DirtyDog 2011-11-25, 22:09
Corven skrev:Det är lite lustigt att läsa om hur kraftproduktionen är fördelad. Som då ska ligga till grund för dessa zoner.
Att det tillverkas så mycket mer elkraft i norr.
Inget kärnkraftverk befinner sig norr om Dalälven vad jag vet.... Och vad jag vet så står kärnkraften för närmare hälften av vår energiproduktion....
Visst tillverkas det mycket ström i Norrland, men den förbrukas inte där. Hade det inte varit bättre att öka kapaciteten för kraftöverföring, så att man slapp energiförlusterna pga flaskhalsarna?
Det är sant att 80% av vattenkraften (som står för nästan 50% av landets elproduktion) tillverkas i Norrland. Alltså skapas 40% av el-kraften i Norrland där endast 15% av landets befolkning bor. Orsaken är givetvis den att vattenkraft utan jämförelse är billigast att tillverka och i norr finns det flest stora älvar med bra vattenflöde.
Av denna orsak har de mest elförbrukande företagen normalt placerat sig i norr i närhet av stora älvar. Av denna anledning så förbrukar Norrland förhållandevis mycket el också och även de som bor där måste värma upp sina hus under längre tid på året.
Kapaciteten för kraftöverföring är under utbyggnad med det kommer att ta lång tid innan det kan gynna halv-danskarna eftersom "vissa" hade så jävla bråttom att avveckla Barsebäck. Dessutom ökar populationen ständigt i mellan-Sverige så mycket förbrukas nog på vägen ned.
Trots att svensk vattenkraft nästan står för halva vår el-produktion så har lilla Norge en dubbelt så hög elproduktion från vattenkraft som Sverige. Jämför man Sverige med länder med liknande geografiskt läge och hög andel energiintensiv industri har Sverige inte på något sätt en särskilt hög elkonsumtion. Finland, Norge, Kanada och Island har alla högre elkonsumtion per capita än Sverige.
Svensk industri är världsledande inom energieffektivisering. Men inget tyder på att denna effektivisering möjliggör en minskad elanvändning. Effektiviseringen har skett tack vare övergång till el. Det finns också ett starkt samband mellan ökad elanvändning och ekonomisk tillväxt.
Det är inte bara el-användningen som ökar i landet utan även befolkningen ökar och i framtiden hoppas man även kunna ersätta bensin m.m. med el till den ökande befolkningen. Att då lägga ned kärnkraftverk till förmån till vindsnurror är fullständigt vansinne och jag hoppas att majoriteten snart inser detta.