Erik Videgård, 50, Stockholm: Ändringarna räcker inte
Förra året utförsäkrades 42 000 personer i det nya tuffa Sverige.
I går engagerade Påskuppropet tusentals svenskar i 29 städer.
De kräver nu att regeringen gör om systemet – och stoppar utförsäkringen av sjuka.
Han får ingen sjukersättning trots svår cancer – och bestämde sig för att ta strid.
I går höll stjärnkrögaren Erik Videgård tal inför tusen demonstranter:
– Vilken värme det är här i dag. Och då talar jag inte om solen.
Han har fått hundratals mejl och telefonsamtal sedan han valde att gå ut och berätta om sin cancersjukdom i Aftonbladet.
Läkarna ska avgöra
I går höll Erik Videgård tal inför omkring tusen personer som hade samlats på Medborgarplatsen i Stockholm för att protestera mot sjukförsäkringsreglerna.
Videgård räknade upp flera punkter där han anser att sjukförsäkringsreglerna måste ändras – exempelvis att läkaren ska ta det slutgiltiga beslutet om en sjukskrivning och att köerna för överklagande måste kortas.
Protester i 29 städer
– Det jag har gjort kan i alla fall haft en bidragande effekt och då är jag jättenöjd. Regeringen har gjort ändringar i systemet, men det räcker inte, sa Erik Videgård efter sitt tal.
Påskuppropet arrangerades av Sveriges kristna råd. Protestmötena hölls i 29 städer och lockade många tusen besökare.
Källa: Aftonbladet, Johanna Hellsten
Ja fler och fler människor protesterar mot sjukförsäkringen och högern verkar inte anse att detta är ett stort problem... Detta är ett stort problem för alliansen och för Sverige...