Secrist skrev:Då är vi alltså överns om att makt=pengar...
Det är väl knappast något revolutionerande påstående. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Men att ha makt att färändra sitt liv är inte bara knutet till pengar. Det handlar också om inställning, kontaktnät, personlig drivkraft, kunskaper (kunskap är också makt) etc etc.
jo visst gör det.
Men man kan inte utgå att alla människor är stöpta i samma form och därför ska klara av exakt samma saker. Det man kan kräva är att man försöker att göra sitt bästa.
Sen är inte alla lika lättlärda, har samma drivkraft eller motståndskraft vare sag mot fysiska eller psykiska påfrestningar. Vissa är födda med tummen mitt i handen , andra saknar mer eller mindre läshuvud. Finns de som har oturen att ha både tummen mitt i handen och ha svårt att lära sig saker
ps att kunskap är makt är nåt jag själv har erfarenhet av, för jag står aldrig still utan försöker lära mig nya saker och hålla mig ajour om vad som gäller.
Men jag kan inte gärna kräva att alla ska ha den inställningen till livet som jag har och alltid har haft.
Drivkraften hos mig är den samma som hos en elitidrottsman eller någon som gör karriär inom en bransch eller yrke.
Men jag har haft oturen att inte få vara frisk.
Många i min situation hade gått ner sig, av besvikelser och mer eller mindre gett upp.
Men det gör inte jag, dock kan jag inte tro att jag är mer värd för det..
Precis som de som är friska och jobb, inte ska tro att de genereltl är bärre än sjuka och arbetslösa
Att jag tex på högskoleprovet hamnat bland 20% bästa,de ggr jag skrivit...
Är visserligen bra, men det innebär ju inte att de som hamnar lägre är sämre som människor för det
Vad jag menar är att man kan inte slå sig för bröstet bara för man är bättre än andra på vissa saker, eller pga att man lyckats bättre eller haft turen att födsas och leva med en frisk kropp...
likså detta med kontaktnät...alla har inte samma förrutsättningar att få jobb och med tiden kan det bli ändå värre för de som blev utan...
Själv fick jag jobb hösten efter jag slutade gymnasiet...sen har det rullat på skapligt
Men är man blyg o osäkr, samt hamnar lite utanför, så blir det svårare att ta sig in arbetslivet.
Även om man egentligen är bra på att jobba