigheterna kan samarbete om konkreta fall, de ska inte vara en och samma.

    Och jag vabbar när mitt barn är sjukt, vad sitter du och svammlar om? tror du alla tänker som dig?Smile

    Sponsored content


    Arbetslinjen... Empty Sv: Arbetslinjen...

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-20, 17:37