Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+6
Sniperace
DirtyDog
lazy
Secrist
Regndrottning
Infra
10 posters

    Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige

    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Empty Sv: Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige

    Inlägg  Infra 2011-12-18, 18:30

    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    lazy skrev:
    Sniperace skrev:och med mig, jag har slagits mycket mot fralagen och spådan övervakning, den fina gamla stasiövervakningen återupplivad och moderniserad av bodström och sossarna, och genomförd av alliansen, DET var ett stort svek

    Kunde inte hålla med mer men titta på SOPA-lagen som kanske går igenom i USA, sorry Vercinge, jag vet att du håller på upphovsrättsinnehavarna men SOPA-lagen är precis vad den betyder på svenska, en riktig sop-lag.

    Trodde aldrig jag skulle få medhåll av både Lazy och Snipern
    på en gång. Jag är skakad (ej rörd). Nu har det alltså hänt.

    och vi trodde iunte at vi skulle ha medhåll av dig i den delen at sossarna är lika skyldiga i detta, konstigt eller hur?


    och ÄNDÅ har vi båda ända sedan denna kom på tal fördömt denna och kämpat mot den helt öppet, så att du inte visste vår synpunkt INNAN verkar väldigt konstigt

    Tja. Tror du inte det är en konspiration jag har kokat ihop mot er, då?

    [img]Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Consparacy[/img]

    Jag tror faktiskt att vi till och med var för dig i fördömandet av fralagen, redan när denna skapades under av sossarna under sossetiden.

    och att du inte skulle gilla den var ju något som nämndes tidigt eller hur?
    att du om denna gick igenom borde gå igenom anonymitetsserver eller TOR.

    så, nej, att du poå något vis skulle vilja ha denna har aldrig föresvävat oss
    Aldrig har väl någon skådat Snipern så upplivad av att få vara lite rebell för en gångs skull i stället för den bestående ordningen försvarare. Det nästan spritter i gubben när han med stolthet i rösten förkunnar att han ställer sig på friskyttarnas sida mot det bestående "rättssamhällets" tunga artelleri. Smile

    [img]Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Rebell4[/img]
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Empty Sv: Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige

    Inlägg  Sniperace 2011-12-18, 19:13

    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    lazy skrev:
    Sniperace skrev:och med mig, jag har slagits mycket mot fralagen och spådan övervakning, den fina gamla stasiövervakningen återupplivad och moderniserad av bodström och sossarna, och genomförd av alliansen, DET var ett stort svek

    Kunde inte hålla med mer men titta på SOPA-lagen som kanske går igenom i USA, sorry Vercinge, jag vet att du håller på upphovsrättsinnehavarna men SOPA-lagen är precis vad den betyder på svenska, en riktig sop-lag.

    Trodde aldrig jag skulle få medhåll av både Lazy och Snipern
    på en gång. Jag är skakad (ej rörd). Nu har det alltså hänt.

    och vi trodde iunte at vi skulle ha medhåll av dig i den delen at sossarna är lika skyldiga i detta, konstigt eller hur?


    och ÄNDÅ har vi båda ända sedan denna kom på tal fördömt denna och kämpat mot den helt öppet, så att du inte visste vår synpunkt INNAN verkar väldigt konstigt

    Tja. Tror du inte det är en konspiration jag har kokat ihop mot er, då?

    [img]Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Consparacy[/img]

    Jag tror faktiskt att vi till och med var för dig i fördömandet av fralagen, redan när denna skapades under av sossarna under sossetiden.

    och att du inte skulle gilla den var ju något som nämndes tidigt eller hur?
    att du om denna gick igenom borde gå igenom anonymitetsserver eller TOR.

    så, nej, att du poå något vis skulle vilja ha denna har aldrig föresvävat oss
    Aldrig har väl någon skådat Snipern så upplivad av att få vara lite rebell för en gångs skull i stället för den bestående ordningen försvarare. Det nästan spritter i gubben när han med stolthet i rösten förkunnar att han ställer sig på friskyttarnas sida mot det bestående "rättssamhällets" tunga artelleri. Smile

    [img]Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Rebell4[/img]

    i motsats till en del av vänsterrebellerna väljer jag att kämpa med ord och brev till riksdagsmännen, istället för att kasta gatsten, sätta fyr på bilar och bära mig illa åt, tycker du inte det är bra så säg....

    hur måg
    riksdagsmän kontaktade DU innan de genomnförde denna lag?
    Jag skrev till varenda en, och ringde ett par..

    och det är inget rebelliskt, det är bara ett suntr utnyttjade av mina demokratiska rättigheter, rebellerna är de som med våld vill få igenom sina krav osv
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Empty Sv: Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige

    Inlägg  Infra 2011-12-19, 15:46

    Bodströmssamhällets skapare är själv ute och låtsas värna
    intregiteten i dag. Det måste vara den optimala falskheten.


    http://www.aftonbladet.se/ledare/gastkronika/thomasbodstrom/article14097407.ab

    [img]Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Bodstrmslagar[/img]
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Empty Sv: Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige

    Inlägg  Infra 2011-12-30, 21:23


    Till och med kvällspressen börjar reagera:

    http://kvp.expressen.se/ledare/1.2665239/ledare-vi-behover-inte-mer-overvakning


    "Ju mer ineffektivt Säpo och vanlig polis sköter sitt uppdrag, desto starkare tycks deras krav på mer pengar och fler tvångsmedel väga i politikers ögon. Absurt? Ja. Men det riktigt allvarliga är bristen på motkrafter. Sverige behöver fler politiker som vågar ifrågasätta detta fenomen."
    PE Dal
    PE Dal


    Antal inlägg : 1127
    Join date : 09-03-20
    Ort : Ett fullständigt S dominerat

    Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Empty Dubbelseende

    Inlägg  PE Dal 2011-12-30, 21:55

    ###är justitieminister Beatrice Ask nu öppnar för en blocköverskridande uppgörelse för att förändra FRA-lagen och tillåta Säpo och Rikskriminalpolisen att beställa spaningar från Försvarets radioanstalt så är det precis det vi gör. Förslaget är fullständigt unikt i sitt omfång."
    Sveriges Justitieministrar fortsätter att lägga sig platt för Sveriges odemokratiska polischefer. När de får order från det hållet så gör de
    svenska justitieministrarna nåt - men bara då.###


    Nu är det väl vår Riksdag som fattar beslut som rör vårt Rike? och inte fru Ask.
    Vad jag vet så är vår Regering en sk minoritetsregering, dvs det slutliga beslutstagandet sker efter Riksdagsomröstning? eller hur?
    Hur röstade ex Socialdemokraterna i denna fråga?


    STOCKHOLM. Regeringen och Socialdemokraterna har kommit överens om FRA:s omstridda signalspaning. En parlamentarisk integritetskommission ska tillsättas.

    Socialdemokraternas rättspolitiske talesman Morgan Johansson var också nöjd.
    – Det är bra att vi kunnat göra den här överenskommelsen. Det rör ytterst rikets säkerhet och då är det viktigt med en blocköverskridande överenskommelse. Det är viktigt att Sverigedemokraterna inte kan bli vågmästare i frågor om rikets säkerhet, sade han.


    "Polisens uppgift är att försvara demokratin och det öppna samhället. Om man försöker göra det genom att avlyssna allas kommunikation, så har man de facto just avvecklat det man säger sig vilja försvara. Det är en riktigt hård julklapp som regeringen och Socialdemokraterna i dag givit det svenska folket", skriver hon.

    http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article14083065.ab

    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Empty Sv: Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige

    Inlägg  DirtyDog 2011-12-30, 23:51

    PE Dal skrev:
    "Polisens uppgift är att försvara demokratin och det öppna samhället. Om man försöker göra det genom att avlyssna allas kommunikation, så har man de facto just avvecklat det man säger sig vilja försvara. Det är en riktigt hård julklapp som regeringen och Socialdemokraterna i dag givit det svenska folket", skriver hon.
    Kan nån förklara hur hon får det till att POLISEN avlyssnar NÅGONS kommunikation?
    Är det inte så att FRA samlar all kommunikation och att SÄPO ber dem om information av SPECIELL art?
    Det innebär ju inte att SÄPO avlyssnar ett skit.
    FRA som inte har några som helst polisiära befogenheter förser sen SÄPO med sådant som de efterfrågat och INGET annat. Jag finner det INTE speciellt troligt att SÄPO får tillstånd att efterforska Infra's eller någon annans ÅSIKTER om det inte finns starka skäl att dessa kan skada Sveriges säkerhet.
    Varför framställer ni det som att POLISEN sitter och avlyssnar valfri kommunikation när så inte är fallet?

    Om samtliga oppositionsledare blir sprängda i luften av en nazistisk självmordsbombare så kan jag faktiskt förstå om SÄPO vill veta ifall FRA kan förse dem med någon information om vad HAN (inte valfritt ip-nummer) har sysslat med på sistone. Detta kan vara väldigt svårt att plocka fram men personalen på FRA är nog inte direkt några amatörer. Ni anser det alltså FÖRKASTLIGT att FRA har denna möjlighet att hjälpa SÄPO oavsett om det gäller några värdelösa politiker eller hela Globen-publiken som är offer?

    Kan nån jävel förklara för mig VAD DET ÄR FÖR JÄVLA INTIM INFORMATION SOM NI SPRIDER PÅ NÄTET som SÄPO NÅGONSIN kan ha intresse av?

    Det finns för och nackdelar med ALLT och vad är meningen med att måla upp en bild av att information endast är skadlig?

    Vi borde kanske slopa våra personnummer eftersom dessa möjliggör för någon att lagra specifik information om oss?

    Gnället om att teleoperatörerna sparar information om VILKA som vi har ringt, NÄR vi ringde, HUR länge vi snackade och VAR vi befann oss när vi talade anser jag är hysteriskt. VEM tror att vi inom det där halvåret (som informationen måste sparas) plötsligt har fått en benhård kommunistdiktatur som kräver telefonoperatörerna på information om vilka oppositionsledarna har snackat med?
    Jag menar, hur jävla sjukt rabiat måste man inte vara för att tro på ett sådant scenario? Ändå så är det skitmånga som gnäller om just detta?

    Samma personer gnäller om att kommuner har satt upp övervakningskameror i våldsdrabbade parker och liknande. TÄNK om SÄPO får ut ett band som visar när de petar i näsan?
    Nej, då brukar som vanligt kommentaren vara: - Men om det blir ett totalitärt styre så har vi ju givit dem verktygen de behöver för att komma åt allt motstånd. Men vafan? Har utvecklingen upphört? Lyckas de erövra makten i våra demokratier så lyckas de säkert med att kasta upp erfoderlig övervakningsutrustning på nolltid. Det är knappast raketforskning vi talar om här.

    I mina ögon är hotet från fanatiska extremister betydligt större än hotet från någon som tar över makten och inför en totalitär stat. Tydligen delar inte många den åsikten?

    Om vi ser till att övervaka dem som övervakar oss så ser jag inget överhängande hot mot vår säkerhet ELLER vår personliga integritet.
    Allt detta kan givetvis förändras, men jag känner inget hot från NÅGON av våra nuvarande politiker. Inte ens de hos V.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Empty Sv: Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige

    Inlägg  lazy 2011-12-31, 00:06

    DirtyDog skrev:
    Jag menar, hur jävla sjukt rabiat måste man inte vara för att tro på ett
    Om vi ser till att övervaka dem som övervakar oss så ser jag inget överhängande hot mot vår säkerhet ELLER vår personliga integritet.
    Allt detta kan givetvis förändras, men jag känner inget hot från NÅGON av våra nuvarande politiker. Inte ens de hos V.

    Jag känner heller inget hot ifrån "våra" politiker men sopa-lagen ifrån USA går utanför deras gränser. Wink
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Empty Sv: Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige

    Inlägg  DirtyDog 2011-12-31, 00:13

    lazy skrev:Jag känner heller inget hot ifrån "våra" politiker men sopa-lagen ifrån USA går utanför deras gränser. Wink [/font]
    Men DEN lagen handlar väl inte om efterhanskontroll utan om CENSUR i realtid?

    Enligt mig en JÄVLA skillnad.
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Empty Sv: Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige

    Inlägg  Infra 2011-12-31, 16:41

    Kan nån förklara hur hon får det till att POLISEN avlyssnar NÅGONS kommunikation?
    Tja - jag tycker du borde komma ihåg de bodströmska tvångslagarna som SÄPO fick genomförda med Bodström som Justitieminister. De var endast polislagar som utökade polisens befogenheter med rumsavlyssning. utökade möjligheter till telefonövervakning (även av icke misstänktas telefoner) och filmning av privatpersoner (även icke misstänkta) i deras egna bostäder - bara som en del av det som genomfördes bara ett fåtal år innan FRA-lagen kom ovanpå alltsammans. Hemliga husrannsakningar och andra möjligheter för svensk polis att bryta mot lagen hade vi redan sen länge. Ditt perspektiv är för inskränkt - du måste försöka se hela övervakningsstaten, inte endast på delar av den i taget.
    http://www.timbro.se/bokhandel/pdf/9175666227.pdf

    Jag finner det INTE speciellt troligt att SÄPO får tillstånd att efterforska Infra's eller någon annans ÅSIKTER
    För att efterforska Infras åsikter behövs ingen FRA-lag ej heller något Bodströmsamhälle;
    dessa åsikter finns serverade och kan läsas helt öppet på ACBladet.


    Varför framställer ni det som att POLISEN sitter och avlyssnar valfri kommunikation när så inte är fallet?
    (Se första svaret om Bodströmssamhället).

    Kan nån jävel förklara för mig VAD DET ÄR FÖR JÄVLA INTIM INFORMATION SOM NI SPRIDER PÅ NÄTET som SÄPO NÅGONSIN kan ha intresse av?
    Det är när vi räknar upp alla vi vill ligga med och vilka vi helst av allt skulle vilja mörda.

    VEM tror att vi inom det där halvåret (som informationen måste sparas) plötsligt har fått en benhård kommunistdiktatur........
    Diktaturer infinner sig inte alltid plötsligt. I de flesta fall kommer de smygande eller införs pö om pö som FRA-samhället.

    Om vi ser till att övervaka dem som övervakar oss så ser jag inget överhängande hot
    Det är just här det brister. De kan sitta i orubbat bo oövervakade i sina "trygghetscentraler" (läs: övervakningscenter), bekvämt tillbakalutade med hörlurar på och med fötterna på monitorbordet. Nä, skicka ut dom att spana i buskarna utan moderna hjälpmedel. Låt dem frysa och fara illa om de vill samla in information om våra personliga göranden och låtanden. Det ska inte vara bekvämt. Här måste resas massor med hinder. Det ska vara skitigt och djävligt, obekvämt och bökigt att snoka i andras göranden och låtanden.

    men jag känner inget hot från NÅGON
    Det är det som är skillnaden. En del är aningslösa. Andra vägrar se. De flesta blundar i ren bekvämlighet. Jag tycker du ska stödja dem som är på tå mot det här och kritiserar snokande myndigheter. De lär knappast skada dej på nåt sätt iaf. Annars blir du medlöpare till det övervakningssamhälle som redan är ett faktum.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Empty Sv: Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige

    Inlägg  Sniperace 2011-12-31, 17:51

    jag gör bara en sammanfattning, IDAG är det kanske ingen större fara, men det kan bli i morgon, eller senare, faran är att när detta system är uppbyggt och fungerande så blir det en stor riskfaktor at kunna användas av en ond makt för att övervaka hela samhället och att kunna registrera allas politiska åsikter osv osv, om det sen är en ond högerregering, en ond vänsterregering, eller någon som med vapen tagit över makten i landet är inte särskilt intressant, det är faran av ett utbyggt sådant som i framtiden då kan utnyttja detta på fel sätt.

    så till högersidan, vill ni att en eventuell vänsterregering ska ha full tillgång till ett sådant fantastiskt instument att karttlägga och kontrollera hela landets befolkning, och till vänstersidan, vill ni att en högerregering ska kunna göra samma sak?

    JAG vill inte att NÅGON sida ska ha dessa möjligheter
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Empty Sv: Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige

    Inlägg  DirtyDog 2012-01-01, 07:20

    Sniperace skrev:så till högersidan, vill ni att en eventuell vänsterregering ska ha full tillgång till ett sådant fantastiskt instument att karttlägga och kontrollera hela landets befolkning, och till vänstersidan, vill ni att en högerregering ska kunna göra samma sak?

    JAG vill inte att NÅGON sida ska ha dessa möjligheter
    Och HUR skulle du kunna FÖRHINDRA en ond regering från att införa denna övervakning dagen efter att de tog makten även om vi lade ned FRA imorgon?
    DET är en omöjlighet och INGEN utrustning för detta som finns idag är svårt för dem att skaffa på lika kort tid om vi förstörde all utrustning idag.

    FRA har helt enkelt försökt anpassa sig till verkligheten. Radiospaning som de har sysslat med (helt oreglerat) sen innan kriget är inte längre lika användbart då majoriteten av informationen numera går via kabel.

    Framtidens konflikter mellan länder kommer i stor utsträckning involvera ingrepp i motpartens datasystem och infrastruktur. Kan de ta kontroll över viktiga samhällsfunktioner via datorer i utlandet så kan det bli kaos här i landet. Vi måste kunna skydda oss mot sådant och i dagsläget är det information som är vårt främsta vapen. Kan de kontrollera misstänkta aktiviteter från utländska datorer till svenska myndigheters eller företags servrar så kan de upptäcka och kartlägga hur de bär sig åt och vilka de är. Då kan de samtidigt hjälpa myndigheter att förbättra sitt skydd. Om hemlig information passerar ut till andra länder så vill man nog gärna veta vilka slutkunderna är och HUR informationen har letat sig ut på nätet.

    Tidigare så fanns utländska spioner på plats i Sverige och kunde agera som t.ex. tavelförsäljare när de gjorde upp sina egna register över alla svenska stridspiloter. Idag behöver de inte sätta sin fot i Sverige utan kan sköta det mesta av sitt arbete via internet.
    Det är nog omöjligt att veta VILKEN information som de för ut den vägen (vi kan nog utgå från att de använder bra kryptering) men det är däremot betydligt lättare att följa deras framfart så att man kan utröna VILKEN information de eventuellt KAN ha haft tillgång till.

    Det är alltså inte främst information i form av ORD som FRA spanar efter. Tror inte att det finns NÅGRA ord överhuvudtaget som skulle "trigga" deras informationssökningsscript. Om man vet att kommunikation sker mellan kända terrorister i utlandet och någon i Sverige så är nog det PRIMÄRA att lyckas identifiera personerna i Sverige och VAD de kommunicerar om har de nog inga större förhoppningar om att avslöja.

    Att för dem att ens lagra all kommunikation vore omöjligt och att dessutom sitta och läsa e-post-meddelande vore lika omöjligt om man inte visste specifikt VEMs trafik man skall försöka analysera.

    Syftet med FRA är lika mycket att skydda information i svenska servrar som det är att tillgodogöra sig information från utlandet.

    Vi KAN inte klara oss utan FRA i framtiden. Det är bara att acceptera och eftersom det är svårt att få "The bad guys" att använda en infrastruktur som är åtskild från privatpersoner så kommer ofrånkommligen privat information att passera deras robot-sökningar.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Empty Sv: Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige

    Inlägg  RedCloud 2012-01-01, 11:19

    Syftet med FRA är lika mycket att skydda information i svenska servrar som det är att tillgodogöra sig information från utlandet.


    Ett land som byter lite frihet mot lite säkerhet förtjänar ingetdera och kommer att bli av med bägge. -Benjamin Franklin.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Empty Sv: Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige

    Inlägg  Sniperace 2012-01-01, 12:32


    Och HUR skulle du kunna FÖRHINDRA en ond regering från att införa denna övervakning dagen efter att de tog makten även om vi lade ned FRA imorgon?
    DET är en omöjlighet och INGEN utrustning för detta som finns idag är svårt för dem att skaffa på lika kort tid om vi förstörde all utrustning idag.

    funnes inte teknik och utrustning, kopplingar osv osv, så är det inte fråga om dagswverke att få igång något sådant, just denna fraändring har krävt års arbete för att få igång, och kräver fler innan det fungerar som de vill.

    FRA har helt enkelt försökt anpassa sig till verkligheten. Radiospaning som de har sysslat med (helt oreglerat) sen innan kriget är inte längre lika användbart då majoriteten av informationen numera går via kabel.

    Radiospaningen är inte idag heller reglerad, den är fri för envar, till och med DIG, det finns INGA frekvenser du inte FÅR lyssna på, inga radiosamtal som du förbjuds försöka avkoda osv osv.

    och just runt KABEL har det i stortr sett ALLTID varit strikt reglerat,k vilket FRA började bryta mot och avlyssna kabelbunden trafik MOT gällande lag, vilket de med fralagen såg till att allt nu kan avlyssnas UTAN bemyndigande fråpn domstol som det tidigare krävdes, det har aldrig varit tillåte med massavlyssning, utan enbart avde personer som domstolsutslaget get tillstånd till baserat på brott som kunde ge mer än ett visst fängelsesttraff.



    Framtidens konflikter mellan länder kommer i stor utsträckning involvera ingrepp i motpartens datasystem och infrastruktur. Kan de ta kontroll över viktiga samhällsfunktioner via datorer i utlandet så kan det bli kaos här i landet. Vi måste kunna skydda oss mot sådant och i dagsläget är det information som är vårt främsta vapen. Kan de kontrollera misstänkta aktiviteter från utländska datorer till svenska myndigheters eller företags servrar så kan de upptäcka och kartlägga hur de bär sig åt och vilka de är. Då kan de samtidigt hjälpa myndigheter att förbättra sitt skydd. Om hemlig information passerar ut till andra länder så vill man nog gärna veta vilka slutkunderna är och HUR informationen har letat sig ut på nätet.


    och de funkar bara på den vanlige svensson som INTE krypterar, nog fan krypterar andra statsmakter och grovt kriminella, för du menar väl inte at de är idioter?
    och fra klarar INTE i rimlig tid att dekryptera våra allmänt tillgängliga kraftigare krypterringsmetoder, speciellt inte om man dubbel eller trippelkrypterar med olika algoritmer, sedan har vi ju vpntrafiken, vi har trafik via olika proxies eller till och med FLERA sådana, körs denna trafik då även krypterade ser de bara den, man har ingen möjlighet at veta vad den innehåller.

    Jag pratade själv med en av politikerna som var väldigt positiv till fralagen, näre jag då berättade at SVENSSON troligen då kommer att börja med enkla medel kryptera sin trafik blev svaret, det är inga problem, då förbjuder vi bara kryptering, och sker då krypterad trafik från någon så tar vi denne så blir det OFOGET snart slut, och avslutade med att det kommer lagar som kmmer FÖRBJUDA svensson att försvåra för FRA att kontrollera trafiken.



    när det gäller detta så har både Norge och Danmark protesterat kraftigt eftersom mycket av deras trafik passerar sverige, storföretag protesterar för att det finns risk att hemlig företagsinformation scannas, eller KAB vi lita till 100% på att inte enskilda tjänstemän gör egna sökningar eller läcker uppgifter, sådant ser vi ju dagligen när det gäller olika dataregister inom vård och polis osv osv..

    Syftet med FRA är lika mycket att skydda information i svenska servrar som det är att tillgodogöra sig information från utlandet.

    nej, fra skyddasr INTE någon information i svenska eller andra servrar, de kollar all trafik som passerar sverigen grtänser, så gör denna mellan oss och acbladet, min trafik till aftonbladet går via köpenhamn av okänd orsak, och en mycket stor del av vår trafik som enbart borde gått inom landet går över gränserna och tillbaka.

    är du lika positiv till usas echelon, eller motsvarande på ryska sidan osv osv.


    Vi KAN inte klara oss utan FRA i framtiden. Det är bara att acceptera och eftersom det är svårt att få "The bad guys" att använda en infrastruktur som är åtskild från privatpersoner så kommer ofrånkommligen privat information att passera deras robot-sökningar.

    de har ännu inte stoppat eller avslöjat en enda terroraktion eller annat med fra idaqg, och jo, de elaka killarna kan även i fortsättningen klara av att använda internet med ex vpn och kraftfull kryptering av sin kommunikation, och vara oberörda av fra, men den vanlige svensson kommer bli kontrollerad och kartlagd, du glömmer väl aldrig ex IB-Affären, sossarnas stolthet som kom som en explosion i vår liv när demnna avslöjades, och fra blir en tusenfalt bättre rganisation att göra samma sak som ib, och du kan ALDRIG veta, bara lite försiktigt eller oförsiktigt LITA på våra politiker eller andra som har tillgång till detta
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Empty Sv: Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige

    Inlägg  redalert 2012-01-01, 14:18

    RedCloud skrev:
    Syftet med FRA är lika mycket att skydda information i svenska servrar som det är att tillgodogöra sig information från utlandet.


    Ett land som byter lite frihet mot lite säkerhet förtjänar ingetdera och kommer att bli av med bägge. -Benjamin Franklin.
    Det vettigaste du sagt sedan du loggade in på ett debattforum......nejvisstja det var ju inte du som sa det!


    *asg*
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Empty Sv: Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige

    Inlägg  RedCloud 2012-01-01, 14:31

    Det vettigaste du sagt sedan du loggade in på ett debattforum......nejvisstja det var ju inte du som sa det!


    *asg*

    Din (sjukliga) fixering ska fortsätta ett år till ?
    Stackars sate....
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Empty Sv: Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige

    Inlägg  Sniperace 2012-01-01, 16:07

    redalert skrev:
    RedCloud skrev:
    Syftet med FRA är lika mycket att skydda information i svenska servrar som det är att tillgodogöra sig information från utlandet.


    Ett land som byter lite frihet mot lite säkerhet förtjänar ingetdera och kommer att bli av med bägge. -Benjamin Franklin.
    Det vettigaste du sagt sedan du loggade in på ett debattforum......nejvisstja det var ju inte du som sa det!


    *asg*

    och varför kunde han i detta fall inte få cred för ettt bra uttalande, även om det är ett gammalt amerikanskt sådant...
    hur illa man än tycker om någon anser jag att man kan vara ge en ärlig uppskattn ing när denne kommer med ett bra inlägg
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Empty Sv: Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige

    Inlägg  DirtyDog 2012-01-01, 17:27

    RedCloud skrev:Ett land som byter lite frihet mot lite säkerhet förtjänar ingetdera och kommer att bli av med bägge. -Benjamin Franklin.
    Som andra redan nämn är det ett tänkvärt uttalande. Men motsatsen till frihet är ofrihet. Man blir då FÖRHINDRAD från att göra något som man vill göra.
    Vad är det då som FRA FÖRHINDRAR dig från att göra och som BEGRÄNSAR din frihet?

    Hans uttalande är dock tveksamt ur en hel del olika aspekter. Alla som skall borda en passagerarplan på Arlanda TVINGAS att passera röntgenutrustning och annat. Är det FRIHET? Är inte det precis vad han påstår sig vara emot? Man byter "lite" frihet mot "lite" säkerhet?

    Allmän värnplikt är knappast heller någon "frihet"?
    Bidrar den möjligen till "lite" säkerhet?
    Är en professionel yrkesarme en större garant för frihet? Inte vet jag, men tydligen anser övriga att det är en garant för att vi INTE skall bli av med varesig frihet eller säkerhet? Själv undrar jag om inte risken för att det blir tvärtom är större med en yrkesarme?
    Nåja, nu är förvisso alla värnpliktiga där av FRI vilja och inte för att slippa få sin "Frihet" indragen på ett antal månader.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Empty Sv: Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige

    Inlägg  RedCloud 2012-01-01, 17:59

    En enkel fråga till diktaturens tillskyndare, DD, låser du om dig och stänger dörren när du går och skiter ?

    Antagligen svarar du ja....har du ngt att dölja ? Vill vara ifred ?
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Empty Sv: Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige

    Inlägg  redalert 2012-01-01, 19:31

    Sniperace skrev:
    redalert skrev:
    RedCloud skrev:
    Syftet med FRA är lika mycket att skydda information i svenska servrar som det är att tillgodogöra sig information från utlandet.


    Ett land som byter lite frihet mot lite säkerhet förtjänar ingetdera och kommer att bli av med bägge. -Benjamin Franklin.
    Det vettigaste du sagt sedan du loggade in på ett debattforum......nejvisstja det var ju inte du som sa det!


    *asg*

    och varför kunde han i detta fall inte få cred för ettt bra uttalande, även om det är ett gammalt amerikanskt sådant...
    hur illa man än tycker om någon anser jag att man kan vara ge en ärlig uppskattn ing när denne kommer med ett bra inlägg
    Fick han inte credit?
    *shocked*
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Empty Sv: Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige

    Inlägg  Thetaxpayer 2012-01-01, 19:35

    RedCloud skrev:En enkel fråga till diktaturens tillskyndare, DD, låser du om dig och stänger dörren när du går och skiter ?

    Antagligen svarar du ja....har du ngt att dölja ? Vill vara ifred ?






    LOL, Diktaturens tillskyndare. Du är bara för mycket.
    Jag låser dörren när jag skiter, duschar för att slippa pinsamma möten med min dotters vänner. Vad har det att göra med FRA?
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Empty Sv: Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige

    Inlägg  DirtyDog 2012-01-01, 19:38

    Sniperace skrev:funnes inte teknik och utrustning, kopplingar osv osv, så är det inte fråga om dagswverke att få igång något sådant, just denna fraändring har krävt års arbete för att få igång, och kräver fler innan det fungerar som de vill.
    Du driver med mig hoppas jag? Laughing
    De har "varit igång" med sin kabelspaning ända sen kabeln började användas för kommunikation. Det ENDA som hände iom FRA-lagen var att man såg till att de inte kunde åklagas för något som de ALLTID har sysslat med och dessutom så begränsades deras möjligheter mera eftersom man satte upp regler för HUR det skall få ske. Du tror väl inte att denna övervakning är något NYTT verktyg? Smile
    Sniperace skrev:
    FRA har helt enkelt försökt anpassa sig till verkligheten. Radiospaning som de har sysslat med (helt oreglerat) sen innan kriget är inte längre lika användbart då majoriteten av informationen numera går via kabel.
    Radiospaningen är inte idag heller reglerad, den är fri för envar, till och med DIG, det finns INGA frekvenser du inte FÅR lyssna på, inga radiosamtal som du förbjuds försöka avkoda osv osv.
    Exakt, vilket jag inte heller motsade, eller hur? Med Er syn vad "Frihet" är så är den alltså begränsad så länge som avlyssning av radiotrafik är laglig. Att påstå något ANNAT vore väl att säga emot sig själv? Hur kommer det sig då att du inte tycks bli lika upprörd över denna "Frihetskränkning"?
    Sniperace skrev:och just runt KABEL har det i stortr sett ALLTID varit strikt reglerat,k vilket FRA började bryta mot och avlyssna kabelbunden trafik MOT gällande lag, vilket de med fralagen såg till att allt nu kan avlyssnas UTAN bemyndigande fråpn domstol som det tidigare krävdes, det har aldrig varit tillåte med massavlyssning, utan enbart avde personer som domstolsutslaget get tillstånd till baserat på brott som kunde ge mer än ett visst fängelsesttraff.
    Kommunikation via kabel var tidigare detsamma som telefontrafik.
    Orsaken till att FRA tidigare inte har avlyssnat den trafiken i större utsträckning beror på att det inte har varit deras uppdrag men tro för den skull inte att telefonavlyssning inte har förekommit i historien. Då måste man nästan vara brottsligt naiv.
    Precis som det "radioavlyssning" så finns det i praktiken ingen möjlighet att utföra den på något annat sätt än att avlyssna ALLT. Eller bad man spionerna att endast kommunicera på vissa frekvenser så att man slapp avlyssna "oskyldig" trafik? Very Happy

    Samma problem finns givetvis när det gäller trafik via kabel. Det är TEKNISKT OMÖJLIGT att separera VAD man avlyssnar och kommer ALLTID att vara det. Däremot så finns regler för VAD datorerna som går igenom trafiken skall få selektera ut för kontroll. Om man t.ex. får ett domstolsgodkännande för att kontrollera trafik från en speciell dator så måste man har tillgång till ALL trafik för att i detta material kunna filtrera ut trafiken från en speciell MAC-adress. Detta borde även någon med datakunskaper på dagisnivå begripa. Alternativet vore annars att sätta övervakning på närmaste switch som denna MAC-adress ansluter via. Men i dagens samhälle är detta omöjligt då man konstant ansluter via olika switchar (framför att om man kör trådlöst). Dessutom måste man ju vara förutseende och veta redan INNAN de kommunicerar att man skall spana på dem.
    Om en terrorist använder sin laptop innan han utför sitt bombdåd så måste man ju vetat i förväg att han skulle utföra sitt dåd och kan då inte EFTER händelsen undersöka vilka han kommunicerat med.
    Sniperace skrev:
    Framtidens konflikter mellan länder kommer i stor utsträckning involvera ingrepp i motpartens datasystem och infrastruktur. Kan de ta kontroll över viktiga samhällsfunktioner via datorer i utlandet så kan det bli kaos här i landet. Vi måste kunna skydda oss mot sådant och i dagsläget är det information som är vårt främsta vapen. Kan de kontrollera misstänkta aktiviteter från utländska datorer till svenska myndigheters eller företags servrar så kan de upptäcka och kartlägga hur de bär sig åt och vilka de är. Då kan de samtidigt hjälpa myndigheter att förbättra sitt skydd. Om hemlig information passerar ut till andra länder så vill man nog gärna veta vilka slutkunderna är och HUR informationen har letat sig ut på nätet.
    och de funkar bara på den vanlige svensson som INTE krypterar, nog fan krypterar andra statsmakter och grovt kriminella, för du menar väl inte at de är idioter?
    Om du hade läst mitt inlägg ORDENTLIGT så hade du sett att jag mycket tydligt skrev att de krypterar INNEHÅLLET i sina kommunikationer och att det inte är INNEHÅLLET som de i första hand är intresserade av.
    Sniperace skrev:och fra klarar INTE i rimlig tid att dekryptera våra allmänt tillgängliga kraftigare krypterringsmetoder, speciellt inte om man dubbel eller trippelkrypterar med olika algoritmer, sedan har vi ju vpntrafiken, vi har trafik via olika proxies eller till och med FLERA sådana, körs denna trafik då även krypterade ser de bara den, man har ingen möjlighet at veta vad den innehåller.
    Exakt, och även Svensson krypterar sin trafik i allt större utsträckning vilket i dessa sammanhang är FULLSTÄNDIGT ointressant. Det man följer är trafiken (mellan femtioelva proxies) och kommer man dessutom över innehållet så är det ju bara en oväntad bonus.
    Sniperace skrev:
    Jag pratade själv med en av politikerna som var väldigt positiv till fralagen, näre jag då berättade at SVENSSON troligen då kommer att börja med enkla medel kryptera sin trafik blev svaret, det är inga problem, då förbjuder vi bara kryptering, och sker då krypterad trafik från någon så tar vi denne så blir det OFOGET snart slut, och avslutade med att det kommer lagar som kmmer FÖRBJUDA svensson att försvåra för FRA att kontrollera trafiken.
    Ha, ha, ha...den politikern verkar lika insatt som dig. Laughing
    Tyvärr är han inte en ensam idiot men det spelar ingen roll. Det kommer aldrig att bli förbjudet att kryptera vare sig data på sin hårddisk eller sin kommunikation i demokratier. Tro mig!
    Dock kommer myndigheter säkert att med hot om åtal kräva av dig att du lämnar ifrån dig krypteringsnycklarna om du misstänks för ett grovt brott. Så är du misstänkt för att sprida barnporr på nätet och de hittar en server på 100 TB hemma hos dig som är helt krypterad så lär de troligtvis kräva av dig att göra innehållet tillgängligt för dem. Det är ungefär samma sak som att de kommer kräva av dig att du öppnar ditt kassavalv om du är misstänkt för att sälja heroin och stulna kronjuveler, eller vad tror du? Twisted Evil
    Sniperace skrev:när det gäller detta så har både Norge och Danmark protesterat kraftigt eftersom mycket av deras trafik passerar sverige, storföretag protesterar för att det finns risk att hemlig företagsinformation scannas, eller KAB vi lita till 100% på att inte enskilda tjänstemän gör egna sökningar eller läcker uppgifter, sådant ser vi ju dagligen när det gäller olika dataregister inom vård och polis osv osv..
    Detta bevisar bara att de är IDIOTER!
    Vilken accesspunkt som helst kan fiskas på information av alla som har tillgång till dem. Företag skickar knappast all sin information via EGNA servrar och kablar till slutdestinationen. Om de oroar sig för att NÅGON stjäl information från dem så borde knappast FRA stå överst på listan över misstänkta.
    Det är anmärkningsvärt om Danmark och Norge inte inser att hotet mot dem knappast ökar med FRA's verksamhet. Troligen tvärtom. Nåja, det var säkert POLITIKER som uttalade sig. Samtliga nordiska länder har f.ö. egna organisationer liknande FRA och du tror väl inte att de sitter och letar sin information i dagstidningar? Smile
    Sniperace skrev:
    Syftet med FRA är lika mycket att skydda information i svenska servrar som det är att tillgodogöra sig information från utlandet.
    nej, fra skyddasr INTE någon information i svenska eller andra servrar, de kollar all trafik som passerar sverigen grtänser, så gör denna mellan oss och acbladet, min trafik till aftonbladet går via köpenhamn av okänd orsak, och en mycket stor del av vår trafik som enbart borde gått inom landet går över gränserna och tillbaka.
    Nej, det faktum att det loggar trafiken gör inte i SIG att de skyddar någon men om de kan analysera varför och av vem intrång gör på bankens, börsens eller storföretagets datorer så kan de förhoppningsvis hjälpa dessa att förbättra sin säkerhet. I vissa länder har obehöriga även lyckats påverka driften i kärnkraftverk så att påstå att hotbilden är obefintlig är ju att stoppa huvudet i sanden. Är lite sent att försöka utreda sådana saker UTAN tillgång till loggar som visade hur det gick till.
    Sniperace skrev:
    är du lika positiv till usas echelon, eller motsvarande på ryska sidan osv osv.
    Ja. Det är inte insamling av information som är det största problemet för världen.
    Under kriget knäckte man tyskarnas kryptering. Var det negativt enligt dig?

    Även FRA's föregångare lyckades med detta.
    När Tyskland 1940 ockuperade Norge och Danmark begärde man att få använda svenska telenät för sin teletrafik till och från Tyskland. Svenska myndigheter gav tillåtelse och Kryptodetalj IV satte omedelbart igång att avlyssna trafiken. Trafiken var nästan alltid krypterad med kryptomaskinen Geheimfernschreiber. Denna apparat ansågs ge olösbara krypto med sina 893 622 318 929 520 960 stycken olika nyckelhjulsinställningar. Under två veckor i juni 1940 löste dock matematikprofessorn Arne Beurling ensam, enbart med hjälp av papper och penna, G-skrivarens hemlighet. En bedrift som beskrevs av David Kahn i boken The Codebreakers som "Den kanske främsta kryptoanalytiska prestationen som utfördes under andra världskriget". Under krigsåren dekrypterades cirka 296 000 meddelanden i den tyska trafiken. Kanske som en följd av bland annat denna framgång fattade regeringen den 30 juni 1942 beslutet att inrätta Försvarsväsendets radioanstalt som egen myndighet.
    Sniperace skrev:
    Vi KAN inte klara oss utan FRA i framtiden. Det är bara att acceptera och eftersom det är svårt att få "The bad guys" att använda en infrastruktur som är åtskild från privatpersoner så kommer ofrånkommligen privat information att passera deras robot-sökningar.
    de har ännu inte stoppat eller avslöjat en enda terroraktion eller annat med fra idaqg, och jo, de elaka killarna kan även i fortsättningen klara av att använda internet med ex vpn och kraftfull kryptering av sin kommunikation, och vara oberörda av fra, men den vanlige svensson kommer bli kontrollerad och kartlagd, du glömmer väl aldrig ex IB-Affären, sossarnas stolthet som kom som en explosion i vår liv när demnna avslöjades, och fra blir en tusenfalt bättre rganisation att göra samma sak som ib, och du kan ALDRIG veta, bara lite försiktigt eller oförsiktigt LITA på våra politiker eller andra som har tillgång till detta
    Nej, all kryptering är säker.....eller? Twisted Evil
    Hur man kan komma på tanken att jämföra FRA (som i praktiken har existerat sen 1905 under olika namn) med IB som var en politiskt styrd verksamhet i syfte att registrera ÅSIKTER är för mig OBEGRIPLIGT?

    FRA:s signalspaning sker delvis innan brottsmisstanke har konstaterats, då signalspaningens syfte är att dels skapa s.k. normalbilder av olika säkerhetspolitiska skeenden så att avvikelser kan upptäckas, dels identifiera verksamheter som kan misstänkas leda till brott mot rikets säkerhet. Vid upptäckt av sådan brottsmisstanke överlämnas ärendet till någon av uppdragsgivarna, till exempel Försvarsmakten för externa hot mot rikets säkerhet.
    Från 1 december 2009 har förändringar skett i tillstånds- och kontrollverksamhet av FRA. Försvarsunderrättelsedomstolen beslutar om FRA ska få inhämta information. Domstolen bedömer om inhämtningen är förenlig med FRA:s inriktning och vilka sökbegrepp som får användas samt vilka fibertrådar och kabelbärare som FRA får tillgång till. Statens inspektion av försvarsunderrättelseverksamheten (Siun) verkställer Försvarsunderrättelsedomstolens beslut. Siun ger FRA bara tillgång till de fibertrådar som omfattas av domstolens tillstånd samt ser till att lagen följs på rätt sätt. Siun kontrollerar bland annat vilka sökbegrepp som används, hur oväsentlig information förstörs och hur rapporteringen sker. Datainspektionen granskar hanteringen av integritetsfrågor och behandlingen av personuppgifter inom FRA.

    Detta är många som bevakar varandra. Wink

    SVT:s Rapport rapporterade i juni 2008 att FRA med bred håv lagrar uppgifter om tele- och datakommunikation i 18 månader. Verksamheten beträffande teletrafik har pågått i 10-15 år. Internettrafik kan ha registrerats i upp till 8 år. I Rapports inslag försvaras inhämtningen av generaldirektör Ingvar Åkesson som säger att själva innehållet i kommunikationen inte har lagrats. I stället har FRA kartlagt vem som har kommunicerat med vem (trafikdata). Informationen om kommunikationen har lagrats i en databas som kallas för Trafikdatabasen Titan.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Empty Sv: Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige

    Inlägg  DirtyDog 2012-01-01, 20:00

    RedCloud skrev:Ett land som byter lite frihet mot lite säkerhet förtjänar ingetdera och kommer att bli av med bägge. -Benjamin Franklin.
    Var det inte i en debatt angående att införa hastighetsbegränsning framför ett dagis som han yttrade detta?

    Kanske har han rätt? Barnen får bara en falsk trygget vilket gör dem helt oförberedda på döden när en full bilist som skiter i trafikregler passerar. Wink

    RedCloud skrev:En enkel fråga till diktaturens tillskyndare, DD, låser du om dig och stänger dörren när du går och skiter ?
    Nej, som regel gör jag faktiskt tvärtom för att skona omgivningen från ljud och lukt och risken att kliva in när jag sitter där med skitigt papper i ena handen. Brukar du själv låsa dörren innan du försöker stänga den så förstår jag om du har problem här i livet.
    RedCloud skrev:Antagligen svarar du ja....har du ngt att dölja ? Vill vara ifred ?
    På A svarar jag absolut ja. Alla vill ju inte dela med sig av sin illaluktande skit även om du ständigt gör det.
    På B svarar jag också ja. Jag är förvisso väldigt social, men det finns väl gränser? Rolling Eyes

    Brukar du själv bjuda in dina elever eller andra arbetskamrater?

    PS. Du vet att FBA (försvarets Bajsgenomsökande Anstalt) kopplat in sig på alla avlopp och sparar all skit för att i händelse av utbrott av magsjuka kunna dyka ned i problemet på allvar och hitta källan för denna?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Empty Sv: Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige

    Inlägg  Sniperace 2012-01-01, 20:37


    Du driver med mig hoppas jag? Laughing
    De har "varit igång" med sin kabelspaning ända sen kabeln började användas för kommunikation. Det ENDA som hände iom FRA-lagen var att man såg till att de inte kunde åklagas för något som de ALLTID har sysslat med och dessutom så begränsades deras möjligheter mera eftersom man satte upp regler för HUR det skall få ske. Du tror väl inte att denna övervakning är något NYTT verktyg? Smile

    Nej, jag driver INTE med dig, det de hade innan var väldigt rudimentärt, det de efter lagen fick var ett flertal accesspunkter som de olika isp, erna skulle ställa upp med, något som de själva fick bekosta.
    oCH INGET BEGRÄNSADES, TVÄRTOM DET GAV DEM MÖJLIGHETEN TILL EN MYCKET EFFEKTIVARE SPANING EFTERSOM DE FICK ALLA ACCESSPUNKTER TILLGÄNGLIGA

    Exakt, vilket jag inte heller motsade, eller hur? Med Er syn vad "Frihet" är så är den alltså begränsad så länge som avlyssning av radiotrafik är laglig. Att påstå något ANNAT vore väl att säga emot sig själv? Hur kommer det sig då att du inte tycks bli lika upprörd över denna "Frihetskränkning"?

    vad gäller radioavslyssningen gäller idag exakt samma som innan utan några INSKRÄNKNINGAR, SÅ UR REGLERAR DE RADIOSPANINGEN MENAR DU?
    Vad som istället skettär att de SLOPADE problemet med TILSTÅND för avslyssning av trådbnden trafik, och det kallar du reglering?


    av resten verkar du hysa en väldig tilltro och tillit att det ALDRIG skulle missbrukas, dt är det lättastse sättet att hamna i fördärvet, tror du på alt folk säger till dig att tro? aldrig ifrågasätta?


    och sedan nej, en krypterade trafcikström kommer inte ge dem någon som helst hint, varför tror du de sdå använder vissa sökord och termer?

    och vad gäller skydd för servrar osv så är det INTE FRAS uppgift, fras uppgift är enbart underrättesetjänt där de ska försöka snappa hemligheter, det är långt ifrån samma sak som när de avlyssnade radiotrafik och en plötslig ökning av krypterad sådan gav anledning att misstänka at något var på gång,tror du de har sådan på nätet är du mer än lovligt naiv.

    Så, fortfarande blir det så att i normal underrrättelsesynpunkt för staten säkerhet osv så kommer fra att ha noll betydelse, de har nämligen inte chansen att dekryptera när människor kör med kraftfull sådan, och kanske då även dubbel eller trippelkrypterar med olika algoritmer.

    att sedan få en nyckel till eventuell krypterad internettrafik iefterhöaqnd lär inte göra någon större nytta, fört måste de då veta att den de söker har gjort brottsliga saker, sedan bör det redan hänt...

    och vad gäller en krypterad hårddisk finns idag INGA legala medel att tvinga någon att avslöja nyckeln, den får de själva försöka knäcka, och som sagt det finns INGA lagrum som på något sätt straffrätskigt kan tvinga fram en sådan, tro mig jag VET...


    Jag är helt emot sättet de gör, OM det alltid gällde att spana på en speciell person godkänt av domstol är det helt okej, men INTE på et helt folk, och försöka tala om att det gäller BARA trafik som passerar gränsen, internet känner som sagt inte av gränsewr, och väldigt mycket som ska mellan ex två näraliggande byyar passerar gränsen både en och två gånger, så kanske vore sanninsenlighet något att eftersträva, men då uppstår ju detta att alla plötsligt fattar att även deras trafik scannas och KAN avlyssnas av en enskild fraarbetare.....
    fan så mycker mer illaq än vanlig registersnnokning aV EN SJUKVÅRDSANSTÄLLD ELLER ANNAN MYNDIGHETSANSTÄLLD, för å gäller det inte bara det som finns i registren, utan all trafik denne har på nätet
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Empty Sv: Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige

    Inlägg  DirtyDog 2012-01-02, 01:27

    Sniperace skrev:Nej, jag driver INTE med dig, det de hade innan var väldigt rudimentärt, det de efter lagen fick var ett flertal accesspunkter som de olika isp, erna skulle ställa upp med, något som de själva fick bekosta.
    oCH INGET BEGRÄNSADES, TVÄRTOM DET GAV DEM MÖJLIGHETEN TILL EN MYCKET EFFEKTIVARE SPANING EFTERSOM DE FICK ALLA ACCESSPUNKTER TILLGÄNGLIGA
    Har du någon källa på dessa uppgifter? Det låter märkligt likt det s.k. "Datalagringsdirektivet"?
    Direktivets implementering medför en skyldighet för telefoni- och internetleverantörer att lagra abonnentinformation i minst sex månader, men högst två år. De telefonidata ska sparas, som är nödvändiga för att visa varifrån, när och till vem en person ringer. Även information om vem som skickar SMS till vem och när detta sker lagras. De internetdata som ska sparas är vilken IP-adress varje abonnent haft vid varje given tidpunkt. Tillhandahållare av e-posttjänster skall också lagra uppgifter om bl.a. avsändare och mottagare av ett e-postmeddelande.
    Alltså är det ointressant ifall du mailat om att du är gay eller terrorist. Det framgår inte i den data som lagras.
    Sniperace skrev:
    Exakt, vilket jag inte heller motsade, eller hur? Med Er syn vad "Frihet" är så är den alltså begränsad så länge som avlyssning av radiotrafik är laglig. Att påstå något ANNAT vore väl att säga emot sig själv? Hur kommer det sig då att du inte tycks bli lika upprörd över denna "Frihetskränkning"?
    vad gäller radioavslyssningen gäller idag exakt samma som innan utan några INSKRÄNKNINGAR, SÅ UR REGLERAR DE RADIOSPANINGEN MENAR DU?
    Har jag någonstans skrivit att de reglerar RADIOSPANING? Laughing
    Tyvärr verkar din läsförståelse ligga i nivå med hur du skriver? Har jag någonstans antytt att radioavlyssningen har förändrats på NÅGOT sätt? Man får lätt den uppfattningen när man läser din första mening.
    Det jag skrev (vilket du också citerar) är att det är lite märkligt att du inte ser något frihetskränkande med radioavlyssningen när avlyssning av samma sorts trafik via kabel är en frihetskränkning. Jag undrade väl även vilken frihet det är som man blir berövad?
    Sniperace skrev:Vad som istället skettär att de SLOPADE problemet med TILSTÅND för avslyssning av trådbnden trafik, och det kallar du reglering?
    "Slopade tillstånd"? Vad har de slopat för något?
    All deras verksamhet kräver tillstånd vilket väl framkommer här? http://www.fra.se/verksamhet.4.html
    Sniperace skrev:
    av resten verkar du hysa en väldig tilltro och tillit att det ALDRIG skulle missbrukas, dt är det lättastse sättet att hamna i fördärvet, tror du på alt folk säger till dig att tro? aldrig ifrågasätta?
    Om det är NÅGONTING som är ifrågasatt så är det väl dessa regler? Är det lättare för någon att vara FÖR FRA än emot tror du? Laughing
    Om jag vore rädd för att något skall missbrukas så borde jag kanske även vara emot en svenskt försvar överhuvudtaget, eller vad anser du? Vore det inte värre om DET missbrukades mot oss medborgare?
    Sniperace skrev:
    och sedan nej, en krypterade trafcikström kommer inte ge dem någon som helst hint, varför tror du de sdå använder vissa sökord och termer?
    För det första så är det inte jag utan DU som hävdar att de använder sig av sökord. Sen skrev jag i mitt tidigare inlägg (om du hade bemödigat dig om att läsa det) att det inte är INNEHÅLLET i kommunikationen som är deras främsta intresse. Alltså spelar det ingen roll ifall det är krypterat eller ej.
    Men det finns INGENTING som är säkert även om det ÄR krypterat. Det fick tyskarna lära sig under andra världskriget. Dock är krypteringen avsevärt mycket bättre nuförtiden. Tro mig, jag har god erfarenhet av kryptering. Jobbar med servrar där inte bara några av hårddiskarna är krypterade utan även hela OS:et är TrueCrypt-krypterade. Sen sker all kommunikation med blowfishkryptering trots att irc-servrar kör med ssl.
    INGEN som håller på med sånt här tror att det därför är SÄKERT. Det finns INGET som är 100% säkert utan det är bara mer eller mindre osäkert.
    Sniperace skrev:
    och vad gäller skydd för servrar osv så är det INTE FRAS uppgift, fras uppgift är enbart underrättesetjänt där de ska försöka snappa hemligheter, det är långt ifrån samma sak som när de avlyssnade radiotrafik och en plötslig ökning av krypterad sådan gav anledning att misstänka at något var på gång,tror du de har sådan på nätet är du mer än lovligt naiv.
    Tror jag vad då? Kan du inte skriva mer begripligt?
    Läs gärna först detta och fråga dig sen om ditt ovanstående påstående stämmer: http://www.fra.se/verksamhet/informationssakerhet.13.html
    Sniperace skrev:
    Så, fortfarande blir det så att i normal underrrättelsesynpunkt för staten säkerhet osv så kommer fra att ha noll betydelse, de har nämligen inte chansen att dekryptera när människor kör med kraftfull sådan, och kanske då även dubbel eller trippelkrypterar med olika algoritmer.
    Som sagt, de skiter i hur många gånger informationen krypterats. Har du svårt med svenska språket? De bryr sig mest om andra saker än innehållet.
    Dock kan jag bara skratta åt din tilltro på kryptering. Sant är att ju mer avancerad det blir dessto längre tid tar det att knäcka den. Dock så finns det ingen kedja som är starkare än den svagaste länken och det kanske inte är själva krypteringen som är den svaga länken.
    Sniperace skrev:
    att sedan få en nyckel till eventuell krypterad internettrafik iefterhöaqnd lär inte göra någon större nytta, fört måste de då veta att den de söker har gjort brottsliga saker, sedan bör det redan hänt...
    Ifall han sprängt sig på Drottninggatan så kan man åtminstone ana brottsligt uppsåt, eller hur? Att då få reda på VEM som han har kommunicerat och NÄR är då förstås fullständigt ointressant? Samma sak om man tar nån i tullen med en massa sprängämnen? Vem bryr sig då om VAD de har kommunicerat om? Det viktigaste är nog i första hand att hitta hans kontaktnät och via dem förhoppningsvis få fram mer information. Det är väl därför som man även givit SÄPO rätt att be FRA om information. SÄPO utreder dock inte fildelning så du behöver inte oroa dig ett skit för att FRA skall avslöja att du tankar djursex på Pirate Bay. Wink
    Sniperace skrev:
    och vad gäller en krypterad hårddisk finns idag INGA legala medel att tvinga någon att avslöja nyckeln, den får de själva försöka knäcka, och som sagt det finns INGA lagrum som på något sätt straffrätskigt kan tvinga fram en sådan, tro mig jag VET...
    Jo, Sverige är inte som England ännu men de kan ofta utpressa någon att lämna ut nyckeln. Så skedde för nåt år sedan för en stor ring av privata servrar (alltså inte Torrent-trams).
    Sniperace skrev:
    Jag är helt emot sättet de gör, OM det alltid gällde att spana på en speciell person godkänt av domstol är det helt okej, men INTE på et helt folk, och försöka tala om att det gäller BARA trafik som passerar gränsen, internet känner som sagt inte av gränsewr, och väldigt mycket som ska mellan ex två näraliggande byyar passerar gränsen både en och två gånger, så kanske vore sanninsenlighet något att eftersträva, men då uppstår ju detta att alla plötsligt fattar att även deras trafik scannas och KAN avlyssnas av en enskild fraarbetare.....
    Du kan läsa mer om hur de jobbar på deras hemsida. Tror inte att de går igenom allt material och heller inget utan orsak.
    Sniperace skrev:fan så mycker mer illaq än vanlig registersnnokning aV EN SJUKVÅRDSANSTÄLLD ELLER ANNAN MYNDIGHETSANSTÄLLD, för å gäller det inte bara det som finns i registren, utan all trafik denne har på nätet
    Nej, all information om vad någon har på nätet kräver väldigt mycket jobb att få fram. Det ligger lixom inte samlat i en mapp. Wink

    PS.
    Kan du inte korrekturläsa vad du skriver? Som det är nu måste man nästan anlita krypteringsexperter från FRA för att begripa vad fan du vill ha sagt? Very Happy
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Empty Sv: Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige

    Inlägg  Sniperace 2012-01-02, 11:38


    Har du någon källa på dessa uppgifter? Det låter märkligt likt det s.k. "Datalagringsdirektivet"?
    Direktivets implementering medför en skyldighet för telefoni- och internetleverantörer att lagra abonnentinformation i minst sex månader, men högst två år. De telefonidata ska sparas, som är nödvändiga för att visa varifrån, när och till vem en person ringer. Även information om vem som skickar SMS till vem och när detta sker lagras. De internetdata som ska sparas är vilken IP-adress varje abonnent haft vid varje given tidpunkt. Tillhandahållare av e-posttjänster skall också lagra uppgifter om bl.a. avsändare och mottagare av ett e-postmeddelande.
    Alltså är det ointressant ifall du mailat om att du är gay eller terrorist. Det framgår inte i den data som lagras.

    ok, så du ser ingen skillnad mellan fra-lagen och börjar plötsligt tala om andra lagar, fralagen gäller avlssning och scanning av ALL trafik som passererar landets gränser, det har inget med datalagrongslagen at göra som INTE sparar vad trafiken ionnehåler eller ens scannar vad denna innehåler, den är enbat lagring om vemn som ringt vem vid vilken tidpunkt. men som sagt, det har noll med just fra-lagen att göra, ,så ´varför plötsligt fokusförskjuta, är det okunskap eller är det en medveten strategi för tt försöka kollra bort?

    men som sagt, etdu inte just delen att alla isp var tvingade att ge FRA accesspunkter till vårt nät så är det inte ens lönt at kommnentera dig, du visar dig så totaqlt ovetanda om vad du talar om så då tar diskussionen slut, undrar förresten VAR de skulle tappa nätet på info om inte hos isp,erna...

    ar jag någonstans skrivit att de reglerar RADIOSPANING? Laughing
    Tyvärr verkar din läsförståelse ligga i nivå med hur du skriver? Har jag någonstans antytt att radioavlyssningen har förändrats på NÅGOT sätt? Man får lätt den uppfattningen när man läser din första mening.
    Det jag skrev (vilket du också citerar) är att det är lite märkligt att du inte ser något frihetskränkande med radioavlyssningen när avlyssning av samma sorts trafik via kabel är en frihetskränkning. Jag undrade väl även vilken frihet det är som man blir berövad?

    Du verkar motivera trådspaningen med at man får avlyssna radiotrafik fritt, och där är skillnaden, DU får lyssna på all radiotrafik du har möjlighet att avlyssna eftersom den är fri, men du får inte avlyssna trådbunden trafik....

    att sedan FRA under ett antal år lagvidrigt avlyssnade TRÅDBUNDEN är en annan sak, som i stort sett liknar IB-affären, vilket ju motbevisar din tes om att LITA på överhögheten.

    Om det är NÅGONTING som är ifrågasatt så är det väl dessa regler? Är det lättare för någon att vara FÖR FRA än emot tror du? Laughing
    Om jag vore rädd för att något skall missbrukas så borde jag kanske även vara emot en svenskt försvar överhuvudtaget, eller vad anser du? Vore det inte värre om DET missbrukades mot oss medborgare?

    med andra ord så var IB helt okej och borde inte varken avslöjats eller sedan stoppat....

    För det första så är det inte jag utan DU som hävdar att de använder sig av sökord. Sen skrev jag i mitt tidigare inlägg (om du hade bemödigat dig om att läsa det) att det inte är INNEHÅLLET i kommunikationen som är deras främsta intresse. Alltså spelar det ingen roll ifall det är krypterat eller ej.

    Jasså, inte enligt fra, de har själva tydligt klartgjort att de använder sökord och söktermer, tror du att det enbart är förekomsten av helt obekant trafik som trigar dem är du mer än lovligt naiv, då hade de inte behövt scanna all trafik utan enbart vissqa utvalda ipadresser eller sådant...

    så, jo, de reagerar alltså på SÖKORD och när dessa uppträder börjar spaningen mot just den trafiken, är den okryypterad läser de och kollar, förkastar eller fortsätter.

    är den krypterad gör de vad de kan för att få ett samband, så som sagt, det är tydligt att du inte vet vad du skriver om.


    Men det finns INGENTING som är säkert även om det ÄR krypterat. Det fick tyskarna lära sig under andra världskriget. Dock är krypteringen avsevärt mycket bättre nuförtiden. Tro mig, jag har god erfarenhet av kryptering. Jobbar med servrar där inte bara några av hårddiskarna är krypterade utan även hela OS:et är TrueCrypt-krypterade. Sen sker all kommunikation med blowfishkryptering trots att irc-servrar kör med ssl.
    INGEN som håller på med sånt här tror att det därför är SÄKERT. Det finns INGET som är 100% säkert utan det är bara mer eller mindre osäkert.

    nej, du har rätt att INGENTOING i längden är helt säkert men att jämföra tyskarnas kryptering mot dagens är löjligt, här talar vi om 128-2048-bitars kryptering i kanske flera steg med olika nycklar, och kanske även engångsnycklar som ännu ingen lyckats knäcka.
    sedan förstår jag INTE dit dillande om krypterade hårddiskar och servrar, dessa är inget som fra swysslar med, de sysslar med trafiken som går på nätet, inte med fysiska servrar och hårddiskar.

    och att dra fram ssl är lite löjeväckande i skenet av en ordentligt kryptering av mail och annat, det du talar om är ju skitsaker sdom ska kunna
    dekrypteras snabbt i realtid utan att slöqa ner server eller dators arbete, fundera lite på hur det blir med en kryptering som TAR för lång tid att ens övervägas att använda i en dators os eller filsystem där det ska dekrypteras varje gång det används.


    Tror jag vad då? Kan du inte skriva mer begripligt?
    Läs gärna först detta och fråga dig sen om ditt ovanstående påstående stämmer: http://www.fra.se/verksamhet/informationssakerhet.13.html

    *asg*
    det är ju inte mer än att de säger de ska vara RÅDGIVANDE, inte ett dugg att de fsiskt ska hjlpa med servrarna eller ens söka mot dem, däremot finns ju möjligheten att de kan använda sin möjlighet att scanna trafik mot dessa för att stoppa intrångsförsök osv, och plötsligt ser vi en avlyssning av svenssons surfande på myndighetssidor med, och då kanske även om de inte passerat landets gränser, tala om att ha stort förtroende för överhögheten.

    och kan du inte fatta vad jag skriver så kan du antingen skita i det eller bemöda dig lite mer om aqt försöka, jag skiter högaktningsfullt i om du har problem med det, och påpekar aldrig andras stavfel eller så...


    Som sagt, de skiter i hur många gånger informationen krypterats. Har du svårt med svenska språket? De bryr sig mest om andra saker än innehållet.
    Dock kan jag bara skratta åt din tilltro på kryptering. Sant är att ju mer avancerad det blir dessto längre tid tar det att knäcka den. Dock så finns det ingen kedja som är starkare än den svagaste länken och det kanske inte är själva krypteringen som är den svaga länken.

    och du verkar tro att de på något magiskt vis hittar och bara ser en meningslös ström av ettor och nollor som ser intressanta ut utamn några sökkriterier?

    men, de har själva uppgivit detta med sökord, och att det triggar för kontroll av trafiken, är denna sedan krypterad börjar arbetet att spara och dekryptera, är det kraftfullt krypterat kan det ta från månader till år att fixa saken, är det skit som ssl, några minuter....

    men försök inte att inbilla att de inte har något som triggar att det bara är trafiken i sig själv, för då har du totalt gjort bort dig, det är inte som på rqdioavlyssningstiden då det verkligen var så, kanske har du missuppfattat gammal sådan information

    Ifall han sprängt sig på Drottninggatan så kan man åtminstone ana brottsligt uppsåt, eller hur? Att då få reda på VEM som han har kommunicerat och NÄR är då förstås fullständigt ointressant? Samma sak om man tar nån i tullen med en massa sprängämnen? Vem bryr sig då om VAD de har kommunicerat om? Det viktigaste är nog i första hand att hitta hans kontaktnät och via dem förhoppningsvis få fram mer information. Det är väl därför som man även givit SÄPO rätt att be FRA om information. SÄPO utreder dock inte fildelning så du behöver inte oroa dig ett skit för att FRA skall avslöja att du tankar djursex på Pirate Bay. Wink

    och plötsligt är det inte längre fra och signalspaning du talar om, nu kommer du till det vanliga datalagringslagen, och surprise, det är inte fras uppgift, fra lyssnar i realtid, datalaringen är kontroll efter.

    vad gäller det senare så är inte alla om du bounce



    Jo, Sverige är inte som England ännu men de kan ofta utpressa någon att lämna ut nyckeln. Så skedde för nåt år sedan för en stor ring av privata servrar (alltså inte Torrent-trams).

    mm., pressa övertala, men som jag sa, det finns inga sätt att under straffansvar tvinga fram en nyckel ingen kan dömas till fängelse eller böter för att de inte avslöjar denna.


    PS.
    Kan du inte korrekturläsa vad du skriver? Som det är nu måste man nästan anlita krypteringsexperter från FRA för att begripa vad fan du vill ha sagt? Very Happy

    nej, så viktig anser jag inte denna kommunikation vara, så nej, jag lägger inte den extratiden på detta, och jag vill inte köpa nytt tangentbord, detta är kasst o stavar fel.... Very Happy
    (för små tangenter till mina stela prinskorvar till fingrar)

    Sponsored content


    Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige - Sida 2 Empty Sv: Välkommen in i diktatorsklubben, Sverige

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-20, 18:30