Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+6
Corven
lazy
R.O.F.L
Sniperace
SiP
ANNA2LINK
10 posters

Allvarligt sjuka tvingas till socialen

Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Allvarligt sjuka tvingas till socialen - Sida 2 Empty Sv: Allvarligt sjuka tvingas till socialen

Inlägg  Corven 2011-01-20, 23:17

Regndrottning skrev:
    Fel...

Det är ingen som skall stå till arbetsförmedlingens förfogande utan till ARBETSMARKNADENS förfogande..... Viss skillnad.

Ja, fast jag står till arbetsmarknadens förfogande även om jag befinner mig i Stockholm. Men arbetsförmedlingen i min stad kräver att jag finns just i min stad. För att stå till deras förfogande.

Jag är förbannat tacksam att jag har jobb.
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Allvarligt sjuka tvingas till socialen - Sida 2 Empty Sv: Allvarligt sjuka tvingas till socialen

Inlägg  Regndrottning 2011-01-20, 23:21

lazy skrev:
    Regndrottning skrev:
    Fel...

Det är ingen som skall stå till arbetsförmedlingens förfogande utan till ARBETSMARKNADENS förfogande..... Viss skillnad.

Vad är skillnaden? Du måste ju skriva in dig hos Arbetsförmedlingen eller
    räknas de privata aktörerna?

Skillnaden är att vilken arbetsgivare som helst skall kunna kalla in dig NU! Även utan afs inblandning.
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2011-01-20, 23:25

Corven skrev:
    Regndrottning skrev:
    Fel...

Ja, fast jag står till arbetsmarknadens förfogande även om jag befinner mig i Stockholm. Men arbetsförmedlingen i min stad kräver att jag finns just i min stad. För att stå till deras förfogande.

Och det här är riktigt sjukt, vi lever i en tidsålder där de allra flesta
    är nåbara genom både mobil och laptop för allvar, hur många åker iväg utan
    ngn av dessa två och hur många ggr får man ett erbjudande om ett jobb från
    arbetsförmedlingen där man ska inställa sig omgående?
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2011-01-21, 00:28

lazy skrev:
    Corven skrev:
    Regndrottning skrev:
    Fel...

Och det här är riktigt sjukt, vi lever i en tidsålder där de allra flesta
    är nåbara genom både mobil och laptop för allvar, hur många åker iväg utan
    ngn av dessa två och hur många ggr får man ett erbjudande om ett jobb från
    arbetsförmedlingen där man ska inställa sig omgående?

Nej, det är sant. Detta händer inte.

MEN!!! Reglerna är sådana att en arbeslös skal kunna inställa omedelbart på ett arbete. Om inte då förlorar man sin ersättning om det skulle uppdagas....

Och AFs regler och AFs personal har två olika förhållningssätt. Även påersonalen på AF anser det för jävligt att inte kunna åka på semester när man har lov, så för personalen får man oftast det. Men, inte officiellt...
    Wink
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Allvarligt sjuka tvingas till socialen - Sida 2 Empty Bort

Inlägg  Secrist 2011-01-21, 00:32

MEN!!! Reglerna är sådana att en arbeslös skal kunna inställa omedelbart på ett arbete. Om inte då förlorar man sin ersättning om det skulle uppdagas....

Känns lite hysteriskt. Fast min erfarenhet är att AF bara tar till storsläggan när de har problem med personer. Ungefär som regeln att du ska söka jobb över hela sverige. Regeln finns men den används sällan.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2011-01-21, 00:37

Secrist skrev:MEN!!! Reglerna är sådana att en arbeslös skal kunna inställa omedelbart på ett arbete. Om inte då förlorar man sin ersättning om det skulle uppdagas....

Känns lite hysteriskt. Fast min erfarenhet är att AF bara tar till storsläggan när de har problem med personer. Ungefär som regeln att du ska söka jobb över hela sverige. Regeln finns men den används sällan.

Reglerna är hårda och stränga.... En tjänsteman på AF begår tjänstefel när denne ser mellan fingrarna på sådant beteende. Men, ändå gör de det. Personalen på AF röstar sällan på alliansen.

Jag har en arbetskamrat som, just nu, befinner sig i Australien. Denna resa har hon sparat ihop till i många år. Resan är långsiktigt planerad och hon är iväg med både Chefens goda minne och Handläggaren på AF goda minne.... Men, tjänstefel är det!
    Secrist
    Secrist

Allvarligt sjuka tvingas till socialen - Sida 2 Empty Regler

Inlägg  Secrist 2011-01-21, 00:43

Reglerna är hårda och stränga.... En tjänsteman på AF begår tjänstefel när denne ser mellan fingrarna på sådant beteende. Men, ändå gör de det. Personalen på AF röstar sällan på alliansen.

Håller jag inte med om. Det är lite upp till AF att avgöra hur de bäst ska hantera arbetssökande. Det är väldigt olika hur arbetssökande är. Vissa passerar bara och har snart hittat ett nytt jobb och andra är betydligt segare. Har du begränsad arbetserfarenhet, bristfällig utbildning eller vad det nu kan vara så är det tyvärr tvunget att i större utsträckning lägga mer tydliga krav.

Senast ändrad av Secrist den 2011-01-21, 08:37, ändrad totalt 1 gång
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2011-01-21, 00:48

Secrist skrev:Reglerna är hårda och stränga.... En tjänsteman på AF begår tjänstefel när denne ser mellan fingrarna på sådant beteende. Men, ändå gör de det. Personalen på AF röstar sällan på alliansen.

Håller jag inte med om. Det är lite upp till AF att avgöra hur de bäst ska hantera arbetssökande. Det är väldigt olika hur arbetssökande är. Vissa passerar bara och har snart hittat ett nytt jobb och andra är betydligt segare. Har du begränad arbetserfarenhet, bristfällig utbildning eller vad det nu kan vara så är det tyvärr tvunget att i större utsträckning lägga mer tydliga krav.

NJa... Kraven är tydliga. Som arbetslös skall du söka job....kontinuerligt! En arbetslös skall stå till arbetsmarknadens förfogande 24/7.

Att detta inte fungerar i praktiken vet varenda människa med sunt förnuft. Likaså vet handläggarna att även en arbetslös kan behöva semester. Skärskild sm arbetsökande skall vara en heltidsjobb....
    Secrist
    Secrist

Allvarligt sjuka tvingas till socialen - Sida 2 Empty Arbeit

Inlägg  Secrist 2011-01-21, 00:50

NJa... Kraven är tydliga. Som arbetslös skall du söka job....kontinuerligt! En arbetslös skall stå till arbetsmarknadens förfogande 24/7.

Visst är det så. Men oftast så praktiseras reglerna väldigt olika beroende på hur den arbetssökande upplevs. Man jagar inte driftiga personer med blåslampa helt enkelt för att det inte behövs.
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2011-01-21, 01:14

Secrist skrev:NJa... Kraven är tydliga. Som arbetslös skall du söka job....kontinuerligt! En arbetslös skall stå till arbetsmarknadens förfogande 24/7.

Visst är det så. Men oftast så praktiseras reglerna väldigt olika beroende på hur den arbetssökande upplevs. Man jagar inte driftiga personer med blåslampa helt enkelt för att det inte behövs.

En driftig person behöver inte ens skrivas in på AF, stället där jag aldrig
    någonsin skulle sätta min fot, jag har gjort det en enda gång när sjukhusen fick för sig att sparka alla de kunde för att spara pengar i början på 90-talet, efter två veckors ringande hade jag ett nytt jobb, vad hade AF gjort?
    Absolut ingenting.
    Secrist
    Secrist

Allvarligt sjuka tvingas till socialen - Sida 2 Empty AF

Inlägg  Secrist 2011-01-21, 08:39

En driftig person behöver inte ens skrivas in på AF, stället där jag aldrig
    någonsin skulle sätta min fot, jag har gjort det en enda gång när sjukhusen fick för sig att sparka alla de kunde för att spara pengar i början på 90-talet, efter två veckors ringande hade jag ett nytt jobb, vad hade AF gjort?
    Absolut ingenting.

Fast går du inte dit så får du inte stämpla a-kassa. Men visst är det så att en del har lite märkliga förväntningar på vad de kan göra. I första hand är det upp till en själv. Fast visst är det så att olika handläggare är olika engagerade. Det finns många "nollor" på AF.
    ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Inlägg  ANNA2LINK 2011-02-18, 19:47

Secrist skrev:En driftig person behöver inte ens skrivas in på AF, stället där jag aldrig
    Absolut ingenting.

Fast går du inte dit så får du inte stämpla a-kassa. Men visst är det så att en del har lite märkliga förväntningar på vad de kan göra. I första hand är det upp till en själv. Fast visst är det så att olika handläggare är olika engagerade. Det finns många "nollor" på AF.

Lazy kanske inte är med i någon A-kassa eller är med i något fack?

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 05:00