Och jag som hade för mig att aktieutdelning bara skedde vid överskott.....
+8
F.I.S.T
captaincodd
Sossar ee lata
Regndrottning
Secrist
MartinLindgren
marxisten
Mona Sahlin
12 posters
4 miljarder - 10.000 jobb
Regndrottning- Antal inlägg : 6691
- Inlägg 26
Sv: 4 miljarder - 10.000 jobb
Secrist- Antal inlägg : 32216
- Inlägg 27
Aktier
Och jag som hade för mig att aktieutdelning bara skedde vid överskott.....
Lika lite som att lön bara skulle betalas ut vid överskott. Däremot finns ju en koppling mellan aktieutdelning och lönsamhet. Bättre lönsamhet ger bättre aktieutdelning.
Lika lite som att lön bara skulle betalas ut vid överskott. Däremot finns ju en koppling mellan aktieutdelning och lönsamhet. Bättre lönsamhet ger bättre aktieutdelning.
- Inlägg 28
Secrist skrev:Och jag som hade för mig att aktieutdelning bara skedde vid överskott.....
Hur klokt är det? Att betala ut till aktieägarna även om företaget kursar? Bättre att avstå från utdelning tills företaget går med vinst igen.
Och jämför inte löner med aktieutdelning. Inte i närheten av att vara samma sak!
- Inlägg 29
Aktier
Hur klokt är det? Att betala ut till aktieägarna även om företaget kursar? Bättre att avstå från utdelning tills företaget går med vinst igen.
Nja, nu håller ju inte Volvo på att kursa. Och skulle ett företag kursa på grund av aktieutdelningar så skulle ju aktierna bli värdelösa. Knappast en bra affär för någon.
Och man kan faktiskt göra en viss jämförelse mellan aktieutdelning och lön. En arbetare offrar sin tid, en aktieägare sina pengar i företaget. Bägge har rätt till sin del av företaget.
Nja, nu håller ju inte Volvo på att kursa. Och skulle ett företag kursa på grund av aktieutdelningar så skulle ju aktierna bli värdelösa. Knappast en bra affär för någon.
Och man kan faktiskt göra en viss jämförelse mellan aktieutdelning och lön. En arbetare offrar sin tid, en aktieägare sina pengar i företaget. Bägge har rätt till sin del av företaget.
marxisten- Antal inlägg : 5060
- Inlägg 30
Secrist skrev:Hur klokt är det? Att betala ut till aktieägarna även om företaget kursar? Bättre att avstå från utdelning tills företaget går med vinst igen.
Med skillnaden att arbetaren svälter om han missar sin lön en månad, kapitalisten är lika fet om han missar sin utdelning ett år. Arbeta ska vara 100% utdelning, säljer jag min kropp ska jag ha betalt, likväl Konsum ska ha det för brödet jag äter till frukost. Aktier är spekulation, och investerar man i ett bolag som går så dåligt så man tvingas varsla förtjänar man fan ingen utdelning. Aktieutdelning och lön är en jävla skillnad.
Senast ändrad av marxisten den 2010-01-10, 02:44, ändrad totalt 1 gång
- Inlägg 31
Fat
Med skillnaden att arbetaren svälter om han missar sin lön en månad, kapitalisten är lika fet om han missar sin utdelning ett år.
Snacka om skruvad beskrivning av det svenska samhället. Det finns massvis med vanliga svenskar som äger aktier. Även Volvoarbetare. Så om jag ena dagen jobbar på Volvo så är jag en halvsvältande löneslav och om jag på kvällen köper några Volvoaktier så är jag en fet kapitalist? Snacka om svängningar!
Snacka om skruvad beskrivning av det svenska samhället. Det finns massvis med vanliga svenskar som äger aktier. Även Volvoarbetare. Så om jag ena dagen jobbar på Volvo så är jag en halvsvältande löneslav och om jag på kvällen köper några Volvoaktier så är jag en fet kapitalist? Snacka om svängningar!
- Inlägg 32
Secrist skrev:Med skillnaden att arbetaren svälter om han missar sin lön en månad, kapitalisten är lika fet om han missar sin utdelning ett år.
Du vet likväl som jag att av de 4 miljarderna har mest gått till a-aktierna som ingen vanlig person har råd med! Och dessutom, aktier är spekulation och risk. Investerar jag i VOLVO och VOLVO går så dåligt så att arbetarna tvingas gå ska man inte få någon jävla utdelning. I ett sådant läge ska varenda korvöre sparas i bolaget!
- Inlägg 33
Aktier
Du vet likväl som jag att av de 4 miljarderna har mest gått till a-aktierna som ingen vanlig person har råd med! Och dessutom, aktier är spekulation och risk. Investerar jag i VOLVO och VOLVO går så dåligt så att arbetarna tvingas gå ska man inte få någon jävla utdelning. I ett sådant läge ska varenda korvöre sparas i bolaget!
Vilket innebär att investerare tappar intresset för företaget vilket i sin tur kommer att sänka värdet på bolaget vilket i sin tur kommer att driva upp räntan på lån som företaget har vilket i sin tur innebär att en större andel av företagets pengar kommer att gå till räntebetalningar vilket ytterligare sänker företagets värde etc etc. Allt hänger ihop. Skippa RKU och kom ut i verkligheten istället.
Vilket innebär att investerare tappar intresset för företaget vilket i sin tur kommer att sänka värdet på bolaget vilket i sin tur kommer att driva upp räntan på lån som företaget har vilket i sin tur innebär att en större andel av företagets pengar kommer att gå till räntebetalningar vilket ytterligare sänker företagets värde etc etc. Allt hänger ihop. Skippa RKU och kom ut i verkligheten istället.
- Inlägg 34
Upp!
- Inlägg 35
Secrist skrev:Skippa RKU
Aldrig varit medlem i RKU, så det blir inte svårt att skippa.