Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+3
KickTheRasist
Dao
Sunrise
7 posters

200.000 tolktimmar kostar Stockholm 100 miljoner!!!

Sunrise

Antal inlägg : 35

200.000 tolktimmar kostar Stockholm 100 miljoner!!! Empty 200.000 tolktimmar kostar Stockholm 100 miljoner!!!

Inlägg  Sunrise 2009-12-04, 02:57

Ny upphandling av språktolkar i Stockholms läns landsting (HSNf)
    Många av dem som söker vård i Stockholm är inte svensktalande. Tack vare språktolkar kan de allra flesta av dem kommunicera med vården på det egna språket. Vid Stockholms läns landsting fattades beslut på tisdagen om att anta leverantörer för språktolktjänster.

Vid Stockholms Läns Landsting genomförs omkring 200 000 tolktimmar årligen till uppskattad totalkostnad av 100 miljoner. Den nya upphandlingen har haft fokus på både kvalitet och pris vid bedömning av anbuden.

Upphandlingen innebär bland annat:
    •Högre krav på tolkar.
    •Olika ersättningar för auktoriserade och godkända tolkar.
    •Möjlighet för patient att få samma tolk vid återkommande besök hos vårdgivare.
    •Patient ska kunna välja namngiven tolk.
    •Patient kan också välja om man vill ha en manlig eller kvinnlig tolk.
    - Syftet är att så långt som möjligt säkerställa en vård på lika villkor för alla oavsett om man förstår svenska eller inte. Alla måste ha rätt att förstå sin doktor eller annan vårdgivare, säger Gunilla Malmefeldt, enhetschef Hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning.

Förvaltningen hoppas också att den nya upphandlingen ska leda till fler och bättre tolkar med högre kompetens. Det nya avtalet träder i kraft den 1 mars 2010.

Tolkförmedlingarna är rangordnade enligt beslut av Hälso- och sjukvårdsförvaltningen och SLL Upphandling. Vårdgivare ska först kontakta den tolkförmedling som rangordnats som nr 1. Om inte den tolkförmedlingen kan erbjuda tolk ska vårdgivaren välja den näst högst rangordnade och så vidare.

Fakta:
    Det finns cirka 5000 språktolkar i Sverige. Cirka 800 språktolkar är auktoriserade, därav är 56 språktolkar i Stockholms län sjukvårdsauktoriserade. I Stockholms läns landsting sker tolkning i omkring 100 språk. 70% av tolkningen sker i sju språk. Vanligast är arabiska, därefter kommer
    spanska, somaliska, ryska, turkiska, persiska och sorani (sydkurdiska).

--------------------------------------------------------------------------------
    http://www.sll.se/sll/templates/PressReleasePage.aspx?id=51991

OM dessa människor lärde sig svenska så skulle vi spara dessa pengar. Helt onödiga utgifter för vårt land. Man blir så rasande av att läsa vilket slöseri det är i Sverige med våra resurser. De borde gå till vård, skola och åldringarna istället.
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

200.000 tolktimmar kostar Stockholm 100 miljoner!!! Empty Sv: 200.000 tolktimmar kostar Stockholm 100 miljoner!!!

Inlägg  Dao 2009-12-04, 03:22

Varför är ni då så måna om att dra ner på SFI och skolan då???

Och om dessa tolktimmar minskar - vad är det som säger att de pengarna skulle gå till vård, skola och åldringar då???

Sluta utnyttja andra grupper som har det tufft för dina ståndpunkter! Du kan inte tala för dem.

I Sverige har vi råd att hjälpa alla som har behov av detta!

Punkt!!!
    Sunrise

Antal inlägg : 35

200.000 tolktimmar kostar Stockholm 100 miljoner!!! Empty Sv: 200.000 tolktimmar kostar Stockholm 100 miljoner!!!

Inlägg  Sunrise 2009-12-04, 16:31

Dao skrev:Varför är ni då så måna om att dra ner på SFI och skolan då???

Och om dessa tolktimmar minskar - vad är det som säger att de pengarna skulle gå till vård, skola och åldringar då???

Sluta utnyttja andra grupper som har det tufft för dina ståndpunkter! Du kan inte tala för dem.

Punkt!!!

Du borde själv sluta med att tala om att i Sverige har vi råd med både det ena och det andra. Vi har inte alls råd med sådana här utgifter. Satsa mer på det svenska samhället istället för att kasta bort pengarna på onödiga tolkar. Man lär sig språket i det land man bor genom att inte bo i samlade ghetton där alla talar sitt eget språk. Jag är ingen motståndare till att de får gå på kurs och lära sig språket. Tvärtom det är jättebra. Däremot ska de inte ha betalt för att göra det. Det hör till att man kan tala språket i det land man bor och man har själv också skyldighet att lära sig att tala svenska så fort det bara går. Dessa människor lär sig mest vilka rättigheter de har men sällan vilka skyldigheter de också har. Du ber mig att sluta tala för dem och då ber jag dig att sluta tala för mig.
    KickTheRasist
    KickTheRasist

Antal inlägg : 3622

Inlägg  KickTheRasist 2009-12-04, 21:11

[quote="Sunrise"]

Punkt!!!

citat:
    "Du borde själv sluta med att tala om att i Sverige har vi råd med både det ena och det andra."

Du får ju väll sluta grina på grund av att det är ingen normal Svensk kille som vill sätta på dig, du för ju väll gå till Thailand och importera en Thai som kan göra detta!!

Jag kom hit 93 har jobbat på olika företag tills jag har inte skapat mitt eget som innehåller 25 anställda av dessa är 10 utlänningar och resten är Svenskar.

Med andra ord blir jag Jävligt trött på din infantil imbecill snack om Invandrare hit och Invandrare ditt!!

citat:
    "Vi har inte alls råd med sådana här utgifter."
    Jag som företagare betallar enorma pengar till staten för just sådana saker och vice versa och vad gör du??

citat:
    "Satsa mer på det svenska samhället istället för att kasta bort pengarna på onödiga tolkar."

Folk som har språkliga bekymmer skall få hjälp , med andra ord hur tänker du lösa sådan problem??

citat:
    "Man lär sig språket i det land man bor genom att inte bo i samlade ghetton där alla talar sitt eget språk. "

Om du har något hjärna överhuvudtaget då skulle du förstå att man lär sig inte ett främmande språk så jävla lätt det kan ju ta "minst" 1 år för att förstå den grundläggande delen.

citat:
    "Jag är ingen motståndare till att de får gå på kurs och lära sig språket. "

Du är ett skämt!!

citat:

"bla bla bla "

Se ovan !!
    Mr Brown

Antal inlägg : 4

Inlägg  Mr Brown 2009-12-04, 22:00

[quote="KickTheRasist"]
    Sunrise skrev:

Punkt!!!

citat:
    "Du borde själv sluta med att tala om att i Sverige har vi råd med både det ena och det andra."

Du får ju väll sluta grina på grund av att det är ingen normal Svensk kille som vill sätta på dig, du för ju väll gå till Thailand och importera en Thai som kan göra detta!!

Jag kom hit 93 har jobbat på olika företag tills jag har inte skapat mitt eget som innehåller 25 anställda av dessa är 10 utlänningar och resten är Svenskar.

Med andra ord blir jag Jävligt trött på din infantil imbecill snack om Invandrare hit och Invandrare ditt!!

citat:
    Jag som företagare betallar enorma pengar till staten för just sådana saker och vice versa och vad gör du??

citat:
    "Satsa mer på det svenska samhället istället för att kasta bort pengarna på onödiga tolkar."

Folk som har språkliga bekymmer skall få hjälp , med andra ord hur tänker du lösa sådan problem??

citat:
    "Man lär sig språket i det land man bor genom att inte bo i samlade ghetton där alla talar sitt eget språk. "

Om du har något hjärna överhuvudtaget då skulle du förstå att man lär sig inte ett främmande språk så jävla lätt det kan ju ta "minst" 1 år för att förstå den grundläggande delen.

citat:
    "Jag är ingen motståndare till att de får gå på kurs och lära sig språket. "

Du är ett skämt!!

citat:

"bla bla bla "

Se ovan !!

Du är exakt en sådan där person som personifierar dessa utlänningar folk tycker illa om. Kan du inte diskutera utan att skriva om att sätta på kvinnor hit och dit så måste det vara något allvarligt fel på dig. Sunrise vem du än är så ta inte till dig vad denna personen skriver. Han är otroligt oförskämd och borde lära sig att veta hut.
    blueheaven

Antal inlägg : 5228

Inlägg  blueheaven 2009-12-04, 23:11

----------

Senast ändrad av blueheaven den 2010-01-14, 15:44, ändrad totalt 1 gång
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2009-12-05, 01:05

Det har jag inte skrivit heller! Däremot har jag skrivit att Sverige har råd med alla människor, som behöver stöd!

Vad vet du om det? Du ogillar ju bata invandare, och allt du kan finna om dem kommer du att tycka illa om!!

"Man lär sig språket i det land man bor genom att inte bo i samlade ghetton där alla talar sitt eget språk."

Hjälp till att få bort hindren för att de skall kunna komma in i samhället ordentligt! Börja med att sluta stå och gnäll över allt som har med invandringen att göra!!!

"Dessa människor lär sig mest vilka rättigheter de har men sällan vilka skyldigheter de också har."

Du vet inte ett SKIT om hur "dessa människor" är eller inte är!!! Detta för att du inte bryr dig ett förbannat skit om den saken!!! "Dessa människor" är som vilka andra människor som helst, och anpassar sig efter vad samhället erbjuder dem och den verklighet de lever i...

Ett av de avgörande de får kämpa emot är att sådana som du talar om för dem att de inte är riktiga människor!!!

Du borde skämmas!!!

Döremot anser jag, som jag ansett tidigare - att mycket av poliken kring våra nya medborgares första period i landet, borde kunnat fungare mänskligare!!!

"Du ber mig att sluta tala för dem och då ber jag dig att sluta tala för mig."

Räkna med att du kommer att bli bemött som du bemöter andra!!! Du kan aldrig kräva att andra skall vara mer moraliska än du väljer att vara själv!!!

Med det sagt, så har jag inte uttalat mig om DIG, utan bara om vad du skrivit här!!!

Klarar du inte ett sådant bemötande på en debattsida, bör du nog bygga dig en blogg - där du kan strunta i vad andra tycker!
    KickTheRasist
    KickTheRasist

Antal inlägg : 3622

Inlägg  KickTheRasist 2009-12-05, 02:13

citat:
    "Du är exakt en sådan där person som personifierar dessa utlänningar folk tycker illa om."

Oj fan vilka utlänningar??
    Och vilka personifierar jag??

Det verkar ju vara att du gillar inte främlingar kanske på grund av följande saker:

1. Produktivitet,skapelse, egendom och "God Will" kommer du aldrig någonsin att uppnå, fast du har dem förutsättningar som en invandrare har bara drömt om!!

2. Du är social fall med visa psykiska och mentala klivningar som "han" "tatuera" en hakors på rumpan och tror att denna är en simbol av överhet.

Och då är du minsann en Arryer blond , blåögd och nästan albino inavlad etc..

Tyvärr måste jag krossa dina drömmar och påpeka att din fürher är faktisk en svartskalle Smile

citat:
    "Kan du inte diskutera utan att skriva om att sätta på kvinnor hit och dit så måste det vara något allvarligt fel på dig. "

jag gillar kvinnor och jag gillar sex , dem brukar ju gilla min "panzer" så vad är problemet med det ??

Det är klart att jag är stolt över min verktyg Smile

citat:
    "Sunrise vem du än är så ta inte till dig vad denna personen skriver. Han är otroligt oförskämd och borde lära sig att veta hut."

Sunrise är en infantil sjukt SD -luder hona som har inte fått på länge , precis som jag påpekade förut , det är nämligen så att hon är så jävla svartis för att muslimerna brukar ha bra sex liv ...
    Blåfront

Antal inlägg : 5440

Inlägg  Blåfront 2009-12-07, 22:22

Så går det när man inte inför språk krav

100 miljoner bortkastade som vi kunnat satsa på sjuka!
    Susz X
    Susz X

Antal inlägg : 6327

Inlägg  Susz X 2009-12-10, 04:01

Sunrise skrev:

Punkt!!!

Du borde själv sluta med att tala om att i Sverige har vi råd med både det ena och det andra. Vi har inte alls råd med sådana här utgifter. Satsa mer på det svenska samhället istället för att kasta bort pengarna på onödiga tolkar. Man lär sig språket i det land man bor genom att inte bo i samlade ghetton där alla talar sitt eget språk. Jag är ingen motståndare till att de får gå på kurs och lära sig språket. Tvärtom det är jättebra. Däremot ska de inte ha betalt för att göra det. Det hör till att man kan tala språket i det land man bor och man har själv också skyldighet att lära sig att tala svenska så fort det bara går. Dessa människor lär sig mest vilka rättigheter de har men sällan vilka skyldigheter de också har. Du ber mig att sluta tala för dem och då ber jag dig att sluta tala för mig.

Men att satsa på JAS anser du är rätt?
    Som tidigare kostat oss skattebetalare miljarder..

Jisses- att göra sig förstådd är en mänsklig rättihet- och här ingår även
    teckenspråkstolkning- om du öht har en susnin om vad DET är!
    DU vuxna(?) som utger dig för att vilja att pengarna ska satsas på just människor- varför
    ser du inte det som VERKLIgEN plockar pengar- de stora pengarna?
    Är det för att ditt eget hat är så starkt? Eller är du RÄDD för vapen/ krigsindustrin?
    Susz X
    Susz X

Antal inlägg : 6327

Inlägg  Susz X 2009-12-11, 14:56

Jisses- är ni hycklare hela bunten här??? 100 MILJARDER KRONOR..DET skiter ni i.. alien

saxat:
    "Debattartikel publicerad på SVT Opinion 23 februari 2007

Ännu en stor mutaffär har nu avslöjats inom svensk vapenindustri. Det är många som med rätta är upprörda över de misstänkta mutorna i samband med exportkampanjen och leasingen av det svenska stridsflygplanet Jas 39 Gripen till Tjeckien. Men särskilt förvånande är det knappast inte.

Att vapenindustrin tillhör en av de mest korrupta branscherna är ett oomtvistat faktum. År 2000 uppskattade USA:s näringsdepartement att mutor i samband med vapenaffärer utgör uppemot hälften av alla mutor som utbetalats internationellt i alla branscher.

Saab och dess brittiska partner BAE Systems förnekar naturligtvis alla anklagelser och säger sig samtidigt vara villiga att samarbeta för att sanningen ska komma fram. Det är emellertid föga troligt att svenska Saab skulle vara ett felfritt undantag i en genomkorrumperad bransch."

Den svenska staten, som har investerat omkring 100 miljarder kronor i stridsflygplanet, har sett sig tvungna att rycka in för att rädda Saab och det svenska prestigeprojektet."

http://www.svenskafreds.se/vapenexport/artiklar/070223.shtml

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-24, 18:39