Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+3
lazy
Sniperace
PE Dal
7 posters

Religionens dilemma

Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Religionens dilemma - Sida 2 Empty Nästa

Inlägg  Secrist 2011-01-28, 13:38

så är det bara slut så är det helt ok för min del, då är det inte mycket at oroa sig för, är det inkarnation, så är jag säker på att jag då inte kommer veta att jag var sniperace i mitt förra liv utan en ny varelse med ett nytt medvetande... och kommer inte kunna jämföra med mitt förra liv

Du kanske återföds som ny partiledare för Vänsterpartiet? Röd makt och knuten näve! cheers
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Religionens dilemma - Sida 2 Empty Sv: Religionens dilemma

Inlägg  Sniperace 2011-01-28, 13:50

Secrist skrev:så är det bara slut så är det helt ok för min del, då är det inte mycket at oroa sig för, är det inkarnation, så är jag säker på att jag då inte kommer veta att jag var sniperace i mitt förra liv utan en ny varelse med ett nytt medvetande... och kommer inte kunna jämföra med mitt förra liv

Du kanske återföds som ny partiledare för Vänsterpartiet? Röd makt och knuten näve! cheers

åh, hemska tanke, men det är ju en sak som jag inte lider av idag om jag inte vet, och inte kommer veta vad jag var i mitt förra liv....

Förr ville jag bli cykelsadel på damernas giro,men så slog mig tanken, så nära och ändå inte...

så nu funderar jag på flagstångsknopp, då kan fåglarna sitta på mig och se utsikten, men de kan inte skita på mig.... Very Happy
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2011-01-28, 15:22

Secrist skrev:Likväl som man förbjuder exstrema politiska strömmningar borde exstrem religion förbjudas.
    Den skadar ju andra.

Varför då? Det finns redan lagstiftning som täcker upp lagar mot våldsanvändning o dyl. För övrigt så vet jag inte riktigt vad du menar med extrema religioner. Vilka tänker du på då?

Extrem religion utövas ofta i hemmet och familjen eller i en sluten krets, dit når inga lagar om våld och förtryck, förbjud den efterblivna skiten .

Jag tänker inte på några speciella religioner, avser alla extrema yttringar.

Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-01-28, 15:36

RedMentalCase skrev:
    Secrist skrev:Likväl som man förbjuder exstrema politiska strömmningar borde exstrem religion förbjudas.
    Den skadar ju andra.

Varför då? Det finns redan lagstiftning som täcker upp lagar mot våldsanvändning o dyl. För övrigt så vet jag inte riktigt vad du menar med extrema religioner. Vilka tänker du på då?

Extrem religion utövas ofta i hemmet och familjen eller i en sluten krets, dit når inga lagar om våld och förtryck, förbjud den efterblivna skiten .

men vem bestämmer när den är extrem, är den detta redan n'r familjen illsammans ber aftonbön, eller muslimen ber 5 gånger om dagen?
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2011-01-28, 18:07

Sniperace skrev:
    RedMentalCase skrev:
    Den skadar ju andra.

men vem bestämmer när den är extrem, är den detta redan n'r familjen illsammans ber aftonbön, eller muslimen ber 5 gånger om dagen?

Du är fullständigt obegriplig.

Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-01-28, 18:10

RedMentalCase skrev:
    Sniperace skrev:
    RedMentalCase skrev:
    Den skadar ju andra.

Knappast, när är religionsutövaren på det stället religionen ska förbjudas?
    kan du ge en någorlunda bra förklaring?
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2011-01-28, 18:15

Sniperace skrev:
    RedMentalCase skrev:
    Sniperace skrev:
    RedMentalCase skrev:
    Den skadar ju andra.

Knappast, när är religionsutövaren på det stället religionen ska förbjudas?
    kan du ge en någorlunda bra förklaring?

Jag menar allvar, dina "frågor" är obegripliga, läser du inte själv igenom det innan du trycker på sänd ??
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2011-01-28, 19:43

RedMentalCase skrev:
    Sniperace skrev:
    RedMentalCase skrev:
    Den skadar ju andra.

Ja vet inte vad han är ute efter den där snipern, vill väl försöka att locka till sig vänsterdebattörerna för annars blir det ju ingen debatt sägs det men det är ju debatt som nu går att föra här men av debatt är det förståss ingen som är intresserad av och därför droppar de av eftersom det är att tjafsa emot som är det intressanta.

Håller för det mesta med snipern han är helt okej men har väl varit tillsammans lite väl mycket och länge med vänsterextremisterna och påverkats av deras debattstil att kalla alla till höger om S för högerextrema och skattesmitare.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-01-28, 23:32

frågan var om man skulle förbjuda religion, och det tror jag inte vore någon större hit.

Kom nu ihåg att förbjuda religion var VÄNSTERNS sak, och jag vägrar förbjuda både åsikter och religion.

Nu bluddrades det om att extremistreligion skulle förbjudas, och jag undrade NÄR är denna extrem, vid vilken punkt, detta klarar ni tydligen inte av att hantera.

Vi har redan idag förbud mot religiöst tvång sverige, men det tycket inte räcka för vissa, utan de vill ha ett FÖRBUD mot religion, kommer nu ihåg vilka DET VAR SOM VILLE FÖRBJUDA RELIGION, OCH SADE ATT RELIGIONEN NÄR ETT OPIUM FÖR FOLKET, JO, det var kommunisterna, har ni blivit sådana?

Very Happy

Men kom nu med ett ordentligt svar, NÄR blir det så extremistiskt att det ska förbjudas, vid vilken punkt ligger brytpunkten för att det ska bli förbjudet?

så kommer frågan. är det inte förbjudet redan idag där brytpunkten ligger, det får ju som sagt inte finnar religiösa tvång i dagens sverige, och våld får inte användas för att föra fram en religion, liksom att tvång ju är förbjudet, var ligger er agenda i detta, är det möjligen just islam som är målet?
    att denna inte får finnas även om den som har denna religion INTE använder våld eller tvång?

men som sagt, ni verkar mest vara intresserade att jävlas och bråka istället för att debattera, och då kan ni behålla det för er själva för det är då inte lönt at lägga ner tid på att debattera med er...

hur vill ni ha det?
    Secrist
    Secrist

Religionens dilemma - Sida 2 Empty Extremt

Inlägg  Secrist 2011-01-29, 01:21

Själv kan jag inte på rak arm komma på någon religion som är så extrem att ett förbud är att föredra. Verkar lite suspekt.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2011-01-29, 01:29

Det är framförallt när religionen ger underlag till lagstiftning som det blir riktigt obehagligt. Hur människor i sina egna hem väljer att bejaka någon viss livsåskådning är självfallet egalt på samma sätt som politisk åskådning eller andra åsikter är det.
    PE Dal
    PE Dal

Antal inlägg : 1127

Religionens dilemma - Sida 2 Empty Religös utopi

Inlägg  PE Dal 2011-01-29, 02:35

Den sk religionen, inbillningen och utopien, bör allrahelst befinna sig innanför skallbenen.

När den tryckts på pappersark, lästs och dessutom till sist betraktats som Diktatorisk sanning,då är Vi alla riktigt illa ute!!!
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2011-01-29, 13:00

Secrist skrev:Själv kan jag inte på rak arm komma på någon religion som är så extrem att ett förbud är att föredra. Verkar lite suspekt.

Jag avsåg att förbjuda extrem utövning, alltså man kan vara hur religiös som helst så länge man inte :
    skadar andra,
    sig själv,
    försöker underminera samhället
    använder religion att förtrycka

med mera.

Alltså, en sekulariserad kyrkobesökare i Sverige behöver inte vara rädd för ett förbud.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-01-29, 13:19

RedMentalCase skrev:
    Secrist skrev:Själv kan jag inte på rak arm komma på någon religion som är så extrem att ett förbud är att föredra. Verkar lite suspekt.

Jag avsåg att förbjuda extrem utövning, alltså man kan vara hur religiös som helst så länge man inte :
    skadar andra,
    sig själv,
    försöker underminera samhället
    använder religion att förtrycka

med mera.

Alltså, en sekulariserad kyrkobesökare i Sverige behöver inte vara rädd för ett förbud.

Men, vad är det då som förändras, det är redan idag förbjudet att skada andra med eller utran religion som orsak, detg är redan idag förbjudet att underminera samhället på många sätt, det är redan idag förbjudet att förtrycka både med religion eller politik.

så återigen vad är det som skulle förbjudas?
    allt du skrev är ju redan förbjudet, spå kan du visa exat vad i de olika religionerna som skulle förbjudas här i sverige, som inte redan är förbjudet?

Angåendde att skada sig själv, hur ställer du dig till de flickaor som lider av självskadebeteende (skär sig i arnar och ben pga att de mår dåligt) är det då förbjudet ock bör straffas?

men vuilka religiösa sekter skadar sig själva på det sättet?
    att jehovas vitnen vägrar ta emot blod vet vi, men det är ju en rättighet alla människor har att tacka nej till sjukvård, skulle det bli förjudet om man gör det av religiösa skäl, men tillåtet om man gör det av andra skäl?
    att de nekar sina barn, klarar lagen redan idfag av genom tvångsomhändertagande....
    så var behövs förbudet och exakt vad är det som ska förbjudas,kan du ge exempel?
    Secrist
    Secrist

Religionens dilemma - Sida 2 Empty Förbud

Inlägg  Secrist 2011-01-31, 08:43

så var behövs förbudet och exakt vad är det som ska förbjudas,kan du ge exempel?

Tror RMC har målat in sig i ett hörn här. Det är nog bättre att han släpper den bollen.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 04:54