Sniperace 2010-01-03, 22:16
Dao skrev: Sniperace skrev: F.I.S.T skrev:Men då är fel av tidningarnba att tala om den DANSKA främlingsfientligheten, där är det ju fråga om enskilda danskar osv,,,
men jag har redan ändå nämnt att just bf är extremist i sina utfall, dock är det så att ALLA Islamister ÄR Muslimer, det måste du väl ändå hålla med om eller hur?
Men långtifrån alla Muslimer är islamister
Det är alltid farligt att dra hela folkgrupper över en kam
Visst är det så, men om ALLA kunde enas om att uppfatta sådana kommentarer som att enbart avse extremisterna kunde detta bita huvudet av dem som missbrukar det
det är som den kommentaren jag själv har, att det är fel att kalla någon för Muslim för att denne kommer från pakistan eller Iran, liksom att det är fel att kalla västerlänningar för kristna...
jag anser mig INTE vara Kristen, och mohammed som är född i Kortedala är inte kristen för han är västerlänning, men han är heller inte MUslim pga att han har anor från Irak, han är istället ateist, MEN kunde lika gärtna varit Buddist, och att då pga konstiga placeringar då kalla denne en kristen muslim som är buddist låter lite konstigt
Jag ser inte en religiös etikett som folkgrupp i den bemärkelsen, det kan få kostiga effekter
så jag drar absolut inte en folkgrupp över en kam
Nu går du in på en annan fråga, som du och jag har diskuterat mycket. Skall bara dra lite för FIST vad frågan handlade om:
Jag hävdar att detta med att "tillhöra" en religion, kan ses på två sätt. Dels kan man vara aktivt religiös, alltså man är aktivt med i en religiös församling- De är religiösa.
Sedan finns det något som man brukar kalla kulturellt religiös, och det är alla vi som oavsett vilken åskådning vi aktivt utgår från, får med oss i vår uppväxt. Detta är den vanligaste sättet att se på religion i världen. I vårt lilla hörn av världen har NATIONALISMEN lite övertagit denna synen, men hela väst är ändå baserad på en kristen miljö, meed en spexifik etik och moral - som vi alla får med oss oavsett vad vi senare eventuellt skulle välja att "tro" på!
Man kan alltså vara kulturellt kristen, men inte religiöst kristen!
Det är alltså inget påhitt av mig detta, utan en beskrivning om vilken funktion religionen har i världen idag!
men där kommer ju ändå in pakistaniern som är ateist, kultiúrell muslim, men uppvuxen i sverige i svensk miljö, han är kulturell från sina föräldrar, kristen för sin svenska uppväxt, och ateist i sin egenvalda "tro"
justr därför har JAG väldigt svårt att placera någon på det sättet..
Vad är då Oshem och Urmi som kommer från ett land med muslimskt styre, med föräldrar uppvuxna och boende där, men som vid nioårsåldern kom till sverige och adopterade av kristna föräldrar, men som idag båda är ateister, vad ska de kallas om vi tvingas etikettera dessa, är de kulturella muslimer, eller är de kristna pga att de växte upp med kristna adoptivföräldrar, eller är de muslimer pga att de kommer från ett muslimskt land?
jag råkar veta att de accepterar INTE att bli kallade muslimer, de blir förargade om de kallas kristna, jag själv ser dem som människor rätt och slätt utan att blanda in en religiös beteckning för dem.
på samma sätt så kan jag ju inte kalla kristan iranier som flytt iran pga sin tro för muslimer, inte ens kulturellt även om de avfallit från islam...
det är just därför jag VÄGRAR att acceptera religiösa besteckningar på människor som INTE har någon religiös tro, just spom jag sa, det går ju inte att säga en kristen muslim, det passar helt enkelt inte in
som Reeza Rezai säger, JAG är afghan, inte Muslim (han tvingades fly Afghanistan just pga TALIBANERNA som ville påtvinga honom religionen)