Oops! Jag glömde visst att önska högern God Jul.
God Jul, högern.
(Det var väl bara på julafton man måste vara snäll)?
God Jul, högern.
(Det var väl bara på julafton man måste vara snäll)?
Du får väl läsa manualen först. Lycka till!lazy skrev:Jag fick en IPad! Hoppas att jag kan lära mig den nu när jag äntligen lär mig att gå ifrån android.
Infra skrev:Du får väl läsa manualen först. Lycka till!lazy skrev:Jag fick en IPad! Hoppas att jag kan lära mig den nu när jag äntligen lär mig att gå ifrån android.
Säg mig, förresten Lazy: firar du jul? Det var en förfärligt massa mosaiskt troende
som firar jul, ska jag säga. Det här året har jag hört dig, Pamela Jaskoviac och Kjell Albin
Abrahamsson antyda att ni alla firar jul. Och jag som i min enfald gått och imbillat
mig att de mosaiskt troende föraktar Jesus, och nu visar det sig att ni firar hans
fössedag? Hur är det med det där, egentligen?
Ja. Visst- Jo. Men jag trodde särintresset värnade sitt. Men kanskelazy skrev:Infra skrev:Du får väl läsa manualen först. Lycka till!lazy skrev:Jag fick en IPad! Hoppas att jag kan lära mig den nu när jag äntligen lär mig att gå ifrån android.
Säg mig, förresten Lazy: firar du jul? Det var en förfärligt massa mosaiskt troende
som firar jul, ska jag säga. Det här året har jag hört dig, Pamela Jaskoviac och Kjell Albin
Abrahamsson antyda att ni alla firar jul. Och jag som i min enfald gått och imbillat
mig att de mosaiskt troende föraktar Jesus, och nu visar det sig att ni firar hans
Självklart firar jag både jul och chanukkah eftersom jag tagit avstånd från båda religionerna och ser mig som en sekulär som plockar russinen ur kakan!
Humanist, javisst men jag kan fortfarande följa vissa traditioner.
Infra skrev:Ja. Visst- Jo. Men jag trodde särintresset värnade sitt. Men kanskelazy skrev:Infra skrev:Du får väl läsa manualen först. Lycka till!lazy skrev:Jag fick en IPad! Hoppas att jag kan lära mig den nu när jag äntligen lär mig att gå ifrån android.
Självklart firar jag både jul och chanukkah eftersom jag tagit avstånd från båda religionerna och ser mig som en sekulär som plockar russinen ur kakan!
skulle det kännas en smula löjligt att
som en marginell folkspillra på en halv promille av totalbefolkningen sitta och framhärda i sitt eget?
Kanske bättre då att spela med i världlandets största högtid. Jag har 3 frågor:
Varför bjöd ni inte Jackass - han kunde ju ha fått vara tomte? Hur smakade skinkan i år?
Är det inte lika bra att konvertera? Det ha många förståndiga judar gjort. Alltsammans lär ju
bara vara amsagor iaf!
lazy skrev:Infra skrev:Du får väl läsa manualen först. Lycka till!lazy skrev:Jag fick en IPad! Hoppas att jag kan lära mig den nu när jag äntligen lär mig att gå ifrån android.
Thetaxpayer skrev:lazy skrev:Infra skrev:Du får väl läsa manualen först. Lycka till!lazy skrev:Jag fick en IPad! Hoppas att jag kan lära mig den nu när jag äntligen lär mig att gå ifrån android.
Det behövs flera som dig. God jul.
Inga pekpinnar mot mig i den frågan, tack, Jackass.du får nog lära dig skilja få folkslaget judar och religionen judendom.
En sån fråga avslöjar din enfald i all sin prakt. För husfridens skull fattar du väl.varför ska en icketroende jude konvertera till en annan tro
PE Dal skrev:"""Traditioner ... ja det är väl OK med traditioner, men Julen iom den hysteriska kommersialismen har blivit en ren fars av det ursprungliga traditionen"""
Vad är då den ursprungliga traditionen?
Julklappar började delas ut på 1600-talet. Traditionen bjöd att givaren smög fram till mottagarens dörr som man ljudligt klappade på, slängde in gåvan genom dörren för att sedan springa därifrån - vilket är ursprunget till ordet "julklapp". På 1700-talet började man rimma till paketen vilket är en tradition hämtad från antikens Rom. Under 1700-talet utbredde sig traditionen att det var julbocken som delade ut klapparna. Julbocken var helgonet Sankt Nikolaus följeslagare. Firandet av S:t Nikolaus hade försvunnit i samband med reformationen men julbocken levde vidare som julsymbol. Under 1800-talet blev pepparkakor och glögg en del av den svenska jultraditionen och färgen röd blev viktig. Kring slutet av 1800-talet började Jenny Nyström ge ut kort med en ny typ av tomtar och svenskarna började skicka julkort. Kring mitten av 1900-talet började speciella julfrimärken att ges ut. Vid slutet av 1800-talet påbörjades också den sammanblandning av S:t Nikolaus, julbocken och den svenska gårdstomten som kom att bli jultomten vilken tog över julklappsutdelningen.F.I.S.T skrev:PE Dal skrev:"""Traditioner ... ja det är väl OK med traditioner, men Julen iom den hysteriska kommersialismen har blivit en ren fars av det ursprungliga traditionen"""
Ja du får väl försöka forska i det om du glidit så långt ifrån ursprunget att du inte längre vet. Men det har med kristendom och Jesu födelse att göra, kan va en liten ledtråd till dig. Hur som helst var inte det ursprungliga traditionen och firandet att man skulle köpa sig olycklig och stressa i en månad innan... det är jag rätt övertygad om
F.I.S.T skrev:PE Dal skrev:"""Traditioner ... ja det är väl OK med traditioner, men Julen iom den hysteriska kommersialismen har blivit en ren fars av det ursprungliga traditionen"""
Ja du får väl försöka forska i det om du glidit så långt ifrån ursprunget att du inte längre vet. Men det har med kristendom och Jesu födelse att göra, kan va en liten ledtråd till dig. Hur som helst var inte det ursprungliga traditionen och firandet att man skulle köpa sig olycklig och stressa i en månad innan... det är jag rätt övertygad om
Infra skrev:Inga pekpinnar mot mig i den frågan, tack, Jackass.du får nog lära dig skilja få folkslaget judar och religionen judendom.
En sån fråga avslöjar din enfald i all sin prakt. För husfridens skull fattar du väl.varför ska en icketroende jude konvertera till en annan tro
"Varför framhärda i en agressiv zionistisk tro med övermänniskotänkande när
vi kan ansluta oss till den övriga mänsklighetens generösa gemenskap och leva i den utan kiv och split."
Detta gäller speciellt de ateistiska judarna som inte har nån religös koppling till övermänniskoideologin.
Thetaxpayer skrev:lazy skrev:Infra skrev:Du får väl läsa manualen först. Lycka till!lazy skrev:Jag fick en IPad! Hoppas att jag kan lära mig den nu när jag äntligen lär mig att gå ifrån android.
Det behövs flera som dig. God jul.