Issa fick 18 knivhugg - för att han är med i SD
GÖTEBORG. Hans politiska engagemang höll på att kosta honom livet. Sverigedemokraten Issa Issa blev överfallen och fick 18 knivhugg i kroppen. Det är ett av de värsta exemplen på misstänkt politiskt våld i Sverige. - Jag har fortfarande mardrömmar varje natt, säger han.
Ljudet kommer från de fem stenar som kastades in genom fönstren. På en av dem står "jävla SD". Han hörde folk ropa "Jävla kristen! Jävla SD - kom ner!".
Möttes av runt 40 personer
Sedan gör Issa vad han med facit i hand inte skulle ha gjort. Ordningsvakt som han är sätter han efter dem; när han sprungit en bit inser han sitt stora misstag.
- Där står en grupp på runt 40 personer. De är mellan 15 och 20 år gamla. Jag känner igen fler av dem. Några är maskerade och en del har basebollträn. Jag inser att jag inte kan springa tillbaka och bara står inför dem, säger han.
Någon frågar om det är han som är SD:aren? Ja, svarar en annan. Issa hör någon ropa "Allahu akbar" (Allah är stor). Sen sker allt blixtsnabbt.
- Jag får en kraftig käftsmäll, knivhugg i huvudet och i axeln. Och sen hoppar någon på mig bakifrån och sticker knivar i mig. Jag svimmar, när jag vaknar är jag på sjukhuset. Läkarna sa att jag bara var några minuter från döden.
När hans kropp undersökts visar det sig att han fått två knivhugg i huvudet, tio i ryggen. Totalt 18 hugg i hela kroppen, varav ett som missar höger öga med några millimeter. Polisen rubricerar förundersökningen som grov misshandel.