Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+11
Ezzlirsk
lazy
Regndrottning
Blåfront
Secrist
Sniperace
Redclown
RedCloud
Dao
marxisten
DMustaine
15 posters

Obama sänder ytterligare 30000

Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Obama sänder ytterligare 30000 - Sida 2 Empty Sv: Obama sänder ytterligare 30000

Inlägg  Sniperace 2009-12-03, 22:57

Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    ag tycker det är ganska tydligt nu, hur lite makt presidenten faktiskt har i USA! Inte heller de båda parlamenten har speciellt mycket makt där... De har den makt de får, av de ekonomiska makthavarna - de som köper dem vid varje presidentval!

Tydligare än så här kan det inte visas!!!

jo, de går i Sionisternas ledband, du vet de där med zions vises protokoll och det där, de verkliga världshärskarna.. Shocked

Nej... Jag går inte ner i din sandlåda, Sniper...

Där får du leka själv...

Fråga KTR så får du höra, han HAR skrivit att 99% av världens problem beror på Israel och sionisterna, så så säger du att han har FEL? Very Happy

undrar förresten om inte Infra håller med ktr I JUST DEN DELEN?

Debaterna med DEM får du banne mig ta med DEM! Släng inte skit på mig för att du inte klarar av att debattera med dem, Sniper...

OM det är vad KTH har hävdat så håller jag inte med om detta, givetvis. Men med tanke på hur du numera debatterar, så tror jag inte ett skit på att KTH anser detta!!!

Det finns ett skäl till att jag undviker dig så mycket som möjligt i debatterna, och det är din oärlighet!

Bye...

det var inte som jag påstod att det var DIN åsikt, det var helt en fråga om ironi....
    att du tar åt dig kan jag tyvärr inte styra över....

och JO, KTR HAR hävdat detta i ett OTAL inlägg, så antingen läser du inte hans, eller också blundar du för dem Very Happy

JAg tror INTE det är andra som styr bak honom, mer än som rådgivare och lobbyister, sedan är det mer upp till honom att besluta i de frågor han har makt, de har ingen oinskränkt makt att säga åt honom vad han ska besluta, men kanske det rör sig om att ge och ta eller hur, det som de flesta människor sysslar med, kliar du mig på ryggen, så kliar jag dig...

Du har hävdat att jag har åsikter jag inte har tidigare, så varför skulle det vara annorlunda när det gäller KTH?

Har du någon koll på hur kandidaterna inför ett val får sina pengar, Sniper? Vet du vad dessa "bidragsgivare" vill genom sin "generositet"? Vet du hur "den tredje statsmakten" får ihop budgeten, Sniper?

Du tror inte att det finns ett skäl bakom att när presidenten OCH de båda parlamenten är överrens - ändå INTE kan få igenom sin politik???

Det är ett faktum idag att både den politiska makten och massmedia, i stort är i händerna på den ekonomiska makten! Detta borde inte vara en nyhet för NÅGON, Sniper...

men ÄNDÅ har presidenten MAKTEN att säga nej om han VILL, ingen kan sätta pistolen mot nacken och tvinga honom, han sitter sin period, och sedan är det inte säkert han blir omvald.....

tvånget/styrningen är bara ekonomisk och något han behöver följa enbart om han vill bli omvald.
    eller tror du själv att där finns ett tvång på det sätt att det kvittar vad han säger, de bästämmer ändå?

Vill de vara presidenter fler än en gång, och även säkerställa att nästa president är från ens eget av de två högerpartierna, så måste de hålla sig väl med de som betalar ens vackra sommarhus...

De flesta brukar faktiskt vara mer konkreta under sitt ämbete, den andra omgången - då de vet att de inte kommer att bli återvalda - förutom regelrätta galningar som Reagan och Bush... Det är ofta då som det kommer mer kritik mot sådant de blivit hindrade från att kritisera förut...

Men det är INGET tvång, det är ett fritt val om att följa samvetets röst eller ej.....

på samma sätt kan man ju annars säga att bankrånare är TVINGADE att utföra sitt värv, just för att annars kan de inte leva det liv de vill......
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Obama sänder ytterligare 30000 - Sida 2 Empty Sv: Obama sänder ytterligare 30000

Inlägg  lazy 2009-12-03, 23:02

Sniperace Today at 8:57 pm
    Men det är INGET tvång, det är ett fritt val om att följa samvetets röst eller ej.....

på samma sätt kan man ju annars säga att bankrånare är TVINGADE att utföra sitt värv, just för att annars kan de inte leva det liv de vill......

lol!
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2009-12-03, 23:05

lazy skrev:

lol!
    det är eg inget att skratta åt, för många gånger blir dessa "bankrånare" de suger ur allt de kan dra nytta av, och får leva skyhögt över medborgarna med fördelar som andra inte får se skymten av....
    Ezzlirsk
    Ezzlirsk

Antal inlägg : 847

Inlägg  Ezzlirsk 2009-12-03, 23:05

Sniperace skrev:

Fråga KTR så får du höra, han HAR skrivit att 99% av världens problem beror på Israel och sionisterna, så så säger du att han har FEL? Very Happy

Självfallet anser islamocentriska duon att zionistjudarna ligger bakom all världens problem. I dessa indoktrineringsobjekts sinnen finns det nämligen bara två färger att på skalan välja bland; svart eller vitt.

Wink
    Ezzlirsk
    Ezzlirsk

Antal inlägg : 847

Inlägg  Ezzlirsk 2009-12-03, 23:06

Sniperace skrev:

Självfallet anser islamocentriska duon att zionistjudarna ligger bakom all världens problem. I dessa indoktrineringsobjekts sinnen finns det nämligen bara två färger att på skalan välja bland; svart eller vitt.

Wink
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2009-12-03, 23:12

Sniperace skrev:
    lazy skrev:

lol!
    det är eg inget att skratta åt, för många gånger blir dessa "bankrånare" de suger ur allt de kan dra nytta av, och får leva skyhögt över medborgarna med fördelar som andra inte får se skymten av....

"Hysteriskt anfall" för jag förstår vad du menar.
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2009-12-03, 23:21

DMustaine skrev:President Barack Obama sänder 30000 ytterligare soldater till Afghanistan. Nato lovar att sända 5000. Det verkar som om pipelinen åter är i fokus? När röret är säkrat, dvs juli 2011 börjar man dra hem sina trupper. Så ser pipelineagendan ut?
    Juli 2011 låter en aning tidigt. Vi får väl se, men jag tvivlar på detta. Jag anser att det riktiga hade varit att börja dra tillbaka befintliga trupper, inte att skicka dit mer.
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2009-12-04, 00:08

Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    ag tycker det är ganska tydligt nu, hur lite makt presidenten faktiskt har i USA! Inte heller de båda parlamenten har speciellt mycket makt där... De har den makt de får, av de ekonomiska makthavarna - de som köper dem vid varje presidentval!

Tydligare än så här kan det inte visas!!!

jo, de går i Sionisternas ledband, du vet de där med zions vises protokoll och det där, de verkliga världshärskarna.. Shocked

Nej... Jag går inte ner i din sandlåda, Sniper...

Där får du leka själv...

Debaterna med DEM får du banne mig ta med DEM! Släng inte skit på mig för att du inte klarar av att debattera med dem, Sniper...

OM det är vad KTH har hävdat så håller jag inte med om detta, givetvis. Men med tanke på hur du numera debatterar, så tror jag inte ett skit på att KTH anser detta!!!

Det finns ett skäl till att jag undviker dig så mycket som möjligt i debatterna, och det är din oärlighet!

Bye...

det var inte som jag påstod att det var DIN åsikt, det var helt en fråga om ironi....
    att du tar åt dig kan jag tyvärr inte styra över....

och JO, KTR HAR hävdat detta i ett OTAL inlägg, så antingen läser du inte hans, eller också blundar du för dem Very Happy

JAg tror INTE det är andra som styr bak honom, mer än som rådgivare och lobbyister, sedan är det mer upp till honom att besluta i de frågor han har makt, de har ingen oinskränkt makt att säga åt honom vad han ska besluta, men kanske det rör sig om att ge och ta eller hur, det som de flesta människor sysslar med, kliar du mig på ryggen, så kliar jag dig...

Du har hävdat att jag har åsikter jag inte har tidigare, så varför skulle det vara annorlunda när det gäller KTH?

Har du någon koll på hur kandidaterna inför ett val får sina pengar, Sniper? Vet du vad dessa "bidragsgivare" vill genom sin "generositet"? Vet du hur "den tredje statsmakten" får ihop budgeten, Sniper?

Du tror inte att det finns ett skäl bakom att när presidenten OCH de båda parlamenten är överrens - ändå INTE kan få igenom sin politik???

Det är ett faktum idag att både den politiska makten och massmedia, i stort är i händerna på den ekonomiska makten! Detta borde inte vara en nyhet för NÅGON, Sniper...

men ÄNDÅ har presidenten MAKTEN att säga nej om han VILL, ingen kan sätta pistolen mot nacken och tvinga honom, han sitter sin period, och sedan är det inte säkert han blir omvald.....

tvånget/styrningen är bara ekonomisk och något han behöver följa enbart om han vill bli omvald.
    eller tror du själv att där finns ett tvång på det sätt att det kvittar vad han säger, de bästämmer ändå?

Vill de vara presidenter fler än en gång, och även säkerställa att nästa president är från ens eget av de två högerpartierna, så måste de hålla sig väl med de som betalar ens vackra sommarhus...

De flesta brukar faktiskt vara mer konkreta under sitt ämbete, den andra omgången - då de vet att de inte kommer att bli återvalda - förutom regelrätta galningar som Reagan och Bush... Det är ofta då som det kommer mer kritik mot sådant de blivit hindrade från att kritisera förut...

Tvång och tvång... Du får väl kalla det vad du vill... Går de inte med på det, så skulle de aldrig finnas till förfogande för att kandidera över huvudtaget!
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Obama sänder ytterligare 30000 - Sida 2 Empty Trupp

Inlägg  Secrist 2009-12-04, 01:14

Juli 2011 låter en aning tidigt. Vi får väl se, men jag tvivlar på detta. Jag anser att det riktiga hade varit att börja dra tillbaka befintliga trupper, inte att skicka dit mer.

Fast då kan de lika gärna lämna över nycklarna över Afghanistan till talibanerna med en gång. Den Afghanska staten är ännu alldeles för svag för att kunna stå emot dessa grupperingar som talibaner, knarkhandlare och annat kriminellt slödder.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-12-04, 02:24

[quote="Secrist"]Juli 2011 låter en aning tidigt. Vi får väl se, men jag tvivlar på detta. Jag anser att det riktiga hade varit att börja dra tillbaka befintliga trupper, inte att skicka dit mer.

Fast då kan de lika gärna lämna över nycklarna över Afghanistan till talibanerna med en gång.[/color]

Förra gången talibanerna tog makten var det tack vare stöd från Pakistan! Idag har de inte det stödet, och stödet är mindre inom Afghanistan också i nuläget.

Men det är också klart at så länge ockupationsmakten är kvar i landet, och beter sig som de gjort hitills, ökar stödet för talibanerna!

Det betyder att det BÄSTA sättet att se till att talibanerna tar över makten i landet är att låta ockupationsmakten vara kvar i landet några år till!

I nuläget är talibanerna inte starka nog att ta kontroll över landet. Om ockupationsmakten lämnar landet, på ett SMART sätt, kan det går smärtfritt för landet!

Frågan är inte OM utan NÄR taibanerna tar makten, om USA är kvar i landet!
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Obama sänder ytterligare 30000 - Sida 2 Empty Talibaner

Inlägg  Secrist 2009-12-04, 07:43

Frågan är inte OM utan NÄR taibanerna tar makten, om USA är kvar i landet!

Tror du på det själv? Inte en chans att de tar makten så länge USA finns kvar där, men det stora problemet är ju självklart den svaga centralmakten med en urusel armé.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-12-04, 09:11

Secrist skrev:Frågan är inte OM utan NÄR taibanerna tar makten, om USA är kvar i landet!

Tror du på det själv? Inte en chans att de tar makten så länge USA finns kvar där, men det stora problemet är ju självklart den svaga centralmakten med en urusel armé.
    Så länge som USA & Co finns kvar kommer stödet till Talibanerna att öka, vilket innebär att ockupationsmakten kanske måste stanna för evigt. Den "lösningen" tror jag inte att speciellt många rekommenderar. Att trappa upp bombningen av Talibaner och annat otyg i 18 månader kommer inte att leda till annat än mer elände.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-12-04, 10:18

Secrist skrev:Frågan är inte OM utan NÄR taibanerna tar makten, om USA är kvar i landet!

Troligen kommer de att bli en del av makten, genom USA:s goda minne! Detta har redan påbörjats förhandla om...

För inte ens du kan väl gått på att USA vill afghanerna väl..?
    Redclown
    Redclown

Antal inlägg : 312

Inlägg  Redclown 2009-12-04, 23:41

formsvackan skrev:

Så länge som USA & Co finns kvar kommer stödet till Talibanerna att öka, vilket innebär att ockupationsmakten kanske måste stanna för evigt. Den "lösningen" tror jag inte att speciellt många rekommenderar. Att trappa upp bombningen av Talibaner och annat otyg i 18 månader kommer inte att leda till annat än mer elände.

Fanatisk USA hatare?

Öööhhh nej talibanstödet kommer inte att öka, däremot kommer talibanerna att åter erövra makten om USA lämnar för tidigt.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-12-05, 01:17

Redclown skrev:
    formsvackan skrev:

Fanatisk USA hatare?

Öööhhh nej talibanstödet kommer inte att öka, däremot kommer talibanerna att åter erövra makten om USA lämnar för tidigt.

Så fakta spelar ingen roll? Det är som du säger, bara för att du säger det???
    DMustaine
    DMustaine

Antal inlägg : 3914

Inlägg  DMustaine 2009-12-05, 01:37

formsvackan skrev:
    DMustaine skrev:President Barack Obama sänder 30000 ytterligare soldater till Afghanistan. Nato lovar att sända 5000. Det verkar som om pipelinen åter är i fokus? När röret är säkrat, dvs juli 2011 börjar man dra hem sina trupper. Så ser pipelineagendan ut?

Vad har du att säga om oljan som var det primära, enligt din utsago, för insatsen i Afghanistan? Vill du göra en pudel och idiotförklara dig själv?
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-12-05, 01:50

DMustaine skrev:
    formsvackan skrev:

Vad har du att säga om oljan som var det primära, enligt din utsago, för insatsen i Afghanistan? Vill du göra en pudel och idiotförklara dig själv?

Hört talat om Naturgas???

Hört talas om gasledning???

Känner du till vilket företag, från vilket land, som ville ha denna gasledning?

Sedan kan du kolla upp vilket företag Karzai jobbade i före han blev "folkvald" president i det landet, där förra styret satte käppar i hjulet för denna gasledning???

Testa det, DMustaine, så kan du nog lista ut vilka krafter som ligger bakom detta kriget - och även lista ut varför bin Ladin är bättre att ha fri och levande, än infångad eller död!!! Smile
    DMustaine
    DMustaine

Inlägg  DMustaine 2009-12-05, 09:40

Dao skrev:
    DMustaine skrev:
    formsvackan skrev:

Sedan kan du kolla upp vilket företag Karzai jobbade i före han blev "folkvald" president i det landet, där förra styret satte käppar i hjulet för denna gasledning???

Testa det, DMustaine, så kan du nog lista ut vilka krafter som ligger bakom detta kriget - och även lista ut varför bin Ladin är bättre att ha fri och levande, än infångad eller död!!! Smile

Idiot. Helt sönderrökt!!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-12-05, 10:00

DMustaine skrev:
    Dao skrev:
    DMustaine skrev:
    formsvackan skrev:

Idiot. Helt sönderrökt!!

OK... Så du HADE inte hört talas om detta..!

Eller kanske valt att inte veta... liksom...
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-12-05, 11:39

DMustaine skrev:
    formsvackan skrev:

Först och främst gasfyndigheterna i Turkmenistan. Detta borde du komma ihåg med tanke på all information du fått. Om du hellre vill fortsätta tro att jänkarnas intresse av Afghanistan är att samla tomburkor så är du naturligtvis fri att göra så.

Ifall du förträngt det du tidigare blivit upplyst om.

https://acbladet.swedishforum.se/-f2/nato-och-isaf-drar-sig-ur-afghanistan-idag-t2188-15.htm

https://acbladet.swedishforum.se/-f2/varldens-ansvar-for-konflikter-t1930-150.htm

Voff på dig Very Happy
    DMustaine
    DMustaine

Inlägg  DMustaine 2009-12-05, 19:46

Ni puffar på tok för mkt majja...
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-12-05, 19:53

DMustaine skrev:Ni puffar på tok för mkt majja...
    Vad konflikten i Afghanistan beträffar är du dock den som befinner sig längst från verkligheten.
    DMustaine
    DMustaine

Inlägg  DMustaine 2009-12-05, 20:55

‘We must deny al-Qaida a safe haven,’ Obama said in articulating US military goals for a war that has dragged on for eight years.

‘We must reverse the Taliban's momentum. ... And we must strengthen the capacity of Afghanistan's security forces and government.’

http://www.dawn.com/wps/wcm/connect/dawn-content-library/dawn/news/world/09-obama-to-send-30000-troops-in-swift-afghan-surge--szh-02
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-12-05, 21:10

DMustaine skrev:‘We must deny al-Qaida a safe haven,’ Obama said in articulating US military goals for a war that has dragged on for eight years.

‘We must reverse the Taliban's momentum. ... And we must strengthen the capacity of Afghanistan's security forces and government.’

http://www.dawn.com/wps/wcm/connect/dawn-content-library/dawn/news/world/09-obama-to-send-30000-troops-in-swift-afghan-surge--szh-02

Dimridåerna fortsätter

Long-time U.S. strategic adviser, Zbigniew Brzezinski, counselled "unhindered financial and economic access" to precisely these "Central Asia natural resources" years ago in 1997, referring specifically to the "enormous economic prize of natural gas and oil located in the region". Brzezinski advised that in the face of domestic resistance, it will become ever "more difficult to fashion a concensus on foreign policy issues, except in the circumstances of a truly massive and widely perceived direct external threat" (emphasis added).8 Brzezinski's plan is not disconfirmed by any evidence since.

"widely perceived direct external threat" = Al-Qaida
    formsvackan
    formsvackan

Obama sänder ytterligare 30000 - Sida 2 Empty Varför utökar man truppstyrkan ?

Inlägg  formsvackan 2009-12-05, 21:12

Området kring Kaspiska Havet är det sista stora, nästan oexploaterade oljefältet i världen. Tidigare gränsade endast två länder till detta hav, Sovjetunionen som föredrog att investera i sina vidsträckta sibiriska oljefält, samt Iran som naturligtvis har en del olja på annat håll. De muslimska områdena vid havet producerade i stort sett endast för lokalt behov.

Efter Sovjetunionens upplösning 1991 gränsade helt plötsligt fem självständiga nationer till havet, Ryssland, Iran, Azerbajdzjan, Kazakstan och Turkmenistan. En kapplöpning om kontrollen över regionens olje- och gastillgångar startade. Denna leddes av USA-baserade multinationella oljebolag vilka snart följdes av den amerikanska militären som här spelade en av sina mer traditionella och inarbetade roller, den som försvarare av privata kapitalistiska intressen.

Bushadministrationens nationella energipolitiska dokument från den 17:e maj 2001, känt som Cheneyrapporten och ökänt för att en av dess främsta informationskällor var styrelseordföranden i det numera misskediterade och bankrutta företaget Enron, hävdar att ”de dokumenterade oljereserverna i Azerbajdzjan och Kazakstan” ligger på ca: 20 miljarder fat, mer än Nordsjöns reserver.

Listan över ”vem är vem” i detta projekt innehåller namn som Condolezza Rice, utrikesminister, styrelsemedlem i Chevron och dess ”expert” i regionen, Dick Cheney, försvarsminister, vicepresident, medlem av Kazakstans ojlerådgivningskommitte, James A Baker III, f.d. utrikesminister, medlem av amerikansk-azerbajdzjanska handelskammarens rådgviningsgrupp tillsammans med Cheney, Richard Armitage, biträdande utrikesminister och organisatör av det USA-understödda antisovjetiska kriget i Afghanistan på 80-talet, Brent Snowcroft, nationell säkerhetsrådgivare, Rice mentor och styrelsemedlem i Pennzoil, Listan kan naturligtvis göras hur lång som helst men det räcker väl med dessa namn för att påvisa att önskan om burkans avskaffande knappast är orsak USA´s närvaro i regionen.

1993 förhandlade Carlos Bulgheroni, styrelseordförande för oljebolaget Bridas fram ett avtal med Turkmenistans president Saparmurat Niyazov och Benazir Bhutto, då Pakistans premiärminister, om att bygga separata gas och oljeledningar genom Afghanistan till den pakistanska hamnstaden Gwadar vid Arabiska havet.

Det amerikanska bolaget Unocal ”stal” detta projekt och behövde i mitten av 90-talet en regering i Kabul med vilken de kunde förhandla om transiträttigheterna genom Afghanistan. USA skapade då med Pakistans hjälp en sådan bestående av ett sällskap som kom att bli kända som Talibanerna.

Dessa Talibaner visade sig inte vara husse helt underdåniga, varför de måste ersättas. Detta pågår för fullt och är det som bl.a. svenska soldater deltar i.

Hade inte Usama Bin Ladin varit USA behjälplig med att hitta på en internationellt acceptabel orsak till kriget i Afghanistan så hade USA ändå anfallit. Något alternativ fanns helt enkelt inte.

Det finns endast två orsaker till USA’s närvaro.

1. Kontroll av olje och gastillgångar.
    2. Imperiebyggande medelst militärbaser utomlands.

Detta är inga hemligheter, utan finns att ta del av för den som så önskar.

En bra sammanfattning av detta och andra skeenden i amerikansk utrikespolitik efter det kalla kriget finns utgiven av Chalmers Johnson, historiker, professor emeritus vid University of California, skribent i LA Times och The Nation, konsult åt CIA m.m.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chalmers_Johnson

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 08:07