Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+7
F.I.S.T
Sniperace
RedMentalCase
Regndrottning
ericTheDog
Infra
ANNA2LINK
11 posters

    Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt

    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt Empty Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt

    Inlägg  ANNA2LINK 2011-11-29, 03:04

    Den moderata partikulturen i riksdagen bygger på tystnad och lydnad.

    Det hävdar den förra moderata riksdagsledamoten Anne-Marie Pålsson i sin nyutkomna bok.
    - Man har inte ett dugg att säga till om, säger hon till Expresse
    Det händer att självständiga ledamöter möts av utskällning och ifrågasättande inför hela riksdagsgruppen. Partikulturen präglas av makt och misstänksamhet. Särskilt bråkiga ledamöter möts av öppen utskällning från partiledaren Fredrik Reinfeldt. Den bilden ger den förra moderata riksdagsledamoten Anne-Marie Pålsson i boken, enligt TT.
    Boken heter Knapptryckarkompaniet och skildrar Anne-Marie Pålsson erfarenheter som riksdagsledamot under två mandatperioder. Det är en mycket pessimistisk skildring av riksdagsledamöternas roll och inflytande.
    "Vi ledamöter fungerar mest som statister, som något vackert att visa upp när demokratin behöver ett ansikte", skriver hon.
    Men Anne-Marie Pålsson betonar att hon inte är ute efter att hänga ut Moderaterna.
    – Min huvudambition med den här boken är att få fart på ett samtal om demokratin och riksdagens ställning i demokratin. Det ser ungefär likadant ut i alla partier, säger hon till Expressen.se.


    Ribban sänktes
    Pålsson kom in i riksdagen 2002 och upplevde redan under oppositionsåren att det var lågt i tak i partiet med begränsade möjligheter för enskilda ledamöter att komma till tals och påverka. Men det var ingenting mot hur det blev den andra mandatperioden när Fredrik Reinfeldt blev statsminister.
    "Då sänktes ribban ytterligare. Frihetsgraden var noll och utrymmet för egna ställningstaganden obefintligt", skriver Pålsson enligt TT.
    – Då hamnade vi i maktställning. När man sitter i opposition finns det ett visst utrymme att agera. Det handlar om att kritisera motståndaren och då kan man välja vägarna själv. Men när du sitter som underlag för regeringsmakten, har du egentligen bara en uppgift – att se till att regeringens politik drivs igenom i riksdagen, säger hon.
    Anne-Marie Pålsson beskriver ett tillfälle när den moderata riksdagsgruppen försökte hävda sin mening i samband med beslutet om FRA-lagen:
    Då möttes den av statsministerns ord: "Vad tror ni att ni är? Ett remissorgan? Som får tycka vad ni vill? Ni är här för att genomföra regeringens politik och inget annat", hävdar Anne-Marie Pålsson att Fredrik Reinfeldt ska ha sagt.
    Anne-Marie Pålsson beskriver hur Reinfeldts ord gjorde henne bedrövad. "Det jag misstänkt länge och det som många hävdat – att vi bara är ett lydigt transportkompani – fick jag nu svart på vitt på av min egen partiledare."
    Hon beskriver hur den tidigare så positiva inställningen till Fredrik Reinfeldt fick sig en rejäl törn. Många i gruppen gav uttryck för sin besvikelse. "Det var som om förtrollningen hade brutits, och efter det handlade det bara om att stålsätta sig mot nya maktuttryck från partiledarens sida", skriver hon.
    – Det var inte roligt. Det var något av det mest obehagliga jag varit med om, säger hon till Expressen.se.
    Tycker du att det är okej att uttrycka sig på det sätt som du hävdar att Reinfeldt gjorde?
    – Nej, jag tycker inte det. Jag tycker att man ska välja sina ord. Det var en hätsk stämning, regeringen var ny, man var angelägen om att driva igenom detta, motståndet var hårt i riksdagsgruppen.
    Har du personligen blivit utskälld av Reinfeldt?
    – Vad jag själv har erfarit vill jag inte ventilera. Det tycker jag är ointressant i sammanhanget.
    Anne-Marie Pålsson gick ur Moderaterna i våras, i samband med att hon återvände till sitt universitetsjobb i Lund.
    – Jag tycker inte om att vara med i ett parti som inte berättar var man får sina pengar i från. Vi är extrema i Sverige genom att tillåta den här slutenheten om pengar.
    Det låter som att du kände dig ganska maktlös under åren i riksdagen.
    – Ja, det är klart. Man har inte ett dugg att säga till om. Den makten som riksdagen har, den har shanghajats av partieliterna.
    Vad tycker du om Moderaterna i dag?
    – Jag tycker att Fredrik Reinfeldt har gjort ett bra jobb som statsminister. Partiet har gjort precis det som krävs. Ska du vinna makten måste du vinna makten om mittenväljarna – det är precis vad Moderaterna har gjort.
    Statsminister Fredrik Reinfeldt avböjer att kommentera kritiken från Anne-Marie Pålsson.

    Källa: Expressen

    "Tystnad" och "Lydnad"... Ja det låter ju som ett "bra" ledarskap...
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt Empty Sv: Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt

    Inlägg  Infra 2011-11-29, 04:17


    Ja. Vi har ju nyss fått en hint om vad toppstyrt SD är. Så varför
    inte moderaterna också? Ju längre högerut på skalan desto järnhårdare
    toppstyrning.
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt Empty Sv: Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt

    Inlägg  ericTheDog 2011-11-29, 08:58

    Och vilket parti fungerar inte på det sättet?

    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt Empty Sv: Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt

    Inlägg  Regndrottning 2011-11-29, 09:44


    Jag får instämma med Erik...

    Alla partier, mig veterligen, styrs på ett odemokratisk sätt. Göran Persson var ju känd som HSB... Han Som Bestämmer.
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt Empty Sv: Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt

    Inlägg  RedMentalCase 2011-11-29, 10:10

    Halvera antalet får som trycker på knappar i riksdagen,
    fåren benämns även ibland som riksdagsledamöter och har förmåner som en gång adeln hade, typ.

    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt Empty Sv: Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt

    Inlägg  ANNA2LINK 2011-11-29, 12:17

    Om det är så här som de flesta partier fungerar så måste det ju bli ändring på det för demokratins skull.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt Empty Sv: Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt

    Inlägg  Sniperace 2011-11-29, 12:48

    ANNA2LINK skrev:Om det är så här som de flesta partier fungerar så måste det ju bli ändring på det för demokratins skull.

    lycka till med det, tror du att de själva egentligen ställer upp på det?
    betänk att det ju är riksdagsmännen som röstar igenom lagarna, de binder knappast ris åt sina egna ryggar.

    JAg har ju tidigare skrivit att min åsikt är att alla ska rösta efter SITT samvete och inte efter partipiska, men det fick jag hårt mothugg för, det var ju odemokratiskt eftersom man valts in på partiprogrammet och partiets linje.
    så enligt detta behöver vi inga riksdagsmän, bara en från varje parti som ges procentuell makt mot hur många röster partiet fått.

    vore det bra? nej, det tycker inte jag..
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt Empty Sv: Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt

    Inlägg  F.I.S.T 2011-11-29, 12:55

    ha ha....här var alla snabba att hålla med om att det inte bara är M som är hårt toppstyrt.... men när Juholt anklagades för fusk fast han faktiskt inte fuskat, så högg inte forumhögern på samma bete, när moderater och centerpartister gjort samma sak.... Cool
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt Empty Sv: Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt

    Inlägg  ANNA2LINK 2011-11-29, 12:58

    F.I.S.T skrev:ha ha....här var alla snabba att hålla med om att det inte bara är M som är hårt toppstyrt.... men när Juholt anklagades för fusk fast han faktiskt inte fuskat, så högg inte forumhögern på samma bete, när moderater och centerpartister gjort samma sak.... Cool


    Very Happy
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt Empty Sv: Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt

    Inlägg  ericTheDog 2011-11-29, 20:35

    F.I.S.T skrev:ha ha....här var alla snabba att hålla med om att det inte bara är M som är hårt toppstyrt.... men när Juholt anklagades för fusk fast han faktiskt inte fuskat, så högg inte forumhögern på samma bete, när moderater och centerpartister gjort samma sak.... Cool


    Har inte Juholt fuskat? Nu får du väl ändå ge dig.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt Empty Sv: Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt

    Inlägg  redalert 2011-11-29, 20:56

    ANNA2LINK skrev:
    F.I.S.T skrev:ha ha....här var alla snabba att hålla med om att det inte bara är M som är hårt toppstyrt.... men när Juholt anklagades för fusk fast han faktiskt inte fuskat, så högg inte forumhögern på samma bete, när moderater och centerpartister gjort samma sak.... Cool


    Very Happy

    Snälla berätta vad är det som är så roligt? Rolling Eyes
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt Empty Sv: Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt

    Inlägg  Sniperace 2011-11-29, 21:00

    redalert skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    F.I.S.T skrev:ha ha....här var alla snabba att hålla med om att det inte bara är M som är hårt toppstyrt.... men när Juholt anklagades för fusk fast han faktiskt inte fuskat, så högg inte forumhögern på samma bete, när moderater och centerpartister gjort samma sak.... Cool


    Very Happy

    Snälla berätta vad är det som är så roligt? Rolling Eyes
    det tror jag inte hon själv vet, att ALLA partier kör hårt med partipiska är inget någon höger någonsin förnekat, men som en hel del faktiskt beklagat.
    Vänstern VILL ha en hård partipiska där dess ledamöter utan att tänka lyder partiets beslut.

    Detta bekräftades från vänterhåll där jag ansåg att alla ledamöter borde rösta efter sitt eget samvete.... då fick jag veta att de var invalda på partilinjen och var antidemokrater om de röstade efter eget samvete...
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt Empty Sv: Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt

    Inlägg  Vercingetorix 2011-11-29, 22:10

    Personligen ser jag hellre en smula styrning i ett parti, snarare än den polska riksdag som tycks vara rådande inom sap...
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt Empty Sv: Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt

    Inlägg  R.O.F.L 2011-11-29, 23:02

    Vercingetorix skrev:Personligen ser jag hellre en smula styrning i ett parti, snarare än den polska riksdag som tycks vara rådande inom sap...

    Popcornmaskin enligt Östros.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt Empty Sv: Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt

    Inlägg  Regndrottning 2011-11-29, 23:37


    Personligen anser jag att varje riksdagsledamot skall rösta med sitt parti i alla frågor som de har gått till val på. För det är den politiken som väljarna har valt.

    Vid övriga frågor skall det lyssnas lite mer på väljarna samt att varje ledamot skall rösta efter eget skön.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt Empty Konstigt

    Inlägg  Secrist 2011-11-30, 00:02

    Ju längre högerut på skalan desto järnhårdare toppstyrning.

    Mmmm...saklig politisk analys. Razz

    Sponsored content


    Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt Empty Sv: Förra riksdagsledamoten sågar Reinfeldt

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-19, 11:48