förmodligen så räknar väl sverige sina sjuktal på ett annat sätt än de andra länderna. Så svårt kan det väl inte vara att fatta väl?
+10
ANNA2LINK
patriot
berralarzon
theward
GustavAnder
Redclown
MartinLindgren
lazy
Regndrottning
råttan.
14 posters
Gigantiska sjuktal
råttan.- Antal inlägg : 4318
- Inlägg 52
Sv: Gigantiska sjuktal
Menar du att i Sverige räknas friska som sjuka?
theward- Antal inlägg : 6709
- Inlägg 53
råttan. skrev:Menar du att i Sverige räknas friska som sjuka?
antar att du inte vet eller vill veta hur man räknar iaf...
- Inlägg 54
Finns det överhuvudtaget något som skiljer dina dina teorier från vilka fria fantasier som helst?
- Inlägg 55
råttan. skrev:Finns det överhuvudtaget något som skiljer dina dina teorier från vilka fria fantasier som helst?
propagandamaskinen Råttan har talat och återigen så häpnar man över hur offside råttan ständigt är numera...
har du öht nåt som liknar teorier?
förutom att folk är tärande och allmänt lata??
- Inlägg 56
Absolut. Mina teorier grundar sig dessutom på fakta.
Dina teorier går ut på att i stort sett alla som vill måste få sjukpenning så länge de vill.
Dina teorier går ut på att i stort sett alla som vill måste få sjukpenning så länge de vill.
- Inlägg 57
råttan. skrev:Absolut. Mina teorier grundar sig dessutom på fakta.
Ärligt, vad fan är det för fel på dig egentligen??
Vilka fakta visar på att den mängd som du anklagar vara ickesjuka, tärande och lata existerar??
Sluta dessutom hitta på så förbannat och försök lägga åsikter på mig som jag öht inte har....
"alla som vill", nu är du verkligen fast i GA-träset...
Dvs du har nått botten
alla som behöver ska få ta del av sjukpenning, sjukersättning, soc och annan ersättning
Det handlar inte om att vilja, utan att man faktiskt behöver det.
SER DU SKILLNADEN??
ps jag vill inte vara beroende av sjukpenning eller sjukersättning...
Men om jag inte vinner på lotto eller mirakulös tillfrisknar och blir av med handikapp o sjukdom jag dragits med större delen av mitt liv.
Så kommer jag även i fortsättningen behöva hjälp av andra..
Samma hjälp som du och andra högerdebattörer ivrigt verkar vilja neka folk...eller har jag fått fel uppfattning?
Redclown- Antal inlägg : 312
- Inlägg 58
theward skrev:råttan. skrev:Absolut. Mina teorier grundar sig dessutom på fakta.
Ärligt, vad fan är det för fel på dig egentligen??
Vilka fakta visar på att den mängd som du anklagar vara ickesjuka, tärande och lata existerar??
Sluta dessutom hitta på så förbannat och försök lägga åsikter på mig som jag öht inte har....
"alla som vill", nu är du verkligen fast i GA-träset...
Dvs du har nått botten
alla som behöver ska få ta del av sjukpenning, sjukersättning, soc och annan ersättning
Det handlar inte om att vilja, utan att man faktiskt behöver det.
SER DU SKILLNADEN??
ps jag vill inte vara beroende av sjukpenning eller sjukersättning...
Men om jag inte vinner på lotto eller mirakulös tillfrisknar och blir av med handikapp o sjukdom jag dragits med större delen av mitt liv.
Så kommer jag även i fortsättningen behöva hjälp av andra..
Samma hjälp som du och andra högerdebattörer ivrigt verkar vilja neka folk...eller har jag fått fel uppfattning?
Inte en chans i helvete att man kan göra annat än att hålla med signaturen råttan.
Du är och förblir på pottkanten warden och Anna skall vi inte tala om.
- Inlägg 59
Varför skulle jag anklaga någon för att vara ickesjuk? Det är väl bra om så många som möjligt är friska.
Att de som lyfter bidrag är tärande är det väl inte heller nån tvekan om. Vore de närande så vore det ju inget problem, eller hur? Att de lata existerar inses ganska så lätt av den som tar sig en titt på samhället.
Självklart ska vi hjälpa de sjuka. Det gör vi också.
Att de som lyfter bidrag är tärande är det väl inte heller nån tvekan om. Vore de närande så vore det ju inget problem, eller hur? Att de lata existerar inses ganska så lätt av den som tar sig en titt på samhället.
- Inlägg 60
råttan. skrev:Varför skulle jag anklaga någon för att vara ickesjuk? Det är väl bra om så många som möjligt är friska.
fortfarande samma skitprat från din sida..
lev för fan i verkligheten någon gång.........
ja de lata existerar men inte i den uppfattningen du vill göra gällande.
kan nog utan att öht överdriva att antalet lata bland sjuka inte är större procentuellt än de är bland de friska..
Snarare är det troligt att de är färre, eftersom man sällan blir sjuk utav att vara lat
det är heller ingen tvekan om, att du verkar finna ett nöje att ständig påpeka och påminna folk om hur tärande de är.
Vilket jag tycker är grymt osmakligt
Sen att du likt en dåre fortsätter försvara nya sjukförsälringen och ignorera alla med kroniska sjukdomar som förr eller senare alla(i princip) kommer att utförsäkras. Det gör inte saken bättre.
Den ignorans och arrogans de visar här är väldigt farlig och gör att att man ser rött minst sagt..
hur du kan hålla på så och skyffla skit på mig och mina sjuka bekanta som jag träffat på sjukhuset, samt i olika föreningar för sjuka o handikappade och marginalisera våran vardag på det vis du gör är en ren skandal.
Det är lika illa som om du skulle bruka fysisk/psykiskr våld mot oss, för indirekt är det detta du stödjer med ditt beteende
Infra- Antal inlägg : 29644
- Inlägg 61
En underlig tråd och ett underligt resonemang.
Antigen är man väl sjuk eller också inte! Högerkrafterna i samhället tror
att det inte kan vara möjligt att ett land med en så hög välfärd (så var det förut) har ett av Europas högsta sjuktal. Tanken bygger på ett logiskt felslut. Svaret till höga sjuktal står att finna i det svenska arbetslivet.
Redan på 70-talet hade SAP - Svenskt näringsliv strategin klar för sig. Den strategi som skulle bli svaret och reaktionen på -68:as häftiga vänstervridning inom ungdomsgenerationerna. Svaren tog sig uttryck i kampanjer av typen "Satsa på dig själv" och "Du är din egen lyckas smed".
Kampanjerna var mycket framgångsrika och drygades ut med en allmän högerreaktion runt om i samhället. Redan på 80-talet hade denna destruktiva högervridning nått våra arbetsplatser. Det var vid den här tiden kommunalanställda började protestera med påsar över huvudet.
För att göra en lång historia kort så har arbetslivet högervridits så till den milda grad med facket sedan länge på defensiven att de som en gång kände lojalitet med sin arbetsgivare och med sina arbetsuppgifter alltmer har börjat känna olust och vämjelse över det sätt på vilket arbetskraften behandlas i dag.
Tystnaden och rädslan har brett ut sig. Otrivseln har tagit greppet. Lägg därtill den småaktiga njuggheten från arbetsgivarens sida och fackets spel under täcket med makten så har du förklaringen till att en arbetstagare av idag inte känner igen igen sig på arbetsmarknaden. Där har du grunden och förklaringen till dagens höga sjuktal och de ökade pensioneringarna i förtid.
De enda som står ut med detta tycks vara en och annan nyanställd ungdom som inte vet om något annan än springvik på obestämda villkor och timanställningar med sporadiska inkomster. Alternativet gratispraktiker och gratis volontärarbete. Arbetsgivaren har oinskränkt makt i dagens arbetsliv. Därför vantrivs vi så förbannat och blir sjuka!
att det inte kan vara möjligt att ett land med en så hög välfärd (så var det förut) har ett av Europas högsta sjuktal. Tanken bygger på ett logiskt felslut. Svaret till höga sjuktal står att finna i det svenska arbetslivet.
Redan på 70-talet hade SAP - Svenskt näringsliv strategin klar för sig. Den strategi som skulle bli svaret och reaktionen på -68:as häftiga vänstervridning inom ungdomsgenerationerna. Svaren tog sig uttryck i kampanjer av typen "Satsa på dig själv" och "Du är din egen lyckas smed".
Kampanjerna var mycket framgångsrika och drygades ut med en allmän högerreaktion runt om i samhället. Redan på 80-talet hade denna destruktiva högervridning nått våra arbetsplatser. Det var vid den här tiden kommunalanställda började protestera med påsar över huvudet.
För att göra en lång historia kort så har arbetslivet högervridits så till den milda grad med facket sedan länge på defensiven att de som en gång kände lojalitet med sin arbetsgivare och med sina arbetsuppgifter alltmer har börjat känna olust och vämjelse över det sätt på vilket arbetskraften behandlas i dag.
Tystnaden och rädslan har brett ut sig. Otrivseln har tagit greppet. Lägg därtill den småaktiga njuggheten från arbetsgivarens sida och fackets spel under täcket med makten så har du förklaringen till att en arbetstagare av idag inte känner igen igen sig på arbetsmarknaden. Där har du grunden och förklaringen till dagens höga sjuktal och de ökade pensioneringarna i förtid.
De enda som står ut med detta tycks vara en och annan nyanställd ungdom som inte vet om något annan än springvik på obestämda villkor och timanställningar med sporadiska inkomster. Alternativet gratispraktiker och gratis volontärarbete. Arbetsgivaren har oinskränkt makt i dagens arbetsliv. Därför vantrivs vi så förbannat och blir sjuka!
- Inlägg 62
Verkligheten är att jämförbara länder som t.ex Finland har mycket lägre sjuktal än vi har.
Jag är övertygad om att de flesta bidragslyftare vet att de kostar pengar.
Jag tycker en reform av sjukförsäkringen var nödvändig, vilket även socialdemokratin tyckte. Det var ju som bekant de som drog igång detta. Det gamla systemet var ohållbart. Det kommer inte tillbaka. Oavsett regering.
Sen kan jag iof tycka att socialdemokratins modell gick för långt. Jag välkomnar att Alliansen mildrar effekterna av den. Jag tror att ytterligare mildring kan behövas.
Din patetiska moralpanik lämnar jag åt sitt öde.
Jag tycker en reform av sjukförsäkringen var nödvändig, vilket även socialdemokratin tyckte. Det var ju som bekant de som drog igång detta. Det gamla systemet var ohållbart. Det kommer inte tillbaka. Oavsett regering.
Sen kan jag iof tycka att socialdemokratins modell gick för långt. Jag välkomnar att Alliansen mildrar effekterna av den. Jag tror att ytterligare mildring kan behövas.
Redclown- Antal inlägg : 312
- Inlägg 63
Infra skrev:En underlig tråd och ett underligt resonemang.
En minst sagt sjuk syn på sakernas tillstånd!
Infra- Antal inlägg : 29644
- Inlägg 64
råttan. skrev:Verkligheten är att jämförbara länder som t.ex Finland har mycket lägre sjuktal än vi har.
Detta är ingen panik whatsoever. Detta är en adekvat orsaksförklaring som jag har haft klart för mig sedan tidigt 90-tal.
Det är just här du hugger i sten, rådis. Sjukförsäkringen är verkligen inget bidrag vilket som helst. Utan just vad namnet säger; en försäkring.
Försäkringspengar och bidragspengar härrör från olika budgetar. Kapitalen har ackumulerats på olika sätt. Är du försäkrad så slipper du lyfta bidrag. Folk som får pengar från sin försäkring kallar inte dessa pengar "bidrag". Här är ett annat feltänkande och felslut från er högermänniskor.
- Inlägg 65
Det finns bara en budget.
Sniperace- Antal inlägg : 32948
- Inlägg 66
pengarna kommer från samma börs, bara olika fack...Infra skrev:råttan. skrev:Verkligheten är att jämförbara länder som t.ex Finland har mycket lägre sjuktal än vi har.
Detta är ingen panik whatsoever. Detta är en adekvat orsaksförklaring som jag har haft klart för mig sedan tidigt 90-tal.
Det är just här du hugger i sten, rådis. Sjukförsäkringen är verkligen inget bidrag vilket som helst. Utan just vad namnet säger; en försäkring.
Försäkringspengar och bidragspengar härrör från olika budgetar. Kapitalen har ackumulerats på olika sätt. Är du försäkrad så slipper du lyfta bidrag. Folk som får pengar från sin försäkring kallar inte dessa pengar "bidrag". Här är ett annat feltänkande och felslut från er högermänniskor.
ALLA dessa pengar är skattepengar, företrädesvis de SOCIALFÖRSÄKRINGSAVGIFER som arbetsgivarna betalar in, en del av arbetarens LÖN, det är inga frivilliga försäkringar hos vanliga försäkringsbolag.
men i vilket fall som helst är alla statens utgifter betalda av just skattepengar, som vi medborgare betalar in till staten.
RedCloud- Antal inlägg : 23039
- Inlägg 67
jag välkomnar att Alliansen mildrar effekterna av den.
att skicka ut döende cancerpatienter till arbetsmarknaden...skrev du mildrande ?
Du är inte sann råttan, din verklighetsuppfattning har mycket kvar att önska....