Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


3 posters

    Julen - glädjens tid

    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Julen - glädjens tid Empty Julen - glädjens tid

    Inlägg  marxisten 2009-12-24, 19:00

    Vad gott det va! Det är vad jag liksom de flesta andra anser om den enligt mig sjukaste jultraditionen, men ändå de bästa. Då tänker jag på julbordet. Tänk vad mycket man proppar i sig. Det är i.of. gott, men på en gång så vet man ju någonstans i bakhuvudet att här sitter man och äter fler ggr. mer än vad man behöver och vad man brukar med ett överfullt bord framför sig samtidigt som flera hundra miljoner svälter... Men det är ju tradition och de är ju ändå bara jul en gång.

    Och nu så är det dags för ytterligare en av våra trevliga men ändå sjuka jultraditioner - Julklappsutdelning. Väldigt trevlig tillställning, men släktingar och vänner, lite ljus, och gemenskap. Man ger bort materiella ting för att visa uppskattning och får materiella ting. Man snackar och umgås med personer som man håller kärt. Men nu ska iv se det lite annorlunda, leka med vad osm sker på en annan dimention.

    Är inte dessa två delarna egentligen en stor symbol för det elände som finns på jorden. Är det ändå inte en källa för både miljöförstöring och en ikon för överkonsumtionen. Jag vill nu inte säga vi helt och hållet ska sluta ge bort julklappar, jag vill bara att vi ska tänka på det lite ur ett annar perspektiv. Julklapparna vi köper är oftast bestående av totalt onödiga saker som den man ger till ofta men inte alltid har något större behov av. Många ggr köper man flera stycken för att man känner något sorts tvång till detta. En eller två klappar kan det vara behov av, men de två tre andra, är de nödvändiga? Tänk vad det leder till. En massa produkter tillverkas i onödan, vi spenderar mängder och dessutom så kommer mängder av personer att slänga ut fungerande tv-apparater, datorer etc. för vi har fått nytt. Detta bidrar itll överkonsumtion och miljöförstöring- Samtidigt säger vi att vi inte har pengar nog till att skänka till miljoner nödsätllda. Smmanfattingen lbir alltså att denna dag bidrar hela väst till: Överkonsumtion, slöseri med näringsprodukter, miljöförstöring och slöseri med pengar...

    Jag säger inte detta för att vi ksa ändra på hela traditionen, utan för att visa saken ur ett annatp erspektiv: globalt. Jag anser dock att vi alla bör skänka en tanke åt alla de personer i världen som svälter, i juletid som i vanliga fall och funderar lite över vad du kan göra. Kanske skänka en slant till de som inget har till julen, istället för att köpa en extra och förmodligen totalt onödig femte julklapp till någon släkting. För behovet är stort som vi alla vet. Jag vet det är tråkigt att tänka på, men vilken tid på året passar det bättre än nu, under glädjens och gemenskapens dagar?

    Men nu ska jag inte dra ner stämningen mer denna underbara tid på året. Denna dagen anser jag att vi alla på forum, oavsett politisk åskådning liksom irl skall glädjas åt och att vi ska vara vänner. Så jag vill skänka er alla en Riktigt God Jul, och en trevlig fortsättning på kvällen.
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Julen - glädjens tid Empty hmm

    Inlägg  R.O.F.L 2009-12-24, 19:25

    Jag anser dock att vi alla bör skänka en tanke åt alla de personer i världen som svälter, i juletid som i vanliga fall och funderar lite över vad du kan göra. Kanske skänka en slant till de som inget har till julen,

    Absolut! Besöker kyrkans midnattsmässa (katolska) och skänker en 500 hundring i kollekten till behövande,,,
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Julen - glädjens tid Empty Sv: Julen - glädjens tid

    Inlägg  berralarzon 2009-12-24, 21:36

    R.O.F.L skrev:
    Jag anser dock att vi alla bör skänka en tanke åt alla de personer i världen som svälter, i juletid som i vanliga fall och funderar lite över vad du kan göra. Kanske skänka en slant till de som inget har till julen,

    Absolut! Besöker kyrkans midnattsmässa (katolska) och skänker en 500 hundring i kollekten till behövande,,,

    I så fall om du vore sann skänker jag en tusing till moskeen här i min stad.
    //berra
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Julen - glädjens tid Empty hmm

    Inlägg  R.O.F.L 2009-12-24, 22:28

    berralarzon skrev:
    R.O.F.L skrev:
    Jag anser dock att vi alla bör skänka en tanke åt alla de personer i världen som svälter, i juletid som i vanliga fall och funderar lite över vad du kan göra. Kanske skänka en slant till de som inget har till julen,

    Absolut! Besöker kyrkans midnattsmässa (katolska) och skänker en 500 hundring i kollekten till behövande,,,

    I så fall om du vore sann skänker jag en tusing till moskeen här i min stad.
    //berra

    Gör det berra, är övertygad att det går till något gott, kyrka, moske, synagoga kvittar.
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Julen - glädjens tid Empty Sv: Julen - glädjens tid

    Inlägg  berralarzon 2009-12-24, 22:32

    R.O.F.L skrev:
    berralarzon skrev:
    R.O.F.L skrev:
    Jag anser dock att vi alla bör skänka en tanke åt alla de personer i världen som svälter, i juletid som i vanliga fall och funderar lite över vad du kan göra. Kanske skänka en slant till de som inget har till julen,

    Absolut! Besöker kyrkans midnattsmässa (katolska) och skänker en 500 hundring i kollekten till behövande,,,

    I så fall om du vore sann skänker jag en tusing till moskeen här i min stad.
    //berra

    Gör det berra, är övertygad att det går till något gott, kyrka, moske, synagoga kvittar.

    Allt som går att gläjda någon är gott så sant så.
    //berra
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Julen - glädjens tid Empty Sv: Julen - glädjens tid

    Inlägg  marxisten 2009-12-26, 02:25

    berralarzon skrev:
    R.O.F.L skrev:
    berralarzon skrev:
    R.O.F.L skrev:
    Jag anser dock att vi alla bör skänka en tanke åt alla de personer i världen som svälter, i juletid som i vanliga fall och funderar lite över vad du kan göra. Kanske skänka en slant till de som inget har till julen,

    Absolut! Besöker kyrkans midnattsmässa (katolska) och skänker en 500 hundring i kollekten till behövande,,,

    I så fall om du vore sann skänker jag en tusing till moskeen här i min stad.
    //berra

    Gör det berra, är övertygad att det går till något gott, kyrka, moske, synagoga kvittar.

    Allt som går att gläjda någon är gott så sant så.
    //berra

    Detta var tydligen ett känsligt ämne eller ett ämne alla är överens. Very Happy

    Sponsored content


    Julen - glädjens tid Empty Sv: Julen - glädjens tid

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-21, 23:16