http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rekord-i-klagomal-hos-jo_4126913.svd
Under verksamhetsåret 08/09 nyregistrerades 6 918 ärenden hos Justitieombudsmannen, JO. Så många nya ärenden har aldrig tidigare registrerats i JO:s historia.
Det var 368 fler nya ärenden än under föregående verksamhetsår. Om man bryter statistiken på helår registrerades 7 267 ärenden under 2009. Jämfört med föregående år ökade antalet med 484 stycken.
– Under min tid här har det skett en successiv ökning med mellan 7 och 15 procent varje år, säger chefs-JO Mats Melin.
Han har i en skrivelse till riksdagen påpekat att det stora antalet ärenden gör att JO inte kan ta så många egna initiativ och inte heller genomföra så många egna inspektioner av myndigheterna som vore önskvärt.
– Vår främsta uppgift är att behandla klagomål från allmänheten. Och det är klart att ökar antalet klagomål så får de andra två verksamheterna stryka på foten lite grann. Vi har ställt in planerade inspektioner och låtit bli att planera inspektioner, och det är olyckligt, säger Mats Melin.
De nya klagomålen som rör socialförsäkringen ökade med 75 procent mellan verksamhetsåren 07/08 och 08/09. I absoluta tal ökade de med 343 stycken för att hamna på 797 senaste verksamhetsåret. Alla utom två är klagomål från allmänheten.
– Många av klagomålen handlar om långsam handläggning och bristande tillgänglighet, att man inte kommer fram i telefon och så där hos Försäkringskassan, säger Dan Johansson, byråchef vid JO.
Om klagomålen som gäller socialförsäkringen slås ut på helår blir resultatet en ökning på 42 procent mellan 2008 och 2009, från 575 ärenden till 819.
Varför har så många klagomål lämnats in tror ni?
Under verksamhetsåret 08/09 nyregistrerades 6 918 ärenden hos Justitieombudsmannen, JO. Så många nya ärenden har aldrig tidigare registrerats i JO:s historia.
Det var 368 fler nya ärenden än under föregående verksamhetsår. Om man bryter statistiken på helår registrerades 7 267 ärenden under 2009. Jämfört med föregående år ökade antalet med 484 stycken.
– Under min tid här har det skett en successiv ökning med mellan 7 och 15 procent varje år, säger chefs-JO Mats Melin.
Han har i en skrivelse till riksdagen påpekat att det stora antalet ärenden gör att JO inte kan ta så många egna initiativ och inte heller genomföra så många egna inspektioner av myndigheterna som vore önskvärt.
– Vår främsta uppgift är att behandla klagomål från allmänheten. Och det är klart att ökar antalet klagomål så får de andra två verksamheterna stryka på foten lite grann. Vi har ställt in planerade inspektioner och låtit bli att planera inspektioner, och det är olyckligt, säger Mats Melin.
De nya klagomålen som rör socialförsäkringen ökade med 75 procent mellan verksamhetsåren 07/08 och 08/09. I absoluta tal ökade de med 343 stycken för att hamna på 797 senaste verksamhetsåret. Alla utom två är klagomål från allmänheten.
– Många av klagomålen handlar om långsam handläggning och bristande tillgänglighet, att man inte kommer fram i telefon och så där hos Försäkringskassan, säger Dan Johansson, byråchef vid JO.
Om klagomålen som gäller socialförsäkringen slås ut på helår blir resultatet en ökning på 42 procent mellan 2008 och 2009, från 575 ärenden till 819.
Varför har så många klagomål lämnats in tror ni?