Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


    Renköttet räcker inte till

    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Renköttet räcker inte till  Empty Renköttet räcker inte till

    Inlägg  formsvackan 2011-10-02, 16:05

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/renkottet-racker-inte-till_6518318.svd

    Snart börjar säsongen då mer än 50 000 renar slaktas, men renköttet räcker ändå inte till för att mätta marknaden.

    - Det är ett oerhört sug efter renkött i länder som Tyskland, Schweiz och Österrike. Men de vill ha stora partier, så stora att hela årsproduktionen skulle gå åt, säger Eva Wiklund, projektledare i Renlycka, renägarnas kvalitetsförening.

    Renkött är jämförelsevis dyrt. Det beror bland annat på att antalet renar begränsas av brist på betesområden och ökat antal rovdjur.

    - Alla frågar varför det inte finns renkött i Stockholm, Malmö och Göteborg. Men det mesta av det kött som finns säljs i renbetesområdena, säger Eva Wiklund.

    Senaste slaktsäsongen, november till april, slaktades 56 338 renar.



    Det skulle vara intressant att få se forumets marknadskramare förklara varför stora statliga bidrag ska betalas till rennäringen.


    http://www.folkbladet.nu/92228/2008/01/10/jag-ar-lapp-men-jag-har-inga-renar

    Det finns ingen annan näring, företag, organisation i Sverige med samma eller ens liknande organisation eller privilegier som samebyn.
    Därför kan man heller aldrig jämföra bönderna och deras bidrag med samebyn. Man kan förstås tycka vad man vill om böndernas EU-bidrag och debattera dem. Men sammanblanda dem aldrig med bidragen till rennäringen!
    Bönderna lever öppet i det svenska samhället med full insyn i sin verksamhet efter lag och förordning. De som avviker åker i regel dit. Samebyarna är det inte ens meningen att någon ska syna.



    http://www.expressen.se/ledare/erfors/1.935158/ren-apartheid

    En ESO-rapport (Ds: 1998) fann att för varje intjänad krona hade rennäringen fått 6,50 kronor i bidrag.

    Jag vet inte hur det ser ut idag, undrar om någon gör det ? Jag anser att det är dags att se över detta, i synnerhet som bidrag till svagare grupper skurits ner.

      Aktuell tid och datum: 2024-05-16, 01:50