Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

2 posters

14 kronor kilowattimmen !

formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

14 kronor kilowattimmen ! Empty 14 kronor kilowattimmen !

Inlägg  formsvackan 2009-12-17, 23:39

http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article541565.ece

Elpriset på rekordnivåer i kylan

http://www.dt.se/nyheter/borlange/article541570.ece

Elpriset stoppade pappersbruket

när spotpriset går över vissa nivåer så använder vi våra fasta kontrakt och säljer elen istället för att tillverka papper.

Vad tråkigt det hade varit om staten reglerat energiproduktion, distribution och priser Very Happy
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

14 kronor kilowattimmen ! Empty Sv: 14 kronor kilowattimmen !

Inlägg  Sniperace 2009-12-17, 23:41

formsvackan skrev:http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article541565.ece

Elpriset på rekordnivåer i kylan

http://www.dt.se/nyheter/borlange/article541570.ece

Elpriset stoppade pappersbruket

när spotpriset går över vissa nivåer så använder vi våra fasta kontrakt och säljer elen istället för att tillverka papper.

Vad tråkigt det hade varit om staten reglerat energiproduktion, distribution och priser Very Happy

i andra media talar de om ca 2.50:- KW/H

och här var priset 14,57 bara mellan 16-18 Question
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-12-18, 10:55

Jag ville inget annat än bara lyfta fram en liten konsekvens av den fria marknadsekonomin.

Energi är något vi alla behöver för att överleva, i synnerhet under den bistra tid som kallas vinter. Vi är nu i en situation där elleverantörerna kan ta ut vilka fantasipriser som helst genom att strypa produktionen en aning.

Forumets högerfalang kan yla om lagen om tillgång och efterfrågan så mycket de vill. För mig och många andra är det en fråga om liv eller död och detta vill jag inte att ska avgöras utifrån privata monopols vinstintressen.

Det är nästan jämförbart med att elda upp delar av spannmålsskörden för att hålla priset uppe, samtidigt som en miljard människor svälter.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-12-18, 11:02

formsvackan skrev:Jag ville inget annat än bara lyfta fram en liten konsekvens av den fria marknadsekonomin.

Energi är något vi alla behöver för att överleva, i synnerhet under den bistra tid som kallas vinter. Vi är nu i en situation där elleverantörerna kan ta ut vilka fantasipriser som helst genom att strypa produktionen en aning.

Forumets högerfalang kan yla om lagen om tillgång och efterfrågan så mycket de vill. För mig och många andra är det en fråga om liv eller död och detta vill jag inte att ska avgöras utifrån privata monopols vinstintressen.

Det är nästan jämförbart med att elda upp delar av spannmålsskörden för att hålla priset uppe, samtidigt som en miljard människor svälter.

Det är ju därför jag skrivit att el, tele och kollektivtrafik skulle vara statliga verksamheter, drivna utan vinstsyfte, att inte låta elpriser i ex tyskland styra priserna i Sverige.

MEN vi ser nu konsekvenserna av stängda kärnkraftverk, vår egen energi räcker inte längre och jag vet inte vad som vore bäst, höga priser för att få ner användningen, eller rullande elavbrott?

Men det rör sig idag inte om att strypa produktionen, det gäller att ha TILLRÄCKLIGT stor produktion för att tillgodose behoven även vid extrema toppar i förbrukningen.

och nej, jag tror inte att vindkraft kan ersätta annan kraft under smällkalla vinterdagar när det inte blåser (mkt vanligt under vintern)
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-12-18, 11:14

Sniperace skrev:Det är ju därför jag skrivit att el, tele och kollektivtrafik skulle vara statliga verksamheter, drivna utan vinstsyfte, att inte låta elpriser i ex tyskland styra priserna i Sverige.
    Helt överens. Ska vi bilda ett nytt parti innan också du blir skälld för att vara en illasinnad kommunist Very Happy
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-12-18, 11:28

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:Det är ju därför jag skrivit att el, tele och kollektivtrafik skulle vara statliga verksamheter, drivna utan vinstsyfte, att inte låta elpriser i ex tyskland styra priserna i Sverige.
    Helt överens. Ska vi bilda ett nytt parti innan också du blir skälld för att vara en illasinnad kommunist Very Happy

kanske bäst.....

du och jag tar över sverige, och gissa vad bra det skulle bli

FÖR OSS! Very Happy
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-12-18, 11:58

Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:

kanske bäst.....

FÖR OSS! Very Happy
    Vi säljer Skåne, Blekinge och Halland till danskarna, Jämtland och Härjedalen till norrmännen, Norrbotten, Västerbotten och Lappland till finnarna, sticker med pengarna och överlämnar till Fredrik och Mona att reda ut resten Very Happy
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-12-18, 12:18

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:

kanske bäst.....

FÖR OSS! Very Happy
    Vi säljer Skåne, Blekinge och Halland till danskarna, Jämtland och Härjedalen till norrmännen, Norrbotten, Västerbotten och Lappland till finnarna, sticker med pengarna och överlämnar till Fredrik och Mona att reda ut resten Very Happy

Hrrrm, jag är stolt SKÅNING med anorna långt tillbaka till snapphanarna....

så de ger full frihet med eget land SKÅNELAND, resten kan väl vara helt ok Very Happy
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-12-18, 13:12

Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:

kanske bäst.....

FÖR OSS! Very Happy

så de ger full frihet med eget land SKÅNELAND, resten kan väl vara helt ok Very Happy
    Hmmm, partiet skakas redan av interna stridigheter Very Happy

Mina förfäder här i Dalom har i åtskilliga generationer ångrat att de aktivt deltog i illdådet att befria danskarna från Skåne. Som tack för detta stal Gustav Vasa våra kyrkklockor samt lät sörlänningarna konkurrera ut vårt barkbröd med bullar bakade på underliga sädesslag söderifrån.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-12-18, 13:15

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:

kanske bäst.....

FÖR OSS! Very Happy

Hmmm, partiet skakas redan av interna stridigheter Very Happy

Mina förfäder här i Dalom har i åtskilliga generationer ångrat att de aktivt deltog i illdådet att befria danskarna från Skåne. Som tack för detta stal Gustav Vasa våra kyrkklockor samt lät sörlänningarna konkurrera ut vårt barkbröd med bullar bakade på underliga sädesslag söderifrån.

Snarare STAL de Skåneland, terroriserade, brände ner och mördade hela byar och gav sedan bort marken till trogna pålitliga svenskar Sad

men vi kan nog enas ändå, ge skåne friheten åter, så gör vi som du tyckte med resten, med dalarna som en fristat!!
    och pengarna för resten, DEM kan vi festa upp Very Happy

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 11:38