Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+5
råttan III
Redvictory
Mona Sahlin
MartinLindgren
F.I.S.T
9 posters

    Arbetslinjen är ingen arbetslinje, och bidragslinjen är ingen bidragslinje !!

    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Arbetslinjen är ingen arbetslinje, och bidragslinjen är ingen bidragslinje  !! - Sida 2 Empty Sv: Arbetslinjen är ingen arbetslinje, och bidragslinjen är ingen bidragslinje !!

    Inlägg  F.I.S.T 2009-12-30, 01:02

    Secrist sa: Jag har själv pratat med folk som gått sjukskrivna i åratal. Många blir rädda för att förändra sin vardag. man vänjer sig vid en livsstil. Det är inte lathet, bara en naturlig mänsklig reaktion.

    Ja det är sant och EN del av sanningen.... fast jag tycker det är lite ojust att prata om "livsstil" som om det vore ett val....
    Och det blir en svårighet för långtidssjukskrivna att komma tillbaka ju längre det går... detta gäller oxå för friska arbetslösa...!!!!

    Så därför är det meningslöst att försöka?

    Vaddå ... vad menar du ?... Jag menar på att det är en väldig fokusering på att få sjuka att jobba, när det finns hur många friska som helst utan jobb....
    Och då så länge det inte finns jobb nog åt alla... kan man väl satsa på vård åt sjuka, istället för att slita ut dem först.. ? ... eller ?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Arbetslinjen är ingen arbetslinje, och bidragslinjen är ingen bidragslinje  !! - Sida 2 Empty Sjukt

    Inlägg  Secrist 2009-12-30, 01:06

    Ja det är sant och EN del av sanningen.... fast jag tycker det är lite ojust att prata om "livsstil" som om det vore ett val....
    Och det blir en svårighet för långtidssjukskrivna att komma tillbaka ju längre det går... detta gäller oxå för friska arbetslösa...!!!!


    Jag håller helt med. Men vänstern vill hela tiden framhålla att om man bara sjukskriver en person tillräckligt länge så löser sig allt. Alliansens mål är att via både krav och rätt stöd hjälpa folk tillbaka in i samhället. Alla mår bättre att ha ett jobb att gå till.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Arbetslinjen är ingen arbetslinje, och bidragslinjen är ingen bidragslinje  !! - Sida 2 Empty Sv: Arbetslinjen är ingen arbetslinje, och bidragslinjen är ingen bidragslinje !!

    Inlägg  Vercingetorix 2009-12-30, 01:11

    F.I.S.T skrev:V-rix sa: "
    Du menar som när (s) sjukskrev gud vet hur många för att få ner arbetslöshetssiffrorna.. Eller sökajobbkurser och allt vad det var?

    Att som alliansen göra om statistiken till internationell standard är väl inte av ondo? I synnerhet som (s) misslyckande på området blir än tydligare"


    Det var inte S som sjukskrev folk.... det gjorde läkare och FK.....
    Sedan håller jag med om att S var lika kass på rehab som nuvarande regering....
    Det är här problemet ligger....
    För dålig vård ... indragningar i det vårdsystem som skall fixa den rehabilitering alliansen påstår sig vilja ha....

    .... att pröva sjuka mot en arbetsmarknad som inte har jobb åt dem ... är inte rehabolitering ... rehabilitering innefattar adekvat vård ... och därefter, eller samtidigt kan man titta på jobb som den sjukskrivne kan prova på....

    Sökajobbkurserna var oxå ett otyg och trolleri med statistik.

    Naturligtvis vet jag vem som sjukskrev och förtidspensionerade folk, men i min enfald trodde jag att mina debattmotståndare begrep att (s) satte agendan för regelverket för hur dessa skulle utföras och hur händelsekedjan därför såg ut.
    (Lite på samma sätt som vänstersidan nu anklagar alliansen för.)
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Arbetslinjen är ingen arbetslinje, och bidragslinjen är ingen bidragslinje  !! - Sida 2 Empty Sjukt

    Inlägg  Secrist 2009-12-30, 01:17

    Naturligtvis vet jag vem som sjukskrev och förtidspensionerade folk, men i min enfald trodde jag att mina debattmotståndare begrep att (s) satte agendan för regelverket för hur dessa skulle utföras och hur händelsekedjan därför såg ut.

    Du vet, vissa vänsternick är ju tvungna att försöka tona ner sossarnas ansvar i den tidigare fiaskopolitiken eftersom de hela tiden hävdar att allt kommer att bli jättebra och fint på alla sätt och vis bara vänstern vinner nästa val.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Arbetslinjen är ingen arbetslinje, och bidragslinjen är ingen bidragslinje  !! - Sida 2 Empty Sv: Arbetslinjen är ingen arbetslinje, och bidragslinjen är ingen bidragslinje !!

    Inlägg  F.I.S.T 2009-12-30, 01:24

    Secrist skrev:Ja det är sant och EN del av sanningen.... fast jag tycker det är lite ojust att prata om "livsstil" som om det vore ett val....
    Och det blir en svårighet för långtidssjukskrivna att komma tillbaka ju längre det går... detta gäller oxå för friska arbetslösa...!!!!


    Jag håller helt med. Men vänstern vill hela tiden framhålla att om man bara sjukskriver en person tillräckligt länge så löser sig allt. Alliansens mål är att via både krav och rätt stöd hjälpa folk tillbaka in i samhället. Alla mår bättre att ha ett jobb att gå till.

    Nja ... det där var ju inte sant... men mycket smart debatterat av dig. Att lägga in sanningar i uppmålandet av en felaktig bild.
    Ingen vänster har någonsin sagt att allt löser sig om man sjukskriver en person tillräckligt länge...

    Däremot misslyckades S och dåvarande FK ganska rejält med rehab-bitem... lika kapitalt som nuvarande regering misslyckas på den fronten
    Alliansens mål säger du... ja den biten med krav stämmer ju.... mem ABSOLUT INTE den biten du påstår om "rätt stöd"

    Självklart mår alla bättre OM DE KAN jobba, och om det finns jobb att få...
    Men det är delvis en utopi att ALLA ska ha jobb, (även om strävan ditåt, måste finnas) Det finns inget samhälle på jorden som kan ha alla i jobb... och även om det skulle bli så... skulle detta inte vara bra... en liten arbetslöshet måsate finnas för att arbetsgivare och företagare skall kunna nyanställa.... det bästa är ju dock att det är en rörlig arbetslöshet, så att ingen går långtidsarbetslös....

    Och det vore bäst om ingen blev sjuk... men det är oxå en utopi... samma sak där så skall strävan vara att miska sjuktalen... INTE statistiken utan strävan skall vara att folk blir friskare ... där är det ett stort hål i Alliansen s tänkande och politik
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Arbetslinjen är ingen arbetslinje, och bidragslinjen är ingen bidragslinje  !! - Sida 2 Empty Sv: Arbetslinjen är ingen arbetslinje, och bidragslinjen är ingen bidragslinje !!

    Inlägg  F.I.S.T 2009-12-30, 01:30

    Secrist skrev:Naturligtvis vet jag vem som sjukskrev och förtidspensionerade folk, men i min enfald trodde jag att mina debattmotståndare begrep att (s) satte agendan för regelverket för hur dessa skulle utföras och hur händelsekedjan därför såg ut.

    Du vet, vissa vänsternick är ju tvungna att försöka tona ner sossarnas ansvar i den tidigare fiaskopolitiken eftersom de hela tiden hävdar att allt kommer att bli jättebra och fint på alla sätt och vis bara vänstern vinner nästa val.

    Okej då ... om det var en felskrivning av dig så Okej ... annars skulle man lätt kunnat tolka det som att du ville göra en billig politisk poäng av detta....

    och vad gäller secrists kommentar om att blunda för förra regeringens ansvar, så vet du att detta är felaktigt... om du har läst mina inlägg...
    Min kritik till förra regeringen är stark... i synnerhet vad gäller åtgärder för FAKTISK rehabilitering... där är ktitiken lika stor som mot denna regering...

    Däremot är det bara lögn att påstå att Alliansen står för "Arbetslinjen" och Vänsterblocket, inte skulle stå för detta...
    Alliansen stal begreppet pga av Perssons flathet i debatten... men det är historiskt sett Sossarnas begrepp....

    Jag redogör ju för detta tydligt i min tråd om detta
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Arbetslinjen är ingen arbetslinje, och bidragslinjen är ingen bidragslinje  !! - Sida 2 Empty Kritik

    Inlägg  Secrist 2009-12-30, 01:52

    Min kritik till förra regeringen är stark... i synnerhet vad gäller åtgärder för FAKTISK rehabilitering... där är ktitiken lika stor som mot denna regering...

    Tyvärr är inte alla vänsterdebattörer lika nyanserade som du. Heder åt dig! Very Happy
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Arbetslinjen är ingen arbetslinje, och bidragslinjen är ingen bidragslinje  !! - Sida 2 Empty Sv: Arbetslinjen är ingen arbetslinje, och bidragslinjen är ingen bidragslinje !!

    Inlägg  F.I.S.T 2009-12-30, 01:54

    Secrist skrev:Min kritik till förra regeringen är stark... i synnerhet vad gäller åtgärder för FAKTISK rehabilitering... där är ktitiken lika stor som mot denna regering...

    Tyvärr är inte alla vänsterdebattörer lika nyanserade som du. Heder åt dig! Very Happy

    Tack då för det.... och right back at you.....
    Det finns ju några onyanserade höger oxå för all del Cool
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Arbetslinjen är ingen arbetslinje, och bidragslinjen är ingen bidragslinje  !! - Sida 2 Empty Nyanser

    Inlägg  Secrist 2009-12-30, 02:15

    Det finns ju några onyanserade höger oxå för all del

    Absolut. Det förnekar jag inte.
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Arbetslinjen är ingen arbetslinje, och bidragslinjen är ingen bidragslinje  !! - Sida 2 Empty Sv: Arbetslinjen är ingen arbetslinje, och bidragslinjen är ingen bidragslinje !!

    Inlägg  Redvictory 2009-12-30, 02:17

    Secrist skrev:Det finns ju några onyanserade höger oxå för all del

    Absolut. Det förnekar jag inte.

    Dock tillhör inte du dem Secrist!
    RedAssVictory
    RedAssVictory


    Antal inlägg : 206
    Join date : 09-12-21

    Arbetslinjen är ingen arbetslinje, och bidragslinjen är ingen bidragslinje  !! - Sida 2 Empty Sv: Arbetslinjen är ingen arbetslinje, och bidragslinjen är ingen bidragslinje !!

    Inlägg  RedAssVictory 2009-12-30, 12:48

    Snart börjar debatten !

    Vi älskar secrist som vi kan kalla nazist !

    Vi har det så mysigt !
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Arbetslinjen är ingen arbetslinje, och bidragslinjen är ingen bidragslinje  !! - Sida 2 Empty Sv: Arbetslinjen är ingen arbetslinje, och bidragslinjen är ingen bidragslinje !!

    Inlägg  MartinLindgren 2009-12-30, 13:00

    Bort och ner med Ass:et!
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Arbetslinjen är ingen arbetslinje, och bidragslinjen är ingen bidragslinje  !! - Sida 2 Empty Sv: Arbetslinjen är ingen arbetslinje, och bidragslinjen är ingen bidragslinje !!

    Inlägg  F.I.S.T 2009-12-31, 04:27

    F.I.S.T skrev:
    Vercingetorix skrev:Ifall arbetslinjen nu inte är en arbetslinje, kan väl någon förklara för mig hur arbetslösheten idag, under den värsta depression sedan trettiotalet, är lägre än under sommaren -06 då det var en brinnande högkonjunktur.

    http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/?awc=

    Ja återigen beror det väl på vem som man beställt undersökningen av, enligt denna kanske något så när trovärdiga källa för statistik.... så var ju arbetslösheten lägre när vänstern lämnade över makten... än den är nu.....

    det är det ena....

    Det andra är att den politik som borgarna för gentemot då i synnerhet sjuka och sjukskrivna, resulterar på längre sikt i att folk inte alls blir friskare, utan tvärtom sjukare... och det gör ökade kostnader för staten.
    Och sedan är det för övrigt väldigt LÄTT att få ner det borgarna menar på är antalet sjuka, men i själva verket är antalet sjukskrivna.... när man flyttar bort dem från sjukförsäkringssystemet. Så oavsett om någon av er blå hävdar att högern inte utförsäkrar folk... när de byter plats till arbetsförmedlingen.... (vilket i sig är meningslöst och kan vara mycket besvärligt och stor osäkerhetsfaktor för många sjuka)
    .... oavsett detta så håller borgarna bara på med ett trollande av siffror i detta agerande. Nu vet jag inte om borgarna eller statistikförande myndigheter eller företag dessutom räknar in arbetssökande när man dunkar sig för bröstet över arbetssiffrorna...men är det så så blir det ju ännu mer trollande bara....

    Jag fick nog ingen kommentar på v-rix felaktiga påstående om statistiken för arbetslösheten ..... (kolla in länken stat centralbyrån)
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Arbetslinjen är ingen arbetslinje, och bidragslinjen är ingen bidragslinje  !! - Sida 2 Empty Sv: Arbetslinjen är ingen arbetslinje, och bidragslinjen är ingen bidragslinje !!

    Inlägg  Infra 2009-12-31, 10:47

    Secrist skrev:Min kritik till förra regeringen är stark... i synnerhet vad gäller åtgärder för FAKTISK rehabilitering... där är ktitiken lika stor som mot denna regering...

    Tyvärr är inte alla vänsterdebattörer lika nyanserade som du. Heder åt dig! Very Happy

    Ja, förra regeringen hade problem. men de tillsatte "arbetsmarknadsminister" Hans Karlsson som var en bra lyssnare. Sedan låg inte rehabiliteringsansvaret på sossarna eller på fk utan på arbetsgivaren i det enskillda fallet. Det var inskrivet i regelverket. Arbetsgivarna gjorde inte ett skit, inte ens de stora kommunala arbetsgivarna tog sitt rehabiliteringsansvar. Det är ändrat nu. Arbetsgivarnas passivitet var det största problemet för fk som brottades med allt fler sjukskrivna som fastnade i sin situation.
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Arbetslinjen är ingen arbetslinje, och bidragslinjen är ingen bidragslinje  !! - Sida 2 Empty Sv: Arbetslinjen är ingen arbetslinje, och bidragslinjen är ingen bidragslinje !!

    Inlägg  Infra 2009-12-31, 10:54

    P.S.

    Detta kaos kunde Reinfeldt skylla på sossarna för och vinna valet på. Detta trots att han stod arbetsgivaralliansen närmast. Vilken bluff han är, Sluggo.

    Sponsored content


    Arbetslinjen är ingen arbetslinje, och bidragslinjen är ingen bidragslinje  !! - Sida 2 Empty Sv: Arbetslinjen är ingen arbetslinje, och bidragslinjen är ingen bidragslinje !!

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-10, 05:27