DirtyDog skrev:Eftersom "nissarna" är märkligt tysta så måste väl kanske jag påpeka att det INTE är invandrare som är PROBLEMET!
PROBLEMET är invandrare som inte får chansen att (alternativt inte är intresserade av att) bli integrerade i samhället.
Integration kräver resurser och fungerar sämre ju fler som bor nära varann. Många bor i områden där de inte anser att det finns någon anledning för dem att lära sig svenska. Det kan leva ett helt normalt liv utan att behöva lära sig ett enda ord på vissa platser.
Bland den svenska befolkningen så bor oftast de fattigaste i någon lite avfolkningsbygd. Detta påverkar inte brottsligheten mätbart. De som är brottslingar är inte det för att få mat för dagen. De är det för att "få respekt" och ha råd med Rolexklockor, dyra bilar och droger.
Det är därför fel att skylla på "orättvisor" i samhället även om de som är fattigast sällan förebrår de som stjäl från de rika. Dock är det oftast just fattiga som drabbas värst av brottsligheten. De har inte lika bra förutsättningar att skydda sig och har inte i lika stor utsträckning försäkrat sig upp till skorstenen.
Visserligen är villainbrott aningen vanligare i höginkomstområden men bytet blir sällan bättre än hos någon vanlig Svensson. Normalt är det mest smycken och kontanter som stjäls och rika använder sällan kontanter och har råd med kassaskåp och bankfack.
Värst drabbas rika av inbrott i och stöld av bilar (min bror har fått ratten på sin BMW stulen 2 gånger senaste månaden) men det mesta betalas av försäkringsbolagen.
Själv inbillar jag mig att de flesta stöldbrott begås av "tillfälliga" gäster i landet (om man undantar gängkriminaliteten) och att problemet med ungdomar som inte har integrerats är att de begår brott riktat mot individer (främst gängvåld).
Brotten ökar inte för att det kommer en massa invandrare till ett område. Det är om många är knarkare som stölderna ökar lavinartat, fast det gäller även för svenska missbrukare.
Vad skall man göra med dem som inte är intresserade av att bli en del av samhället? Tyvärr tror jag att de är fler än man tror och fler blir det.