Nu ska SEB betala ut bonusar på närmare 2 miljarder samtidigt som man ställer in aktieutdelningen och dessutom vill ha skattebetalarnas pengar för att klara verksamheten p.g.a dåliga kreditaffärer i andra länder.Hur FAN tänker dessa finansmännskor egentligen,eller är dom så jävla giriga att dom inte ser hur illa det ser ut?Finansmarknaden kan uppenbart inte ta det ansvar som dom tycker sig kunna,så då får det bli statliga regleringar om dom vill ha tillbaka folkets förtroende.Men Odell konstaterar ju bara faktum och mumlar lite om att dom "måste vakna nu",annars????Tandlös finansminister är det minsta man kan säga,,,,
+2
Secrist
captaincodd
6 posters
SEB:s Bonuskarusell snurrar vidare.
captaincodd- Antal inlägg : 904
- Inlägg 1
SEB:s Bonuskarusell snurrar vidare.
Secrist- Antal inlägg : 32216
- Inlägg 2
Ja!
Nu ska SEB betala ut bonusar på närmare 2 miljarder samtidigt som man ställer in aktieutdelningen
Fast du borde väl vara nöjd nu när det inte blir någon aktieutdelning?
Fast du borde väl vara nöjd nu när det inte blir någon aktieutdelning?
Regndrottning- Antal inlägg : 6691
Vad är skälen till bonusar? Är inte höga chefer villiga att arbeta för en hög lön? Och vad är skälet för bonusen? Vad mig beträffar är en bonus en belöning för något väl utfört. Är något väl utfört om man måste tigga till sig pengar och inte kan betala ut pengar?
Eller så kan man säga så här.... Låt alla direktörer och dyligt behålla sina bonusar, MEN BETALA INGA LÖNER!!!
Eller så kan man säga så här.... Låt alla direktörer och dyligt behålla sina bonusar, MEN BETALA INGA LÖNER!!!
- Inlägg 4
Banker
.
Jag tror alla, oavsett höger eller vänster, tycker att SEB:s bonussystem är helt groteskt.
.
Jag tror alla, oavsett höger eller vänster, tycker att SEB:s bonussystem är helt groteskt.
Sniperace- Antal inlägg : 32948
det är nog bara de höga herrarna själva som försvarar detta, hade jag inte varit en fridsam man, skulle jag föreslagit att rada upp dem framför en mur med bindel för ögonen och en sista cigarett!
men ett förslag är en lagstiftning om BESKATTNING av sådana bonusar och horribla löner, så att det ALDRIG kunde kvarstå mer än en godtagbar summa sedan skatten dragits, dvs högre skatt ju högre bonus osv.(och INGEN avdragsrätt)
men ett förslag är en lagstiftning om BESKATTNING av sådana bonusar och horribla löner, så att det ALDRIG kunde kvarstå mer än en godtagbar summa sedan skatten dragits, dvs högre skatt ju högre bonus osv.(och INGEN avdragsrätt)
Regndrottning- Antal inlägg : 6691
Secrist skrev:Eller så kan man säga så här.... Låt alla direktörer och dyligt behålla sina bonusar, MEN BETALA INGA LÖNER!!!
.
Då är det verkligen synd att ingen gör något åt det. D.v.s. regeringen....
Nu menar jag inte just alliansregeringen utan vilken regering som helst. Man kan inte hindra att privata bolag betalar som de vill. Däremot kan man beskatta bonusar extra hårt, eller neka statlig stöd när det uppenbarligen finns överskattspengar. Eller stifta lagar att en bonus måste motsvaras av en PRESTATION från personen som får det.... att människan bevierligen har gjort sig förtjänt av bonus!
Regndrottning skrev:Secrist skrev:Eller så kan man säga så här.... Låt alla direktörer och dyligt behålla sina bonusar, MEN BETALA INGA LÖNER!!!
.
Nu menar jag inte just alliansregeringen utan vilken regering som helst. Man kan inte hindra att privata bolag betalar som de vill. Däremot kan man beskatta bonusar extra hårt, eller neka statlig stöd när det uppenbarligen finns överskattspengar. Eller stifta lagar att en bonus måste motsvaras av en PRESTATION från personen som får det.... att människan bevierligen har gjort sig förtjänt av bonus!
jag tror tyvärr att det kvittar om det är höger eller vänsterregering, jag tror att på något sätt så kanske de har något att tjäna på att tillåta sådant beteende, att skälla på nuvarande regeringe är rätt, men samtidigt kan man då ifrågasätta varför FÖREGÅNDE regering inte ingrep, det är ju inget nytt fenomen.
men som sagt, det jag tror är att ingen vill binda ris åt sin egen rygg...
de vill båda att motparten tar det obekväma beslutet om det tvunget ska tas...
DMustaine- Antal inlägg : 3914
Jodå regeringen gör viss något!
http://www.expressen.se/ekonomi/1.1843149/det-ar-valdigt-provocerande
http://www.expressen.se/ekonomi/1.1843149/det-ar-valdigt-provocerande
- Inlägg 9
Bonus
Beröm åt dig att du inte faller i RV:s, och martins etc fälla och genast idiotförklarar alliansen som inte lyckas hindra detta.
Detta är ett svårlöst problem. Att skapa en lagstiftning som inte är full utav kryphål och inte går in i regionen kommandoekonomi är inte lätt.
Beröm åt dig att du inte faller i RV:s, och martins etc fälla och genast idiotförklarar alliansen som inte lyckas hindra detta.
Detta är ett svårlöst problem. Att skapa en lagstiftning som inte är full utav kryphål och inte går in i regionen kommandoekonomi är inte lätt.
captaincodd- Antal inlägg : 904
- Inlägg 10
Säger bara
Låten:"staten och kapitalet" var ju inte helt är ju inte helt osann om man säger så.Visst borde det vara så att ju högre bonus desto högre skatt,det skulle nog dämpa lusten till rofferi,för det är det det är.Och Sec,jag har inget emot aktieutdelning om det har gjorts bra affärer och företagen tar sitt samhällsansvar i övrigt.
- Inlägg 11
Bonus
Visst borde det vara så att ju högre bonus desto högre skatt,det skulle nog dämpa lusten till rofferi,för det är det det är.
Jag kan inte annat än att hålla med. Det är ren girighet och inget annat som driver upp de absurda bonusarna.
Jag kan inte annat än att hålla med. Det är ren girighet och inget annat som driver upp de absurda bonusarna.
- Inlägg 12
Sv: SEB:s Bonuskarusell snurrar vidare.
Secrist skrev:Visst borde det vara så att ju högre bonus desto högre skatt,det skulle nog dämpa lusten till rofferi,för det är det det är.
just detta har jag påtalar redan på aftonbladets forum
men ska vi tro att NÅGON regering vågar försöka?
- Inlägg 13
Bonus
men ska vi tro att NÅGON regering vågar försöka?
Det bästa vore om man kunde få till gemensamma regler inom alla EU-länder. Hoppas kan man ju alltid.
Det bästa vore om man kunde få till gemensamma regler inom alla EU-länder. Hoppas kan man ju alltid.
- Inlägg 14
Secrist skrev:men ska vi tro att NÅGON regering vågar försöka?
Hoppet är det sista som dör, men jag tror tvärtom att EU och korruptionen där gärna ser dessa bonusar som KAN komma dessa till del
berralarzon- Antal inlägg : 6964
- Inlägg 15
Sniperace skrev:Secrist skrev:men ska vi tro att NÅGON regering vågar försöka?
Hoppet är det sista som dör, men jag tror tvärtom att EU och korruptionen där gärna ser dessa bonusar som KAN komma dessa till del
Gnuggar du min rygg så gnuggar jag din, det kommer att fortleva varken med eller utan EU.
//berra
- Inlägg 16
yupp, den och girigheten osvberralarzon skrev:Sniperace skrev:Secrist skrev:men ska vi tro att NÅGON regering vågar försöka?
Gnuggar du min rygg så gnuggar jag din, det kommer att fortleva varken med eller utan EU.
//berra
berralarzon- Antal inlägg : 6964
- Inlägg 17
Sniperace skrev:yupp, den och girigheten osvberralarzon skrev:Sniperace skrev:Secrist skrev:men ska vi tro att NÅGON regering vågar försöka?
//berra
Ja trött blir man/jag bara att läsa i C Norbergs blogg så ryser man av girigheten av dessa overmänschen som dom själva tycker dom sig vara.
Fy f-n
//berra