Världsrekord i förvirring?
+10
ANNA2LINK
patriot
berralarzon
theward
GustavAnder
Redclown
MartinLindgren
lazy
Regndrottning
råttan.
14 posters
Gigantiska sjuktal
råttan.- Antal inlägg : 4318
- Inlägg 26
Sv: Gigantiska sjuktal
"det är så att tex några dagars sjukfrånvaro på annars kärnfriska arbetande människor, blir typ att motsvara 50 000 heltidstjänster på ett år"
theward- Antal inlägg : 6709
- Inlägg 27
råttan. skrev:"det är så att tex några dagars sjukfrånvaro på annars kärnfriska arbetande människor, blir typ att motsvara 50 000 heltidstjänster på ett år"
nää inte ett dugg...
om en miljon arbetande friska svenskar, har 5 sjukdagar var per år. blir det 5 miljoner sjukdagar...
Varje person jobbar c.a 230 dagar om året..
vi kan säga 250 eftersom det blir lättare att räkna snabbt
Bara där hamnar du på minst 20 000 heltidstjänster....
Att du blir förvirrad är inget nytt, men försökt för guds skull att lära dig nåt nytt nån gång
GustavAnder- Antal inlägg : 2835
- Inlägg 28
universum
theward måste vara UNIVERSUMS mest förvirrade.
berralarzon- Antal inlägg : 6964
- Inlägg 29
GustavAnder skrev:theward måste vara UNIVERSUMS mest förvirrade.
Tror inte det va "tjyven" ander det är ju du, tja lillebror din blåfront leder ju, sorry en miss av mig där.
//berra
patriot- Antal inlägg : 340
- Inlägg 30
Om alla arbetslösa Jämtar får sjukpenning syns dom inte som arbetslösa. Sänk sjukpenningen och skatten så börjar dom jobba igen och det skapar mera jobb åt andra som slipper vara sjuka då.råttan. skrev:När det gäller bortförklaringarna till värför Jämtar i sin lugna miljö skulle vara så pass mycket sjukare än tokstressade Stockholmare så...det är bara så puckat.
berralarzon- Antal inlägg : 6964
- Inlägg 31
patriot skrev:Om alla arbetslösa Jämtar får sjukpenning syns dom inte som arbetslösa. Sänk sjukpenningen och skatten så börjar dom jobba igen och det skapar mera jobb åt andra som slipper vara sjuka då.råttan. skrev:När det gäller bortförklaringarna till värför Jämtar i sin lugna miljö skulle vara så pass mycket sjukare än tokstressade Stockholmare så...det är bara så puckat.
Sprick nu bölden patriot och försvinn härifrån.
//berra
- Inlägg 32
theward skrev:råttan. skrev:"det är så att tex några dagars sjukfrånvaro på annars kärnfriska arbetande människor, blir typ att motsvara 50 000 heltidstjänster på ett år"
nää inte ett dugg...
om en miljon arbetande friska svenskar, har 5 sjukdagar var per år. blir det 5 miljoner sjukdagar...
Att du blir förvirrad är inget nytt, men försökt för guds skull att lära dig nåt nytt nån gång
Nu är vi inte 1 miljon svenska arbetare utan snarare 4,5 miljoner arbetande.
5 sjukdagar var blir då totalt 90000 heltidstjänster. Därmed kan vi konstatera att det du jiddrar om inte stämmer för fem öre. Eller hur?
Sen är det ju så att om jag är sjuk 2-3 dagar så får försäkringskassan aldrig veta det.
- Inlägg 33
råttan. skrev:theward skrev:råttan. skrev:"det är så att tex några dagars sjukfrånvaro på annars kärnfriska arbetande människor, blir typ att motsvara 50 000 heltidstjänster på ett år"
nää inte ett dugg...
Nu är vi inte 1 miljon svenska arbetare utan snarare 4,5 miljoner arbetande.
5 sjukdagar var blir då totalt 90000 heltidstjänster. Därmed kan vi konstatera att det du jiddrar om inte stämmer för fem öre. Eller hur?
Sen är det ju så att om jag är sjuk 2-3 dagar så får försäkringskassan aldrig veta det.
nä jag vet, men jag bara visade på ett räkneexempel...tyvärr verkar ni inte förstå er på sådana
om FK får reda på det eller inte, ska du nog inte vara helt bombsäker på...
Alla anställdas frånvaro finns rapporterade hos företagen och kommer det tex undersökningar från SCB om tex sjukfrånvaro...då rapporteras detta in
Att svara på SCB undersökningar är nåt som alla företag gör flera gånger per år...
Fast det hamnar ju om olika saker
Att mäta sjukfrånvaro från jobb, är viktigt för att kunna förbätra arbetsmiljön
konstigt att ni är precis likadana hela högerhopen, istället för att bemöta och diskutera själva frågeställningen och problemen börjar ni med eran sjuka hånarstil och ger ickesvar och försöker fjanta bort hela altet
- Inlägg 34
Nja jag menar snarare att när du jiddrar om 5 dagar handlar det i själva verket om 19 dagar eftersom de 14 första betalas av arbetsgivaren.
- Inlägg 35
råttan. skrev:Nja jag menar snarare att när du jiddrar om 5 dagar handlar det i själva verket om 19 dagar eftersom de 14 första betalas av arbetsgivaren.
Du det spelar väl ingen som helst roll vem som betalar vilka dagar, är du sjuk är du sjuk och vilket företag för inte statestik på din frånvaro??
klart sådant räknas med i statestiken, oavsett vad du tror
Eller är du på etr ställe där man inte skriver upp frånvaro och där lönen är den samma oavsett hur mkt/lite du jobbar?
Då kan jag förstå att du blir bitter
Men å andra sidan, måste ju det så fall bevisa att svenskar inte är så lata och tärande, eftersom de tydligen går till jobbet fast de inte behöver
ps du måste väl förstå at det är lika illa för sverige om man är borta från jobbet och arbetgivaren betalar som om staten betalar.
Desutom kräver många arbetsgivare sjukintyg vid upprepad ajukfrånvarao
- Inlägg 36
Självklart för en del företag statistik över sjukfrånvaron. Men i de flesta fall stannar statistiken inom bolaget.
Jag har tidigare jobbat på företag som inte är så noga med sjukdagsstatistiken. D.v.s det är de dagar man jobbat som räknats.
Jaså du tycker trots allt att det är illa när folk är borta från arbetet p.g.a sjukdom. Varför är det då illa? Kostar det pengar kanske? Är de sjuka rent av tärande menar du?
Jag har tidigare jobbat på företag som inte är så noga med sjukdagsstatistiken. D.v.s det är de dagar man jobbat som räknats.
Jaså du tycker trots allt att det är illa när folk är borta från arbetet p.g.a sjukdom. Varför är det då illa? Kostar det pengar kanske? Är de sjuka rent av tärande menar du?
- Inlägg 37
råttan. skrev:Självklart för en del företag statistik över sjukfrånvaron. Men i de flesta fall stannar statistiken inom bolaget.
För det förstsa är det illa att vara sjuk
För det andra är det illa, speciellt för små företag när personalen är sjuk och desto fler dagar desto sämre
Slutsatsen jag drar är att alla tjänar på att folk mår så bra som möjligt
- Inlägg 38
Illa
Det är illa att vara sjuk, men nånting är illa om vi just i Sverige är sjukare än alla andra i hela Europa. Nånting är väldigt märkligt.
Vad det beror på får man inte riktigt tala om ?
- Inlägg 39
GustavAnder skrev:Det är illa att vara sjuk, men nånting är illa om vi just i Sverige är sjukare än alla andra i hela Europa. Nånting är väldigt märkligt.
jo det får man PRATA OM OCH FÖRSÖKA HITTA LÖSNINGAR PÅ.
Felet blir ju när man per auomatik tror att de flesta simulerar och är lata och tärande med flit sas...
Jag utgår från att det finns olika faktorer för att man höga sjuktal...
Där är bara latheten en "bricka i spelet"
Arbetsmiljö, genetik, friskvård, klimat,sjuk/hälsovård, arbetsmarknad, livstil osv
Spelar givetvis in...................och då måste man följdaktningen jobba med alla bitar för att få ett lyckat slutresultat.
För det är väl ett lyckad slutsrezsultat man vill nå på både individ och samhällsnivå??
- Inlägg 40
slitsnack.
theward skrev:GustavAnder skrev:Det är illa att vara sjuk, men nånting är illa om vi just i Sverige är sjukare än alla andra i hela Europa. Nånting är väldigt märkligt.
Felet blir ju när man per auomatik tror att de flesta simulerar och är lata och tärande med flit sas...
Arbetsmiljö, genetik, friskvård, klimat,sjuk/hälsovård, arbetsmarknad, livstil osv
Spelar givetvis in...................och då måste man följdaktningen jobba med alla bitar för att få ett lyckat slutresultat.
För det är väl ett lyckad slutsrezsultat man vill nå på både individ och samhällsnivå??
Skitsnack, det pratas nästan aldrig om VARFÖR, och när nu alliansen gjiort just det, så svarar oppositonen bara med populism och grova patetiska utspel som aldrig kan bli
verkligheten, i längden.
Arbetsmiljö friskvård hälsovård, då skulle ju Sverige ha LÄGRE sjuktal än övriga Europa, det är tvärtom.
- Inlägg 41
GustavAnder skrev:theward skrev:GustavAnder skrev:Det är illa att vara sjuk, men nånting är illa om vi just i Sverige är sjukare än alla andra i hela Europa. Nånting är väldigt märkligt.
Skitsnack, det pratas nästan aldrig om VARFÖR, och när nu alliansen gjiort just det, så svarar oppositonen bara med populism och grova patetiska utspel som aldrig kan bli
verkligheten, i längden.
Arbetsmiljö friskvård hälsovård, då skulle ju Sverige ha LÄGRE sjuktal än övriga Europa, det är tvärtom.
Fortsätt att leva i din illusionsbubbla...
Det bästa är att låsa både inifrån och utifrån..
Då gör du minst skada
Att du tycks tro att Sverige är så mkt bättre än andra länder och så mkt sämre än andra(när det passar dina syften)
Visar bara ditt liv baseras på fördommar, förrutfattade meningar och ren egoism
Finns den en gud, så har du bara detta liv på dig...för nåt evigt liv är du inte ens nära att åtnjuta
ps fanns chansen till bättring finns fortfarande
- Inlägg 42
"Arbetsmiljö, genetik, friskvård, klimat,sjuk/hälsovård, arbetsmarknad, livstil osv"
Följdaktligen menar du att Sverige skulle vara överlägset sämst i Europa på flera av dessa områden?
Följdaktligen menar du att Sverige skulle vara överlägset sämst i Europa på flera av dessa områden?
- Inlägg 43
råttan. skrev:"Arbetsmiljö, genetik, friskvård, klimat,sjuk/hälsovård, arbetsmarknad, livstil osv"
nää det säger jag inte...även om det finns mkt att göra inom dessa områden
SKILLNADEN ÄR VÄL ATT VI KOMMIT LÄNGRE I SOCIALT SKYDD ÄN MÅNGA ANDRA LÄNDER, MEN DET HAR NU ÄNDRATS DE SENASTE 10 ÅREN OCH SPECIELLT DE SENASTE 2-3 ÅREN
tydligen är ett bra försäkringskydd mot sjukdom och arbetslöshet nåt som man ska tulla på...
Menar är det världsbäst, kan man ju sänka det till förmån för de som inte nyttjar "systemet aktivt"
Dvs det ska löna sig ännu mera att vara frisk o arbetande, och det ska tvärtom kännas mera negativt att vara sjuk o arbetslös
- Inlägg 44
WO
theward skrev:GustavAnder skrev:theward skrev:GustavAnder skrev:Det är illa att vara sjuk, men nånting är illa om vi just i Sverige är sjukare än alla andra i hela Europa. Nånting är väldigt märkligt.
verkligheten, i längden.
Fortsätt att leva i din illusionsbubbla...
Det bästa är att låsa både inifrån och utifrån..
Då gör du minst skada
Att du tycks tro att Sverige är så mkt bättre än andra länder och så mkt sämre än andra(när det passar dina syften)
Visar bara ditt liv baseras på fördommar, förrutfattade meningar och ren egoism
Finns den en gud, så har du bara detta liv på dig...för nåt evigt liv är du inte ens nära att åtnjuta
ps fanns chansen till bättring finns fortfarande
Du verkar helt galen theward, kan du läsa igenom vad du själv skriver, och sök sedan hjälp ?
patriot- Antal inlägg : 340
- Inlägg 45
Sänk skatten och bidragen så sjunker också sjuktalen men det fattar inte sektvänster.
- Inlägg 46
theward,
Det låter på dig som att det starka försäkringsskyddet är orsaken till att vi är sjukast i Europa. Men det kan du väl ändå inte mena?
Så kläm fram en viktig anledning att vi i Sverige är så sjuka.
Det låter på dig som att det starka försäkringsskyddet är orsaken till att vi är sjukast i Europa. Men det kan du väl ändå inte mena?
- Inlägg 47
råttan. skrev:theward,
Vi är nog inte sjukare än andra, det är bara det att vi har tagit hand om varandra i Sverige ...hittils vill säga...
Mao ord vi har tillåtists vara sjuka ..när vi är sjuka
Nu breder egoisimen ut sig mer o mer och Sverige börjar bli kallt..riktigt kallt
jag har klämt fram alla anledningar jag kan tänka mig, nu börjar du likna blåfront ...tycker jag
- Inlägg 48
Du menar alltså på fullt allvar att alla länder med lägre sjuktal måste göra något fel eftersom de har lägre sjuktal än oss...
ANNA2LINK- Antal inlägg : 10893
- Inlägg 49
theward skrev:råttan. skrev:theward,
Vi är nog inte sjukare än andra, det är bara det att vi har tagit hand om varandra i Sverige ...hittils vill säga...
Mao ord vi har tillåtists vara sjuka ..när vi är sjuka
Nu breder egoisimen ut sig mer o mer och Sverige börjar bli kallt..riktigt kallt
jag har klämt fram alla anledningar jag kan tänka mig, nu börjar du likna blåfront ...tycker jag
Håller med här...
- Inlägg 50
Anna,
Om du fick bestämma skulle förmodligen dubbelt så många gå hemma sjuka.
Om du fick bestämma skulle förmodligen dubbelt så många gå hemma sjuka.