SJUKFÖRSÄKRINGEN. Vi förstår människors oro. Men reformen handlar inte om att tvinga sjuka att arbeta. Om något inte fungerar kommer vi att överväga förändringar, skriver de ansvariga ministrarna Cristina Husmark Pehrsson och Sven Otto Littorin.
Jasså? varför måste så många överklaga då?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/konsulter-hjalper-sjuka-mot-forsakringskassan-1.999189
Efterfrågan på konsulthjälp ökar stadigt sedan i våras. Det ringer tre fyra om dagen. Jag kan inte ta emot fler i år, säger kassakonsulten Erik Ward.
Innan han blev konsult var han anställd i över trettio år på Försäkringskassan i Blekinge, senast som chefsjurist. Han har även arbetat på Försäkringsöverdomstolen som föredragande. När han fyllde 60 tackade han ja till förtidspension och öppnade konsultbolag.
Före detta chefen för Försäkringskassans kontor i Ulricehamn, Göran Söderlund, driver sedan ett halvår tillbaka en egen firma med omprövningar och överklaganden av försäkringskassebeslut som specialitet.
Motiveringarna i Försäkringskassans avslag är en annan sak som ofta brister. Kraven på behandlande läkares underlag har ökat med de nya sjukförsäkringsreglerna, men kassans egna försäkringsmedicinska rådgivare skriver snarare mindre utförligt än tidigare.
– Kassan bemöter inte vad behandlande läkare säger. Jag företrädde en person där fem specialistläkare förordade sjukskrivning. Den medicinska rådgivaren motiverade ändå avslag med standardformuleringen att sjukskrivningen inte var medicinskt styrkt, säger Erik Ward.
Centralisering, dålig kommunikation inom myndigheten, personalnedskärningar, produktionskrav och hårdmallade bedömningskriterier har gjort systemet rättsosäkert, menar de båda tidigare kassaanställda konsulterna.
– När jag tänker på hur Försäkringskassan sköter socialförsäkringen i dag skäms jag över att ha varit anställd där, säger Erik Ward.
Husmark påstår att om det är nåt fel så ändrar vi naturligtvis på det! jasså?
Jasså? varför måste så många överklaga då?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/konsulter-hjalper-sjuka-mot-forsakringskassan-1.999189
Efterfrågan på konsulthjälp ökar stadigt sedan i våras. Det ringer tre fyra om dagen. Jag kan inte ta emot fler i år, säger kassakonsulten Erik Ward.
Innan han blev konsult var han anställd i över trettio år på Försäkringskassan i Blekinge, senast som chefsjurist. Han har även arbetat på Försäkringsöverdomstolen som föredragande. När han fyllde 60 tackade han ja till förtidspension och öppnade konsultbolag.
Före detta chefen för Försäkringskassans kontor i Ulricehamn, Göran Söderlund, driver sedan ett halvår tillbaka en egen firma med omprövningar och överklaganden av försäkringskassebeslut som specialitet.
Motiveringarna i Försäkringskassans avslag är en annan sak som ofta brister. Kraven på behandlande läkares underlag har ökat med de nya sjukförsäkringsreglerna, men kassans egna försäkringsmedicinska rådgivare skriver snarare mindre utförligt än tidigare.
– Kassan bemöter inte vad behandlande läkare säger. Jag företrädde en person där fem specialistläkare förordade sjukskrivning. Den medicinska rådgivaren motiverade ändå avslag med standardformuleringen att sjukskrivningen inte var medicinskt styrkt, säger Erik Ward.
Centralisering, dålig kommunikation inom myndigheten, personalnedskärningar, produktionskrav och hårdmallade bedömningskriterier har gjort systemet rättsosäkert, menar de båda tidigare kassaanställda konsulterna.
– När jag tänker på hur Försäkringskassan sköter socialförsäkringen i dag skäms jag över att ha varit anställd där, säger Erik Ward.
Husmark påstår att om det är nåt fel så ändrar vi naturligtvis på det! jasså?