Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+8
Vercingetorix
SiP
ericTheDog
Sniperace
formsvackan
DMustaine
Thetaxpayer
RedMentalCase
12 posters

Köp ONOFF?

SiP
    SiP

Antal inlägg : 4427

Köp ONOFF? - Sida 2 Empty Sv: Köp ONOFF?

Inlägg  SiP 2011-07-22, 12:11

Sniperace skrev:
    SiP skrev:
    Sniperace skrev:
    SiP skrev:Rätt kul när företagare går ut och gnäller på att konkurenterna dumpar priserna, sen har de moderatapan i bakrutan, ni vet den där som står för fri företagsamhet och därigenom fri konkurens, tja man kan tyda det som att de är för fri företagsamhet och fri konkurens...Så länge den inte drabbar dom själva....

Som jag ser det är det skillnad på normal konkurrens och en osund sådan, at välja att sälja varor med förlust för att slå undan fötterna på en annan, och sedan återgå till fulla eller HÖGRE priser för att ta igen förlusten är inte sunt, men kan man som företagare leva på att sälja sin tjänst billigare pga att man håller ner sina kostnader med ex billigare lokaler och kör utan prkonsulter och flashig reklam så är det i mina ögon helt okej.
    det är skillnad på fri konkurrens och fri konkurrens, lite ramar bör ju finnas eller hur?

att annars med ex miljardbelopp bak sig offra tre fjärdedelar på att kursa alla andra som sysslar med samma sak, för att sedan när dessa är borta fyrdubbla priserna vore väl enligt de flesta en osund sak som inte gagnar någon?

Hörde att inte ett enda av Media Marks varuhus i Sverige gått med vinst än, en uppenbar taktik från deras sida att sopa undan konkurenter med hjälp av vinster i andra länder..

Och det blir ju som sagt osunt, inget som gagnar människan, för när de väl de slagit undan benen så höjer de priserna och kan ta mer betalt eftersom det sedan inte finns någon konkurrent, och det är ju inte bra.

Det blir inte alltid billigt att handla billigt...
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2011-07-22, 12:39

Folk vill handla billigt. Människan är girig. Börsen styrs av 2 drivkrafter: girighet och rädsla.
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2011-07-22, 13:32

RedMentalCase skrev:Och att producera bilar för överpriser som ingen vill ha, det är inte samma vansinne
    Och likheterna mellan SAAB och ONOFF är i sammanhanget vilka enligt dig ?
    RedMentalCase skrev:Försök använda ditt huvud för en enda gångs skull.
    Önskar jag kunde be dig om detsamma, men jag är gammal nog att inte begära det omöjliga.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2011-07-22, 13:34

SiP skrev:
    RedMentalCase skrev:
    SiP skrev:Rätt kul när företagare går ut och gnäller på att konkurenterna dumpar priserna, sen har de moderatapan i bakrutan, ni vet den där som står för fri företagsamhet och därigenom fri konkurens, tja man kan tyda det som att de är för fri företagsamhet och fri konkurens...Så länge den inte drabbar dom själva....

Och lika kul är det när arbetaren gnäller på Litauern som kommer hit och jobbar bättre och längre för ett lägre pris, men då skrattar och hånar du inte?

Menar du att du är för lönedumpning??
    För mig får det gärna komma hit Litauer eller varifrån de nu är, men de ska ha samma lön och vilkor som det svenska löneavtalet ger...

Är du måhända en av dessa som åker runt med moderatapan på bakrutan och sedan sitter och förbannar företaget på andra sidan stan som säljer/utför de tjänster du tillhandahåller 10-20% billigare än dig, som sagt, fri konkurens, bara den inte drabbar mig.....

???? Varför frågar du mig saker, jag undrade om du skulle vara lika ironisk om det handlade om arbetare istället för företagare när det gäller fri konkurrens.

Jag är inte för lönedumpning, vad är det för märklig fråga.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2011-07-22, 13:35

Corven skrev:
    RedMentalCase skrev:

Och lika kul är det när arbetaren gnäller på Litauern som kommer hit och jobbar bättre och längre för ett lägre pris, men då skrattar och hånar du inte?

Du är säkert en av dom som utnyttjar de sk asfaltsläggarnas tjänster också, bara för att det är billigt. Att dom skräpar ner vartän dom slår läger, och gör ett dåligt jobb, det spelar ingen roll, för det är ju billigt, eller hur?

Jag svarar dig som jag svarade SIP, fattar du inte att jag ironiserade och undrade om det skulle vara lika kul om det handlade om arbetare.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2011-07-22, 13:36

formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Och att producera bilar för överpriser som ingen vill ha, det är inte samma vansinne
    Önskar jag kunde be dig om detsamma, men jag är gammal nog att inte begära det omöjliga.

Likheterna är ju totala, 2 företag på obestånd, klarar inte konkurrensen, man blir bara trött att byta inlägg med dig, fattar du inte de likheterna ska du bara hålla tyst, tomte.

I ena fallet anser vissa vänster att staten ska gå in, i det andra är det tyst, logik 0.

formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-07-22, 14:21

RedMentalCase skrev:
    formsvackan skrev:

Likheterna är ju totala, 2 företag på obestånd, klarar inte konkurrensen, man blir bara trött att byta inlägg med dig, fattar du inte de likheterna ska du bara hålla tyst, tomte.

I ena fallet anser vissa vänster att staten ska gå in, i det andra är det tyst, logik 0.

Med risk för att verka tjatig.

Att staten skulle tagit över SAAB är rena dumheterna, men trots det är skillnaden mycket stor. I det ena fallet är det fråga om att stötta industriproduktion i landet. I det andra att stötta privat monopolbyggande genom att skjuta till pengar till en förlustbringande handel med importerade produkter.

Att du anser att "likheterna är totala" säger en del om ditt förstånd. Att du inte anser något om privata monopol gör också det.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2011-07-22, 17:19

formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:
    formsvackan skrev:

Med risk för att verka tjatig.

Att staten skulle tagit över SAAB är rena dumheterna, men trots det är skillnaden mycket stor. I det ena fallet är det fråga om att stötta industriproduktion i landet. I det andra att stötta privat monopolbyggande genom att skjuta till pengar till en förlustbringande handel med importerade produkter.

Att du anser att "likheterna är totala" säger en del om ditt förstånd. Att du inte anser något om privata monopol gör också det.

Klart att likheterna är totala, att man som du anser det vara nåt speciellt med produktion ,
    kontra försäljning/distrubution/detaljhandel av varor är din stenåldersåsikt, håll den för dig själv.

För övrigt fattar jag inte varför du går i argumentation mot mig, tråden var ju ställd mot de som ansåg att staten skulle involvera sig i SAAB. ( var du inte en av dem, eller du bara var motvallskärring då också?)
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-07-22, 18:08

RedMentalCase skrev:Klart att likheterna är totala, att man som du anser det vara nåt speciellt med produktion ,
    kontra försäljning/distrubution/detaljhandel av varor är din stenåldersåsikt, håll den för dig själv.
    Så export och import är alltså samma sak enligt dig.

Upplysningsvis kan jag informera dig om att även andra åsikter än dina får framföras på publika forum, Fridebatt naturligtvis undantaget.
    RedMentalCase skrev:För övrigt fattar jag inte .....
    Vi vet Very Happy
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2011-07-22, 20:36

Du verkar helt vrickad som vanligt form, lägger åsikter i mun som jag aldrig haft, plockar ut vissa ord ur vad jag skrivit och använder det som citat...
    vad är det för fel i huvet på dig?

Du har ju för f-n inga åsikter, du bara bär dig åt som ett urblåst psykfall, försvinn, tomte.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-07-22, 22:01

formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Klart att likheterna är totala, att man som du anser det vara nåt speciellt med produktion ,

Upplysningsvis kan jag informera dig om att även andra åsikter än dina får framföras på publika forum, Fridebatt naturligtvis undantaget.
    Vi vet Very Happy

SAAB Automobile importerar bildelar, skruvar ihop dem och levererar vidare till återförsäljare. Nästan inga bilar säljs. Av de få som säljs så är exportandelen försvinnande liten.

Onff importerar också saker, paketar och säljer till konsumenter.

Skillnaden är minimal. Formsvackan är förvirrad.
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2011-07-22, 22:16

Vercingetorix skrev:
    ericTheDog skrev:Men Media Markt är ju inte ens billiga. Det sannolika är således att de gör fölust p.g.a höga kostnader i form av etablering,lokaler och marknadsföring + avgifter till moderbolaget.

Köpte nyligen en 46" SONY LED 3DTV + SONY 3D BluRay + Onkyo 3D Surround Reciever (+ kablage)...
    Expert och OnOff var inte ens med i matchen... Med hänseende till betalningsalternativ var Media Bluärkt ca 4000 spänn dyrare inklusive urusel service (och en äldre TV-modell), jämfört med Elgiganten, som bistod med ALLT... Kommer handla allt inom elektronik därifrån framgent. (Utanpå detta kommer Media Bluärkt's direkt urusla hemsida...)
    Har aldrig handlat så mycket som en skruv från Media Bluärkt, och det kommer att fortgå på samma vis. Elgiganten är MIN favvo... (De var 1000:- billigare än vad jag hade godtagit som köpeskilling.)

Håller med dig här Vercinge, fy f-n för MediaMarkt:s hemsida, finns inte en chans att kolla vad de har för prylar och vad de kostar, bär de skulden till att OnOff har gått i konkurs så måste OnOff ha gjort ett riktigt stort misstag.

Tror snarare att det är företag som OnOff,Expert,Siba som inte har ngn som helst koll på vad Elgiganten håller på med. Smile
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-07-22, 23:13

ericTheDog skrev:
    formsvackan skrev:

Vi vet Very Happy

SAAB Automobile importerar bildelar, skruvar ihop dem och levererar vidare till återförsäljare. Nästan inga bilar säljs. Av de få som säljs så är exportandelen försvinnande liten.

Onff importerar också saker, paketar och säljer till konsumenter.

Skillnaden är minimal. Formsvackan är förvirrad.
    Om du och GA vill sätta nationalekonomiska likhetstecken mella SAAB och ONOFF, så får ni väl göra så. Jag hävdar i så fall att förvirringen inte återfinns i min ände av diskussionen.

btw: ONOFF ägnar sig inte åt att paketera importerat gods. Man packar nog mera upp Very Happy
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-07-23, 00:10

fs hade således ingen konkret invändning. SAAB är en importör precis som OnOff.

Var någon satte likhetstecken mellan OnOff och SAAB vet nog bara den förvirrade fs, som f.ö inte ens försvarar andra vänstermuppars dåraktiga planer på statligt övertagande av SAAB.
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Köp ONOFF? - Sida 2 Empty SAAB

Inlägg  Secrist 2011-07-23, 00:52

HMmm, varför går/gick inte Saab bra efter försäljningen då?
    Nä, det snacket tror jag inte på.

Bland annat därför att GM egentligen inte hade något större intresse av att sälja SAAB. De ser SAAB som en konkurrent som var/är djupt sammanlänkad med GM:s produkter. Gemensamma plattformar o.dyl. Enklare då att konka SAAB så slipper man allt strul.
    berralarzon
    berralarzon

Antal inlägg : 6964

Inlägg  berralarzon 2011-07-23, 20:52

RedMentalCase skrev:Du verkar helt vrickad som vanligt form, lägger åsikter i mun som jag aldrig haft, plockar ut vissa ord ur vad jag skrivit och använder det som citat...
    vad är det för fel i huvet på dig?

Du har ju för f-n inga åsikter, du bara bär dig åt som ett urblåst psykfall, försvinn, tomte.

Spelar ingen roll med den mifforoll du har härinne du förnekar ju allt som du skrivit.
    //berra

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 05:04