Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+5
Vercingetorix
F.I.S.T
Secrist
redalert
ANNA2LINK
9 posters

    ”Kvinnans personlighet leder till misshandel”

    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    ”Kvinnans personlighet leder till misshandel” Empty ”Kvinnans personlighet leder till misshandel”

    Inlägg  ANNA2LINK 2011-12-13, 10:34

    Kvinnans personlighet leder till misshandel.

    Det anser en tredjedel av personalen på akutmottagningen på Södersjukhuset i Stockholm, enligt en svensk studie.

    – Jag blir chockad och förstämd. De borde skämmas, säger författaren Unni Drougge.


    Hon har själv blivit slagen, biten, strypt och utsatt för dödshot.

    Författaren Unni Drougge, 55, har på ett öppenhjärtigt sätt i boken ”Boven i mitt drama kallas kärlek” berättat om misshandeln hon utsatts för.

    – Jag kunde prestera akter, handlingar och domar. Trots det har jag aldrig blivit så synad i sömmarna som då. Jag fick höra att jag var försedd med allehanda brister som lett till misshandeln.

    Traumatisering

    Hon är chockad över nyheten om att 28 procent, nästan en tredjedel, av personalen på akutmottagningen på Södersjukhuset i Stockholm anser att kvinnans ”passiva och beroende personlighet” kan leda till att hon blir misshandlad.

    – När man sönderslagen och förtvivlad kommer till akuten och där blir ytterligare skuldbelagd, handlar det om en sekundär traumatisering. Man tror att man kommer till ett tryggt ställe, istället blir man misstänkliggjord. Det är en skamfläck för vårt samhälle och otroligt ovärdigt.

    ”Varför stannar du kvar?”

    Unni Drougge berättar att hon själv vid två tillfällen besökt just Södersjukhusets akutmottagning efter att ha blivit misshandlad. Hon anser att bemötandet en misshandlad kvinna får på akuten, kan vara avgörande för den kvinnans framtid.

    – Det var ju länge sedan nu, men när jag var där frågade personalen varför jag inte hade lämnat mannen. Det tyder på väldigt dålig kunskap när det finns så oerhört mycket forskning kring detta.

    Leva under dödshot

    Mäns våld mot kvinnor är ett allvarligt samhällsproblem och antalet anmälda fall ökar, visar statistik från Brå.

    För Unni Drougge är det viktigt att man inom vården förstår rädslan som kvinnan har och har kunskap om varför kvinnan lever vidare i det våldsamma förhållandet.

    – När man lever med någon som får spontana, våldsamma utbrott, lever man under dödshot. Det slutar inte sällan med att en sådan kvinna tar livet av sig.

    I enkäten uppgav 21 procent av personalen på akutmottagning på SÖS att det "inte är en persons fel att två träter".

    – Oavsett om kvinnan provocerat mannen så är det inte kvinnans fel om hon blivit slagen. Det är en okunnig och hjärtlös attityd.

    Sämre på andra sjukhus

    Enligt Maaret Castrén, som är professor i akutsjukvård vid Karolinska Institutet och en av dem som har författat studien, är situationen på Sös knappast unik.

    – Det är troligtvis mycket sämre på andra sjukhus. Södersjukhuset har i många år jobbat aktivt med detta.

    Totalt deltog 217 personer i studien. De flesta av dem arbetar vid någon av Södersjukhusets akutmottagningar.

    Studien visar att hälften av personalen inte hade frågat kvinnor som kom in med misstänkta misshandelsskador, om de blivit misshandlade. Knappt var tionde misshandlad kvinna fick inte skadorna dokumenterade.

    ”Självklart inte bra”

    Anna Nergårdh som är chefläkare på Södersjukhuset, tror inte att de här siffrorna är specifika för Södersjukhuset.

    – Man skulle önska att siffrorna var väldigt mycket lägre. Men det speglar nog hur det ser ut i samhället.

    Hur kan man komma till rätta med det här problemet?

    – Det behövs stora utbildningsinsatser redan under grundutbildningen, samt en aktiv fortbildning och diskussion.




    Det här handlar om rättssamhället Sverige... Detta säger en hel del om inställningen till kvinnor som finns i samhället. Kvinnor som råkar ut för våld och misshandel blir sällan betrodda pga att man utgår ifrån att de ljuger eller att de är medskyldiga till misshandeln...

    Jag har själv råkat ut för att rättsamhället inte fungerar. Jag var med om en man som misshandlade mig på brösten,jag fotade detta på en vårdcentral och anmälde mannen.Fick ha dessa blåmärken i flera veckor efter och såg märkena varje dag när jag duschade... Jag fick komma på förhör en gång efter ett tag så läggs fallet ner i brist på bevis...(ingen hade sett det som hände förrutom jag själv) Kort tid efter blir jag drabbad av en djup depression och händelsen var definitivt en utlösande faktor... Blir man hotad till livet och kränkt så blir man rädd och chockad...

    Vem är det som säger att kvinnorna ljuger eller är medskyldiga till våldet? Våld är förbjudet hur det än är, hur bråken än går till. En bråkdel av alla kvinnor ljuger om vad det varit med om och det måste alla kvinnliga offer acceptera och leva med...
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    ”Kvinnans personlighet leder till misshandel” Empty Sv: ”Kvinnans personlighet leder till misshandel”

    Inlägg  redalert 2011-12-13, 11:21

    Och konklusionen är att män är djur? Rolling Eyes
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    ”Kvinnans personlighet leder till misshandel” Empty Våld

    Inlägg  Secrist 2011-12-13, 13:57

    Våld är aldrig acceptabelt och det är självklart aldrig kvinnans eget fel. Men visst finns det kvinnor som löper större risk att bli slagna. Läste om en kvinna som blivit misshandlad vid upprepade tillfällen tills sambon dömdes till fängelse och hon fick hjälp av samhället att flytta 20 mil bort. Nu var hon inlagd på sjukhus efter att ha blivit misshandlad av sin nya pojkvän! Shocked

    Enbart otur? Jag tvivlar på det.

    Eller om tjejen som började dejta en kille som satt i fängelse, dömd för grov våldtäkt. Under ett besök på anstalten i "äktenskapsrummet" så våldtog han henne och stod nu åtalad igen. Jag menar, vad hade tjejen väntat sig? No
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    ”Kvinnans personlighet leder till misshandel” Empty Sv: ”Kvinnans personlighet leder till misshandel”

    Inlägg  F.I.S.T 2011-12-13, 15:26

    Det som behövs sägas i detta ämne är att ALLA är ansvariga för sina egna handlingar (utom Moderata politiker då förståss) .... så om en man slår en kvinna är det MANNENS ANSVAR..... oavsett !

    DÄREMOT .... så är det sant att kvinnor ibland gör saker som utsätter dem själva för större risker... och det kan vara medvetet val, eller omedvetet
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    ”Kvinnans personlighet leder till misshandel” Empty Sv: ”Kvinnans personlighet leder till misshandel”

    Inlägg  ANNA2LINK 2011-12-13, 16:28

    Secrist skrev:Våld är aldrig acceptabelt och det är självklart aldrig kvinnans eget fel. Men visst finns det kvinnor som löper större risk att bli slagna. Läste om en kvinna som blivit misshandlad vid upprepade tillfällen tills sambon dömdes till fängelse och hon fick hjälp av samhället att flytta 20 mil bort. Nu var hon inlagd på sjukhus efter att ha blivit misshandlad av sin nya pojkvän! Shocked

    Enbart otur? Jag tvivlar på det.

    Eller om tjejen som började dejta en kille som satt i fängelse, dömd för grov våldtäkt. Under ett besök på anstalten i "äktenskapsrummet" så våldtog han henne och stod nu åtalad igen. Jag menar, vad hade tjejen väntat sig? No


    De kvinnor som hela tiden träffar på män som förnedrar dem har oftast dåligt självförtroende...
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    ”Kvinnans personlighet leder till misshandel” Empty Sv: ”Kvinnans personlighet leder till misshandel”

    Inlägg  Vercingetorix 2011-12-13, 16:37

    Fruktansvärd attityd... Hade detta uppdagats på ett privat sjukhus hade konklusionen blivit vadå?
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    ”Kvinnans personlighet leder till misshandel” Empty Sv: ”Kvinnans personlighet leder till misshandel”

    Inlägg  ericTheDog 2011-12-13, 22:50

    theward har ju som bekant tidigare skrivit hur han blev utsatt för svåe psykisk misshandel av en f.d sambo. Nu skulle ju han aldrig ta till våld. Men det finns gott ommän som är väldigt veka psykiskt. Sen finns det en och annan kvinna som kan vara extremt elak. Kombinationen är givetvis förödande. Oavsett detta så ska den som misshandlar fysiskt låsas in, en självklarhet. Psykisk misshandel är svårare att komma åt och nästintill omöjlig att bevisa. Ska bli spännande att se hur juridiken hanterar detta i framtiden.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    ”Kvinnans personlighet leder till misshandel” Empty Sv: ”Kvinnans personlighet leder till misshandel”

    Inlägg  lazy 2011-12-13, 23:59

    ANNA2LINK skrev:De kvinnor som hela tiden träffar på män som förnedrar dem har oftast dåligt självförtroende...

    Här har ANNA helt rätt, de kvinnor som blivit misshandlade i ett förhållande ska vänta i ett antal år innan de inleder ett nytt förhållande för att minimera risken att hamna i ett liknande förhållande.

    Detsamma gäller män som råkat ut för galna kvinnor.
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    ”Kvinnans personlighet leder till misshandel” Empty Sv: ”Kvinnans personlighet leder till misshandel”

    Inlägg  ericTheDog 2011-12-14, 00:12

    lazy skrev:
    ANNA2LINK skrev:De kvinnor som hela tiden träffar på män som förnedrar dem har oftast dåligt självförtroende...

    Här har ANNA helt rätt, de kvinnor som blivit misshandlade i ett förhållande ska vänta i ett antal år innan de inleder ett nytt förhållande för att minimera risken att hamna i ett liknande förhållande.

    Detsamma gäller män som råkat ut för galna kvinnor.


    Helt sant. Men det kan vara svårt för individen att komma till den insikten.
    SilverSurfer
    SilverSurfer


    Antal inlägg : 332
    Join date : 09-02-23

    ”Kvinnans personlighet leder till misshandel” Empty Sv: ”Kvinnans personlighet leder till misshandel”

    Inlägg  SilverSurfer 2011-12-14, 00:21

    hahaha Hur kan en misshandel överhuvudtaget accepteras? Hur jag eller du fungerar i samhället och i alla fall behöver inte betyda att jag eller du ska bli misshandlad i nåt fall som helst eller? Misshandel betyder väl att misshandlaren i vilket fall som helst ska bli fälld för misshandeln om det bevisas att så är fallet..........Det finns inte så många som tänker sig in i fallet om en VÄLDIGT nära anhörig skulle råka ut för samma saker som de tycker är ok annars.....Men vakna snälla folk.. tänk det värsta som din/den du kan tänka dig älska mest råka ut för vad vill du själv den personen förtjänar?...Vård tills den blir frisk eller 5 till 10 år för den mördat din son/dotter?
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    ”Kvinnans personlighet leder till misshandel” Empty Sv: ”Kvinnans personlighet leder till misshandel”

    Inlägg  ericTheDog 2011-12-14, 00:28

    SilverSurfer skrev:hahaha Hur kan en misshandel överhuvudtaget accepteras? Hur jag eller du fungerar i samhället och i alla fall behöver inte betyda att jag eller du ska bli misshandlad i nåt fall som helst eller? Misshandel betyder väl att misshandlaren i vilket fall som helst ska bli fälld för misshandeln om det bevisas att så är fallet..........Det finns inte så många som tänker sig in i fallet om en VÄLDIGT nära anhörig skulle råka ut för samma saker som de tycker är ok annars.....Men vakna snälla folk.. tänk det värsta som din/den du kan tänka dig älska mest råka ut för vad vill du själv den personen förtjänar?...Vård tills den blir frisk eller 5 till 10 år för den mördat din son/dotter?


    Vem accepterar misshandel?
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    ”Kvinnans personlighet leder till misshandel” Empty Sv: ”Kvinnans personlighet leder till misshandel”

    Inlägg  redalert 2011-12-14, 01:02

    SilverSurfer skrev:hahaha Hur kan en misshandel överhuvudtaget accepteras? Hur jag eller du fungerar i samhället och i alla fall behöver inte betyda att jag eller du ska bli misshandlad i nåt fall som helst eller? Misshandel betyder väl att misshandlaren i vilket fall som helst ska bli fälld för misshandeln om det bevisas att så är fallet..........Det finns inte så många som tänker sig in i fallet om en VÄLDIGT nära anhörig skulle råka ut för samma saker som de tycker är ok annars.....Men vakna snälla folk.. tänk det värsta som din/den du kan tänka dig älska mest råka ut för vad vill du själv den personen förtjänar?...Vård tills den blir frisk eller 5 till 10 år för den mördat din son/dotter?


    Ha ha ha....vad är det som är ha ha ha?
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    ”Kvinnans personlighet leder till misshandel” Empty Sv: ”Kvinnans personlighet leder till misshandel”

    Inlägg  lazy 2011-12-14, 01:24

    redalert skrev:
    SilverSurfer skrev:hahaha Hur kan en misshandel överhuvudtaget accepteras? Hur jag eller du fungerar i samhället och i alla fall behöver inte betyda att jag eller du ska bli misshandlad i nåt fall som helst eller? Misshandel betyder väl att misshandlaren i vilket fall som helst ska bli fälld för misshandeln om det bevisas att så är fallet..........Det finns inte så många som tänker sig in i fallet om en VÄLDIGT nära anhörig skulle råka ut för samma saker som de tycker är ok annars.....Men vakna snälla folk.. tänk det värsta som din/den du kan tänka dig älska mest råka ut för vad vill du själv den personen förtjänar?...Vård tills den blir frisk eller 5 till 10 år för den mördat din son/dotter?


    Ha ha ha....vad är det som är ha ha ha?

    Det undrar jag också, har mött dessa ha ha-män/kvinnor i diskussioner om Israel/Palestina men aldrig förut när det gäller kvinnomisshandel. confused
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    ”Kvinnans personlighet leder till misshandel” Empty Sv: ”Kvinnans personlighet leder till misshandel”

    Inlägg  DirtyDog 2011-12-14, 01:38

    ANNA2LINK skrev:
    Vem är det som säger att kvinnorna ljuger eller är medskyldiga till våldet?
    Ja, VEM är DET Anna?
    Ingen av de som deltog i undersökningen på Södersjukhuset väl?

    Jag har en kompis som alltid lyckades med att komma i slagsmål när vi var unga. Ofta var det dörrvakter och storväxta män i allmänhet som skadade honom. Det kan MÖJLIGTVIS bero på att han hade dåligt ölsinne och retade upp de flesta människor men han var vältränad och muskulös så få vågade käfta emot. Stora snubbar, och dörrvakter (som ofta var många) var dock inte lika imponerade av att bli kallade för anabola babianer utan hjärna och ofta slutade det med att min polare behövde akut vård.

    Varför han betedde sig så är svårt att veta. Han var ovanligt kort till växten men kompenserade detta med att vara vältränad. Det hjälpte dock inte mot hans mindervärdeskomplex varför han gärna även ville mäta sina krafter mot andra.
    Man kan alltså säga att hans "personlighet" gjorde att han ofta blev misshandlad.
    Vågar jag påstå det utan att därmed bli anklagad för att acceptera misshandel? Idioten "SilverSurfer" verkar ju göra den kopplingen?

    ANNA2LINK skrev:Våld är förbjudet hur det än är, hur bråken än går till.
    Och VEM påstår motsatsen?
    ANNA2LINK skrev:En bråkdel av alla kvinnor ljuger om vad det varit med om och det måste alla kvinnliga offer acceptera och leva med...
    Varför det?
    Och finns det någon statistik på hur mycket kvinnor ljuger gällande våld? Inte för att jag misstror påståendet, men ändå.

    Alla anmälningar om misshandel av kvinnor måste utredas och det TROTS att i MINST var tredje fall vill kvinnan dra tillbaka anmälan. Men se det FÅR de inte längre, och bra är väl det? Bara för att de har ett dåligt omdöme och TROR att det inte skall upprepas så behöver ju inte Polisen vara lika korkad då de ju VET att folk som misshandlar nästan utan undantag upprepar det igen och igen och igen.....
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    ”Kvinnans personlighet leder till misshandel” Empty Sv: ”Kvinnans personlighet leder till misshandel”

    Inlägg  DirtyDog 2011-12-15, 00:10

    Anna, har inte du några frågor att besvara? Smile

    Sponsored content


    ”Kvinnans personlighet leder till misshandel” Empty Sv: ”Kvinnans personlighet leder till misshandel”

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-21, 22:58