Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+4
ericTheDog
redalert
Secrist
ANNA2LINK
8 posters

All press på de sjuka, ingen på arbetsgivarna

ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

All press på de sjuka, ingen på arbetsgivarna Empty All press på de sjuka, ingen på arbetsgivarna

Inlägg  ANNA2LINK 2011-12-09, 12:56

I dag berättar Försäkringskassans Svante Borg att en ny tidsgräns ska införas i sjukförsäkringen från årsskiftet. Redan efter 90 dagar ska Arbetsförmedlingen börja diskutera ett eventuellt byte av jobb. Det tycks alltså som den hårt kritiserade och tajta tidsgränsen på 180 dagar nu kommer att kompletteras med en ännu tajtare gräns.

I somras röstade en majoritet av riksdagens ledamöter för att att regeringen ska ändra den regel som kan tvinga bort sjuka från sin arbetsplats redan efter 180 dagar. Regeringen ignorerade riksdagsmajoritetens beslut. Nu förhalar man och skjuter upp, men oppositionen trycker på för en snabb ändring av regeln. I nästa vecka kan en ny omröstning i riksdagen avgöra frågan.

Dagens Arena, citat;

– Vi kan inte vänta längre med att förändra den lagstiftning vi har nu. Den nuvarande lagstiftningen är ohållbar, den sätter enskilda människor i en jättesvår situation. Människor tvingas att säga upp sig eftersom de inte är färdiga med sin rehabilitering. Det har inneburit en anti-arbetslinje, säger Tomas Eneroth./…/

I förra veckan släppte Kommunal sin rapport (Kedjan som brast) som visar hur hårt regeringens sjukreglerna redan slår mot långtidssjuka. Endast 15 procent av de sjukskrivna uppgav i intervjuerna att arbetsgivaren anpassat arbetet efter deras arbetsförmåga.

Många arbetsgivare ser dagens 180-dagars regel som ett sätt att göra sig av anställda som drabbats av ohälsa. Det är illa nog. Det behövs inga tajtare tidsgränser, istället borde de tidsgränser som finns tas bort och ersättas med avstämningsmöten och hårdare press på arbetsgivaren att anpassa arbetet för den enskilde arbetstagaren.

Fackföreningen Kommunals undersökning visar tydligt på hur arbetsgivaren resonerar i dag. Ca 84 procent av de sjukskrivna som intervjuats hade blivit av med jobbet – och av dem hade tre av tio åkt ut inom en månad. Efter ett år hade majoriteten blivit av med jobbet.

Pressen sätts nu ännu hårdare på den sjukskrivne. Istället för tid och möjlighet att läka och rehabiliteras ska den som drabbas av en långvarig sjukdom eller skada stressas att söka nytt jobb redan efter 3 månader. Var finns pressen och incitamenten på arbetsgivaren att anpassa arbetet efter individen? Var finns pressen på arbetsgivaren att skapa en drägligare arbetsmiljö?

Kommunal har i sin rapport flera bra förslag på hur man ska förhindra långtidssjukskrivningar och skapa en rimligare och mer rättssäker sjukförsäkring. Här finns förslagen;
    •Fler fasta jobb utgör grunden för en hög bemanning i verksamheterna som garanterar arbetsmiljön, både för anställda och för brukare.
    •En obligatorisk företagshälsovård skapar bättre förutsättningar för arbetsanpassningar. Sanktioner mot arbetsgivare ger fler incitament att fullgöra sitt rehabiliterings- och omplaceringsansvar.
    •Ett särskilt uppdrag till Arbetsmiljöverket. Sjukskrivningstalen varierar kraftigt mellan branscher. Arbetsmiljöverket bör få i uppdrag att göra särskilda kontroller av arbetsmiljön i branscher med höga sjukskrivningstal.
    •Mer arbetslivsforskning – särskilt kring kvinnors arbetsmiljö som tydliggör klass- och könsdimensioner i arbetslivet.

För återgång till arbete och en sjukförsäkring som underlättar rehabilitering;
    •Sjukskrivningsprocessen ska vara rättssäker och därför finns det behov av en tydlig ansvarsfördelning mellan de olika aktörer som samarbetar kring individens rehabilitering. Arbetsförmedlingen har en viktig roll att fylla, särskilt när individen saknar en anställning.
    •Möjligheterna till olika former av rehabiliteringsåtgärder måste bli fler. Det kan exempelvis ske genom att fler långtidssjukskrivna får möjlighet till lönesubventionerade anställningar och arbetshjälpmedel.
    •De absoluta tidsgränserna i sjukförsäkringen ska bort. Undersökningen visar att de flesta utförsäkrade faktiskt är alltför sjuka för att delta i Arbetsförmedlingens aktiviteter. Även reglerna kring beviljandet av sjukersättning behöver ändras. De är både orimliga och rättsosäkra.
    •Omställningen mellan sjukdom och arbete ska ske med en god ekonomisk trygghet – inte i en privatekonomisk kris. De två försäkringarna, sjukrespektive arbetslöshetsförsäkringen, ska därför vara jämställda i sin ersättningsnivå på 80 procent. Det är möjligt genom höjd ersättning och höjda tak i arbetslöshetsförsäkringen.
    7/12-11
    *

Källa: World press.com

Ja vad ska man säga??? Alliansen skulle förbättra reglerna hette det efter de hade fått kritik men tyvärr så går de åt helt fel håll... Vilken mäniskosyn... Blir människor friska av att bli ännu mer pressade när sjuka människor presas hårt idag??? Tydligen så tror alliansen det. Mycket skrämmande!!!
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

All press på de sjuka, ingen på arbetsgivarna Empty Sjukt

Inlägg  Secrist 2011-12-09, 13:56

Här kan du läsa lite mer. Och från en källa som är lite mer objektiv.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.793805-ny-tidsgrans-for-sjukskrivna
    ANNA2LINK

All press på de sjuka, ingen på arbetsgivarna Empty Sv: All press på de sjuka, ingen på arbetsgivarna

Inlägg  ANNA2LINK 2011-12-09, 14:10

Secrist skrev:Här kan du läsa lite mer. Och från en källa som är lite mer objektiv.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.793805-ny-tidsgrans-for-sjukskrivna

Det låter så enkelt Secrist men när moderaterna bara är utbrända så förstår man ju hur de tänker. Alla sjuka kan inte prövas mot arbetsmarknaden efter lika lång tid beroende just på vad för sjukdom folk har... Det måste ju i såna fall vara individanpassat.
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

All press på de sjuka, ingen på arbetsgivarna Empty Sv: All press på de sjuka, ingen på arbetsgivarna

Inlägg  redalert 2011-12-09, 14:16

Hmmmm......Tomas Eneroth och dagens arena......hmmmmmmm...... Rolling Eyes
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2011-12-09, 14:19

Jag undrar om herrarna ifrån högerkanten här inne har någon som helst erfarenhet om långtidssjukdom? Ni kan bara vräka ut er vad som helst om detta och har ingen som helst förståelse många gånger utan bara tror att sjuka människor är lata. Jag är helt säker på att alliansen behandlande av sjuka/arbetslösa kommer till slut att bli deras fall... Frågan är när människor verkligen vaknar upp och ser hur faktiskt poltiken slår, hur välfärden raserats mer och mer??? Framtiden får utvisa det...
    Secrist
    Secrist

All press på de sjuka, ingen på arbetsgivarna Empty Individ

Inlägg  Secrist 2011-12-09, 16:01

Det måste ju i såna fall vara individanpassat

Vilket också sägs i artikeln.
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2011-12-09, 16:15

Secrist skrev:Det måste ju i såna fall vara individanpassat

Bra om så sker, för idag så ska ju alla prövas i vilket sjukdomstillstånd de än är i!
    Secrist
    Secrist

All press på de sjuka, ingen på arbetsgivarna Empty Sjukt

Inlägg  Secrist 2011-12-10, 00:03

ANNA2LINK skrev:

Bra om så sker, för idag så ska ju alla prövas i vilket sjukdomstillstånd de än är i!

Nja, så är det ju inte riktigt. Vad jag vet så har du själv fått väldigt mycket hjälp.
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2011-12-10, 00:27

Men Anna,

Det var ju vänstern som röstade för en förändring. Nu ändrar regeringen. Sluta gnäll.

Om vänstern vill bestämma tillsammans med sd så har de mandat att göra det.
    berralarzon
    berralarzon

Antal inlägg : 6964

Inlägg  berralarzon 2011-12-10, 01:18

Secrist skrev:
    ANNA2LINK skrev:

Nja, så är det ju inte riktigt. Vad jag vet så har du själv fått väldigt mycket hjälp.

Och du Secrist sällar dig till mobbargänget läser jag.
    //Berra
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-12-10, 01:21

berralarzon skrev:
    Secrist skrev:
    ANNA2LINK skrev:

//Berra

Lite senare på kvällen - samme rcberra
    berralarzon
    berralarzon

Antal inlägg : 6964

Inlägg  berralarzon 2011-12-10, 01:29

ericTheDog skrev:
    berralarzon skrev:
    Secrist skrev:
    ANNA2LINK skrev:

//Berra

Lite senare på kvällen - samme rcberra

Sorry att jag missa nämna dig i grenen mobbare, tar det nu istället att du är en liten skitstövel.
    //Berra
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2011-12-11, 01:49

Secrist skrev:
    ANNA2LINK skrev:

Jag pratar inte om mig själv utan allmänt!
    Secrist
    Secrist

All press på de sjuka, ingen på arbetsgivarna Empty Hjälp

Inlägg  Secrist 2011-12-11, 01:52

ANNA2LINK skrev:
    Secrist skrev:
    ANNA2LINK skrev:

Varför skulle ingen annan få hjälp om du nu fått massor av stöd? Eller har du blivit behandlad som skräp och utkastad ur systemet efter några månader? Jag har inte fått det intrycket.
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2011-12-11, 02:35

Secrist skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Secrist skrev:
    ANNA2LINK skrev:

Varför skulle ingen annan få hjälp om du nu fått massor av stöd? Eller har du blivit behandlad som skräp och utkastad ur systemet efter några månader? Jag har inte fått det intrycket.

Utkastad ur systemet är man när man är utförsäkrad. Så känns det i alla fall...

Jag fick verklig hjälp ifrån vården när det blev akut... Då hade jag varit sjuk ett tag och många får inte hjälp idag heller förrän det blir akut, framför allt inom psykiatrin och för en del så kan det bli för sent, ibland sker det med dödlig utgång...
    Alla blir inte bra behandlade idag Secrist - långtifrån.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2011-12-11, 02:50

Varför skulle arbetsgivarna tvingas att anpassa arbetet utifrån ändrade förutsättningar hos arbetstagaren?? När man blir anställd skriver man på ett kontrakt där man förbinder sig att utföra en viss typ av arbete. Ifall detta kontrakt bryts ska arbetsgivaren ha all rätt att säga upp vederbörande. På samma sätt som arbetstagaren har rätt till fackligt stöd om arbetsgivaren bryter samma kontrakt.
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2011-12-11, 02:52

Vercingetorix skrev:Varför skulle arbetsgivarna tvingas att anpassa arbetet utifrån ändrade förutsättningar hos arbetstagaren?? När man blir anställd skriver man på ett kontrakt där man förbinder sig att utföra en viss typ av arbete. Ifall detta kontrakt bryts ska arbetsgivaren ha all rätt att säga upp vederbörande. På samma sätt som arbetstagaren har rätt till fackligt stöd om arbetsgivaren bryter samma kontrakt.

Anpassas inte arbeten överhuvud taget till oss människor så lär folk bara må dåligt på sina jobb och behöva sjukskrivas. Så är det idag.Men det är ju arbetsgivarens marknad idag... De kan välja och vraka mellan arbetslösa...
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2011-12-11, 02:57

ANNA2LINK skrev:
    Vercingetorix skrev:Varför skulle arbetsgivarna tvingas att anpassa arbetet utifrån ändrade förutsättningar hos arbetstagaren?? När man blir anställd skriver man på ett kontrakt där man förbinder sig att utföra en viss typ av arbete. Ifall detta kontrakt bryts ska arbetsgivaren ha all rätt att säga upp vederbörande. På samma sätt som arbetstagaren har rätt till fackligt stöd om arbetsgivaren bryter samma kontrakt.

Anpassas inte arbeten överhuvud taget till oss människor så lär folk bara må dåligt på sina jobb och behöva sjukskrivas. Så är det idag.Men det är ju arbetsgivarens marknad idag... De kan välja och vraka mellan arbetslösa...

Nu pratar du om något helt annat. Jag pratar om det du skrev i inledningsinlägget, nämligen det att arbetsgivarna av någon anledning skulle tvingas anpassa arbetet utifrån att arbetstagarens arbetsförmåga förändrats så att denne inte längre kan fullfölja sin del av anställningskontraktet.
    Secrist
    Secrist

All press på de sjuka, ingen på arbetsgivarna Empty Kasst?

Inlägg  Secrist 2011-12-11, 11:04

Jag fick verklig hjälp ifrån vården när det blev akut... Då hade jag varit sjuk ett tag och många får inte hjälp idag heller förrän det blir akut, framför allt inom psykiatrin och för en del så kan det bli för sent, ibland sker det med dödlig utgång...
    Alla blir inte bra behandlade idag Secrist - långtifrån.

Fast du erkänner att du har fått bra hjälp och stöd? Även de senast 5 åren?
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-12-11, 11:40

ANNA2LINK skrev:

Men vad vet du om detta? Du har ju inte jobbat på typ 10-15 år. I Aftonbladet lär du inte hitta något om verkligheten.

Jag kan meddela att tempot är lågt på våra arbetsplatser. De enda man sätter press på är de som presterar bra. Dessa har samma lön som alla andra...
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2011-12-11, 11:51

Jag kan meddela att tempot är lågt på våra arbetsplatser.

lillEric är numera synonym till storhetsvansinne, killen har koll på samtliga arbetsplatser från Smygehuk till Treriksröset, herre jävlar vilka superkrafter de besitter, Knatte, Fnatte, Tjatte-trion....

All press på de sjuka, ingen på arbetsgivarna Image
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-12-11, 12:27

RedCloud skrev:

lillEric är numera synonym till storhetsvansinne, killen har koll på samtliga arbetsplatser från Smygehuk till Treriksröset, herre jävlar vilka superkrafter de besitter, Knatte, Fnatte, Tjatte-trion....

All press på de sjuka, ingen på arbetsgivarna Image

Du liknar mer och mer FF. Hittar på åsikter åt andra och sen spelar både taleskvinna och förfärad. Fjant.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2011-12-11, 12:35

Hittar på åsikter åt andra och sen spelar både taleskvinna och förfärad. Fjant.

Men lillEric nu är jag allvarligt bekymrad över din mentala hälsa (nej vid närmare eftertanke, det är jag inte).

Alla som loggar in här SER att du 9:40 skrev:

Jag invänder med att det är omöjligt att ha koll på samtliga arbetsplatser i Sverige och komma med den slutsatsen.
    Dessutom talar övertidsuttagen emot dig (som vanligt)

Så nu lillEric, berätta nu vilka åsikter som pådyvlats dig ?

Var lite man åtminstone och stå för vad du skriver, barnrumpa.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2011-12-11, 13:01

Om övertidsuttaget är högt, innebär ju det bara att arbetstempot under ordinarie arbetstid är för lågt, inte sant? Wink
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2011-12-11, 13:08

Om övertidsuttaget är högt, innebär ju det bara att arbetstempot under ordinarie arbetstid är för lågt, inte sant?

inte nödvändighetsvis....

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-26, 23:10