Hamnade mitt i en politisk debatt på skolan idag. Några elever, med rösträtt, berättade vad de skulle rösta på. Ett flertal skulle rösta på Sverigedemokraterna. Anledningarna var:
- Sveriges vanligaste namn är Mohammed
- Invandrarna får högre socialbidrag än svensken
- Invandrarna tar jobben ifrån svenskarna
- Islam är en våldsreligion
- Man får inte sjunga nationalsången längre för blattarna
Säga vad man vill om Sverigedemokraterna men att sprida lögner, myter och halvsanningar är de absolut bäst på i det här landet.
Inget av ovannämnda skäl stämmer med verkligen, men har planterats som sanningar hos inte-ännu-riktigt-vuxna människor. Skrämmande, verkligen skrämmande.
Nu ingår det som tur är i varje lärares arbetsroll att undervisa i våra gemensamma värdegrunder, och där ingår INTE ovan nämnda lögner. Så vår skola ska ta krafttag mot invandrarhetsen och rasismen.
Sverige är det enda land i världen som faktiskt lagstiftat om detta.
Och för att förekomma SeeL och de andra lågpannorna, jag gör inte reklam för (v), utan förespråkar glatt alla människors lika värde och de värdegrunder som FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna är byggd på.
Hur bemöter man rasisternas propagandaapparat ?
- Sveriges vanligaste namn är Mohammed
- Invandrarna får högre socialbidrag än svensken
- Invandrarna tar jobben ifrån svenskarna
- Islam är en våldsreligion
- Man får inte sjunga nationalsången längre för blattarna
Säga vad man vill om Sverigedemokraterna men att sprida lögner, myter och halvsanningar är de absolut bäst på i det här landet.
Inget av ovannämnda skäl stämmer med verkligen, men har planterats som sanningar hos inte-ännu-riktigt-vuxna människor. Skrämmande, verkligen skrämmande.
Nu ingår det som tur är i varje lärares arbetsroll att undervisa i våra gemensamma värdegrunder, och där ingår INTE ovan nämnda lögner. Så vår skola ska ta krafttag mot invandrarhetsen och rasismen.
Sverige är det enda land i världen som faktiskt lagstiftat om detta.
Och för att förekomma SeeL och de andra lågpannorna, jag gör inte reklam för (v), utan förespråkar glatt alla människors lika värde och de värdegrunder som FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna är byggd på.
Hur bemöter man rasisternas propagandaapparat ?