F.I.S.T 2011-09-22, 08:35
Han var 51 år gammal när han själv valde att avgå från sitt uppdrag som kommunalråd i Leksand år 1999, och har sedan dess fått ut cirka 250 000 kronor om året i pension.
Ingen kan ställa några krav på honom att han ska söka nytt arbete. Sådana är reglerna i de avtal om visstidspension som Sveriges kommuner och landsting, SKL, tagit fram och som med vissa variationer följs av de allra flesta kommuner och landsting.
I dag är han 63 år och kan totalt få ut tre och en halv miljon kronor om han fortsätter att ta ut politikerpension fram till ålderspension. Han är bara en av drygt 450 kommun- och landstingspolitiker som det första halvåret i år utnyttjat förmånen.
Men du tillhör ju nu ett parti som kör på arbetslinjen, att folk ska jobba och försörja sig själva, varför ska du som politiker då ha rätt att få ut pengar när du slutar som politiker, och i princip inte behöva söka något nytt jobb?
– Men alltså kära vän, jag har ju inga dagar att sitta och rulla tummarna, jag är engagerad i många olika saker i det här sammanhanget. Det här är ett avtal som är tecknat mellan svenska kommunförbundet och Sveriges kommuner då, och jag har ingen anledning att bryta det på något sätt, säger Bertil Daniels.