Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+8
RedMentalCase
F.I.S.T
berralarzon
Secrist
ericTheDog
formsvackan
Infra
Sossar ee lata
12 posters

    Norrlänningar är sjukast/latast

    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Norrlänningar är sjukast/latast - Sida 2 Empty Sv: Norrlänningar är sjukast/latast

    Inlägg  redalert 2011-11-22, 21:18

    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:
    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Finns det inga jobb i Norrland, så är det ju självklart att det på sikt avfolkas, din lösning är att alla ska få betalt i alla fall???, eller att vi ska hoppas på det bästa?
    Utveckla norrland, eller om du hellre vill kan vi kalla alla för lappar och pengarna för bidrag till rennäringen.

    Utveckla hur?, med ditt "brukarsystem".. GAPSKRATT. Du snackar bara skit, inte ett enda konkret förslag, om det inte handlar om bidrag förstås, då verkar du på allerten.

    Norrland var under långa tider ännu mer glesbefolkat än idag, det kom ett uppsving på 17 1800-talen , skog malm vattenkraft, det är industrier som idag inte kräver så mycket arbetskraft.
    En normal människa inser då att folk lär flytta på sig , igen.
    Eller så kan de vänta i evighet på dina ickeförslag.
    Varför ska operan och dramaten nödvändigtvis ligga i Stockholm och inte i Pite ? En pitebo bidrar med lika mycket i statsbidrag som en nollåtta gör.

    Antar att ovan nämnda kulturlokaler ligger i Stockholm för att det är huvudstaden och största staden befolkningsmässigt för övrigt skulle jag nog vilja minska kulturanslagen från skattemedel håller du inte med? clown
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Norrlänningar är sjukast/latast - Sida 2 Empty Sv: Norrlänningar är sjukast/latast

    Inlägg  formsvackan 2011-11-22, 21:20

    redalert skrev:för övrigt skulle jag nog vilja minska kulturanslagen från skattemedel håller du inte med?
    Jag skulle vilja minska alla bidrag från landsorten till Stockholm.
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Norrlänningar är sjukast/latast - Sida 2 Empty Sv: Norrlänningar är sjukast/latast

    Inlägg  RedMentalCase 2011-11-22, 21:26

    formsvackan skrev:
    redalert skrev:för övrigt skulle jag nog vilja minska kulturanslagen från skattemedel håller du inte med?
    Jag skulle vilja minska alla bidrag från landsorten till Stockholm.

    "Vi" har redan gjort det, hänger du inte med i politiken, form?

    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Norrlänningar är sjukast/latast - Sida 2 Empty Sv: Norrlänningar är sjukast/latast

    Inlägg  formsvackan 2011-11-22, 21:27

    RedMentalCase skrev:
    formsvackan skrev:
    redalert skrev:för övrigt skulle jag nog vilja minska kulturanslagen från skattemedel håller du inte med?
    Jag skulle vilja minska alla bidrag från landsorten till Stockholm.

    "Vi" har redan gjort det, hänger du inte med i politiken, form?
    Vad har "vi" gjort ?
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Norrlänningar är sjukast/latast - Sida 2 Empty Sv: Norrlänningar är sjukast/latast

    Inlägg  RedMentalCase 2011-11-22, 21:32

    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:
    formsvackan skrev:
    redalert skrev:för övrigt skulle jag nog vilja minska kulturanslagen från skattemedel håller du inte med?
    Jag skulle vilja minska alla bidrag från landsorten till Stockholm.

    "Vi" har redan gjort det, hänger du inte med i politiken, form?
    Vad har "vi" gjort ?

    Statlig skatt är sänkt, mindre pengar till 08, men det är väl inte bra förstås?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Norrlänningar är sjukast/latast - Sida 2 Empty Sv: Norrlänningar är sjukast/latast

    Inlägg  formsvackan 2011-11-22, 21:38

    RedMentalCase skrev:Statlig skatt är sänkt, mindre pengar till 08, men det är väl inte bra förstås?
    På vilket sätt medför det att landsortens bidrag till Sthlm blir mindre ?
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Norrlänningar är sjukast/latast - Sida 2 Empty Sv: Norrlänningar är sjukast/latast

    Inlägg  RedMentalCase 2011-11-22, 22:29

    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Statlig skatt är sänkt, mindre pengar till 08, men det är väl inte bra förstås?
    På vilket sätt medför det att landsortens bidrag till Sthlm blir mindre ?

    Statliga pengar används ju bland annat till den där operan du dillade om nyligen, vet du ingenting?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Norrlänningar är sjukast/latast - Sida 2 Empty Sv: Norrlänningar är sjukast/latast

    Inlägg  formsvackan 2011-11-22, 22:38

    RedMentalCase skrev:
    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Statlig skatt är sänkt, mindre pengar till 08, men det är väl inte bra förstås?
    På vilket sätt medför det att landsortens bidrag till Sthlm blir mindre ?

    Statliga pengar används ju bland annat till den där operan du dillade om nyligen, vet du ingenting?
    Kaffepengar i sammanhanget !

    Det största bidraget från landsorten till Sthlm sker i form av gratis utbildad arbetskraft. Landsorten tar alla kostnader för barnomsorg och skola. Sthlm får skatteintäkterna från förvärvsarbetet. Ofta flyttar "ungen" tillbaka till rötterna när det är dags för pension, så landsorten får stå för åldringsvården ....

    Det borde införas transferpengar mellan kommunerna Very Happy
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Norrlänningar är sjukast/latast - Sida 2 Empty Sv: Norrlänningar är sjukast/latast

    Inlägg  RedMentalCase 2011-11-22, 23:09

    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:
    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Statlig skatt är sänkt, mindre pengar till 08, men det är väl inte bra förstås?
    På vilket sätt medför det att landsortens bidrag till Sthlm blir mindre ?

    Statliga pengar används ju bland annat till den där operan du dillade om nyligen, vet du ingenting?
    Kaffepengar i sammanhanget !

    Det största bidraget från landsorten till Sthlm sker i form av gratis utbildad arbetskraft. Landsorten tar alla kostnader för barnomsorg och skola. Sthlm får skatteintäkterna från förvärvsarbetet. Ofta flyttar "ungen" tillbaka till rötterna när det är dags för pension, så landsorten får stå för åldringsvården ....

    Det borde införas transferpengar mellan kommunerna Very Happy

    Alla dessa kulturpengar är knappast kaffepengar,

    och det finns inte många universitet i landsorten, så vilka gratisutbildade pratar du om??

    08 områdets största roffande är alla de myndigheter som finns där, betalöade med statliga medel.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Norrlänningar är sjukast/latast - Sida 2 Empty Sv: Norrlänningar är sjukast/latast

    Inlägg  formsvackan 2011-11-22, 23:19

    RedMentalCase skrev:08 områdets största roffande är alla de myndigheter som finns där, betalöade med statliga medel.
    För att inte prata om ATG som tar det som blir över Very Happy

    Sthlm fick för några år sedan in över 30 miljoner per år i kommunalskatt från mina och andras insatser. Om detta har förändrats vet jag inte.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Norrlänningar är sjukast/latast - Sida 2 Empty Sv: Norrlänningar är sjukast/latast

    Inlägg  F.I.S.T 2011-11-23, 00:58

    ericTheDog skrev:
    formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:Tror inte de blir sjuka i Skåne bara för det flyttar dit en lat norrlänning.
    Om inte den late norrlänningen plötsligt blir olat (norrländska) har lathetsnivån i Skåne höjts om denne deporterats dit.


    Haha, deporterats - att ta ansvar för sin egen försörjning. Något för fists ordbok?

    Nädu om den late norrlänningen bara gör sitt jobb i Skåne så kan vi nog ha överseende med dennes lathet på fritiden.

    Faktum är att det är norrlänningen, som är den bästa arbetskraften, mest trogen arbetsgivaren, och villig att flytta för jobb..... jag tror dock inte att det är möjligt att 9 miljoner svenskar ska bo söder om Dalälven.....
    För övrigt skulle denna utveckling lätt kunna motverkas om någon hade drivit decentraliseringspolitik, dvs en levande landsbygd. Själv har jag bott både i Sthlm och Norrland, och Stockholmarna är betydligt mer bortskämda över lag, och bara för att man stressar (Stockholmare)...innebär det inte att man arbetar bra och effektivt
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Norrlänningar är sjukast/latast - Sida 2 Empty Sv: Norrlänningar är sjukast/latast

    Inlägg  F.I.S.T 2011-11-23, 01:01

    Form !.... en liten detalj om det norrländska språket, är att i allmänhet kan man sätta O framför ett adjektiv eller verb, och bilda ett ord som betyder motsatsen.... men i detta fall betyder olat = ovana, last Cool
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Norrlänningar är sjukast/latast - Sida 2 Empty Sv: Norrlänningar är sjukast/latast

    Inlägg  Thetaxpayer 2011-11-23, 01:10

    F.I.S.T skrev:Form !.... en liten detalj om det norrländska språket, är att i allmänhet kan man sätta O framför ett adjektiv eller verb, och bilda ett ord som betyder motsatsen.... men i detta fall betyder olat = ovana, last Cool



    Hmm,
    Detta är något jag kommer ihåg från min tid norröver. Jag tror till och med att man kan säga att jag har anammat denna egenhet till en viss del. Dock så föredrar jag naturligtvis, Tjöta, tjomme , svale och bamba etc,etc Very Happy
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Norrlänningar är sjukast/latast - Sida 2 Empty Sv: Norrlänningar är sjukast/latast

    Inlägg  lazy 2011-11-23, 01:38

    F.I.S.T skrev:
    Faktum är att det är norrlänningen, som är den bästa arbetskraften, mest trogen arbetsgivaren, och villig att flytta för jobb.....

    Så därför gjorde du precis tvärtom? Från Stockholm med massor av jobb till Ångermanland med inte så många jobb. Wink
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Norrlänningar är sjukast/latast - Sida 2 Empty Sv: Norrlänningar är sjukast/latast

    Inlägg  formsvackan 2011-11-23, 01:40

    F.I.S.T skrev:Form !.... en liten detalj om det norrländska språket, är att i allmänhet kan man sätta O framför ett adjektiv eller verb, och bilda ett ord som betyder motsatsen.... men i detta fall betyder olat = ovana, last Cool
    Jag vet, men kunde inte motstå frestelsen Very Happy
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Norrlänningar är sjukast/latast - Sida 2 Empty Sv: Norrlänningar är sjukast/latast

    Inlägg  RedMentalCase 2011-11-23, 01:56

    Oarbetssamma.

    Norrländskt begrepp för dem själva?

    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Norrlänningar är sjukast/latast - Sida 2 Empty Sv: Norrlänningar är sjukast/latast

    Inlägg  F.I.S.T 2011-11-23, 02:47

    lazy skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Faktum är att det är norrlänningen, som är den bästa arbetskraften, mest trogen arbetsgivaren, och villig att flytta för jobb.....

    Så därför gjorde du precis tvärtom? Från Stockholm med massor av jobb till Ångermanland med inte så många jobb. Wink

    Jag fick jobb när jag flyttade till Ångermanland, och har haft många jobb här....
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Norrlänningar är sjukast/latast - Sida 2 Empty Sv: Norrlänningar är sjukast/latast

    Inlägg  F.I.S.T 2011-11-23, 02:48

    RedMentalCase skrev:Oarbetssamma.

    Norrländskt begrepp för dem själva?


    Nä ....ännu en dum kommentar från Mentalcase bara
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Norrlänningar är sjukast/latast - Sida 2 Empty Sv: Norrlänningar är sjukast/latast

    Inlägg  RedMentalCase 2011-11-23, 02:51

    F.I.S.T skrev:
    RedMentalCase skrev:Oarbetssamma.

    Norrländskt begrepp för dem själva?


    Nä ....ännu en dum kommentar från Mentalcase bara

    Så du ljög när du sa att ni satte O framför ....

    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Norrlänningar är sjukast/latast - Sida 2 Empty Sv: Norrlänningar är sjukast/latast

    Inlägg  F.I.S.T 2011-11-23, 02:54

    RedMentalCase skrev:
    F.I.S.T skrev:
    RedMentalCase skrev:Oarbetssamma.

    Norrländskt begrepp för dem själva?


    Nä ....ännu en dum kommentar från Mentalcase bara

    Så du ljög när du sa att ni satte O framför ....


    du ljög i din benämning om hur norrlänningar är
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Norrlänningar är sjukast/latast - Sida 2 Empty Sv: Norrlänningar är sjukast/latast

    Inlägg  RedMentalCase 2011-11-23, 02:57

    F.I.S.T skrev:
    RedMentalCase skrev:
    F.I.S.T skrev:
    RedMentalCase skrev:Oarbetssamma.

    Norrländskt begrepp för dem själva?


    Nä ....ännu en dum kommentar från Mentalcase bara

    Så du ljög när du sa att ni satte O framför ....


    du ljög i din benämning om hur norrlänningar är

    Nej jag ljög inte, jag bara extrapolerade ditt O-ande, dumskalle!

    Förresten, ska inte lögnhalsen upp och jobba imorron? Eller är det lite norrlandsledigt igen?
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Norrlänningar är sjukast/latast - Sida 2 Empty Sv: Norrlänningar är sjukast/latast

    Inlägg  lazy 2011-11-23, 03:06

    RedMentalCase skrev:

    Förresten, ska inte lögnhalsen upp och jobba imorron? Eller är det lite norrlandsledigt igen?

    Enligt F.I.S.T själv så har de arbetsamma norrlänningarna flyttat till Stockholm. Smile
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Norrlänningar är sjukast/latast - Sida 2 Empty Sv: Norrlänningar är sjukast/latast

    Inlägg  RedMentalCase 2011-11-23, 03:10

    lazy skrev:
    RedMentalCase skrev:

    Förresten, ska inte lögnhalsen upp och jobba imorron? Eller är det lite norrlandsledigt igen?

    Enligt F.I.S.T själv så har de arbetsamma norrlänningarna flyttat till Stockholm. Smile

    Jaha, det "arbetssamma" Stockholm, bestående av fjollor och gratisätare,
    så det är inflyttade norrlänningar allihop?, det förklarar saken?Smile
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Norrlänningar är sjukast/latast - Sida 2 Empty Sv: Norrlänningar är sjukast/latast

    Inlägg  Infra 2011-11-23, 12:14



    Utan Norrland stannar Sverige.
    Sossar ee lata
    Sossar ee lata


    Antal inlägg : 5378
    Join date : 09-12-18

    Norrlänningar är sjukast/latast - Sida 2 Empty Du är bra korkad du

    Inlägg  Sossar ee lata 2011-11-23, 12:17

    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:
    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Finns det inga jobb i Norrland, så är det ju självklart att det på sikt avfolkas, din lösning är att alla ska få betalt i alla fall???, eller att vi ska hoppas på det bästa?
    Utveckla norrland, eller om du hellre vill kan vi kalla alla för lappar och pengarna för bidrag till rennäringen.

    Utveckla hur?, med ditt "brukarsystem".. GAPSKRATT. Du snackar bara skit, inte ett enda konkret förslag, om det inte handlar om bidrag förstås, då verkar du på allerten.

    Norrland var under långa tider ännu mer glesbefolkat än idag, det kom ett uppsving på 17 1800-talen , skog malm vattenkraft, det är industrier som idag inte kräver så mycket arbetskraft.
    En normal människa inser då att folk lär flytta på sig , igen.
    Eller så kan de vänta i evighet på dina ickeförslag.
    Varför ska operan och dramaten nödvändigtvis ligga i Stockholm och inte i Pite ? En pitebo bidrar med lika mycket i statsbidrag som en nollåtta gör.

    I pite bor det ett hundratal myspysklädda bönder som inte vet vad Operan & Dramaten är, verkar kanon att lägga dom där då cheers cheers
    Ja jisses

    Sponsored content


    Norrlänningar är sjukast/latast - Sida 2 Empty Sv: Norrlänningar är sjukast/latast

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 12:26