Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

3 posters

I krig och kärlek

F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

I krig och kärlek Empty I krig och kärlek

Inlägg  F.I.S.T 2010-01-24, 14:22

Det finns inga ädla krig... inga länder som för en schysst krigsföring !
    "I krig och kärlek är allt tillåtet" ... har det sagts... och så är nog realiteten.

Vi förfärar oss ofta över eländet och barbarerna ute i världen ... i synnerhet har vi en tendens att förfära oss över krigsbrott om det är araber som står för brotten...
    Blundar lite lätt med ena ögat när USA gör det... eller om vi tittar till Finlands och Sveriges historia... så ser vi på oss själva ur en annan dager... tror att vi var bättre, mindre våldsbenägna... inte begick plundring och våldtäkter...

Men för det första skrivs historieböckerna av segrarna....
    Och för det andra så får vi nästan all dagsinfo, från västerländsk media om krig med lika hårt vinklade och styrda som de i öst.....
    Den som tror nåt annat får ta och öppna bägge ögonen....

Krig och vapenmakt kanske kan vara nödvändigt ibland... utifrån sanningen att "alla länder har en armé... sin egen el nån annans" (MAO)

Men till att därifrån inbilla sig att vissa folkslag el länder skulle utöva krig på ett civilare sätt. är lögn och förbannad lögn...

Jag tror att eftersom vi svenskar varit förskonade från krig i flera hundra år, så har vi en något naiv syn på både vad det innebär,... och vad gäller "civil krigsföring"...

Skulle tex varit intressant att intervjua de som blev plundrade och våldtagna av vikingarna... eller för den delen Den Svenska stormaktstiden...
    Hade de skrivit historieböckerna hade vi haft lite mer att lära om hur det verkligen gick till då....

Finland har ett mycket närmare minne av krig,och nyktrare syn... pga sin stormakt i öster... och finska vinterkriget,....

Men inte heller Finland var några ädla duvungar i kriget..,. tex tog man Nazityskland till hjälp för att få ryska björnen på fall,,, och vi i Sverige lät transportera trupperna genom vårt land..

Och vi får ständiga rapporter i dagsläge om brutala krigsförbrytelser...
    Och i alla dom rapporterna är det "onda islamister" som stått för övergreppen...
    ... enligt den rapportering vi får...
    Men med den historia vi haft med krig genom hela människans existens, så inser man fort att detta är en felaktig bild av verkligheten....

Det finns inga "heliga krig" ... det finns inga "ädla syften" med krig... och när du väl är i krig så GÅR DET INTE ATT KRIGA CIVILISERAT...

Människor tappar all mänsklighet när de tvingas ut i krig....
    När du får se dina krigskamrater slitas i stycken av bomber, granater och andra vapen...
    När du själv tar fiendens liv på brutala sätt, för att överleva...
    Då upphör all kontakt med det mänskliga i en tror jag...

Jag hörde en i herrbastun förskräcka sig över att människorna på Haiti var sådana "djur" .. att de for omkring och plundrade så fort det blir en sån här katastrof.....
    Det sitter han och säger som aldrig vetat av svält eller fattigdom... inte kunnat stava till naturkatastrof osv.....

... Nä ... man ska vara lite mer försiktig med att enkom döma ut Islam för våldsverkan och krig, och man ska nog granska media kritiskt .. när man uppmålar USA som världsfrälsare i sina upptåg....

Detta har historien lärt oss...
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

I krig och kärlek Empty Sv: I krig och kärlek

Inlägg  Dao 2010-01-24, 14:24

Bra skrivet!

Bara en sak - i fallet Vietnamkriget skrev historien INTE av segrarna, utan av förlorarna...

Men det kanske var undantaget som bekräftade regeln! Wink
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2010-01-24, 14:29

Jag tror att eftersom vi svenskar varit förskonade från krig i flera hundra år, så har vi en något naiv syn på både vad det innebär,... och vad gäller "civil krigsföring"...

Nej, Svenskens terror mot skåne var inte vacker med brända byar, mördad mansbefolkning, våldtagna kvinnor och barn, för att sedan bli fyllda med pålitlig svensk befolkning som såg till att de underordnade sig...

Likadant var det i de krig sverige drog ut i i europas olika länder, det var inget att yvas över
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2010-01-24, 14:33

Sniperace skrev:

Nej, Svenskens terror mot skåne var inte vacker med brända byar, mördad mansbefolkning, våldtagna kvinnor och barn, för att sedan bli fyllda med pålitlig svensk befolkning som såg till att de underordnade sig...

Likadant var det i de krig sverige drog ut i i europas olika länder, det var inget att yvas över

Tror nog FIST syftade till Sveriges världsrekord i fred! Svenskarna i fält var före det som alla andra länder i fält...
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-01-24, 14:35

Dao skrev:
    Sniperace skrev:

Tror nog FIST syftade till Sveriges världsrekord i fred! Svenskarna i fält var före det som alla andra länder i fält...

Vad han menade är egalt, mitt svar var bara att Svensken har INGET att yvas över i sin HISTORIA, men väl att de övergav detta och sedan levt i fred!
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-01-24, 14:53

Sniperace skrev:

Min poäng var delvis att vi kanske inte så lätt ska slå oss på bröstet och enkom fördöma islam för det en liten procent av våldsverkare gör där.... när man tänker på vad USA kommer undan med i dagsläget, SAMT vad Sverige och Finland och andra västländer gjort genom tiderna
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-01-24, 14:54

F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:

Min poäng var delvis att vi kanske inte så lätt ska slå oss på bröstet och enkom fördöma islam för det en liten procent av våldsverkare gör där.... när man tänker på vad USA kommer undan med i dagsläget, SAMT vad Sverige och Finland och andra västländer gjort genom tiderna

så då hade jag ju uppfattat det RÄTT, och inte som Dao nu försökte styra att det var...
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-01-24, 14:59

Sniperace skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:

så då hade jag ju uppfattat det RÄTT, och inte som Dao nu försökte styra att det var...

Jag undrar jag..... det sista DAO sa här förstod jag faktiskt inte, kan vara brist hos mig, men jag tror inte att i denna fråga DAO Snipe och jag differentierar så mycket
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-01-27, 04:31

uppar denna... i fall nån missat den, och skulle vara intresserad av att kommentera... tycker själv ämnet är viktigt...
    Men kanske debattdödande... om man ser till hur het trådarna med olika polerna 100% för Israel, eller 100% emot Israel..... är

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 03:39