Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+2
Regndrottning
ANNA2LINK
6 posters

Anneli dog av svält på Caremas äldreboende

ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Anneli dog av svält på Caremas äldreboende Empty Anneli dog av svält på Caremas äldreboende

Inlägg  ANNA2LINK 2011-11-30, 23:45

"Det är fruktansvärt"

Anneli Möller, 90, dog av svält på äldreboendet som drivs av Carema i Brålanda.

– Det är fruktansvärt och jag har svårt att förstå att detta kan hända i Sverige 2011, säger svärdottern Anett Galfvensjö.

Anneli Möller var dement. De tre sista åren av sitt liv bodde hon på Solhaga äldreboende i Brålanda, Vänersborgs kommun. Hon åt allt mindre och blev allt tunnare.

Anhöriga såg vad som var på väg att hända, larmade men fick inget gehör. De fick istället höra att den gamla damen var ”liten i maten”.

"Hade räckt med klick smör"

– Kaloribehovet ökar hos den som har en demenssjukdom. Det hade räckt med en klick smör på potatisen och lite grädde i mjölken. Enklare kan det inte bli, säger Anett Galfvensjö.

Familjen hade, under åren, tankar på att anmäla äldreboendet. Anneli Möller avled i våras. När hennes anhöriga läst dödsattesten ville de att hennes kropp skulle obduceras. Dödsorsaken var undernäring, i klartext svält.

– Men vi misstänkte att det fanns någon bakomliggande sjukdom som cancer, säger Anett Galfvensjö.

Vill ha debatt

Det gjorde det inte, Annelia Möller var frisk för övrigt. Nu har familjen anmält vården av Anneli Möller till Socialstyrelsen

– Vi hoppas kunna hjälpa till så att vi får en ordentlig debatt om äldrevården i Sverige. Ska vi ha vård, som kostar pengar, eller ska vi ha äldreförvaring, säger Anett Galfvensjö.

Granskas

Carema Care vill inte kommentera det aktuella fallet.

– Sekretesslagstiftningen förhindrar oss tyvärr att kommentera det enskilda ärendet. Vi har nu inlett en dialog med de anhöriga i syfte att få patientsekretessen i ärendet hävd. Om de anhöriga ger sitt godkännande kommer vi även att kunna tala om ärendet mer ingående, säger Lena Freiholtz, kvalitetschef på Carema Care i ett pressmeddelande.

Redan för två veckor sedan beslutade branschorganisationen Vårdföretagarna att granska Carema Care. Syftet: att se om företaget brutit mot de etiska riktlinjerna eller ej som gäller för medlemmarna.

Kerstin Danielson

Jag anser inte att Carema ska få ha hand om äldrevård när patienter vanskötts och till och med Svälter! Vad är det här för VÅRD??? Förvaring skulle jag vilja säga!!!
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Anneli dog av svält på Caremas äldreboende Empty Sv: Anneli dog av svält på Caremas äldreboende

Inlägg  Regndrottning 2011-11-30, 23:47

Änglamakerskor har bolagiserats...
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Anneli dog av svält på Caremas äldreboende Empty Sv: Anneli dog av svält på Caremas äldreboende

Inlägg  redalert 2011-11-30, 23:59

Du tror inte att Anneli 90 år dog av ålderdom? Rolling Eyes
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2011-12-01, 00:02

redalert skrev:Du tror inte att Anneli 90 år dog av ålderdom? Rolling Eyes

Se det på Nyheterna nu RedA om du hinner... De pratar om det nu... Jag hörde en anhörig prata på radion om detta och ja Anneli dog av svält visade obduktionen av henne.
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Anneli dog av svält på Caremas äldreboende Empty Svält

Inlägg  Secrist 2011-12-01, 00:03

ANNA2LINK skrev:

Se det på Nyheterna nu RedA om du hinner... De pratar om det nu... Jag hörde en anhörig prata på radion om detta och ja Anneli dog av svält visade obduktionen av henne.

Får väl hoppas att Caremas dagar som aktör inom ädreomsorgen är räknade.
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2011-12-01, 00:07

Secrist skrev:
    ANNA2LINK skrev:

Får väl hoppas att Caremas dagar som aktör inom ädreomsorgen är räknade.

Ja vars... det har hänt för mycket nu...
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2011-12-01, 10:25

kan också vara tal om friheten att själv välja hur mycket man vill ät eller dricka, frågan är vad det skulle sagts om TVÅNGSMATNING?
    Tyvärr är det så att genom åren har många åldringar och sjuka valt att inte äta och dricka vilket resulterar i död.
    Ska man då tvångsmata och ge vätska med tvång, allt för att förhindra patientens egna fria vilja?

ALLT här visar på att hon själv valde att äta väldigt lite, så nu ställs frågan, ska vården i framtiden börja med tvånbgfsmatning, e näring i dropp när någon vägrar äta ordentlöigt, kanske proppa i med tratt som när de tvångsmatade gäss?

Kan tillägga att min salig far dog på samma sätt 73 år gammal på ett KOMMUNALT boende regerat av sossar, ska jag nu lasta dem för detta, trots att far själv valde att inte äta eller dricka?
    Fullt klar i huvudet.
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2011-12-01, 13:07

Sniperace skrev:kan också vara tal om friheten att själv välja hur mycket man vill ät eller dricka, frågan är vad det skulle sagts om TVÅNGSMATNING?
    Tyvärr är det så att genom åren har många åldringar och sjuka valt att inte äta och dricka vilket resulterar i död.
    Ska man då tvångsmata och ge vätska med tvång, allt för att förhindra patientens egna fria vilja?

ALLT här visar på att hon själv valde att äta väldigt lite, så nu ställs frågan, ska vården i framtiden börja med tvånbgfsmatning, e näring i dropp när någon vägrar äta ordentlöigt, kanske proppa i med tratt som när de tvångsmatade gäss?

Kan tillägga att min salig far dog på samma sätt 73 år gammal på ett KOMMUNALT boende regerat av sossar, ska jag nu lasta dem för detta, trots att far själv valde att inte äta eller dricka?
    Fullt klar i huvudet.

Precis!
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2011-12-01, 13:58

Där tog Sniper upp ngt väldigt viktigt, hade ANNA jobbat inom vården i början på 2000-talet så hade hon vetat hur populärt det var att skicka äldre som vägrade att äta till sjukhuset för att få en Peg sond inopererad, det fanns människor som var så desperata att de slet ut den.
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2011-12-01, 15:33

Sniperace skrev:kan också vara tal om friheten att själv välja hur mycket man vill ät eller dricka, frågan är vad det skulle sagts om TVÅNGSMATNING?

Fullt klar i huvudet.

Har du lyssnat på de anhöriga som pratat om henne eller sett om fallet på tv?
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2011-12-01, 17:44

ANNA2LINK skrev:

Fullt klar i huvudet.

Har du lyssnat på de anhöriga som pratat om henne eller sett om fallet på tv?

Ocvh du vet till 100% att de anhöriga VISSTE denna kvinna egen vilja?
    frågade de henne om hon fick tillräckligt osv osv.
    jag ställer mig väldigt tvivlande till att de inte gav henne så mycket hon ville ha, vad är alternativet tvångsmata?

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-26, 08:15