Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+2
RedMentalCase
redalert
6 posters

    Vänsterpartiets gullgris och partiledarekandidat......

    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Vänsterpartiets gullgris och partiledarekandidat...... Empty Vänsterpartiets gullgris och partiledarekandidat......

    Inlägg  redalert 2011-11-22, 21:44

    V-kandidat har inte betalat partiskatt!
    Alla Vänsterpartiets riksdagsledamöter ska skänka 5 000 kronor i månaden till en valfond. Det är en grundläggande princip, men ordförandekandidaten Rossana Dinamarca har inte alltid betalat sin partiskatt, kan SvD avslöja.

    Alla förtroendevalda i Vänsterpartiet bör betala ”minst tio procent” av sitt arvode efter skatt till partiet. Riksdagsledamöterna, som i dag har ett arvode på 57 000 kronor i månaden, förväntas bidra med 5 000 kronor varje månad.

    Pengarna går till Vänsterpartiets centrala valfond, och används för att finansiera valrörelsen.
    Att betala partiskatt – eller partibidrag som det formellt heter i stadgarna – är en rekommendation, men betraktas i Vänsterpartiet som självklart. Ledningens hållning är att det inte finns någon ”godtagbar ursäkt” för en riksdagsledamot att systematiskt avstå från partiskatten.

    - Den är helig, kan man säga. Vi har grundinställningen att man inte ska kunna sko sig på arvoden för politiskt arbete, förklarar Bo Leinerdal, biträdande partiseketerare.

    Jonas Sjöstedt, Rossana Dinamarca, Ulla Andersson, Hans Linde

    De fyra kandidater som just nu tävlar om att efterträda Lars Ohly på partiledarposten står samstämmigt bakom systemet med partiskatt.

    - Vi är ett fattigt parti, och pengarna behövs. Men jag tycker också att det är viktigt att vi som är heltidspolitiker inte har för många förmåner, som gör att vi tappar fotfästet och blir fartblinda, säger Hans Linde, gruppledare i riksdagen.

    - Jag har betalat partiskatt varje månad under de fem år jag suttit i riksdagen, fortsätter han.

    Att ge bort 5 000 kronor varje månad, och därutöver 2000 kronor av gruppledararvodet, är ”inga som helst problem”, enligt Hans Linde.

    - Innan jag kom in i riksdagen var jag timvikarie på ett behandlingshem i Göteborg. Då tjänade jag 16 400 kronor före skatt.

    Även Ulla Andersson följer rekommendationen, och bidrar med 5000 kronor i månaden till partiets valfond.

    - Jag har alltid betalat, hela tiden, det är inlagt i min Internetbank. Det är inte mer än rimligt med partiskatt. Vi har så pass höga arvoden, och det är också en solidaritetshandling med partiet, motiverar hon.

    Samma besked ger Jonas Sjöstedt:

    - Jag betalar partiskatt, och jag har alltid betalat partiskatt, även när jag satt i EU-parlamentet. Vi ska inte berika oss på våra uppdrag, det är ett gemensamt beslut vi har tagit.

    När SvD frågar Rosssana Dinamarca, vice partiordförande, om hon betalar partiskatt blir svaret jakande:

    - Jag har betalat sedan 2002 (då valdes Rossana Dinamarca in i riksdagen), fast då hette det inte partiskatt, utan kanslibidrag.

    Rossana Dinamarca (V), partiledarkandidat

    Men ett par timmar senare återkommer Rossana Dinamarca till SvD, och berättar att hon har lämnat felaktiga uppgifter vid det tidigare samtalet.

    - Jag har inte betalat hela tiden. Det har varit till och från, ibland har det varit en något lägre summa, ibland har det inte varit något alls. Men jag har ändå försökt att göra det, säger hon.

    Varför har du inte betalat varje månad?

    - Det är ingenting som jag vill gå in på. Det är av helt privata skäl, som jag har tagit upp med gruppledaren, säger Rossana Dinamarca.

    Hon poängterar att Vänsterpartiets partiskatt är en ”viktig princip”.

    - Vi är ju ett parti som inte har så mycket pengar. Jag kan bara beklaga att jag inte har kunnat bidra fullt ut, hela tiden. Det är inget jag är glad för, och det har inte känts bra. Men det har funntis skäl för det.

    Källor till SvD säger att du började betala partiskatt först när du tillkännagav din kandidatur i augusti. Hur ser du på det?

    - Det finns säkert skäl till varför man säger så. Men jag har betalat innan dess också, säger Rossana Dinamarca.

    Vad tror du att partiet tycker om att du inte alltid har betalat?

    - Det kan nog vara lite olika. Men jag har berättat om det här för gruppledaren, och tagit upp det med valberedningen inför kongressen och partiledarvalet. Det är inget jag har hymlat med.

    Partiskatten är en av många frågor som valberedningen har tagit upp i samtalen med de fyra partiledarkandidaterna, berättar Elise Norberg Pilhem, som leder arbetet. Om någon inte har betalat är det en faktor bland andra.

    - Man får väga in det i allting annat. Om det finns godtagbara orsaker saknar det betydelse, säger Elise Norberg Pilhem.

    Vänsterpartiet har beslutat att redovisa namnen på de personer som under 2011 ger bidrag till partiet på mer än 20 000 kronor. Därmed kommer även partiskatten från riksdagsledamöterna att offentliggöras. Men än så länge är uppgifterna hemliga.

    affraid affraid affraid affraid affraid
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Vänsterpartiets gullgris och partiledarekandidat...... Empty Sv: Vänsterpartiets gullgris och partiledarekandidat......

    Inlägg  RedMentalCase 2011-11-22, 22:27

    Partiskatt?? lol Vänsterpartiet påminner om en sekt på mer än ett sätt.Smile
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Vänsterpartiets gullgris och partiledarekandidat...... Empty Sv: Vänsterpartiets gullgris och partiledarekandidat......

    Inlägg  F.I.S.T 2011-11-23, 01:09

    RedMentalCase skrev:Partiskatt?? lol Vänsterpartiet påminner om en sekt på mer än ett sätt.Smile

    Att frivilligt dela med sig av något, är tydligen helt främmande för dig.... att ta emot partibidrag utan att redovisa varifrån det kommer, är lättare för dig att KÖPA..

    .... osså kommer du och snackar om sekt.... herrejösses så blåst du är
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Vänsterpartiets gullgris och partiledarekandidat...... Empty Sv: Vänsterpartiets gullgris och partiledarekandidat......

    Inlägg  RedMentalCase 2011-11-23, 01:42

    F.I.S.T skrev:
    RedMentalCase skrev:Partiskatt?? lol Vänsterpartiet påminner om en sekt på mer än ett sätt.Smile

    Att frivilligt dela med sig av något, är tydligen helt främmande för dig.... att ta emot partibidrag utan att redovisa varifrån det kommer, är lättare för dig att KÖPA..

    .... osså kommer du och snackar om sekt.... herrejösses så blåst du är

    Vänsterpartiet, svenska politikens svar på Jehovas och det muslimska brödraskapet.

    Sekt.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Vänsterpartiets gullgris och partiledarekandidat...... Empty Sv: Vänsterpartiets gullgris och partiledarekandidat......

    Inlägg  redalert 2011-11-23, 09:14

    F.I.S.T skrev:
    RedMentalCase skrev:Partiskatt?? lol Vänsterpartiet påminner om en sekt på mer än ett sätt.Smile

    Att frivilligt dela med sig av något, är tydligen helt främmande för dig.... att ta emot partibidrag utan att redovisa varifrån det kommer, är lättare för dig att KÖPA..

    .... osså kommer du och snackar om sekt.... herrejösses så blåst du är
    Det visade ju sig att den inte var frivillig din vedervärdiga sopa!
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Vänsterpartiets gullgris och partiledarekandidat...... Empty Sv: Vänsterpartiets gullgris och partiledarekandidat......

    Inlägg  RedMentalCase 2011-11-23, 10:52

    redalert skrev:
    F.I.S.T skrev:
    RedMentalCase skrev:Partiskatt?? lol Vänsterpartiet påminner om en sekt på mer än ett sätt.Smile

    Att frivilligt dela med sig av något, är tydligen helt främmande för dig.... att ta emot partibidrag utan att redovisa varifrån det kommer, är lättare för dig att KÖPA..

    .... osså kommer du och snackar om sekt.... herrejösses så blåst du är
    Det visade ju sig att den inte var frivillig din vedervärdiga sopa!

    lol, Det är gratis underhållning när rd fist och form går på.
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Vänsterpartiets gullgris och partiledarekandidat...... Empty Sv: Vänsterpartiets gullgris och partiledarekandidat......

    Inlägg  berralarzon 2011-11-23, 21:44

    RedMentalCase skrev:
    redalert skrev:
    F.I.S.T skrev:
    RedMentalCase skrev:Partiskatt?? lol Vänsterpartiet påminner om en sekt på mer än ett sätt.Smile

    Att frivilligt dela med sig av något, är tydligen helt främmande för dig.... att ta emot partibidrag utan att redovisa varifrån det kommer, är lättare för dig att KÖPA..

    .... osså kommer du och snackar om sekt.... herrejösses så blåst du är
    Det visade ju sig att den inte var frivillig din vedervärdiga sopa!

    lol, Det är gratis underhållning när rd fist och form går på.

    Detta är f-nimig inte gratis jag betalar mitt bredband själv och det för att få se dina och ra,s brunakortbyxor åka ner gång på gång.. samt att skåda dina jättekliv upp pottkanten ideligen.
    //Berra
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Vänsterpartiets gullgris och partiledarekandidat...... Empty Skatt?

    Inlägg  Secrist 2011-11-23, 23:52

    Visst påminner vänsterpartiets krav på pengar till partiet väldigt mycket om de system som olika religiösa sekter använder sig av.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Vänsterpartiets gullgris och partiledarekandidat...... Empty Sv: Vänsterpartiets gullgris och partiledarekandidat......

    Inlägg  Sniperace 2011-11-24, 10:16

    Secrist skrev:Visst påminner vänsterpartiets krav på pengar till partiet väldigt mycket om de system som olika religiösa sekter använder sig av.

    Ja, vi har ju hört deras fördömande om att dessa tar pengar från sina medlemmar (tiondet och offergåvor under deras sammankomster)
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Vänsterpartiets gullgris och partiledarekandidat...... Empty Sv: Vänsterpartiets gullgris och partiledarekandidat......

    Inlägg  F.I.S.T 2011-11-24, 12:12

    redalert skrev:
    F.I.S.T skrev:
    RedMentalCase skrev:Partiskatt?? lol Vänsterpartiet påminner om en sekt på mer än ett sätt.Smile

    Att frivilligt dela med sig av något, är tydligen helt främmande för dig.... att ta emot partibidrag utan att redovisa varifrån det kommer, är lättare för dig att KÖPA..

    .... osså kommer du och snackar om sekt.... herrejösses så blåst du är
    Det visade ju sig att den inte var frivillig din vedervärdiga sopa!

    När man som du har 90 % inlägg innehållandes oneliners med nedvärderande namnkallningar, samt nästan inget som ens tangerar varken ämne eller sidospår, bör man vara mer återhållsam i språket och framtoningen.

    För övrigt så är det visst frivilligt .... annars skulle väl Dinamarca varit entledigad nu ?..... hur gärna du än drömmer i din fantasivärd, så är det V som står för demokratiska värderingar, och M urholkar demokratin


    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Vänsterpartiets gullgris och partiledarekandidat...... Empty Frivilligt

    Inlägg  Secrist 2011-11-24, 14:21

    För övrigt så är det visst frivilligt

    Och när Bandidos pressar pengar av pubägare så är det också "frivilligt". Självklart måste man ifrågasätta frivilligheten när 100% gör det. Hur frivilligt är det då?
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Vänsterpartiets gullgris och partiledarekandidat...... Empty Sv: Vänsterpartiets gullgris och partiledarekandidat......

    Inlägg  redalert 2011-11-24, 14:21

    F.I.S.T skrev:
    redalert skrev:
    F.I.S.T skrev:
    RedMentalCase skrev:Partiskatt?? lol Vänsterpartiet påminner om en sekt på mer än ett sätt.Smile

    Att frivilligt dela med sig av något, är tydligen helt främmande för dig.... att ta emot partibidrag utan att redovisa varifrån det kommer, är lättare för dig att KÖPA..

    .... osså kommer du och snackar om sekt.... herrejösses så blåst du är
    Det visade ju sig att den inte var frivillig din vedervärdiga sopa!

    När man som du har 90 % inlägg innehållandes oneliners med nedvärderande namnkallningar, samt nästan inget som ens tangerar varken ämne eller sidospår, bör man vara mer återhållsam i språket och framtoningen.

    För övrigt så är det visst frivilligt .... annars skulle väl Dinamarca varit entledigad nu ?..... hur gärna du än drömmer i din fantasivärd, så är det V som står för demokratiska värderingar, och M urholkar demokratin



    Hi hi vem sade: "herrejösses så blåst du är" ?

    Wake up nu pajas för du vet väl att som bäddar får man ligga? lol!
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Vänsterpartiets gullgris och partiledarekandidat...... Empty Sv: Vänsterpartiets gullgris och partiledarekandidat......

    Inlägg  F.I.S.T 2011-11-24, 16:06

    redalert skrev:

    Hi hi vem sade: "herrejösses så blåst du är" ?

    Wake up nu pajas för du vet väl att som bäddar får man ligga? lol!

    så ditt försvar är att jag är den som smutspratar, och du bara försvarar dig ??? Laughing

    Sponsored content


    Vänsterpartiets gullgris och partiledarekandidat...... Empty Sv: Vänsterpartiets gullgris och partiledarekandidat......

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-19, 20:03