Har du någon källa på dessa uppgifter? Det låter märkligt likt det s.k. "Datalagringsdirektivet"?
Direktivets implementering medför en skyldighet för telefoni- och internetleverantörer att lagra abonnentinformation i minst sex månader, men högst två år. De telefonidata ska sparas, som är nödvändiga för att visa varifrån, när och till vem en person ringer. Även information om vem som skickar SMS till vem och när detta sker lagras. De internetdata som ska sparas är vilken IP-adress varje abonnent haft vid varje given tidpunkt. Tillhandahållare av e-posttjänster skall också lagra uppgifter om bl.a. avsändare och mottagare av ett e-postmeddelande.
Alltså är det ointressant ifall du mailat om att du är gay eller terrorist. Det framgår inte i den data som lagras.
ok, så du ser ingen skillnad mellan fra-lagen och börjar plötsligt tala om andra lagar, fralagen gäller avlssning och scanning av ALL trafik som passererar landets gränser, det har inget med datalagrongslagen at göra som INTE sparar vad trafiken ionnehåler eller ens scannar vad denna innehåler, den är enbat lagring om vemn som ringt vem vid vilken tidpunkt. men som sagt, det har noll med just fra-lagen att göra, ,så ´varför plötsligt fokusförskjuta, är det okunskap eller är det en medveten strategi för tt försöka kollra bort?
men som sagt, etdu inte just delen att alla isp var tvingade att ge FRA accesspunkter till vårt nät så är det inte ens lönt at kommnentera dig, du visar dig så totaqlt ovetanda om vad du talar om så då tar diskussionen slut, undrar förresten VAR de skulle tappa nätet på info om inte hos isp,erna...
ar jag någonstans skrivit att de reglerar RADIOSPANING? Laughing
Tyvärr verkar din läsförståelse ligga i nivå med hur du skriver? Har jag någonstans antytt att radioavlyssningen har förändrats på NÅGOT sätt? Man får lätt den uppfattningen när man läser din första mening.
Det jag skrev (vilket du också citerar) är att det är lite märkligt att du inte ser något frihetskränkande med radioavlyssningen när avlyssning av samma sorts trafik via kabel är en frihetskränkning. Jag undrade väl även vilken frihet det är som man blir berövad?
Du verkar motivera trådspaningen med at man får avlyssna radiotrafik fritt, och där är skillnaden, DU får lyssna på all radiotrafik du har möjlighet att avlyssna eftersom den är fri, men du får inte avlyssna trådbunden trafik....
att sedan FRA under ett antal år lagvidrigt avlyssnade TRÅDBUNDEN är en annan sak, som i stort sett liknar IB-affären, vilket ju motbevisar din tes om att LITA på överhögheten.
Om det är NÅGONTING som är ifrågasatt så är det väl dessa regler? Är det lättare för någon att vara FÖR FRA än emot tror du? Laughing
Om jag vore rädd för att något skall missbrukas så borde jag kanske även vara emot en svenskt försvar överhuvudtaget, eller vad anser du? Vore det inte värre om DET missbrukades mot oss medborgare?
med andra ord så var IB helt okej och borde inte varken avslöjats eller sedan stoppat....
För det första så är det inte jag utan DU som hävdar att de använder sig av sökord. Sen skrev jag i mitt tidigare inlägg (om du hade bemödigat dig om att läsa det) att det inte är INNEHÅLLET i kommunikationen som är deras främsta intresse. Alltså spelar det ingen roll ifall det är krypterat eller ej.
Jasså, inte enligt fra, de har själva tydligt klartgjort att de använder sökord och söktermer, tror du att det enbart är förekomsten av helt obekant trafik som trigar dem är du mer än lovligt naiv, då hade de inte behövt scanna all trafik utan enbart vissqa utvalda ipadresser eller sådant...
så, jo, de reagerar alltså på SÖKORD och när dessa uppträder börjar spaningen mot just den trafiken, är den okryypterad läser de och kollar, förkastar eller fortsätter.
är den krypterad gör de vad de kan för att få ett samband, så som sagt, det är tydligt att du inte vet vad du skriver om.
Men det finns INGENTING som är säkert även om det ÄR krypterat. Det fick tyskarna lära sig under andra världskriget. Dock är krypteringen avsevärt mycket bättre nuförtiden. Tro mig, jag har god erfarenhet av kryptering. Jobbar med servrar där inte bara några av hårddiskarna är krypterade utan även hela OS:et är TrueCrypt-krypterade. Sen sker all kommunikation med blowfishkryptering trots att irc-servrar kör med ssl.
INGEN som håller på med sånt här tror att det därför är SÄKERT. Det finns INGET som är 100% säkert utan det är bara mer eller mindre osäkert.
nej, du har rätt att INGENTOING i längden är helt säkert men att jämföra tyskarnas kryptering mot dagens är löjligt, här talar vi om 128-2048-bitars kryptering i kanske flera steg med olika nycklar, och kanske även engångsnycklar som ännu ingen lyckats knäcka.
sedan förstår jag INTE dit dillande om krypterade hårddiskar och servrar, dessa är inget som fra swysslar med, de sysslar med trafiken som går på nätet, inte med fysiska servrar och hårddiskar.
och att dra fram ssl är lite löjeväckande i skenet av en ordentligt kryptering av mail och annat, det du talar om är ju skitsaker sdom ska kunna
dekrypteras snabbt i realtid utan att slöqa ner server eller dators arbete, fundera lite på hur det blir med en kryptering som TAR för lång tid att ens övervägas att använda i en dators os eller filsystem där det ska dekrypteras varje gång det används.
*asg*
det är ju inte mer än att de säger de ska vara RÅDGIVANDE, inte ett dugg att de fsiskt ska hjlpa med servrarna eller ens söka mot dem, däremot finns ju möjligheten att de kan använda sin möjlighet att scanna trafik mot dessa för att stoppa intrångsförsök osv, och plötsligt ser vi en avlyssning av svenssons surfande på myndighetssidor med, och då kanske även om de inte passerat landets gränser, tala om att ha stort förtroende för överhögheten.
och kan du inte fatta vad jag skriver så kan du antingen skita i det eller bemöda dig lite mer om aqt försöka, jag skiter högaktningsfullt i om du har problem med det, och påpekar aldrig andras stavfel eller så...
Som sagt, de skiter i hur många gånger informationen krypterats. Har du svårt med svenska språket? De bryr sig mest om andra saker än innehållet.
Dock kan jag bara skratta åt din tilltro på kryptering. Sant är att ju mer avancerad det blir dessto längre tid tar det att knäcka den. Dock så finns det ingen kedja som är starkare än den svagaste länken och det kanske inte är själva krypteringen som är den svaga länken.
och du verkar tro att de på något magiskt vis hittar och bara ser en meningslös ström av ettor och nollor som ser intressanta ut utamn några sökkriterier?
men, de har själva uppgivit detta med sökord, och att det triggar för kontroll av trafiken, är denna sedan krypterad börjar arbetet att spara och dekryptera, är det kraftfullt krypterat kan det ta från månader till år att fixa saken, är det skit som ssl, några minuter....
men försök inte att inbilla att de inte har något som triggar att det bara är trafiken i sig själv, för då har du totalt gjort bort dig, det är inte som på rqdioavlyssningstiden då det verkligen var så, kanske har du missuppfattat gammal sådan information
Ifall han sprängt sig på Drottninggatan så kan man åtminstone ana brottsligt uppsåt, eller hur? Att då få reda på VEM som han har kommunicerat och NÄR är då förstås fullständigt ointressant? Samma sak om man tar nån i tullen med en massa sprängämnen? Vem bryr sig då om VAD de har kommunicerat om? Det viktigaste är nog i första hand att hitta hans kontaktnät och via dem förhoppningsvis få fram mer information. Det är väl därför som man även givit SÄPO rätt att be FRA om information. SÄPO utreder dock inte fildelning så du behöver inte oroa dig ett skit för att FRA skall avslöja att du tankar djursex på Pirate Bay. Wink
och plötsligt är det inte längre fra och signalspaning du talar om, nu kommer du till det vanliga datalagringslagen, och surprise, det är inte fras uppgift, fra lyssnar i realtid, datalaringen är kontroll efter.
vad gäller det senare så är inte alla om du
Jo, Sverige är inte som England ännu men de kan ofta utpressa någon att lämna ut nyckeln. Så skedde för nåt år sedan för en stor ring av privata servrar (alltså inte Torrent-trams).
mm., pressa övertala, men som jag sa, det finns inga sätt att under straffansvar tvinga fram en nyckel ingen kan dömas till fängelse eller böter för att de inte avslöjar denna.
PS.
Kan du inte korrekturläsa vad du skriver? Som det är nu måste man nästan anlita krypteringsexperter från FRA för att begripa vad fan du vill ha sagt? Very Happy
nej, så viktig anser jag inte denna kommunikation vara, så nej, jag lägger inte den extratiden på detta, och jag vill inte köpa nytt tangentbord, detta är kasst o stavar fel....
(för små tangenter till mina stela prinskorvar till fingrar)