Låt aldrig extremister föra en viss grupps talan, Sniper!
Jo, troende muslimer firar också jul, fast inte på samma sätt som vi! Detsamma gäller andra kristna och "sekulariserade" grupper i samhället. I praktiken har julen SLUTAT att handla om religion, utan enbart en hyllning till konsumismen!
Och jo, det finns både kristna och muslimer som är ateister. De har de värderingar som de växt upp med sig även om de blir ateister!
Det kvittar om flera tusen imamer eller liknande uttalar sg som du skriver - muslimerna firar ändock jul!
Det är mestadels enbart extremister, både inom islam och bland deras kritiker, som fixerar sig vid "Haram". Det är ganska fascinerande att leva med muslimer och resa i deras länder, för då märker man att detta med "Haram" bara är på ytan. I själva verket har de ungefär samma inställning till livet och prylar som alla andra!
I världens största muslimska land, Indonesien, äter alla griskött - men de är inte mindre muslimer för det! Detsamma gäller muslimer som dricker alkohol, kvinnor som inte klär sig i huvudduk, och liknande...
Nationella beteckningar på folk är en europeisk tradition, som många skulle bli oerhört ledsna vid att bli benämnda efter! Utanför Europa är detta mestadels nonsens... För de vanliga människorna finns inget skrämmande med religion, i sig!
I min D-uppsatts i Religionshistoria, ntervjuade jag iranier om deras religiositet, utifrån de erfarenheter de haft i sitt land. Bara några enstaka män skyllde allt på religionen. De andra antingen brydde sig inte, eller ansåg att religionen missbrukats. Det sista var synen hos SAMTLIGA kvinnor i undersökningen. Ytterst få ansåg att religionen var ond på minsta sätt.
Varför skulle en pakistansk kristen kallas för muslim för? Antingen har han växt upp i en kristen miljö, eller också har han gjort en medvetet val. De kristna traditionerna i Mellanöstern har enormt mycket gemensamt med de muslimska - av den aldening jag tidigare beskrivit!